Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kvulden

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 20:41

Ik hebeen camera in de trailer. Het is een soort gopro. Alleen dan de goedkope variant. De camera heeft wifi en die ontvang ik dan op mijn telefoon. Werkt prima.

Vandaag bezig geweest in de rijbak. Alles ligt bijna klaar. Maandag wordt alles ingegraven.
Afbeelding

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-16 22:51

Wat heerlijk ohjajoh en Kirr, genieten!

Jullie lekker weer paardjes dichterbij, en ik dichterbij de paardjes! :D Een mooi nieuw paleisje voor mij waar ik hopelijk wat langer en meer van kan genieten dan de vorige :o

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 23:34

Verranden van witte neus en lippen heb ik hier ook last van. Vooral de eerste zomer zon. Uv netje schuurde hij af. Een halster met keukendoek werkte nog het beste. Maar 24/7 met halster vond ik ook niks. Het gaat hier tot op heden goed. .....
@ kirr daar zie ik een heel blij paard.

Even vraagje of doorzaaien en bemesten.
Ik wil een dezer dagen bemesten/kalken met perlka en in maart weer.

Ook wil ik kale plekken doorzaaien, maar moet dat voor of na het bemesten met perlka? Hoeveel weken tussen?
Landje is 3 jaar leeg geweest, daar oor shetje erop en ik vermoed nooit bemest of gekalkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 05:59

Hee wat goed caily!! Gefeliciteerd!!

Ik mag officieel niet meer meepraten hoor, ze staan 15 km van mijn woning af...
Hoop wel dat het 2x per dag, ivm ook zelf binnen zetten snel over gaat zijn, 60 km per dag trekt mijn portemonnee niet lang qua benzine...

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 08:16

Gefeliciteerd Caily en Ojajoh!

Hier nogsteeds pijn in de rug. Tussenwervelschijven zitten klem. Gaat wel beter, maar nog niet over. Eergisteren wel paard gereden. Dat ging goed. Maar niet te lang. Dus de lange ritten met Caj maar even uitstellen.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 09:28

Veel verandering van huisvesting. Gefeliciteerd meiden. Ik hoop dat dat het iedereen bevalt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-16 13:14

Het ligt helemaal klaar kvulden! Ben benieuwd naar het eindresultaat.

Inderdaad druk met verhuizingen! Allemaal veel plezier en succes met de beestjes.

fabster :(:) , balen.

Ohjajoh jij mag altijd mee blijven praten! Leuk dat je nu wat afleiding hebt al is het wel een stukje rijden.
Hier vanmorgen lekker even gereden in de manege, 14 mm water gekregen vannacht en nu droog, wolken, zonnetje en stevig windje. Heeeeerlijk weer *\o/* .

Prettige zondag allemaal!

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 09:01

[***]: wow ziet er mooi strak uit bij jullie!!

antheman: ach wat een leuk stel zo

kvulden: waarom mag je niet afgraven?

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 09:15

Succes vandaag Kvulden.

Fabster, hopelijk is je rug snel beter.

Ohjajoh, heb ik gemist hoe het komt dat ze nu zo ver staan?

Mijn paard en de pony zijn al onafscheidelijk. Deze eerst uren een hoop gepiep en gemiep, maar toen ik later op de avond ging terug kijken stonden ze al zij aan zij te grazen. Vanochtend liet mijn merrie de pony zelf haar voederbak uitlekken.. nog nooit meegemaakt dat ze zoiets toelaat. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 09:37

Thanks iedereen!

Ik heb geen eigen paarden meer Kirrr... Ik heb mijn grote liefdes op 20-06-2016 in moeten laten slapen.

Het voelt echt ook heel raar allemaal, voel mij schuldig en toch ook weer niet, vlucht graag naar de tijdelijke paarden toe, maar keer het liefst ook gelijk weer om, om terug naar mijn lege huisje te gaan waar mijn meiden niet meer zijn. Om zodra ik dan weer thuis ben, gelijk in tranen uit te barsten en hele verhalen tegen de foto's van mijn meiden te hebben.

Ik vergelijk de nieuwe dames als een gek; de grote Roana is een ontzettende lieverd en kroelkip (wat mijn Lona ook was, maar juist ook heel sensibel en zorgzaam, terwijl Ro lomp en onbehouwen is) en de "kleine" (1.50 is zo klein helemaal niet tenslotte) , Morena juist veel meer op zichzelf is, een snoeperd, die zichzelf prima redden kan, wat mijn kleine trouwe Mien ook was.

Wat ik eigenlijk niet verwacht had, maar toch wel gebeurt, nu al, is dat ik het wel weer leuk vind, om met totaal andere paarden weer opnieuw te beginnen; leiderschap bepalen, elkaar aftasten en weer gaan kijken wat er allemaal kan en wat niet, vriendschap proberen op te bouwen.

En dat maakt dan ook gelijk weer dat ik mij ontzettend rot voel naar mijn meiden toe; als verraad.
Ik ben echt een emotioneel wrak, ik weet het...

_Gerdien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 09:45

Goedemorgen
Ik zit nog te broeden op het juiste weidebeleid, zodoende vraag ik jullie maar om advies

Sinds 2 weken heb ik m'n eigen kleinschalige pensionstal met 3 volwassen paarden en een jaarling
We zitten op leem en het land is zo nat dat ik de paarden er na natte dagen als gisteren eigenlijk niet op kan laten.
Volgend jaar willen we het land draineren maar daar hebben we nu nog niks aan

De paarden staan nu in de bak en paddock met grote inloopstal
T paard onderaan de rang krijgt nu geen ruimte om te eten of drinken.. In het land laten ze haar meer met rust
Met de rest gaat t prima. Dit paard is overigens pas sinds 1,5 week in dit groepje

Hoe zouden jullie dit oplossen?

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 10:22

Ik mag zo maar niet afgraven. Ze hebben met het nieuwe bestemmingsplan onze grond van de bak bestempeld als archeologische grond. We zouden dan een vergunning moeten aanvragen om het bestemmingsplan te veranderen. Dit kosten een paar duizend euro maar niet met de garantie dat ze het ook veranderen. En dan ben je dus wel het geld kwijt.

Begonnen.

Afbeelding

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 10:24

Gerdien, Verschillende voerder en drink plekken voorzien en nog even afwachten..
1,5week is veel te weinig om er iets nuttig over te zeggen, duurt vaak lang voor er rust is in een kudde.
En soms zijn er ook paarden die niet in een bepaalde kudde passen.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 10:30

Goedemorgen allen!

Zou ik hier ook mogen komen meekletsen?
Heb een enorme berg tips op voorraad, maar kan zelf uiteraard ook altijd nog bijleren ;)

Wil me er niet tussenfrotten zonder eerst Claudia een hart onder de riem te steken :(:)
Voel je niet schuldig, meid, nergens voor nodig!
Weet gewoon 100% zeker dat jouw meiden je echt niet kwalijk nemen dat je nu voor andere paarden zorgt!
Probeer er lekker van te genieten, vertel vrolijke verhalen tegen de foto's, daar word je zelf ook blij van :(:)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 10:43

Zie het niet als verraad maar als het mooie wat je van hun geleerd hebt, dat je weer graag zulke band met hun wilt en het beste voor paarden wilt. Wat je ook voor hun gedaan hebt

ohjajoh6 schreef:
Thanks iedereen!

Ik heb geen eigen paarden meer Kirrr... Ik heb mijn grote liefdes op 20-06-2016 in moeten laten slapen.

Het voelt echt ook heel raar allemaal, voel mij schuldig en toch ook weer niet, vlucht graag naar de tijdelijke paarden toe, maar keer het liefst ook gelijk weer om, om terug naar mijn lege huisje te gaan waar mijn meiden niet meer zijn. Om zodra ik dan weer thuis ben, gelijk in tranen uit te barsten en hele verhalen tegen de foto's van mijn meiden te hebben.

Ik vergelijk de nieuwe dames als een gek; de grote Roana is een ontzettende lieverd en kroelkip (wat mijn Lona ook was, maar juist ook heel sensibel en zorgzaam, terwijl Ro lomp en onbehouwen is) en de "kleine" (1.50 is zo klein helemaal niet tenslotte) , Morena juist veel meer op zichzelf is, een snoeperd, die zichzelf prima redden kan, wat mijn kleine trouwe Mien ook was.

Wat ik eigenlijk niet verwacht had, maar toch wel gebeurt, nu al, is dat ik het wel weer leuk vind, om met totaal andere paarden weer opnieuw te beginnen; leiderschap bepalen, elkaar aftasten en weer gaan kijken wat er allemaal kan en wat niet, vriendschap proberen op te bouwen.

En dat maakt dan ook gelijk weer dat ik mij ontzettend rot voel naar mijn meiden toe; als verraad.
Ik ben echt een emotioneel wrak, ik weet het...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 10:44

:wave: hai Shirley! Een oude rot in het vak kunnen wij prima gebruiken. ;)
En thanks lief gezegd van je, ik weet het ook wel hoor, maar die emoties hè, soms had het handiger geweest als die ballen een stuk lager hadden gehangen... :=

En idd, heb dan wel niets meer aan huis, maar met 11 paarden, 2 vrouwen met allebei zo hun beperkingen en alles in eigen beheer, is het een klap werk.
Dus blijf graag meelezen en kletsen voor alle tips en trics.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 10:47

Niet schuldig voelen Ohjajoh!! Is voor niks nodig.
Je hebt gedaan wat jij het beste achtte voor je paarden! Meer kan je echt niet doen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 10:47

gerdien, 1.5 week is nog kort met een nieuwe groep, ik zou zorgen voor extra voerplekken, meer dan de hoeveelheid paarden die er staan zodat ze bij wegjagen altijd nog naar een ander plekje kan. Hoe groot is het stuk?
mocht het echt niet werken kun je altijd nog verdelen in een apart stuk en dan een ander rustig paard erbij zetten.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-16 11:11

:(:) knuffel ohjajoh

Welkom shirley, netjes dat je even om de post boven je denkt als je binnen komt :) gelijk een fijne indruk op mij.

Gerdien, wellicht dat de rust in de kudde nog ern heel eind komt, maar meerdere voerplekken is nooit verkeerd :)

Ik heb de paarden ook niet aan huis, ze staan 9 huizen verderop, maar in meters is het minder ver lopen dan toen ik op de boerderij woonde :D

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 11:16

Dankjewel, Caily.

Praktische zaken wals ik zo overheen, hoor, maar iets dergelijks emotioneels mag je niet negeren, vind ik :o

Zal proberen bij te blijven!

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 11:16

shirly: kom maar op met die tips ;)

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 11:33

Ik snap dat het nu even zo voelt Ohjajoh, maar jouw meiden zouden niets liever willen dan dat jij weer gaat genieten van de paarden! :(:)

Hoi Shirley! Altijd fijn een ervaringsdeskundige!

Ik ben een beetje aan het dubben met mijn oudje.. Hij doet het super nu, maar ik maak me een beetje zorgen om de winter..
Wil hem eigenlijk nu wat extra's geven zodat hij niet gaat invallen, maar weet niet zo goed wat..

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 11:39

pulp en maismeel al eens geprobeerd?

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 11:40

Ervaring met oudjes heb ik wel!

Ben een groot liefhebber van (het verstrekken van ;) ) Seniores Priores van Subli!
En onbeperkt goed, ouderwets hooi.
Ook al kunnen ze het misschien niet meer wegkrijgen, het houdt ze lekker bezig, zorgt voor speekselproduktie en ze zuigen de vitamientjes er toch wel uit ;)

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 11:43

Dubbel allemaal hé claudia. Probeer er maar zoveel mogelijk van te genieten!

Welkom Shirley.... lekker handig 2 Shirley's in 1 topic haha.

Met mijn hb pony gaat het heel goed. Ze loopt weer als een trein. Vandaag laatste dag buut. Dus ik hoop dat het daarna ook goed blijft gaan.
Ik geef mijn paarden nu gouden pasta. Weet niet of het heeft bijgedragen aan het snelle herstel van mijn pony. Maar het heeft iig niks verkeerds gedaan.

Binnenkort gaan we ook de weide aanpassen. Ik heb best veel gras. We gaan het pad vergroten en om de wei rond laten lopen. Dan hebben ze meer bewegingsvrijheid en kunnen ze een paar uurtjes per dag op het gras. Gaat wel weer ff een werkje zijn en een kostenpost waar we niet op gerekend hadden. Maar alles voor het welzijn van de knollen!

Mijn oudje doet het in de winter heel goed op merrie brok.