Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 22:55

*\o/* hier is de paddock ook weer bijna droog.
Op het stuk voor de stal na.

Ze gaan hier morgen al beginnen aan de straat :wow:
links van mijn huis gaat er morgen al uit en rechts horen we binnenkort.
Er werd wel even medegedeeld dat we binnenkort wel even de auto buiten het gebied moeten zetten zodat we wel weg kunnen.
Ik weet niet hoe ze dit willen maar naar het eerste kruispunt is al ruim een km en een aantal zijwegen zijn gewoon afgesloten vanaf morgen.
Dat zou betekenen dat als ik smorgens om 7u op m'n werk moet zijn, ik eerst minimaal 2 km moet lopen om bij m'n auto te komen?? %)

Lynn_Nikita

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 23:05

wat wordt er aan de straat gedaan? Huh wat een ideen, hoe wil je dat dan met boodschappen gaan doen??

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 23:09

De klinkerweg gaat er uit en we krijgen asfalt. Straat is 7 km met een aantal zijwegen en ongeveer 10 huizen.
Ik heb werkelijk geen idee hoe ik het moet zien als alles weg is voor mijn huis en hoe lang dit duurt.
Ik kan geen weken een aantal km lopen/fietsen met 3 kids en een bende boodschappen.

mentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 23:15

Oei dat is wel heel erg onhandig zeg!!
Is het begaanbaar met de fiets Naar je auto?
Ligt het lang open?

Als ik voor mezelf een pony zou kopen zou hij toch wel een maatje groter worden dan Kenny hoor! Het is een geweldige pony maar hoe zeg je dat, t hobbelt net wat te met die kleine pasjes om lekker te kunnen zitten?
Kan ook zijn dat we met zadel wel echt een compromis hebben moeten sluiten wat ons beide past. Ik zit 100x liever op Mn westen zadel lol!
Kenny en kayne zijn natuurlijk ook wel 2 uiterste.
Kayne is enorm breed en loch. Hem rijd ik western en ook nog eens boomloos (Freemax, wat een heerlijk zadel is dat!) Kenny is n kleine dribbel met een wintec dressuurzadel haha!
En het fijnste rijd ik nog op Jac, alleen die is met vervroegd pensioen.
Als ik ooit nog een paardje bij zou kopen zal het denk ik een kleine compacte quarter of paint worden. Zo een van 1.45 ofzo lijkt me n ideaal maatje (t liefst een gunner met veel wit.. droom droom haha).
Kenny is wel een ideaal maatje voor Marley, hij is een grote B dus kan ze echt wel even op vooruit.
Hij is ook echt heel braaf. Als je er een paar weken niet op hebt gezeten is het opstappen en met n lang teugeltje weg rijden. Hij heeft wel een karaktertje, t is een clown af en toe maar zet geen stap verkeerd en al helemaal met Marley
Is het een voorbeeldige pony!
Dus helaaas, hij mag nog even blijven :D

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 00:35

Hier de kleinste iets van 70cm en de grootste 1.80m :D

Mijn rijpaarden zitten allemaal rond de 165-168cm denk ik...

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 00:48

Leuke pony en kleur staat erg goed!!

Ik ben 1.68m en weeg 57 kilo. Ben nooit overgestapt op paarden eigenlijk. Mijn d-pony was 1.46m en toen zeurde mensen dat ik naar de paarden moest, zij te klein werd etc. Uiteindelijk is ze verkocht en ben ik even gestopt.
Toen met mn man een e-pony van 1.55m gekocht. Ik vond hem echt wel groot, haha Daarna zijn er weer kleinere bij gekomen.

Nu is mn new forest 1,42m en die heb ik 17jr. Met een western zadel zie je het wel iets minder. Heb ooit een engels geleend om wat sprongetjes te maken en dan zag je het wel wat.

Mn merrie is 1.50m ongeveer en haar zoon net 1 of 2cm kleiner. Maar die is echt wel breed. Op quarters rijden ook volwassen en lange mannen, dus maak me om mijn postuur geen zorgen.
Mijn man is niet groot en zwaar, dus die past er ook prima op.

Vanmiddag nog naar de paarden en ze nog even staan harken. Kwam bij mn merrie echt veel vanaf weer. Meteen zat de kraai weer haren te verzamelen, dus maar laten liggen voor de vogels.
Pleintje is weer bijna leeg en droog, dus laat het echt mooie weer maar komen.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 00:49

De kleinste hier is 95 cm :)

Grootste waar ik ooit op heb gereden was er 1 van 1.91m
Die was ook niet normaal op te zadelen want die l*l deed gewoon z'n hoofd omhoog als je het hoofdstel in wilde doen. _O-
Was op een springstal waar ik werkte, geweldig beest van Cor de la Bryere (geen idee of ik het goed schrijf hoor)
Daarna jaren Friezen gereden, ook wedstrijden. Meeste waren van 1.62-1.68 groot.
Maar ik voel me prima thuis op een grote stevige D-pony.

Mentjuh ik heb geen idee over hoe en wat en hoe lang het gaat duren.
Ze zijn iets verderop al bijna 2 weken bezig met een stuk van 300/400? meter.
Natuurlijk was het erg slecht weer de afgelopen weken en lag het ook stil daar volgens mij.
Maar ik hoop niet dat dat hier zo lang gaat duren.
Ik kan 2 kanten op vanaf mij huis en beide kanten is ongeveer een kilometer tot de kruising.
Links is voor mij het snelst naar m'n werk, dat gaat er morgen dus uit.
Rechts moet ik ongeveer 3 kilometer omrijden naar werk/school van de kinderen..

Edit: morgenochtend rond 10u komt er 1 van de gemeente uitleg geven en vertellen waar we dan de auto's moeten gaan laten 8)7

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 00:54

Hier is alles wat berijdbaar is 1,65+. Onze twee pensionades zijn 1,55 en 1,60. Ons veulen (10maanden) zal inmiddels ook al wel 1,50+ zijn als ik het zo in moet schatten. Word dus ook een joekel.
Vandaag toevallig een merens gereden van 1,46. Is wel maf om op te stappen als je altijd op grotere paarden rijd. Grote voordeel was wel dat ik niet voor ieder takje hoefde te bukken tijdens de rit :')

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 01:03

ClaudiaHS, ze zullen toch wel een oplossing hebben? Per stuk open breken en dan omleiden over platen ofzo??
Kan je niet een zij uitgang maken of achter?? Elke dag zo weken kan bijna niet.

Onze kleinste is ook 95cm en een geweldige pony <3

IK heb weleens groot gereden en op zich vind ik het voor 1x wel leuk, maar we rijden ook alweer ruim 25jr western en ben ook heel stom geworden met op en afstappen. Laatste keer dat ik op een paard reed, was het er eentje van 1.70m en liet ik mijn voet in de stijgbeugel met afstappen...Dat was een mindere landing.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 07:08

Hopelijk zijn ze snel klaar Claudia, wat een ellende met kinderen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 07:48

Hier is de kleinste 85 cm, ze is ook heel smal dus oogt echt inimini <3 De grootste is 1,60m, maar ongeveer net zo breed _O-
Ik ben zelf net 1,60 en heb korte beentjes, dus ik pas (sowieso qua lengte) nog op heel veel pony’s, ik heb lange tijd ook een C-pony gereden en dat was echt wel een leuk plaatje. Was altijd erg leuk, want vroeger was ik best een handig ruitertje en werd ik op alle “moeilijke” kleine pony’s gezet. Geweldig vond ik dat :') Ik heb ook meer met pony’s dan met paarden, als ik er een zou kopen zou ik nu ook een d of e pony kopen, geen paard meer :n

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 08:35

Maartje_M schreef:
ruilen? Hier op de zandgrond is het nog steeds enorm blub...

Ik zal wat extra zon jouw kant op sturen!

@Claudia, dat klinkt onhandig! Ben benieuwd wat ze als oplossing bedacht hebben..

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 08:44

Wow jullie gaan hard zeg!
Zal straks ff bijleren met een bakkie koffie.
Ik zie al wel iets over wegwerkzaamheden en de auto 2 km verder op.
Ben erg benieuwd wat de gemeente zegt!
Hier is de gemeente trouwens nog niet klaar. Het werk werd stil gelegd ivm de bagger waar de tractor niet meer door kon komen...

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 09:44

Claudia dat is onhandig! Hier mogen bewoners gelukkig wel altijd naar hun huis.
Mijn oudje heeft ook Cor de la Bruyère in de bloedlijn zitten (en de andere twee dus automatisch ook).

De bonte is hier de grootste, 1,74m daarna mijn oudje met 1,68m en de ruin is best klein (alhoewel hij wat gegroeid is geloof ik) rond de 1,62m en heel iel (en een rotzak) die noem ik dus ook altijd pony :+

Ik ben straks ook benieuwd hoe de paarden op een automatische drinkbak reageren, de jonkies hebben ze nog nooit gezien, oudje wel maar is ook al ruim 10 jaar geleden :=

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 10:28

Melle kent sws automatische drinkbak maar Rocky en Puck weet ik niet.
Voor Melle dan al wel bijna 4jaar geleden.
Ik heb een zwarte liggen in een schuur met lepel (lag er al) dus even kijken of die nog werkt.
En liggen nog 2 groene in de schuur met zo'n opening die vanzelf volloopt.
Maar geen idee of het spul nog werkt en anders maar een nieuwe kopen.zo duur zijn ze niet.

SP, ik ging er ook van uit dat ze de straat ingedeeltes zouden doen. Eerst links tot mijn huis en daarna rechts.
Maar blijkbaar moet op gegeven moment alles eruit ofzo wat ik ervan begreep.
Ze zijn iig al begonnen want ik hoor de machines aan het eind van dit blok.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 10:52

Jonique wilde gister en vanmorgen niet drinken toen ik haar voor de waterbak parkeerde, dus ik ga er van uit dat het haar gelukt is. Maar ik wil het eigenlijk nog wel even zelf zien :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 10:54

Jac met vervroegd pensioen Amanda?
Ik kan me onze paardendagjes nog herinneren, en je blauwe set voor Jac :+

Claudia, dat is echt niet praktisch. Wij hebben het ooit gehad toen mijn vader erg ziek was, meerdere keren door de ambulance opgehaald thuis maar wel over het grasveld achter, voor lag alles open :+
Ben benieuwd hoe ze dit gaan oplossen.

Modesta is rond de 1.50, best een ukje. Kan soms wel flink groter tonen maar soms ook helemaal niet.
Degene die ik ga laten keuren (als de kliniek eens terugbelt) zal nu rond de 1.63 ofzo zitten en is nog geen 3 dus zal nog wel wat bijkomen.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 11:05

Wij kunnen sowieso niet achter door het land _O-
Overal zit diepe sloot omheen.
Ik zou er wel door kunnen lopen maar man moet ik wel minimaal 3km door gras en akker voor ik überhaupt bij een straat uit kom.
Dan zou de kruising een heel stuk dichter bij zijn :')

Voor de beeldvorming:
Rode puntjes zijn de kruisingen waar ik langs kan en paarse puntje is waar ik heen moet (grens overgang)
Rode puntje links is nu dus dicht.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door ClaudiaHS op 20-03-19 11:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 11:08

Soms is achteraf wonen dus niet heel handig _O-

2 april is de keuring en als die goed uitpakt komt ze diezelfde dag nog mee naar Brabant <3

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 11:14

Spannend Robijn!

Tis wel lekker rustig dat achteraf wonen.
Elk nadeel heb z'n voordeel hè haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 11:15

Zeker waar.
Ja, ik was er eigenlijk heel rustig onder maar nu die afspraak er eenmaal ligt ben ik wel aan het stuiteren geloof ik :+

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 11:17

Zo, even rustig een beetje terug lezen. En zie o.a. een vraag van Nelleke voorbij komen.
Hoe het is als er 1 paard van uit gaat als je er 2 hebt.

Toen ik mijn vorige Haflinger nog had, nam ik een keer de shetlander mee uit de weide.
De Hafinger kwam ons gewoon achterna, sprong ineens de sterren van de hemel over alle hekken en hoppa, liep los over straat.
Buurman heeft hem gevangen. Dit is wel 3 keer gebeurd! Om moe van te worden dus.
Oplossing flinke klap stroom op de draad en meneer had respect voor de omheining. ;)

Nu met mijn huidige Haflinger is het iets anders. Die kan ook -als hij wil- zo over de omheining springen, maar we hebben het alleen laten gewoon opgebouwd.
En als afleiding hooi in de wei of paddock (waar hij dan ook staat). Bij het weg gaan hinniken ze naar elkaar, maar ze elkaar niet meer zien worden ze weer rustig.
Ik kan nu met een gerust hart beide bij elkaar weg halen. Soms gaan we met de shet, soms met de haf.
Ze zijn er nu aan gewent. :) Ook als ik een dagdeel weg ben met één van de twee blijft de achterblijver rustig.
Ze moeten er ook maar aan wennen...

vendake, Ik heb 3 verschillende prikpalen. Waarvan ik er 1 heel fijn vindt. Die is 1m en heeft een dubbele pin aan de onderkant.
De palen met 1 pin zijn korter en niet stabiel. En hebben ook irritante haakjes om het draad achter te haken.

De fijne zijn Duitse paaltjes, merkt weet ik zo ff niet uit mijn hoofd.

Irene793, Ik heb uitrijmogelijkheden, maar daarvoor MOET ik eerst over het industrie en over een heel druk kruispunt. Want we wonen aan het industrie. Maar daar achter ligt een bosje. Daar kan je een leuke ronde maken, veel zandpaden.
Je hebt de boel wel snel gezien, maar het is er in ieder geval!
Soms pak ik de trailer en gaan we lekker een ander bos verkennen. Voor de mooie ritten doen we dat. Nu even neit, want heb de trek auto kapot...

Mentjuh, wat een leuk dekje! En pony natuurlijk haha.

Maartje_M, wat een super leuke nieuwe pony, gefeliciteerd!

Verder, welkom nieuw mensen!

Gisteren lekker met Marloes bezig geweest op de heuvel. Kind vond het heel erg leuk, maar ook spannend! Trots dat ze was!

Afbeelding

Heb ook een topictje aan gemaakt.
[ITP] Heuvelpret met je eigen shet!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 11:19

Wat een leuk setje zo, je dochter en shet <3
Daar moeten wij nu ook nog naar op zoek geloof ik.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 11:20

Wat een fantastische foto Chasey <3

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 11:25

Wat een geweldige foto <3