Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 11:57

Art_Ificious schreef:
Maartje_M schreef:
Dat is balen mentjuh!

Als we straks een trailer hebben, ga ik wel proberen buiten te rijden. Met 5 minuten ben ik bij het bos

Jonique snapt de automatische drinkbak niet := Ze stopt haar neus er wel in, maar die is natuurlijk zo klein dat ze hem niet raakt en er dus geen water uit komt...

Herkenbaar spirit kende drinkbak ook niet.
Ik heb hem daarbij geholpen door op de lepel te duwen als hij zijn neus erin stak.
Uiteindelijk na 3x helpen ging hij zelf tegen de lepel duwen. Eerst korte stukjes en dan steeds langer.
Ze hebben het best snel door hoor.

Heb ik gister ook gedaan :j en toen raakte ze hem per ongeluk, keek me heel verdwaasd aan en stond vervolgens te wachten tot ik er weer water in deed :+
Komt vast wel goed, iedere dag maar even blijven oefenen

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 12:06

SSDesign, wel mooi uitzicht zo. Geen langsscheurende trekkers??

Mentjuh, dat is echt balen zeg. Mag je er wel lopen en fietsen?? Hier best veel paden, maar bijna alles moet je delen. Nu nieuw mtb pad, maar mag je ook lopen. Is feitelijk echt geen doen als er mtb'ers zijn. Op de ruiterpaden lopen mensen en fietsen ze ook. Honden mogen niet los, maar iedereen doet het en als je iemand aanspreekt verander je er niks aan.

Jes, ben benieuwd wat het dan gaat kosten. De afmetingen vind je dan niet erg? Wij hebben een kleinere rijbak en alleen of met zn 2en is het niet heel erg, maar wij rijden quarters, dus die zijn ook niet groot of mega ruim in de gangen etc. Een parcoursje opzetten kan bij ons niet. 2 sprongetjes kan.

Maartje, ow, hahahaha. Maar kleintjes zijn heel slim :)

Wij hebben hier zo een vlotterbak op plein met een bal. Toen ze hier kwamen kwam de shet kijken en hielden we bal opzij. Ze keken er allemaal naar, maar niks...Toen gingen we weg, stonden bij hek te kijken, gaat ie weer bij drinkbak staan, kijkt ons aan en weer naar bak en komt naar ons. Dus mijn man loopt weer mee, houdt bal opzij en hij drinkt. Daarna stonden ze om de beurt te drinken...

Maar gister deed ik mn ene ruin zijn hoeven. Er kwam hagel, dus met spul de stal in. Gata ie daar uit de bak staan drinken en vervolgens al het water uitsmeren over mij. Ze drinken echt nooit uit die bakken in stal. Hij vond me vast een watje dat ik niet nat wilde worden, maar ging me om m'n spullen....

Sommige bakken kan je stellen. Die van onze ( overleden ) hengst stond iets te soepeltjes en die maakte er echt een waterballet van. Maar voor een kleinere pony vast ideaal.

Ik hou echt van buitenrijden, maar ben ook van het gemak. Daarom letten we er ook op met een huis kopen. Dat er mogeljkheid is voor een bak en aan het bos. Als er bijv geen bos is, rij ik ook amper nog in het bos. Maar is er wel direct bos, dan ben ik al vaak in de bak begonnen en toch al snel naar bos gegaan.

Ben benieuwd wat het weer gaat doen. Ze hadden gister gezegd dat de middag mooi zou worden, maar dat viel tegen. Vandaag zou mooi worden, maar weet het zo net nog niet....Het is helder, winter zonnetje en gelukkig niet zoveel wind.

Maartje_M

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 12:36

Bakken gaan al heel soepel, want Cheetah kende ze ook niet voor hij bij ons stond. Maar ja, zijn neus is groot genoeg haha. Komt wel goed, ze heeft het vast zo door :)

Hier is het super zonnig, baal dat ik moet werken want ik wil zo graag weer wat doen! De grootste plassen zijn ook al verdwenen uit de bak en paddock, nu moet alleen dat zompige nog weg en dan kunnen we weer

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 19:14

Beetje appelmoes op de lepel / nippel van de drinkbak smeren wil nog wel eens helpen. En een schepje appelmoes onder/achter de lepel.

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 19:28

Ik heb een klein bos achter de wei en kilometers onverhard pad hier in de polders. Strand is ook niet ver, al is het voor nu nog te ver om onder het zadel heen te gaan, strandrit te maken en dan nog terug te moeten. Vind hem nog te jong voor zulke afstanden. Heerlijk vind ik het, vooral omdat ik ook geen bak heb om in te rijden, dus zeker als het slecht weer is en ik mn wei niet kapot wil rijden moet ik wel naar buiten.

Hier drinken ze voorlopig nog uit van die plastic cementbakken. Mijn mini heb ik eigenlijk ook geen idee van of hij autoatische waterbakken wel kent, nam eigenlijk altijd aan van wel, maar op pension had hij ook al een emmer, want daar kon hij niet bij de automatische, die hing te hoog :+

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 19:36

Vandaag was het hier heerlijk weer, voor het eerst sinds lange tijd weer met een vriendin naar buiten 9 de bossen die iets verderop liggen ) gegaan. Helaas is hij buiten gewoon een bommetje. Met die vriendin erbij is hij een stuk makkelijker en volgt haar paard braaf en als die niet durft gaat die van mij vaak weer even voorop. Alleen ga ik veel minder snel en is mijn paard ook veel kijkeriger
Onderweg nog lekker een cappuccino gedronken, op de pof,wij hadden beide vergeten om geld mee te nemen. heerlijk dat dat in zo`n dorp gewoon kan, owwww betaal volgende keer maar als je langskomt, extra terugkomen zometeen met de auto is ook onzin <3

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 20:15

Hilary schreef:
Beetje appelmoes op de lepel / nippel van de drinkbak smeren wil nog wel eens helpen. En een schepje appelmoes onder/achter de lepel.

Goede tip, dank je! Dalijk even testen of het kwartje inmiddels al gevallen is en ander even appelmoes halen dus

mentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 20:26

Gelukkig mag je er wel wandelen, dat zou wel heel erg zijn haha!
Ik zie wel ooit mest liggen als we gaan wandelen, er zijn er dus die het wel doen.
Misschien gewoon eens doen. Het is 10 min onder het zadel dus het is wel heel vlakbij.
Een stukje verder (over de landerijen dus ook niet erg als er maar geen enorme trekkers rijden) is er wel een ruiterpad. Ik denk 20/25min onder het zadel. Geen idee alleen hoe lang hoeveel ruiterpad je hebt, volgens mij niet veel en kom je weer op niet ruiterpaden (waar wel gereden word aan de mest te zien). Alleen dat is wel vlak bij t boswachtershuisje dus de kans dat je gesnapt word... in uden heb je wel mooie bossen. Dat is 10-15 mij met de auto. Wie weet eens een trailer aanschaffen.
Ik heb wel een hele fijne buitenbak die bijna altijd te rijden is. Gewoon zwart zand met een hele oude omheining en staan soms wat sprietjes gras in maar hij rijd als n tierelier! Bijna nooit te zwaar te hard of te nat. Ik ben nooit heel fanatiek geweest in buitenrijden dus een goede bak vind ik belangrijker.

Vandaag kwam de postbode een kadootje brengen precies toen ik aan het opzadelen was.
Kenny zn nieuwe dekje!
Afbeelding
Afbeelding

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 20:30

Sjieke dekjes hoor, past wel bij de pony (al lijkt hij zo iets aan de grote kant)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 20:31

Ik wil ook op pony’s passen :+
Zucht!

mentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 21:27

Hahaha ja alles lijkt een beetje aan de grote kant bij m! Het is maatje cob, toen hij dikker was lag er zelfs een full anky dekje op, ging best! Nu niet meer dus we gaan vooruit haha.

Jaa dat is wel handig hoor Jolijn! Toch nog ergens een voordeel aan Mn korte pootjes lol. Volgens 2 dierenartsen pas ik er nog prima op! *\o/*
Pony’s zijn leuk :D

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 21:30

Ik vind pony`s stiekem ook leuker dan de meeste paarden

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 21:33

Daarom heb ik twee pony's. :D

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 21:44

Oh wat een leukerd mentjuh! Mooi dekje ook!
Ik was ook altijd van de pony's, tot ik verliefd werd op de PRE :+

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 21:50

ik zie ook liever ponies.
pas er ook nog best op met mijn 1m61 :)
limo is 1m48 en spirit wordt naar verwachting ook rond de 1m48.
Heb ook altijd op een fjord en haflinger van beide 1m45 gereden en een rijpony van 1m45. Past altijd goed. Helaas mijn eerste pony bleek toch iets te klein 1m42 (eerder te smal dan te klein).
op grote paarden voel ik me vaak juist onzekerderr, behalve toen ik een merrie leasde, die was rond de 1m60. Maar hoger ben ik eigg nooit geweest, behalve 1x proefgereden op een paard van 1m70/75 maar was niet mijn voorkeur, viel eigg op omdat hij een vos was en ik toch graag vosjes zie (koop ik toch steeds een simpele bruine of andere kleur :+)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 21:52

Mijn pre is stiekem ook een pony maar ik ga toch een maatje groter met mijn 1.78 :+

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 22:04

Hier ook een pony, hou meer van de pony karakters en ik heb hoogtevrees op alles van 1m60 plus :') Ben 1m74 dus voor het plaatje staat het beter op een paard, maargoed.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 22:12

Melle is 1.70m. als ik er naast sta denk ik altijd :wow:
Maar als ik er dan op zat viel de hoogte best mee.
Rocky is maar 1.38 en ik 1.69 dus ik vind mezelf voor hem te groot en te zwaar.
Hij is geen hele stevige Tinker.
Op een stevige haflinger van 1.45m kan ik ook nog prima
Mocht er hier ooit nog 1 bij komen dan gaat dit zeer waarschijnlijk ook een pony zijn.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 22:19

Maartje_M schreef:
Oh wat een leukerd mentjuh! Mooi dekje ook!
Ik was ook altijd van de pony's, tot ik verliefd werd op de PRE :+

Daarom heb ik beide *\o/*

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 22:24

Diva is hooguit 1.55, vind ik nog een mooi maatje.
Zit er aan te denken haar te laten dekken, maar ondanks dat dat wel echt een droom is zit ik dan wel weer met 2 rijpaarden :+

Pony erbij komt er dan alleen als we de loterij winnen :')

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 22:25

Roos is 1,45 maar staat voor de kar. Pep is zo’n 1,55 en groeiend. Groot genoeg voor mij ondanks dat ik 1,76 ben. Mijn vorige paard van 1,80 vond ik te groot en imponerend.
Laatst bijgewerkt door belle_boef op 27-10-24 20:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 22:27

Ik heb ook beide hoor, Cheetah is maar 1.50, maar die rij ik dus niet meer. Elevada is 1.60 en die vond ik in het begin altijd enorm. Nu ben ik aan haar gewend, vind ik Cheetah een ukkie. Maar ja, nu Jonique er is met haar 1.16 is Cheetah ineens ook weer een reus :')
Ik ben zelf maar 1.63 en redelijk smal, dus ik pas al snel ergens op

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 22:43

Mocht je ooit van Kenny af willen <3 :D

Hier ook ponygek. Heb maar een handvol paarden gekend/gereden waar ik echt wat mee had, verder alleen pony's :D

Nou ik heb gisteren en vandaag eindelijk tijd gehad om onkruid te trekken, gaten te vullen en de wei te bemesten *\o/*
Heb uiteindelijk stand 9 van de 31 gebruikt haha.

Er was echt zoveel regen gevallen dat het er gisteren zo uitzag:
Afbeelding

Vandaag hele dag droog en voordeel van zandgrond is dan wel dat het snel droogt:

Afbeelding

Gelijk minder blub en kwam er makkelijker door met de kruiwagen.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 22:48

ruilen? Hier op de zandgrond is het nog steeds enorm blub...

KDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 22:54

Ik vind pony’s ook leuk! Maar met mijn 1.80m wordt dat lastig... Kruip weleens op de pony van mijn dochter, die is 1.45m. Connemara met wat body, dat gaat net...
Ik ben Connemara fan!

Wij zijn vandaag bij de gemeente geweest, we mogen zonder vergunning de bodem max 50cm ‘roeren’ en mogen gewoon zand storten. Wat zouden dan de beste opties zijn voor een redelijke bak op zandgrond?