Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 06:20

Mooie foto! Veel sterkte.

Taar_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 07:34

Yontheke schreef:
Wie had er hier ook al weer stalmatten?

Als onze loge blijft staan en Andor zo goed blijft dat hij eventueel ook nog even blijft dan wil ik wel naar andere opties gaan kijken dan allspan in de stallen voor de winterperiode. Nu deed ik dat in 1 stal en deed die soms zelfs overdag dicht zodat ze enkel onder het afdak konden en in de ander stal hooi eten. Als ik dat niet doe, plassen ze alles onder. Nu zou ik dus wel de 2 stallen moeten opstrooien zodat ze allemaal rustig kunnen liggen maar ik ben bang dat ik nu dus meer strooi om als wc te gebruiken dan om daadwerkelijk te gaan liggen en daar heb ik weinig zin in want allspan is duur en dat volume kan mijn mesthoop niet aan.

Ik heb stalmatten in mijn inloopstal. Ze plassen bijna altijd buiten in het zand, en mesten zowel binnen als buiten. In de ochtend haal ik de mest uit de stal en de paddock, en voordat ik ze uit het landje binnen haal veeg ik de stal nog goed aan. Bij de laatste ronde haal ik ook mest weg. Al met al veel minder werk dan een box mesten en ik heb alleen mest en wat veegafval.
De minipony gaat wel binnen liggen, Taar ligt alleen in de paddock (en die is altijd droog). Ik heb puzzelmatten van Bos Rubber. Ze laten geen vocht door.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 07:45

Taar_tje schreef:
Yontheke schreef:
Wie had er hier ook al weer stalmatten?

Als onze loge blijft staan en Andor zo goed blijft dat hij eventueel ook nog even blijft dan wil ik wel naar andere opties gaan kijken dan allspan in de stallen voor de winterperiode. Nu deed ik dat in 1 stal en deed die soms zelfs overdag dicht zodat ze enkel onder het afdak konden en in de ander stal hooi eten. Als ik dat niet doe, plassen ze alles onder. Nu zou ik dus wel de 2 stallen moeten opstrooien zodat ze allemaal rustig kunnen liggen maar ik ben bang dat ik nu dus meer strooi om als wc te gebruiken dan om daadwerkelijk te gaan liggen en daar heb ik weinig zin in want allspan is duur en dat volume kan mijn mesthoop niet aan.

Ik heb stalmatten in mijn inloopstal. Ze plassen bijna altijd buiten in het zand, en mesten zowel binnen als buiten. In de ochtend haal ik de mest uit de stal en de paddock, en voordat ik ze uit het landje binnen haal veeg ik de stal nog goed aan. Bij de laatste ronde haal ik ook mest weg. Al met al veel minder werk dan een box mesten en ik heb alleen mest en wat veegafval.
De minipony gaat wel binnen liggen, Taar ligt alleen in de paddock (en die is altijd droog). Ik heb puzzelmatten van Bos Rubber. Ze laten geen vocht door.

Ik was ook al naar die van bos rubber aan het kijken en inderdaad degene die geen vocht doorlaten. Weet jij toevallig nog wat die kosten?

Ik zal nog wel wat strooisels moeten gebruiken want ik denk niet dat Andor er op gaat liggen (als hij deze winter nog bij ons blijft). Maar het is wel de bedoeling dat ze er dus op gaan liggen zodat ik minder allspan in de stal moet gebruiken om op te gaan liggen want dat gebruiken ze enkel als toilet.

Mocht Andor alsnog ingeslapen worden of het paard van mijn instructrice vertrekken dan begin ik ook niet aan de rubber stalmatten. Dan is het te doen met allspan. Dan zet ik overdag 1 stal dicht.
Mijn paddock wordt 1 natte drek anders ben ik ook van het principe dat ze daar maar moeten gaan liggen.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 08:14

Sterkte spatter, wat een mooi diertje was ze :)

Taar_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 09:06

Yontheke, je kan het beste even Bos Rubber mailen met de afmeting van je stal. Ik heb voor puzzelmatten gekozen, maar kon ook 2 grote matten van de rol nemen.

Spatter, heel veel sterkte Y;(

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 09:21

Sterkte Spatter. (ik lees altijd mee maar post niet zo actief).

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 10:23

Sterkte spatter

Ik ben vooral benieuwd of die matten nou echt lekker liggen. Heb dezelfde situatie als yontheke en nu dus geen strooisel in mijn stallen.
Ik gebruik normaal in de winter bij heel slecht weer stro maat 1. dat lopen ze ook door het zand, 2.ze gebruiken het dusdanig als toilet dat ik het niet netjes kan houden en het zijn doel dus voorbij schiet.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 10:28

Heel veel sterkte spatter... Wat een knappe pony om te zien zeg. Ik hoop dat ze van haar laatste dag genoten heeft.

Ik overweeg ook een mat in de stal. Modena zal er denk ik niet in liggen, maar ik weet van Heidi dat die het echt waardeert om in de winter droog en warm te liggen.

Liefst zou ik ook een bed van stro maken, maar weet nu al dat dat een giga rotzooi zou worden.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 10:29

Ik heb ook geen strooisel in mijn stallen. Ze gaan er ook gewoon liggen als het weer buiten niet geschikt is om daar in het zand te gaan liggen. We hebben een keer een hele berg zaagsel gehad. Ik dacht ik ga dat eens in de stal leggen op de plek waar ze normaal weinig mesten. Kunnen ze daar lekker liggen als ze willen.... nou ze gingen er mooi naast liggen en daar mesten en plassen..
Daar leg ik het niet voor neer. Ik denk dat wij de paardjes vaak vermenselijken. Omdat wij graag zacht liggen, vinden we dat onze paardjes dat ook moeten kunnen. Nou die van mij verkiezen dus echt een koude betonnen vloer boven de bedekking.
Ik ga dus ook geen geld uitgeven aan bedekking. Ik heb wel voor de zekerheid wat liggen voor in de winter. Als het namelijk heel hard zou vriezen dan bestaat de kans dat de plekken waar ze plassen bevriezen en glad worden. Maar tot nu toe heeft het nog niet zo hard gevroren dat het nodig was.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 10:32

Ja da's waar. Heidi ploft er in de winter echt kreunend in neer, die kan echt genieten van een goed bed.
Modena zou het vooral opeten.

Eventueel misschien een deel van de stal afzetten, of de hele stal. Klinkt l*llig maar Modena gaat er toch nooit in staan. :=

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 10:35

Ik heb 2 soorten matten; mijn HIT softbed en de standaard harde rubber matten.
Mijn ervaring is dat de normale rubber matten te hard zijn om langdurig op te liggen. Als ik geen strooisel in die stal doe merk ik dat ze achter de ellebogen en hakken kale plekken krijgen.

Met de HIT heb ik daar geen last van.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 10:41

Gaan die van jou echt op de stenen liggen? Dat heb ik ze hier nog niet zien doen maar zou ook nog kunnen natuurlijk.

Die hit bedden zijn mij dan weer aan de dure kant voor die paar dagen per jaar dat ze niet buiten kunnen liggen.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 10:45

De Shetlander durft wel eens op de treinbilzen gaan liggen maar de grote zal dat nooit doen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 10:46

Ze zijn idd niet goedkoop, maar je bespaart heel veel aan bedding. Maar ook dat is natuurlijk alleen maar zo als je ze veel binnen hebt.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 10:57

Welke? Die van mij? Nee die liggen altijd in het zand.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 10:59

Die van mij ook als ze de keus hebben, maar als het zand nat is zijn ze liever binnen.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 12:11

Inderdaad, ik wil ze ook niet dwingen om in nat zand te gaan liggen. Al liggen ze nog altijd liever buiten dan binnen. Maar als ik mijn kosten van de allspan optel tegenover matten leggen dan haal ik op 2 jaar met gemak de kosten van de matten er uit..
Als ze alles onder plassen van de allspan dan gaat het hard per week...

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 12:15

Dat heeft Heidi ook wel ja. :j

Modena niet, die vind de schuilstal voor mietjes en wil er niks mee te maken hebben. :+ Ligt liever in het natte zand, of slaapt een dagje niet liggend.

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-15 12:36

De mijne liggen ook niet in de schuilstal, daar liggen van die betonplaten in en verder geen strooisel. Ze gaan liggen als het zand droog is, en anders wachten ze tot ze terug op stal zijn. De jongste doet wel graag liggend een dutje dus in licht vochtig zand gaat ie ook nog wel liggen, alleen als het echt door nat is blijft ie wel rechtstaan :)

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 12:42

Hier vinden ze het lekker om in het natte zand te liggen (in de zomer dan) :)

Maar we gaan een poging doen om te sparen voor een overkapping voor ze. Het is dan voorlopig gewoon een simpel stalen bouwpakket. Hopen dat het voor de winter lukt om wat neer te zetten, anders moeten ze nog even wachten.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 12:48

@palousa: met wat boomstammen en dakplaten maak je al snel een mooi schuilhok hoor :D

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 12:50

Ja dat is inderdaad een alternatief. Stammen zagen kost alleen een beetje benzine en tijd (en een hoop spierpijn want stiekem is het best zwaar ;) )

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 13:02

Kun je nergens goedkoop een stel stammen uit het bos slepen ??
Als er hier gezaagd is dan kun je 'bomen van de stapel' kopen in verschillende lengtes en diktes. Meestal per kuub. Wordt veel gedaan om op te stoken.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 13:12

We hebben een stukje kastanje bos waar we kunnen zagen dus de bomen hebben we wel ;) nu nog hier zien te krijgen.

Heb vorig jaar wel al 5 stammen van een meter of 3 mee genomen, maar die krengen zijn loodzwaar.

Voordeel is wel dat je een degelijke kap krijgt :)

WhatsUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 17:42

Mag ik me hier ook melden? Wij hebben 1 juni een huis gekocht met ruimte voor de paarden. Stiekem had ik al 3 jaar de paarden aan huis, want we huurden een huis waar een pensionstal bij zat, maar nu hebben we dan echt ons eigen plekje.
Ik moet zeggen dat het me best tegenvalt wat er allemaal geregeld moet worden voordat de paarden hierheen kunnen komen, maar langzaamaan begint het nu vorm te krijgen. De schuilstal staat en ik ben me nu aan het oriënteren op het aanleggen van een bak en paddock. Hebben jullie nog tips wat dat betreft?

Ik heb trouwens een klein stukje teruggelezen en las over het laten inslapen van een pony, sterkte!