Om even terug te komen op wormen... ik heb me altijd laten vertellen dat wormeieren tot 2 jaar in een weiland kunnen overleven en dat het niet uit maakt of het dan vriest of niet. Al zal -5 of -15 wel verschil maken Met een nat land en schapen idd uitkijken voor leverbot.
Ik heb nog even gezocht naar het artikel waar het in stond, maar kan het niet meer vinden (link doet het niet meer). Nu wordt er veelal gesproken over een 'lange periode' , maar niet hoelang. Wel dat het afhankelijk is van het soort wormen en de temperatuur.
spatter
Geplaatst: 23-02-16 11:27
Goede morgen!
Ik zou ook niet uitgaan van 6 maanden en dan wormen vrij, er zijn zeker wormen die het langer volhouden of hun syclus in de winter hebben stil liggen en in het voorjaar weer uit de grond kruipen.
Oplossing is in het voorjaar laten afmaaien door bv schapen of zelf doen. Eigenlijk had het in het najaar gedaan moeten worden, toen ze eraf gingen.
Wat hoefsmeden betreft. Mijn man doet alles, van mini's met ijzertjes tot grote belgen met ijzers. Zolang ze redelijk braaf zijn is dat te doen. Hangen kun je wel afleren. Zogauw ze echt gaan hangen, het been gewoon ineens naar beneden laten zakken zodat het paard zijn evenwicht verliest. Na een paar keer beseffen ze dat ze op iets hangen wat niet stabiel is en houden ze er mee op. Mooiste is om dat met een touw te doen, dus liften met een lang touw en dan ineens fieren zonder dat het paard natuurlijk valt, het moet flink uit balans raken maar natuurlijk niet echt vallen.
fabster jeetje, stomme val maar toch naar, je schrikt je een ongeluk op zo'n moment Hoe is het er nu mee?
kvulden mooi gemaakt maar kunnen de anderen er echt niet bij?
Blauwe kont, maar verder gaat t prima hoor. Gisteravond merkte ik ineens dat ik ook overal een beetje spierpijn had. Op rare plaatsen, zoals mijn hals. Maar datvwas niet zo erg en is alweer over. Heb net de Belg alweer bekapt. Ik was niet zo erg geschrokken als mijn paard. Ik ga straks gewoon weer op pad.
Mijn wei is nu wel kaal. Nou ja, ik let goed op met die wormen. Ik laat ze regelmatig checken op wormen-eieren in de mest.
Tinky12
Geplaatst: 23-02-16 13:41
Ik had nog aan iemand beloffd een foto te laten zien van mijn hoefsteun...
Bovenkant is dus een trekhaakbol met een tennisbal erover,hij is een stuk lager dan de standaardmaat die voor paarden wordt gebruikt.
Als de mest op een mesthoop ligt en je laat dit een half jaar (minimaal) liggen,zouden de wormeieren af moeten sterven ivm de hitte in de mesthoop.Wat ik begrepen heb...
Ik reageer even weinig,ben niet zo fit.Lees wel wat mee maar antwoorden is vaak net even teveel.
DubbelFun
Geplaatst: 23-02-16 13:46
Dat gaat alleen op als je broei hebt in je mesthoop. Met stro heb je dat een stuk eerder als met houtkrul én vergeet niet dat als een mesthoop wordt uitgereden over het land zowel de oude als de 'verse' mest er over gaat. En die laatste is dus helemaal niet verhit geweest.
Tinky12
Geplaatst: 23-02-16 13:51
Klopt...ik vergeet altijd dat mijn mesthoop "klaar"is als de maïs eraf gaat.Voordat er weer gezaaid word gaat de mest over de plekken die ik wil bemesten,daar zit zeker een half jaar tussen.
Onze tank laat zich net zo lang zakken tot ze bijna met d'r buik de grond raakt. Tegen die tijd is het voor mij echt niet meer te houden en moet ik loslaten. Een steun hebben we ook staan, maar daar laat ze d'r hoeven niet in hangen.
Moet ook wel zeggen dat we het weinig oefenen. Bij meer herhaling zal het wel beter gaan, maar daar kom ik gewoon niet aan toe
AbbyBlues
Geplaatst: 23-02-16 14:29
palousa_boy schreef:
Onze tank laat zich net zo lang zakken tot ze bijna met d'r buik de grond raakt.
Hahaha, ik zou zeggen gewoon verder doorzakken en vanuit een stabiele zijligging verder kappen.
Ik hoorde van mijn hoefsmid dat hij zo een shetlander deed. Die ging er altijd bij liggen
spatter
Geplaatst: 23-02-16 15:14
Nee, dat hoeft dan niet, het wordt in Amerika veel gedaan met een tafel zoals bij operaties, zo'n kantel ding. Paard wordt vast gemaakt met hoofd , buik en achterhand en dan iets gekantelt en dan de benen vast gemaakt.
Maar mijn man is al vaak zat vindingrijk geweest. Met paarden die willen gaan liggen , zet je er gewoon wat strobalen onder, gaan ze daar maar op liggen. Shetjes kunnen dat ook zo leuk doen, even pak stro er onder en ze doen hun best maar.
lizy29
Hagel! Flinke stenen ook! De paddock en bak was net weer aardig droog. Wil net even beginnen en alles weer nat .
Ik heb morgen les. Het moet wel even droog blijven. Dan is het morgen goed te doen.
kvulden
Geplaatst: 23-02-16 15:37
Spatter. Ze kunnen echt niet bij de emmer. Van boven af is het te hoog om er overheen te buigen en onderdoor te laag om vervolgens weer omhoog te gaan om de snuit nog in de emmer te krijgen. Ik heb Rosie het zien proberen, maar die gaf heel snel op en kwam niet in de buurt van de emmer. Devita maakt steeds vaker een kortere Pittstop.
palousa_boy
Geplaatst: 23-02-16 15:38
lizy29 schreef:
hmmm strobalen onder haar buik is een leuk idee. Ik denk alleen dat ze daar dan op gaat schuren....Ze vind gekriebel bij haar uiers echt het einde....
Is wel weer een goede reden om haar uit de wei te halen Ik ga uiteraard niet met het stro naar de wei slepen
Sorry jongens, tis een beetje erg hectisch hier. Hypotheek wil nogsteeds niet lukken terwijk we komende dinsdag overdracht hebben. Vrijdag kreeg mijn man te horen dat hij voor het werk naat Taiwan moest, dus die is zaterdag vertrokken en komt maandag pas weer thuis. Zaterdag zouden vriendinnen komen om te helpen inpakken maar nu is de puppycursus eerder gestart en moet ik daar naar toe. En om alles af te sluiten is de auto ook nog apk afgekeurd. Ben wel een beetje klaar met deze week.
Ik heb helaas (nog) geen trailer om met mijn pony op reis te gaan.
Dit soort weken moeten snel voorbij zijn, inderdaad. Rustig aan Abby. Komt vast allemaal goed. De puppycursus is vast niet 's avonds en 's avonds inpakken met wijn is ook heel gezellig met vriendinnen, hoor!