het paarden aan huis topic deel 9

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MarjanB

Re: het paarden aan huis topic deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 13:42

Boemel klinkt positief!

Qua paarden aan huis, heb ze ook 24/7 buiten. Vriendlief voert wel hooi als ik lange dag heb. Met vakantie bracht ik de paarden weg. Nu denk ik dat ik iemand in de buurt vraag om op te passen. Als we samen een dagje weg zijn krijgen ze gewoon extra hooi en verder redden ze zichzelf wel. In de zomer is het makkelijker qua weidegang.

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 14:09

Pjer: aanvullend op wat hierboven al gezegd is. Hou rekening met de wolf; loopt hier een topic over op bokt.
Het is lang niet overal veilig om je paarden buiten te laten. Adressen die ze 24/7 buiten hadden zetten ze nu uit veiligheid bij de schemer binnen. Ook overdag steeds meer zichtmeldingen van wolven….
Dus dat kan behoorlijk roet in het eten gooien. En wolfwerende afrasteringen is met name schijnveiligheid. Genoeg wolven die er doorheen/overheen gaan.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 14:54

LN gefeliciteerd, fijne dag.
Boemel, wat fijn. Mirtje komt echt heel gard baar jullie toe, wat fijn.
Pjer, welkom. Zoals benoemd is, hou in alles rekening met de wolf. 5 draden met 20cm tot 120 blijkt niet voldoende. Denk daar over na. Hier paarden 24/7 buiten. Een dagje weg, of 1 nachtje weg ks gewoon veel hooi voeren op diverse plekken, stroom aan en ze vermaken zich wel. Ik heb camera’s hangen waardoor ik ze kan zien.
Qua vakantie heb ik een meisje in het dorp die mest, voert en water geeft. Mijn buren houden dan ook een oogje in het zeil.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 14:59

Hier midden in wolvengebied zonder problemen verder. Neem ook verder geen maatregelen. 's nachts stonden ze al op stal om andere redenen.
Verder hebben ze veel zorg nodig, dus even weg is niet makkelijk en ze zijn daardoor wat meer werk dan gemiddeld. Dat weet je nooit helemaal van te voren, maar je past je er snel genoeg op aan.

pjer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 15:08

Ik hou de wolf inderdaad ook in gedachten. Daarom zou ik ze graag tegen de schemering binnen willen hebben. Mijn man heeft nog niet helemaal door wat voor gevaar de wolf inhoud 'ach zo'n groot paard pakken ze niet', ik denk daar anders over. Overigens komt mijn paard uit de Eiffel en heeft daar blijkbaar wel kennisgemaakt met wolven of gevaarlijke honden, want elke grijzige hoop gras/grind/aarde wordt met argusogen in de gaten gehouden, hij is in ieder geval erg alert.
Het meest ideale lijkt mij een grote inloopstal die met hek af te sluiten is, maar ja dat moet ook maar net bij het toekomstige huis/land passen.
Verder zitten we een beetje te brainstormen over een voederautomaat met een tijdklok en een luikje oid zodat ze 's avonds naar binnen gelokt kunnen worden (moet wel hufterproof zijn) zoiets vind manlief ook gewoon leuk om te bedenken en maken.Maar geen idee of zoiets kans van slagen heeft.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 17:17

Geloof dat er een hoop paarden schrik hebben van dat soort rare hopen := Dat heeft niks met wolven te maken.

Van die voerautomaten kan je super veel voorbeelden vinden als je er even naar zoekt. Wordt veel toegepast in allerlei varianten. Kan je inderdaad prima zelf knutselen en anders zijn er ook wel apparaten of onderdelen te koop.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 19:26

Los van allerlei randvoorwaarden moet je je vooral realiseren dat het echt serieus veel werk is om buitenaf te wonen met dieren aan huis. Je bent áltijd bezig. Het is echt een lifestyle en niet slechts het verplaatsen van je paard van pension naar je huis.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 19:41

manzano schreef:
Los van allerlei randvoorwaarden moet je je vooral realiseren dat het echt serieus veel werk is om buitenaf te wonen met dieren aan huis. Je bent áltijd bezig. Het is echt een lifestyle en niet slechts het verplaatsen van je paard van pension naar je huis.

Ja dit klopt, altijd als het niet uitkomt.. is er wel weer iets :') paard door t draad, waterbak om, paard met een wond of weet ik wat. Het is in elk geval niet saai. En met weer en wind uitmesten, vliegen, steekbeesten.

Maar goed, voor mij is het mijn leven en wordt onrustig als ik niet naar buiten kan.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 19:50

manzano schreef:

Dat, maar wel een heel mooi leven <3 _/-\o_

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 19:55

Nou de moed is mij de afgelopen tijd ook wel in de schoenen gezakt hoor.. in december van mijn pony afscheid moeten nemen, januari paard ziek en 2 dagen later dood in haar stal, vorig weekend mijn Haf met koliek (allemaal wat anders trouwens anders zou je nog aan het beleid gaan twijfelen, maar oudje had een gesteeld lipoom om z’n darm, paard een virus en Haf een volle dikke darm), gelukkig knapte mijn Haf snel op.
Afgelopen woensdag met onze poes naar de dierenarts gegaan met wat ik dacht obstipatie, zij bleek FIP te hebben en is zaterdag overleden.

Dan zakt de moed je wel even in de schoenen en vervloekte ik mijn wens om (veel) dieren te hebben.

Hopelijk hebben we onze portie voorlopig even gehad nu.

greendragon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 20:30

pff, nou Charaz, dan heb jij het ook flink voor je kiezen gehad. :(:) En Horsii
Ja soms is het wel echt pittig.

Hier ook veel dieren dus ook regelmatig dieren ziek en veel te vaak knappen ze niet op. Maar ook zorgen over juiste voeding, of huisvesting, of zoals afgelopen maanden, zoveel regen dat je ook daar veel gedoe mee hebt. Of als je zelf ziek bent, of bijna niet lang weg kunt van huis, omdat je geen oppas hebt of anderen niet wilt belasten. Soms is het gewoon echt niet leuk.

Toch kan ik niet zonder de dieren. Mijn leven zou zo saai en leeg zijn. Het is wel een levensstijl en die geeft voldoening, maar vraagt ook offers... Het zit in je en er best veel voor nodig om daar een andere keuze in te maken. Soms ben ik wel heel even jaloers op iemand die rustig een boek kan zitten lezen. Ik heb daar gewoon geen rust en tijd voor.

Sterkte voor de zieken en de mensen met zorgen en verdriet. Helaas hoort het erbij, maar het gaat echt weer beter worden, straks...

En dan zijn succesje met zorgenkindjes, of dieren die het wél redden en die mooie momentjes samen toch weer de moeite waard...

Voor mij een mooie momentje was afgelopen weekend, toen ik Welshje een racestreep heb geschoren. Ik had een hoop dramaqueen verwacht, maar hij bleef keurig stil staan en verzette geen stap... Heb heel rustig die dikke vacht weg kunnen halen. Dus kom nu maar op met die 17 graden..

Nog niets gehoord van de gemeente; we zitten halverwege week 3. Ik heb echt geen geduld.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 21:09

Eens met mijn voorgangers, paarden aan huis/ eigen beheer is een levenswijze, je offert veel op maar als dit je passie is krijg je er ook veel voor terug
Denk er alleen niet te licht over en doe het niet alleen om geld te willen besparen want dat doe je niet
Wel zie je je paarden veel meer, heb je eigen keuze over wat en hoeveel je voert en is het het totaalplaatje, niet alleen rijden ( daar kom je amper aan toen als je alles eromheen al gedaan hebt)
Toch zou ik niet anders willen en zou ik niet weten wat ik met mijn vrije tijd zou moeten doen.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 22:08

Jeetje charaz, ook al zoveel ellende. Heel veel sterkte

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 00:40

Lynn_Nikita schreef:
Eens met mijn voorgangers, paarden aan huis/ eigen beheer is een levenswijze, je offert veel op maar als dit je passie is krijg je er ook veel voor terug
Denk er alleen niet te licht over en doe het niet alleen om geld te willen besparen want dat doe je niet
Wel zie je je paarden veel meer, heb je eigen keuze over wat en hoeveel je voert en is het het totaalplaatje, niet alleen rijden ( daar kom je amper aan toen als je alles eromheen al gedaan hebt)
Toch zou ik niet anders willen en zou ik niet weten wat ik met mijn vrije tijd zou moeten doen.

Vooral dit :')

@Charaz, jemig jullie krijgen het wel voor je kiezen zeg!
Sterkte :(:)
Klinkt pittig, heel invoelbaar dat je de moed even verloren bent zo.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 01:18

Ik zou vrije tijd en geld overhouden als ik geen paarden aan huis hebt :o ! Vanochtend vroeg ik me nog hardop af waarom mijn moeder me op 8 jarige leeftijd per se naar de manege bracht voor paardrijles (tegen mijn wil he!) en waarom ze me niet gewoon naar een schaakclub heeft gebracht. Ik was nota bene bang voor paarden! :')

Vanochtend stond ik weer eerder op om wederom in de regen het been af te spuitenvan Indy. Dagjes uit of later thuis komen onverwachts gaat gewoon niet spontaan, dat moet je vooruit plannen en regelen. In de zomer is het hier iets makkelijker, in de winter is het wel veeleisend en van tijd tot tijd best een opgave. Zeker met een winter zoals deze.

Maar echt, superleuk hoor paarden aan huis +:)+ :D

LN, net te laat maar alsnog gefeliciteerd met je verjaardag *\o/*

Charaz, wat een hoop pech, ellende en verdriet. Heel veel sterkte gewenst :(:)

Boemel, fijn dat je in zo'n stijgende lijn zit met Mirtje! *\o/* De aanhouder wint :D

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 08:20

Mijn ouders deden er juist niks aan, ik wilde zelf heel graag en toen mijn vader stopte met betalen ging ik op de manege werken om zo gratis rijlessen te krijgen. Steeds riepen mijn ouders, dit is een fase, als je ouder bent stopt dat paardrijden wel, als er vriendjes komen gaat dat wel voorbij.
Ik heb haar laatst nog eens gevraagd of ze dat nog steeds dacht :D

ik vind het wel jammer dat de tijden veranderd zijn, ik gunde mij dochter ook zo`n paardentijd, ik ben echt opgegroeid op die manege. Inmiddels is het vergaande glorie daar en komt het volgens mij zelfs te koop te staan en andere maneges in de buurt zijn het hem ook gewoon niet.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-24 08:45

LN ik denk dat jouw mini-me net zo'n tijd zou hebben gehad als jij vroeger. Alleen het verschil is dat ze een paardenmama heeft wat veel meer weet en dus ook ziet dan jouw moeder toen. Maar denk idd dat diezelfde manege idd nu wat minder actief is qua jeugd. Ben wel benieuwd als het te koop komt wie zoiets zou willen kopen of dat het plaats gaat maken voor andere woningen.

Voor iedereen die het kan gebruiken sterkte, zie dat er best wel wat pittige tijden zijn geweest of nog steeds zijn voor sommigen.

Tja paarden aan huis.. Soms heb ik ook wel eens zoiets van ja hoor daar gaan we weer met het treintje.. Voer voor de honden klaar maken (vers vlees) dan de paarden de hooinetten voor 2 dagen klaar maken, zak voer voor de ochtend, denken aan wel of geen dekens, nadenken wanneer het hooi weer in het goede hok kan zonder vast te komen hangen met auto. oliebol mesthoop wordt wel wat hoog, euhh wanneer kan hij komen halen moet ik zelf weg brengen? Nadenken over de toekomst, wat als oudje om kiept heb ik dan de optie om ergens dezelfde dag nog een leenpaardje te halen. Wat als de andere echt niet meer gereden kan worden? Weidegenootje, mee in slapen met oudje tegen die tijd? Als het niet het werk zelf is dan is het wel het nadenken over hoe en wat. En dan hoor ik soms mijn man zeggen ja het is best wel veel werk hoor en de honden en de paarden :+ euhhh schat je hoeft alleen in de ochtend de stallen open te maken en de zak hooi in de bak te doen. Ja oke hij loopt het grotere rondje met de honden.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 08:58

Maar je man heeft wel gelijk dat het veel werk is.
Er ligt altijd wel een klusje opnieuw te wachten. Ik heb ze nu 7 jaar aan huis en langzaam wordt alles zo optimaal mogelijk. Maar het is zeker met nattigheid wel ploeteren. Dan overweeg ik wel weer pension

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 10:03

Soms is met prutweer de aanblik van de binnenbak hiernaast wel aanlokkelijk, maar dan bedenk ik me weer alle dingen waar ik me daar aan ergerde en neem het weer dan maar weer voor lief :) Maar het is een feit...met paarden aan huis doe je meer en rij je minder :)

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 10:13

Ik zei het laatst nog, toen het al een week regende.
"Een grote hal met binnenbak en de box ernaast lijkt mij zo heerlijk nu, niet door de regen heen."
Maar goed dat heeft ook weer vele nadelen natuurlijk.

Herken wel wat belle boef zegt. Je begint ergens en in de loop der jaren doe je het optimaliseren en zo makkelijk mogelijk maken.
Maar de winters blijven ploeteren.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 10:15

Ik zou na max 2 dagen in pension weer vertrekken, mijzelf kennende :')

Binnenbak lijkt me ook geweldig, maar geen geld en ruimte voor.

LN, klinkt als een heerlijke onbezorgde penny tijd <3 Ik moest dus op paardrijden, maar ik denk dat mijn mama juist heel goed wist wat goed voor me was :+ . Uiteindelijk ging de manege failliet toen ik 11 jaar was en op mijn 17de ging hij terug open en ben ik zelf weer spontaan naar de manege gefietst (zonder dwang van mijn moeder haha) en ik heb daar vervolgens zo'n leuke tijd gehad <3 op mijn 18de kocht ik mijn eerste eigen paard en van het 1 kwam het ander *\o/*

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 10:17

Een binnenbak is idd het ultieme, maar een flink stuk paddock overdekt en wolfwerend af te sluiten zou ik het ook voor doen :)

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-24 10:18

Ja dat klopt, altijd zie je iets voor verbetering.

En soms heb ik ook wel zoiets ohh als ik de paarden op pension zou hebben en geen honden dan zou ik best wel eens een verre reis willen maken. Je hoeft je dan niet druk te maken of je door de blub komt. En je hebt vaak een binnenbak ter beschikking en aanspraak. Soms mis ik dat soms ook echt niet. Nu heb je soms ook wel snel even iets tussendoor gedaan waar je misschien niet voor naar stal zou gaan als je wat verder zou moeten reizen.

Ik heb Guus dus 4 maanden op pension gehad voor ze naar ons kwam. Heb echt wel wat dingen gehad dat ik dacht mmmm nee ben blij als ze thuis staat. Heb ook een keer LN ontzettend boos opgebeld ik was furieus en als ze van mij alleen was geweest toen had ik haar per direct verhuisd maar ik kon het niet voor de bijrijder (die ik trouwens nooit meer gezien heb..) en om schoonzus niet voor de kop te stoten.
maar die binnenbak was toch wel fijn en dat je in de avond gewoon kon gaan in de winter.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 10:22

Dan ben ik denk ik een van de weinige die het aan huis minder werk vindt.
Wel bij dagje weg wat meer hooi ophangen.
Bij nachtje weg kan ik de buurvrouw of mn zus vragen.

Alleen de regen, die ben ik wel zat.
Heb het stalletje maar weer opgestrooid. Paddock is nat.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-24 10:23

Ik heb in pension ook zelden een binnenbak gehad, dus daarvoor hoef ik het sowieso niet te doen. Ik heb nu thuis ook geen bak. Op zich heb ik niet veel wensen qua accommodatie thuis. Alleen de paddocks nog een keer nieuwe bodem.