[INFO] Slowfeeders

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

QueenE

Re: [INFO] Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 15:47

Hoi! Heeft iemand hier ook 'gewone' hooinetten met mazen van 20mm? Ik heb nu de netten van Löwers en ben daar heel tevreden mee maar heb 1 paard die met 30mm nog steeds heel snel haar net leeg vreet (letterlijk :+ ) Wat ik kan vinden zijn vaak van die rechthoekige, zou ik ze zelf kunnen maken van het materiaal van Barefoot? Wat voor touw zou ik daar het beste voor kunnen gebruiken? Heeft iemand tips?

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 17:15

Ik heb toen idd eigen netten gemaakt van het materiaal van Barefoot, helaas nu na een jaar toch wel aardig op, maar houd het wel om gaten in andere netten te herstellen.

Ben nog op jacht naar ander 2x2 materiaal dus als iemand wat weet? Ik wil sowieso flap-over netten hebben met de flap op de lange zijde.

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 18:44

Even nieuwsgierig voor degene met buizenframe en kunststof palletbox. Die palletboxen hebben een soort 2 x 45 graden bochtje/hoekje ipv dat de hoeken echt een vierkant/rechthoek zijn.

Buizenframe met 90 graden bochten gaat er nooit mooi inpassen dan. Zou 2 x 45 graden bocht ook een optie zijn of kan dat niet aan elkaar? Blont misschien :o?

LienC

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 19:22

Kan wel, maar let goed op de aansluiting. Met bv een 45 graden hoek met 2x een lijmverbinding ga je er niet komen ;) Dus misschien even langs de bouwmarkt gaan, daar even checken/meten en 2x 45 graden meenemen en checken of dit ook echt goed ligt. Zowel in de hoek, maar ook juist op de rechte stukken, zodat er niet opeens een hoef oid tussen past.

Inmiddels heb ik 4 slowfeeders in elkaar gezet. 2x 4mm en 2x 3mm Maas. Groot succes, ze eten veel rustiger, minder geknoei :))

Afbeelding

tantesam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 21:52

Bij mijn palletbox is de binnenmaat iets groter dan 100 X 100, hierdoor kon ik gewoon 90° bochtjes, icm 100cm steigerbuis gebruiken. Heb je de binnenmaat al gemeten?

tantesam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 21:56

Afbeelding

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 23:29

Dit is mijn bak met frame. Ik heb gewone hoeken gebruikt. Werkt prima zo.

Afbeelding

tantesam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 07:39

Je kan ook de steigerbuis op maat(laten) zagen, die 90° bochtjes gaat geen probleem geven in die afgevlakte hoeken van je kist.

Lenexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 11:28

Hebben jullie nog tips als een paard nog heel snel kan eten door een net van 2x2 maas? We zijn recentelijk verhuist en ze krijgt dit voer heel makkelijk door de gaten.
Ze heeft haar net nu binnen 4/5 uur leeg en dan moet ze nog 5/6 uur tot ze weer naar binnen gaan.
Ik prop het net nu zo vol dat ze er langer mee kan doen, maar nu krijgt ze eigenlijk teveel eten.
We zijn herstellende van een blessure dus ze staat nog heel laag in het werk en ik wil een beetje voorkomen dat ze ontploft.
Van een stalgenoot kreeg ik de tip om stro er door te mengen, ik ben dan ook een beetje bang dat ze dan dat lekker laat liggen en dan dus nog sneller een leeg net heeft omdat er nog een deel stro in zit. Of zal dat wel meevallen?

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 12:19

In mijn ervaring hangt het een beetje van het type hooi af ook hoe vlot ze uit zo een net eten. Al hooi gehad die ze heel makkelijk door kleine mazen heen kregen maar ook al hooi dat ze het laatste er amper uitkregen.

Gerste stro vind ik wel een goede als buikvulling. Ik meng het zelf wel niet, als ik stro voer is dat apart juist om te voorkomen dat ze het stro uit hun mond laten vallen om eerst hooi te eten. Dan is het echt hun normale dagportie hooi en eenmaal op en ze willen wat knabbelen kunnen ze stro eten uit een apart net of de houten kist.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 12:39

Ik heb meerdere netten hangen, waarvan er 1 standaard vol zit met alleen stro. Ik weet niet of je er een net bij kunt hangen met stro? Dan kan je paard daarmee verder als het hooi op is.

Lenexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 13:58

Lori schreef:
In mijn ervaring hangt het een beetje van het type hooi af ook hoe vlot ze uit zo een net eten. Al hooi gehad die ze heel makkelijk door kleine mazen heen kregen maar ook al hooi dat ze het laatste er amper uitkregen.

Ja dat is precies het probleem, het vorige hooi viel makkelijk uit elkaar dus moest ze elke keer opnieuw opzoek naar een beginplukje. Nu is het lang en trekt ze dus met elke hap een nieuw stuk eruit, dus ze kan het zo naar binnen schuiven.

Extra netje met stro is een goede, dat kan natuurlijk wel!

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 14:03

tantesam schreef:
[ [url=m/kWuL5a.jpg]Afbeelding[/url] ]

Vindt deze eng
Ze kunnen het rek eruit krijgen zo met alle gevolgen van dien .
Wij gebruiken beton gaas, maar geen heel kleine Maas overigens.
Heb de clips van de bodem naar boven zitten .

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 14:10

Lenexa schreef:
Lori schreef:

Ja dat is precies het probleem, het vorige hooi viel makkelijk uit elkaar dus moest ze elke keer opnieuw opzoek naar een beginplukje. Nu is het lang en trekt ze dus met elke hap een nieuw stuk eruit, dus ze kan het zo naar binnen schuiven.

Extra netje met stro is een goede, dat kan natuurlijk wel!

Ik zou voor het stro wel een iets grotere maas nemen. Ik heb voor hooi 2x2 en 3x3, maar voor stro 4x4. Momenteel voer ik tarwestro, maar gerstestro is iets zachter en smakelijker.

tantesam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 14:37

Zinzi_jewel schreef:
tantesam schreef:
[ [url=m/kWuL5a.jpg]Afbeelding[/url] ]

Vindt deze eng
Ze kunnen het rek eruit krijgen zo met alle gevolgen van dien .
Wij gebruiken beton gaas, maar geen heel kleine Maas overigens.
Heb de clips van de bodem naar boven zitten .

Frame zit vast met geleiders, kan er met geen mogelijkheid uit. Clips hebben schroefdraad zodat er geen paardenlip of watdanook tussen kan komem

Lenexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-22 15:00

Daihyo schreef:
Ik zou voor het stro wel een iets grotere maas nemen. Ik heb voor hooi 2x2 en 3x3, maar voor stro 4x4. Momenteel voer ik tarwestro, maar gerstestro is iets zachter en smakelijker.

Ik heb geen idee wat voor stro we hebben, maar ze knabbelt het op stal ook wel op dus graag of wil niet :)
Ik ga eens beginnen met een klein netje om te kijken of ze er aan begint als haar andere net leeg is. Ik heb denk ook nu alleen nog maar een grover net liggen dus dat komt dan precies goed uit.

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 16:31

Bedankt voor jullie berichtjes!

LienC schreef:
Kan wel, maar let goed op de aansluiting. Met bv een 45 graden hoek met 2x een lijmverbinding ga je er niet komen ;)

Lijmverbinding? Bedoel jij PVC? Ik heb alles van staal, beetje gewicht leek me wel beter.

We hebben de hooibakken al een paar jaar hoor (maart 2019) maar heb er 1 paard tussen die makkelijk langs de zijkanten eet, en het frame opzij duwt, dus misschien dat ik het frame iets passender kan maken, vandaar mijn vraag over 45 graden hoekjes. Maar volgens mij is dat onmogelijk ivm de lengte want het is maar een kort stukje natuurlijk en 45 graden bochtjes kunnen niet aan elkaar, daar moet weer een stukje buis tussen.

Foto van 1 van onze hooibakken. Oudje staat 's nachts op stal zodat hij apart kan eten, vandaar het frame omhoog in de nacht. Schijnbaar was hij kieskeurig want hij heeft er nogal veel uitgegooid. Maar goed, 't gaat ff om een foto van mijn hooibak. Rubber matten worden ook vervangen btw :D https://boktimg.nl/img/m/F8RQRW.jpg

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 23:42

Hoe heb je het frame vast zitten? Wij hadden eerst van onder tot boven koord gedaan en nu gewisseld naar dik elastiek en met touw konden ze verplaatsen, maar nu niet meer.

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 08:55

Het zit vast met elastieken vanaf de onderkant, het elastiek trekt het frame ook een beetje naar beneden.

Het is dus niet zo n geleidekoort zoals bokker Tantesam hierboven heeft.

LienC

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 21:46

Iemand nog ideeën wat geschikt is voor sloopkogel(s)? Hierboven foto van een slowfeeder geplaatst. Inmiddels zijn er 3 kapot.
2x met 3cm maas; ik vermoed combinatie PVC + 3cm maas = teveel paardenkracht
1x met 4cm maas; die bakken worden blijkbaar niet alleen geduwd, maar ook echt omgegooid door een paard.

In de bakken zitten een paar flinke stenen, maar dit is blijkbaar niet genoeg om te niet te kunnen schuiven/omgooien. Ook best gevaarlijk. Ik zie zeker de voordelen van de slowfeeders, ze kunnen opeens ruim 6uur eten ipv een uur of 2. Dus ik wil wel graag iets soortgelijks, maar ik weet inmiddels niet meer wat.

Concreet: hebben jullie stenen (of ander gewicht) in de bak liggen? En zou een metalen frame dan 'de oplossing' zijn? Ik twijfel er namelijk echt aan ..

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 22:05

LienC schreef:
Iemand nog ideeën wat geschikt is voor sloopkogel(s)? Hierboven foto van een slowfeeder geplaatst. Inmiddels zijn er 3 kapot.
2x met 3cm maas; ik vermoed combinatie PVC + 3cm maas = teveel paardenkracht
1x met 4cm maas; die bakken worden blijkbaar niet alleen geduwd, maar ook echt omgegooid door een paard.

In de bakken zitten een paar flinke stenen, maar dit is blijkbaar niet genoeg om te niet te kunnen schuiven/omgooien. Ook best gevaarlijk. Ik zie zeker de voordelen van de slowfeeders, ze kunnen opeens ruim 6uur eten ipv een uur of 2. Dus ik wil wel graag iets soortgelijks, maar ik weet inmiddels niet meer wat.

Concreet: hebben jullie stenen (of ander gewicht) in de bak liggen? En zou een metalen frame dan 'de oplossing' zijn? Ik twijfel er namelijk echt aan ..

Is die van de foto met pvc buis? Ik kam me voorstellen dat dat kapot gaat ik heb onder jou een foto geplaatst van mijn frame. Deze dus.
Afbeelding
Mijn bak is van zichzelf vrij zwaar. Het frame erin is ook vrij zwaar. Ik heb mijn net er ruim in zitten. Net is 1.50x2.20. Als ik mijn net strak span overleeft mijn net het niet. Otti pakt altijd hooi met net en trekt het omhoog. Omdat net zo ruim is trekt die niet de bak mee omhoog.

LienC

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 22:19

Het net gaat prima, daar heb ik wel flink ruimte. De bakken zijn volgens mij soortgelijk. Het frame zou bij jou indd stukken zwaarder zijn, mogelijk helpt dat iets. Maar we hebben een paard die zo'n bak, inclusief tegels, zo op zijn kop zet.. De bak trekt niet omhoog als ze gewoon eten :) Sowieso niet met de 4cm maas. 3cm maas durf ik niet met zekerheid te zeggen. Ik ga sowieso kijken naar metaal, maar ik twijfel alsnog of paard in kwestie de bak niet kan omkeren dan. Ben bang van wel..

Edit; twee foto's boven jouw post, dus daarin zie ik indd groot verschil qua ruimte hooinet, maar ik heb dus wel veel ruimte qua net.
Laatst bijgewerkt door LienC op 02-01-23 22:20, in het totaal 1 keer bewerkt

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 22:20

Kan je niet 1 of zelfs 2 palen in de grond slaan en de bak daar aan vast zetten...?

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 23:23

Otti trekt af en toe net met bak omhoog. Maar bak ligt nooit om. Vroeger had ik een haflinger die stond altijd in de bak. Die viel daardoor wel om met eruit stappen. Hij stond dan op de rand gok ik. Doen jouw paarden dat niet? In de bak staan?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 15:21

Toen de veulens kwamen hebben wij van 3 ibc vaten de rekken eraf gehaald. 1 staat op steen en 2 in zand, maar die verplaatsen amper. Ons ene varken schuurt er wel tegenaan en dan staan ze weleens scheef.

Mijn ene veulen staat er elke dag in, maar gebeurt niks mee. Onze ibc vaten zijn vanwege shetjes wel laag.

Ik heb er geen netten in.

Op 3 plekken netten overdwars tussen 2 palen, maar gewone zakken en die blijven aardig leven altijd. Hingen voorheen ook overdwars in de ibc vaten, maar dat doen we nu dus niet. Er hangt weleens een zak los of ophang oog eruit, omdat ze schommelen met de netten.

Nog 2 houten hoekbakken. Ook vrij laag, maar die staan echt in de grond met palen en dan planken er tegenaan en stenen als ondergrond op zand zeg maar.