[FOTO]Show je paddock paradise!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 12:59

SafeHaven schreef:
Misschien niet helemaal op zn plek hier, maar hebben jullie toevallig advies of ervaring mbt 2 ruinen bij 3 merries? :=
Mn ruin heeft 1 merrie die echt van hem is, daar wijkt ie geen meter vandaan en als ze te ver weg is gaat ie dr halen. Niet altijd even zachtaardig overigens.
De 2 andere merries (shets) laat ie gewoon hun ding doen. Hij is alleen zo ontzettend speels! De oude dames kunnen dat niet altijd waarderen. Ik heb allerlei speeltjes en probeer de p.p. zo uitdagend mogelijk te maken maar toch wil hij nog weleens e.e.a. slopen.
Een speelmaatje voor de momenten dat ik er niet ben lijkt me zo fijn voor 'm.
Maarja dat moet geen vechten worden %)

Wil ook grondwerk gaan doen met 'm maar tob een beetje met m'n gezondheid en hij is nogal lomp en enthousiast :=

De ruinen hier zijn echt lompe, speels, slopende mormels. Ik wil het eigenlijk niet zeggen maar...... boys wil be boys.
Ik accepteer gewoon dat slopen, niet zachtaardig zijn en ontzettend speels zijn hoort bij ruinen. Ik heb er gelukkig 2 zo (en 2 merrries) en omdat de grote merrie duidelijk zat is over haar grenzen en de kleine altijd weg kan, en de 2 ruinen dezelfde ruinen speelsheid hebben gaat dat perfect.

superpony

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 14:50

Pol013, dat herken ik hier ook. Normaal als ze schuilen lopen ze even weg en mesten allemaal even verderop. Nu gewoon waar ze staan. Ze plassen ook rustig op het steen. Terwijl ze nu dus gewoon buiten in de regen staan te eten....

SafeHaven, we hebben hier nu meerdere gemengde samenstellingen gehad, maar altijd merries en ruinen samen.
Mijn ruin is echt close met zijn zus. Toen er nog 3 andere ruinen waren, accepteerde hij er eentje moeilijk, maar de NF en shet die er al voor hem waren, had hij wel respect voor en speelde hij ook mee. Zijn moeder kon altijd wel met alles en iedereen, net als die 2 ruintjes, dus die gaven wel rust.

Zus is heel kieskeurig, maar gek met haar broer. Heeft nauwelijks naar die 2 andere ruintjes omgekeken en met moeders ging op het einde moeizaam.

Ze bleven samen over met het veulen en daar een mini shet merrie met hengstveulen bij gekocht. Dat heeft even geduurd, maar nu gaat het goed samen. Het merrietje is 22 en heeft het goed aangepakt.
De ruin pikte wel haar zoon in en die zijn echt veel samen. De ruin jaagt heel af en toe nog op dat merrietje, maar ze kan hem wel hebben en staan daarna ook samen te eten.

De merrie accepteert ze in haar ruimte en dat is al heel wat.

Daihyo, wij hebben geen plekken apart voor de shets, maar ze kunnen wel overal voor elkaar wegkomen.

Voor onze oude shet had ik wel de laatste maanden een balk in de deur van de schuur. Dan kon hij naar binnen om zijn speciale voer te eten. Maar die werd heel goed geaccepteerd en kon ook goed met grotere samen. Bij hem kon ik weer geen shet zetten :o

SafeHaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 17:35

Bedankt voor de reacties! Heel wisselend dus, misschien voor de zekerheid maar een speelse merrie zoeken dan := opzich is het super leuk natuurlijk dat hij speels is, en dat hij sloopt vind ik ook niet zo heel erg (word je zelf errug creatief van), maar ik vind t zo sneu dat die ouwe wijven niet met 'm willen spelen :(:)

Maargoed ik heb een soort opvang dus ik kan helaas niet zomaar een paard erbij kopen, dus we zien wel wat er op ons pad komt. Alleen de ruinen misschien toch maar voorbij laten gaan :=

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 19:26

Dank voor de bemoedigende woorden! De nacht is goed gegaan en vandaag op de track ging ook goed. Gelukkig vanaf morgen beter weer.

Ze zijn begonnen met slopen van de vloer om de nieuwe draagconstructie daarin te kunnen verankeren. Er liggen 2 gierkelders parallel aan elkaar. Een was al opgevuld was ons gezegd en de ander hebben wij 3 jaar terug laten vullen met puin en zand. Wat blijkt? Gierkelder 1 is nooit opgevuld, als ze daar door de vloer waren gegaan dan waren ze 2 meter naar beneden gedonderd. De gierkelder die wij lieten vullen is niet goed afgewerkt. Ze hebben de gaten onderin opgelaten. Daardoor is het zand uit de gierkelder gelopen waardoor de betonvloer (zonder wapening erin!) een halve meter boven het afgevulde zweefde. Daar had dus zomaar een paard door kunnen gaan.

Het was qua ruimte en gemak wel een 5 sterren plek maar we wisten dat het niet zo degelijk meer was. Daarom ook de verbouwing. Maar nu blijkt het dus eigenlijk gewoon gevaarlijk te zijn geweest. Gelukkig niks gebeurd maar wel schrikken!

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 19:29

Verbouwen is verrassingen verwerken. Fijn dat er niks gebeurd is en dat het straks goed is.
Ook hun tijdelijke plek is leuk. Volgens mij is dat een heerlijk zomerplekje zodat jullie met een kopje koffie dichtbij van ze kunnen genieten :9k <3

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 19:41

Haha, ja! Ze staan er tot begin april, dan is er vast wel ergens een moment waarop we lekker koffie kunnen leuten bij de paarden! Als de werkmannen dan niet teveel lawaai maken tenminste... >;) :+

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 19:58

Wat een opluchting dan dat jullie het nu aanpakken en er niks fout is gegaan.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 20:18

Dan schrik je wel even inderdaad. Gelukkig ben je er op tijd bij.

Zo, ik heb mijn todolijstje voor komend jaar gemaakt. Op willekeurige volgorde. Ik moet nog even prioriteren :))
Maar genoeg te doen!

Citaat:
Kruispunt over heuvel afzetten
Heuvel inzaaien
Track bladvrij maken (maaien?)
4 weitjes lava strooien
Liksteen bar
Lint herstellen
Schuurpaal
Overkapping
Middelste wei uitmesten
Takkenril maken
Regenton aansluiten
Stellingkast in houten hok
Draden bij stal (elastiek)
Mestcontainer
Compost verspreiden
Slechte plekken zand

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 20:38

SafeHaven schreef:
Haha ja ik zag je filmpje op insta, geweldig om te zien _O-

Wat voor platen heb je op de track? INB, paddockplaten, of grasroosters? En heb je ook foto's?
Of heb je dit al gedeeld :=

Verschillende soorten, staan ook foto’s van op insta (en hier ook gedeeld volgens mij). Heb diverse partijen 2ehands verzameld en functioneren allemaal wel goed. De platen die je moet koppelen zijn lastiger te leggen maar blijven wel beter liggen. Al heb ik in het laantje van die 1x1.20 platen liggen die je niet koppelt alleen het gronddoek loopt door en die blijven gevuld met zand verrassend goed liggen. Voor de mesthoop heb ik andere platen liggen die niet gekoppeld zijn en daar heb ik er een paar los gereden met de tractor (door veel keren op een klein stukje) dus dat zou ik wel aanraden om daar op te letten.
Nu leg ik er zelf altijd ff een rubber mat neer als ik er met de tractor de mesthoop omschep/aanrij.

Oh Ir, wat een geluk dat het goed is gegaan al die tijd! En ze hebben een mooi nood onderkomen hoor!
Wat Pol voorstelde met de hooibak, zo heb ik er ook een staan. Blijft het hooi droog, kunnen ze onder afdak eten of toch er buiten staan, en ze kunnen elkaar minder klem lopen in de schuilstal.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 20:54

Oh ja, de hooibak! Dat idee had ik eerst ook maar we hebben er eentje die heel lelijk kan doen als er hooi is. Ben bang dat hij dan binnen staat te eten de rest buiten in de regen staat. Terwijl de overkapping vooral voor mijn oude Freiberger is, die heeft echt zo'n hekel aan regen. Die staat liever binnen dan dat hij eet (en hij kan wel wat kilo's missen). Daarom toch maar zo gedaan. Voorlopig wordt het redelijk fatsoenlijk weer dus ik kan de komende tijd wel slapen denk ik. :')

SafeHaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 23:37

Ja ik zou het ook zo houden hoor en de bak niet onder/bij de schuilstal zetten. Zeker als dit alleen voor de nacht is..

Jeetje wat moet dat nieuws schrikken geweest zijn zeg! Ik zie gelijk ellendige plaatjes voor me. Maarja je gaat er natuurlijk vanuit dat de info die je krijgt klopt. Een gierput opvullen lijkt me ook niet iets wat ze vergeten kunnen zijnn :=

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 02:05

SafeHaven schreef:
Bedankt voor de reacties! Heel wisselend dus, misschien voor de zekerheid maar een speelse merrie zoeken dan := opzich is het super leuk natuurlijk dat hij speels is, en dat hij sloopt vind ik ook niet zo heel erg (word je zelf errug creatief van), maar ik vind t zo sneu dat die ouwe wijven niet met 'm willen spelen :(:)

Maargoed ik heb een soort opvang dus ik kan helaas niet zomaar een paard erbij kopen, dus we zien wel wat er op ons pad komt. Alleen de ruinen misschien toch maar voorbij laten gaan :=

Ik zou eerder open staan voor een ruin dan. De kans dat een merrie leuk speelt of dat ze op dezelfde manier willen spelen is veel kleiner.
Maar mijn oudere ruin speelde ook veel minder dan vroeger. De ruin van nu 24 wordt echt uitgedaagd omdat er 2 hengstveulens lopen en veel willen spelen en gek doen. Anders zou hij saai bij zijn zus staan en af en toe eens kroelen als haar kop goed staat.

Ja, hij had dan wel een paar keer pw zijn gekte 10 minuten. Maar zoals nu is het echt ontzettend leuk en de hengstveulens hebben ook echt veel aan hem.

Ir111 schreef:
Dank voor de bemoedigende woorden! De nacht is goed gegaan en vandaag op de track ging ook goed. Gelukkig vanaf morgen beter weer.

Ze zijn begonnen met slopen van de vloer om de nieuwe draagconstructie daarin te kunnen verankeren. Er liggen 2 gierkelders parallel aan elkaar. Een was al opgevuld was ons gezegd en de ander hebben wij 3 jaar terug laten vullen met puin en zand. Wat blijkt? Gierkelder 1 is nooit opgevuld, als ze daar door de vloer waren gegaan dan waren ze 2 meter naar beneden gedonderd. De gierkelder die wij lieten vullen is niet goed afgewerkt. Ze hebben de gaten onderin opgelaten. Daardoor is het zand uit de gierkelder gelopen waardoor de betonvloer (zonder wapening erin!) een halve meter boven het afgevulde zweefde. Daar had dus zomaar een paard door kunnen gaan.

Het was qua ruimte en gemak wel een 5 sterren plek maar we wisten dat het niet zo degelijk meer was. Daarom ook de verbouwing. Maar nu blijkt het dus eigenlijk gewoon gevaarlijk te zijn geweest. Gelukkig niks gebeurd maar wel schrikken!

Ow, best eng. Wij hebben ook ruimte onder onze vloer in de stal. Ligt wel een hele dikke betonplaat op, maar het moet er eigenlijk ook een keer uit. Maar eerst de nieuwbouw en dan de oude schuur opknappen.
Helaas weet niemand echt alles van ons huis en de schuur. Buren weten wel iets van de afgelopen 50jr, maar er ligt ook diep in de grond een gevel en niemand weet waarvan.

SafeHaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 10:04

Roep dat van die ondergrondse gevel maar niet te hard, straks roept de gemeente het nog uit tot archeologische waarde en dan mag je niet meer bouwen :=

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 10:20

Hahah heerlijk he, die oude panden/percelen.

Wij zijn ooit bezig geweest met een nieuwe water'put' naast de schuur. Eerst stuk moest gegraven worden, daarna spuiten. Zijn ze goed halfweg met het gegraven gat 'kloenk' deed de schep :? Blijkt daar een tractor?velg onder de schuur/oprit in de grond te zitten......Die krijg je daar nooit meer weg zonder een gigantisch gat te maken. En zelfs dan...
Dus maar een andere plek gekozen voor de waterput. Wie bedenkt dat? Om zoiets in te grond te stoppen :+

Maar bij jullie is het nog wel een onaangenamere ontdekking. Maar geluk moet je soms (vaak) hebben. Alles goed gegaan gelukkig.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 10:24

Hier halen we ook van alles uit de grond. We kijken er niet meer vanop. Achterin de paddock zit nog de fundering van een huis en de kelder zit er ook nog.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 14:53

SafeHaven schreef:
Roep dat van die ondergrondse gevel maar niet te hard, straks roept de gemeente het nog uit tot archeologische waarde en dan mag je niet meer bouwen :=

Dat zullen ze hier niet zo snel doen. Het ligt ook in de tuin, dus we bouwen daar niks op. Maar niemand weet wat daar moet hebben gestaan.

Ons huis is van 1913, maar wel ooit in de jaren 80 gemoderniseerd.

Belker schreef:
Hier halen we ook van alles uit de grond. We kijken er niet meer vanop. Achterin de paddock zit nog de fundering van een huis en de kelder zit er ook nog.

Hier ook. De loonwerker die de bak deed en een andere die het pad kwam doen, zeiden ook; dat is hier normaal. Lekker laten zitten en door. Zij komen dat in deze omgeving overal tegen.

Ons huis heeft 1 zwakke plek door zwakke ondergrond, maar gelukkig kon dat opgelost.
Bij de schuur kunnen we 2 bomen echt niet weghalen, dan stort het in. Dat staat zo dicht op de sloot en tevens zwakke ondergrond ook.
En aan de voorkant esdoorn tot in de grond afgezaagd vanwege de paarden, maar kan echt niet uit de grond of we moeten dat echt gelijk stutten en vol storten.

Maar waar we geen last van hebben laten we zo. Je weet dat dingen oud zijn en we isoleren en maken het naar wens, maar niet alles is kaarsrecht.
Wel grappig; onze nieuwe garage staat echt waterpas, maar die lijkt dus scheef, omdat het huis iets scheef is.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 08:41

Goedemorgen! Het verbouwen gaat lekker hier. Ik heb dagelijks een erf vol auto's, shovels, dingen en heel veel bouwvakkers. Ik ben echt heel blij met hoe het gaat.

De paarden gaan ook best goed. Ze komen wel op de nieuwe paddock maar vertrouwen het nog niet erg daar dus ze durven nog niet te gaan liggen. Daarom overweeg ik een stukje van de track (die met dit weer te nat is om lekker te gaan liggen maar niet zo nat dat ze in de bagger staan) op te hogen met zand zodat ze daar zacht en droog kunnen liggen. Op de track voelen ze zich duidelijk veel fijner. Wat voor zand zouden jullie daarvoor kiezen? Liefst niet gelijk M3C zand maar een goedkoper alternatief.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 08:50

Denk dat iedere bult zand als je hem net stort lekker zacht ligt.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 08:52

Ja, het hoeft maar 2 maanden dienst te doen als slaapplek. Wil alleen nadien niet op gescheept zitten met de resten van onze krenterigheid, dus wel het juiste kiezen. :D

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 08:54

Ir111 schreef:
Ja, het hoeft maar 2 maanden dienst te doen als slaapplek. Wil alleen nadien niet op gescheept zitten met de resten van onze krenterigheid, dus wel het juiste kiezen. :D

Op die manier. Weet je wat voor zand je nu hebt liggen? Dan zou ik daar een lading van laten komen. Dan blend het tzt mooi in

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 08:54

Wij hebben onze bodem gekeerd, dat is zand met wat leem erdoor.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 09:19

Dan zou ik kiezen voor woudzand/geel zand. Grote kans dat je dan hetzelfde zand hebt.

Ik heb ophoogzand liggen. Kostte me 19,50 per m3 bij Van Eijbergen. Excl bezorgkosten.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 10:03

Hier ook ophoogzand van het bestraten bij de buren. Wordt graag gebruikt.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 11:53

Hallo! :-D Ik heb even een vraag......
We gaan volgende week aan de gang met het grondwerk rond het huis, en ik wilde gelijk wat slimme beslissingen maken voor de paarden.
Er komt wat split, en daaronder moeten grindmatten/ splitmatten.... nu wilde ik een toegangsweggetje maken door de tuin (voor sporadisch gebruik) met dezelfde matten en dat gewoon met zwarte grond bedekken en laten inzaaien met gras.

Mijn hamvragen: zijn grindmatten/ splitmatten en paddockmatten niet gewoon nagenoeg hetzelfde? En voordat de hovenier met iets schreeuwend duurs aan komt: wat hebben jullie ervoor betaald? Of misschien een linkje?
Zou het inderdaad werken gras in te zaaien op deze matten?
Afbeelding

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 12:19

SafeHaven schreef:

Hier gaat dat goed hoor, had eerst drie ruinen en één merrie. Daarna kwam er nog een merrie bij. Huidige samenstelling is twee ruinen en twee merries.

In al die combi's hebben de ruinen altijd heel fijn (en ruig :') ) met elkaar gespeeld. Mijn grote bonte is wel overduidelijk de baas, zeker als het over eten gaat. Er vliegt heus wel eens een hoef in het rond. Maar ze spelen altijd fijn samen.