Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MizzMontana

Berichten: 5704
Geregistreerd: 05-08-08

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 16:31

Wat wil je allemaal aanpassen Selka?

Op onze nieuwe plek laat het bestemmingsplan vrij veel toe gelukkig. Maar het plan is wel om zsm iets aan te leggen mochten de plannen in de toekomst wijzigen en aanvragen wel nodig zijn.

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 16:32

Duurt nog wel even hoor, koop is nog niet rond.
Maar we hebben de poel al aangevraagd bij de provincie.
Loonwerker vraagd zo’n grond kaart aan, waar leidingen op staan.
Denk dat het pas ergens in april gaat gebeuren allemaal. Tot die tijd dingen uitzoeken en voorbereiden.

ClaudiaHS

Berichten: 8069
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 16:37

Ik had mijn bak gewoon op zwart zand.
Een afgezet stuk wei wat ze kapot mochten lopen.
Het stuk lag vrij hoog behalve bij het hek dus het blijft tot nu toe mooi droog.
Heb er ook aan zitten denk om het te laten keren aangezien wit zand ongeveer een halve meter er onder zit.

Maar vorige maand kreeg ik het op de heupen en heb de indeling van mijn wei/paddock veranderd dus nu heb ik geen bak meer :')
Ik wilde toch wat meer weide creëren dus de helft bij de wei aangetrokken en dit ga ik rond maart opnieuw inzaaien.
Paddock is alsnog groot zat om ook in te kunnen rijden eventueel.
Bovenlaag moet alleen nog even opnieuw los gefreesd worden omdat het flink is aangestampt door de paarden en het water nu slechter wegloopt.

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 16:37

MM, ik wil graag een poel / heuvel / half verhard stuk / houtwallen en een aantal esdoorns kappen en daar iets paardvriendelijks voor terug plaatsen. Maar we mogen niet dieper dan 30 cm. en zelfs voor grof snoeien moeten we een vergunning aanvragen.. Ook houten omheining mag eigenlijk op het achterste stuk niet maar de gemeente gaf aan daar niet op te controleren. Die gok gaan we waarschijnlijk maar wagen.

Libera

Berichten: 4001
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 17:40

Hier gewoon stuk van 20x60 afgezet en er met de sleep overheen gegaan totdat al het gras weg was :Y)

Wij zitten alleen op een gletsjer en na elke regenbui komen er veel stenen omhoog :(
Bak wordt nu na een jaar ook wat hard, mijn zitmaaier plus sleep trekken het niet diep genoeg open...
Planning is toch om 'm te verplaatsen dus dan gaan we het wel goed doen, met een basis laag eronder voor drainage en mooi geel zand erop met geotex ofzo.
Ik rijd met 2 paarden best wel fanatiek dus een goede bak is wel een van mijn prioriteiten! :j

Hilary

Berichten: 9207
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 18:26

MizzMontana, op boerenbunder.nl kun je opzoeken op welke grondsoort je zit :)

Libera

Berichten: 4001
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 18:52

Heeft iemand hier ook cameras op stal? Zit even te kijken wat wij willen... Ik wil het liefst gewoon aangesloten met draad, man wil draadloos met WiFi... ik ben bang dat we dan slechte verbinding kunnen hebben enzo?
En verder hoeveel ik er moet hebben en waar? Liefst 1 per stal en dan buiten en bij het huis nog wat

kvulden

Berichten: 3068
Geregistreerd: 17-02-08

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 20:19

Ik heb 10 drainage buizen in geulen gelegd. De geulen gevult met m3d zand en de rest van het zand gesleept over de bak. Dat kon zich dan mengen met het zwart zand. Was met een dag klaar. Komt nog wel een keer wat m3d zand bij. Maar dat komt later. Kan voor 90% rijden. Nu ook een vrijwel droge bak

MizzMontana

Berichten: 5704
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 20:25

Hilary schreef:
MizzMontana, op boerenbunder.nl kun je opzoeken op welke grondsoort je zit :)


100% zandgrond :D
Dank voor de tip! Leuke site, de hoogte kun je ook helemaal zien, het loopt overal mooi af van het huis naar de sloten.

greendragon
Berichten: 516
Geregistreerd: 26-04-15
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 20:46

Libera schreef:
Heeft iemand hier ook cameras op stal? Zit even te kijken wat wij willen... Ik wil het liefst gewoon aangesloten met draad, man wil draadloos met WiFi... ik ben bang dat we dan slechte verbinding kunnen hebben enzo?
En verder hoeveel ik er moet hebben en waar? Liefst 1 per stal en dan buiten en bij het huis nog wat


Wij hebben al jaren camera's bij de dieren. Ik ben zelf we een fan van de Foscam cameras's. Ik gebruik met name de indoor PT cameras, die kunnen draaien. Ze zijn betaalbaar en gaan bij ons jaren mee.

Ik heb de meeste camera's bedraad aangelegd, bij de kippen en konijnen. De camera bij de paarden is op wifi, maar dat is eigenlijk ellende. De verbinding is inderdaad niet stabiel, waardoor we soms geen beeld hebben of de besturing niet goed doorkomt.
Ik heb twee boxen met een paal in het midden. Daar hangt dus 1 bestuurbare camera en daar kan ik de hele stal mee bekijken. tzt komt er buiten nog een outdoor camera zodat ik ook het weiland en de paddock zou kunnen bekijken. Maar dat is meer een zomer klusje...

kristelhans

Berichten: 2868
Geregistreerd: 30-09-08
Woonplaats: Vechtdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 21:25

Hilary schreef:
MizzMontana, op boerenbunder.nl kun je opzoeken op welke grondsoort je zit :)


Wat leuk, kende ik nog niet!

kvulden

Berichten: 3068
Geregistreerd: 17-02-08

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 21:29

Ik heb daar ook direct even gekeken naar mijn weilandje leuk zeg.

Ik wil op de wei ook wel een camera. Wifi is dan de enige optie denk ik.

Hilary

Berichten: 9207
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 21:40

Ik vind het ook wel leuk om even naar de hoogtemeters te kijken. Ik kan precies zien waar bij ons het laagste punt is (klopt, daar ontstond een plas en hadden we een pomp nodig, nu een geultje). En ik kan zien waar bij de maisboer de natte plekken in het perceel zitten (klopt ook, de plassen zijn zichtbaar). Onze verhuurster vertelde dat er ooit een sloot had gelegen van a naar b, dat kun je ook nog terugzien op de kaart.

kristelhans

Berichten: 2868
Geregistreerd: 30-09-08
Woonplaats: Vechtdal

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 22:53

Onze wei is als enige in onze buurt niet omlijnd dus kan alleen in de buurweides kijken. Denk omdat we tussen de agrariërs zitten en dit geen agrarische bestemming heeft?

MizzMontana

Berichten: 5704
Geregistreerd: 05-08-08

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 22:59

Dat denk ik kristelhans. Dat van ons bestaat uit meerdere percelen en ik kan ook alleen dat met agrarische bestemming aanklikken.

Hilary

Berichten: 9207
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 23:09

Klopt, agrarische bestemmingen zijn te zien. Ik meen dat daarvan ook jaarlijks moet worden doorgegeven wat voor gewas erop staat.

kristelhans

Berichten: 2868
Geregistreerd: 30-09-08
Woonplaats: Vechtdal

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 23:13

Ja dat zag ik staan inderdaad. Ik zie wel dat alle buurlanden naar ons land aflopen.. knetterblauw en nat.. haha en dat klopt ook, een gedeelte van ons land is een soort vallei. :') Het huis is op een terp gebouwd en 3 keer raden waar dat zand vandaan komt. :')

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 23:37

Vandaag is de Bucas 'therapie' deken binnen gekomen.
Ben heel benieuwd of hij echt verschil maakt of niet.
Heb maat 185. Dus die past op ze alle 3.

Iemand ervaring ermee?

Afbeelding

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 23:38

Waterafvoer is altijd iets om goed over na te denken.

Grondsoort speelt ook een grote rol.
Onze bak is droog. En anders droogt hij snel op.
Heeft me inmiddels wel een kapitaal gekost.

belle_boef

Berichten: 10782
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 00:00

Wij hebben de bak afgegraven en geel zand gestort. Veengrond. Houd zich redelijk maar met dagen stortregen achtereen is die wel nat. Ook zo weer acceptabel.

Nog geen camera op stal maar dienkomt er wel tzt.

Geen ervaring ket de bucas therapie. Wel met de fedimax. Loopt een uitgebreid topic met ervaring over dot sport dekens.

Niwla

Berichten: 4125
Geregistreerd: 23-11-06
Woonplaats: Ede(rveen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 00:13

Libera, wij hebben ook een Foscam. Wel op WiFi en die bevalt prima, met die storm van laatst kon ik ze mooi via de app in de gaten houden. Maar ik moet wel zeggen dat we een extra WiFi verbinding hebben voor buiten.

Wat doet die deken Anke?

Karin_deB

Berichten: 8306
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 02:32

Chasey schreef:
Hier is de loonwerker van het weekend ook geweest om even te kijken naar onze plannen. Paddock, poel, heuvel, bult etc. Hij vond het mooi. En raadde aan om gelijk dreinage in de paddock naar de poel te leggen met een klepje ertussen. Met natte periodes klepje open en met droge klepje dicht.
Kost wat, maar dan heb je het wel mooi voor elkaar.
Poel krijgt strandje, klei komt in de bult, zand en grond erop. Paddock eerst het gele zand wat uit de poel komt, daarboven nog m3 zand ofzoiets.
Even in het kort :) *kassa gerinkel* :’)


Klinkt gaaf! En april is al best vlot toch!


ClaudiaHS schreef:
Bovenlaag moet alleen nog even opnieuw los gefreesd worden omdat het flink is aangestampt door de paarden en het water nu slechter wegloopt.


Doe jij dat fresen (of is het frezen?) zelf, of laat je dat doen?
Moet bij mij namelijk ook nog gebeuren.


Hilary schreef:
MizzMontana, op boerenbunder.nl kun je opzoeken op welke grondsoort je zit :)


Volgens mij ben ik kippig -O-
Als ik bij mijn huis wil kijken welke grondsoort ik zit, zegt hij dat ik een abonnement moet afsluiten?

ClaudiaHS

Berichten: 8069
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 09:15

Karin ik laat het doen door de boer die ook mijn hooi brengt

Hij moet toch al komen met de frees voor mn moestuin dus kan hij gelijk de paddock ook doen.

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 10:48

Vraag aan jullie. Ik heb een offerte ontvangen voor een houten hekwerk met een paalafstand van 5 m. Is dat niet te veel? De andere 2 die ik heb houden 3 m. en 4 m. aan.

belle_boef

Berichten: 10782
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 10:58

Lijkt mij voor hout best een grote overspanning. Als ik hier naar houten hekwerken kijk staan de palen vrij dicht op elkaar. Misschien dat de dikte nog mee speelt, hoe dikker hoe groter ze kunnen overspannen?