[FOTO]Show je paddock paradise!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 10:08

Wat hier heel erg opvalt (in jaar 3) is dat alles letterlijk meer op z’n plek lijkt te vallen. We hebben een paar kleine aanpassingen gedaan (en nog een paar te gaan waar we niet aan toekwamen), maar de overlast zoals we die hadden, dat hebben we nog niet gehad nu.

Dit was februari vorig jaar toen we een vergelijkbare hoeveelheid natheid hadden. De vijver is zelfs niet meer zichtbaar:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Dit is nu de bak tijdens heftige regenval. Je ziet dat de sloot volloopt omdat het harder regent dan het ondergronds kan worden afgevoerd naar de vijver.

Afbeelding

Een dag later, achter de rode vos is het stuk zichtbaar waas de ondergrondse leiding verstopt is en de afvoer naar de vijver stokt:

Afbeelding

De vijver is vol gelopen tot de rand, maar zakt binnen een paar uur.
Afbeelding

Al met al: aanpassingen en tijd om te settelen heeft ons goed geholpen.

Los daarvan staan de paarden bijna de hele dag in de schuilstal met die continue regen. Ellende!

Ir111

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 10:18

Dat scheelt enorm zeg.

Kunnen ze bij jullie eten in de schuilstal? Onze tijdelijk situatie gaat zijn dat ze niet overdekt kunnen eten. Dat kan normaal wel. Dat is voor mij de standaard en ik vind het sneu voor ze dat dat nu niet meer kan. Het is even niet anders maar ik ben wel benieuwd hoe jullie geregeld hebben. Ik hoop natuurlijk dat jullie zeggen dat ze niet binnen kunnen eten, dan kan ik mijn schuldgevoel sussen :') Ze moeten natuurlijk niet zeuren, we gooien een bak geld tegen de schuur aan om te zorgen dat zij veilig en comfortabel (isolerend dakje, veilige vloer, grotere doorgang etc) binnen kunnen staan. Maar ja, mijn gevoel doet nog niet helemaal mee. :+

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 11:56

Hier staan ze de hele dag in de schuilstal te schransen (sorry!).

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 12:02

Hier niet. Hier staan ze het liefst buiten. We voeren nu wel alleen in de schuilstal om de grond een beetje rust te gunnen. Maar zodra het kan voeren we weer zoveel mogelijk op de track. Als het regent staan ze net zo lief onder de bomen als in de stal. Als ze maar een wind-/regenbreker hebben met een muur of heg.

We hebben nu 1 net buiten op de bestrating. Blijft toch favoriet, buiten eten :D <3
Afbeelding

SafeHaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 12:29

Ik voer alleen in de stal als het echt hele dagen regent, omdat ik een mager oudje heb en een ruin die de eerste 5 jaar van zijn leven in een stal heeft gestaan (is nu 7) en een beetje in paniek raakt van regen, wind, sneeuw, etc.
Als het tussendoor regelmatig droog is vul ik alleen de voerpunten buiten, dan gaan ze na het schuilen gewoon weer buiten hooi eten.

Misschien kun je een stukje winddoek spannen langs een voerplek in de buurt van de tijdelijke schuilgelegenheid? Dat maakt het een stuk comfortabeler. Ik bestelde het bij zwartgroen en kost maar een paar tientjes.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 12:51

Jullie stellen me matig gerust. :')
SafeHaven schreef:
Misschien kun je een stukje winddoek spannen langs een voerplek in de buurt van de tijdelijke schuilgelegenheid? Dat maakt het een stuk comfortabeler. Ik bestelde het bij zwartgroen en kost maar een paar tientjes.

Dat is misschien nog wel een idee, hoe en waaraan heb je dat bevestigd?

We zijn nog hard aan t werk (ff pauze nu), ik zal vanavond foto's plaatsen van hoe het nu is. Ik ben er toch wel blij mee, behalve dan het voeren. :+

SafeHaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 13:05

Wat fruitboompaaltjes in de grond zetten en dan het doek met schroeven en carrosserieringen vastgezet. Op het stuk waar veel wind en jeukende paardenbillen veel kracht uitoefenen heb ik een extra plank tegen de paal geschroefd. Dus uiteinde doek om de paal gevouwen, vastgeschroefd, plank er tegenaan.
Werkt echt goed, houdt zoveel wind tegen!

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 13:06

Klinkt goed. Ga ik onthouden!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 13:20

Zorg dat je op iedere windrichting ergens een windbreker hebt of dat ze goed met de kont in de wind kunenn staan voor eigen beschutting. Dat gaas is een goed idee. Wij hebben de stal met de dichte kant op het westen, de haag van de buren op het noorden, de bomen op noord of zuid (kunnen ze aan 2 kanten gaan staan) en de schutting van de buren op het oosten. Voor de oostenwind zou ik ook nog wel een windbreker willen, inderdaad met gaas ofzo. Maar voor nu hebben ze er voldoende aan. Je ziet ze ook echt mee draaien met de wind en elke keer bij de betreffende beschutting staan.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 15:03

Hier schuilen ze veel en staan af en toe ergens te eten. Gooi de overdekte hooibar wel meer vol dan anders.

Toen we hier kwamen in Oktober meteen begonnen met een schuilmogelijkheid maken. Eerst de palen in de grond en wat planten moeten verwijderen. We hadden zeil gespannen en daar stonden ze ondanks het wapperen en waaien wel allemaal onder. Zelfs de angstige ruin die niet van zeiltjes hield.

Hier hebben er 2 wel gevoerde dekens op.

Wij moeten ook nieuw bouwen, maar wachten nog maar even. Heeft ook geen haast, maar wil graag zand erbij en 1 poel dieper en een grotere loopstal voor ze samen, aangezien deze samenstelling graag samen is en dit ook heel goed gaat.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 15:09

Hier staan ze veel in de schuilstal maar ook wel buiten in de regen.
Als het slecht weer is voer ik bewust alle zakken in de schuilstal

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 15:42

Het eten geven we op dit moment in de schuilstal, maar ze staan ook veel buiten. Helaas zijn de tracks even dicht op dit moment, want onze klei grond is volledig verzadigd ;( we hebben door de nattigheid wel de plekken gevonden die we willen gaan aanpakken dus dat is wel fijn. Er zijn hier nog genoeg plannen :)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 19:37

Onze tuintafel waaide weg en de paarden die achterin stonden schrokken en veulen stond opeens in de wei :o
Daarna waren ze allemaal van de leg, dus hebben hun beweging wel weer gehad. Maar dat het ene pad minder is en het andere pad onder water staat belemmert ze wel qua spelen en bewegen. En de wind vinden ze niks.

Ze gaan overdag een uurtje op stal om wiesencobs te eten en soms gaan ze dan ook even liggen.

Ze staan deze winter van 23-7 op stal, maar gister wilde voor het eerst mn ruin niet op stal blijven staan en ik mocht het luik niet dicht doen. Hij is echt het meest makkelijke en nooit bange paard, dus heb alles afgezocht wat er kon zijn, vannacht nog een keer gaan kijken en stond hij wel rustig iig.

Zus is altijd onrustig op stal, maar haar zoon trekt zich daar gelukkig niks van aan, die eet en slaapt gewoon.
Net als de shetjes.

Ik wil nog wel iets doen, maar dat we 1 of 2x pj onder water staan accepteer ik inmiddels, want we liggen echt veel te laag om dat 100% aan te pakken.
Net als de buurman de esdoorn niet weg gaat halen en we 3 weken dat pad afsluiten als alles valt. Ze redden zich op zich wel.

Mn oude merrie was altijd dagen rustig tot het mooie weer doorbrak en dan explodeerde ze even. Dat hadden ze vandaag ook even met het zonnetje.

Het is gewoon ook echt heel veel. Onze bak staat echt nooit zo blank, dus dat zegt me wel genoeg.

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 22:45

Met hele dagen regen voer ik alleen overdekt, dus in de schuilstallen en tegen de stallen aan dat het onder afdak hangt. Want nat hooi eten ze toch niet :roll:
Hier kunnen ze ook in alle wind richtingen schuilen, maar met heel onstuimig weer zie ik ze juist op de uitkijk staan.

Heb het achterste gedeelte gesloten, daar zijn 2 punten waar ik in voorjaar lava wil opbrengen om te voorkomen dat het modder gaat worden. Ze hebben nu maar de track op 5000m2, elke keer als ik met de hond naar achter loop staan ze bij de draad hoor ;) de halve track is met platen en drainage zand en echt heel blij mee, ondanks alle regen geen modder *\o/*
De andere helft krijgt dit voorjaar ook platen en zand er op, dan is de hele winter track voorzien.
Er staat nu alleen een grote plas in de rijbak (die had ik beter moeten bijhouden dit najaar) en wat denk je, gaan de mini’s vanmiddag met hun dolle 5 minuten tig keer door die plas race :')

SafeHaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 23:14

Haha ja ik zag je filmpje op insta, geweldig om te zien _O-

Wat voor platen heb je op de track? INB, paddockplaten, of grasroosters? En heb je ook foto's?
Of heb je dit al gedeeld :=

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 00:44

AHHHHH ein-de-lijk klaar! Maar ik ben tevreden. De hele paardenschuur leeg getrokken. Nieuwe paddock gemaakt met schuilstukje. Diverse stukken afgezet en plekken gemaakt waar ik doorgangen open en dicht kan doen. De renovatie begint morgen. Ze mogen dan overdag alleen op de track (zonder schuilmogelijkheid, ze kunnen her en der wel uit de wind staan. En dan als de klusmannen weg zijn dan kunnen ze de paddock + schuilgelegenheid erbij krijgen.

De tijdelijke paddock met op de achtergrond de te renoveren schuur. Overdag moeten de klusmannen over de paddock naar de achterzijde van de schuur kunnen rijden.
Afbeelding

Paddock vanaf de schuur gezien, op de achtergrond de overkapping waar ze onder kunnen.
Afbeelding

De mannen verkennen de boel.
Afbeelding

En de paddock vanaf de hele andere kant gezien met ons huis op de achtergrond. Het is echt heel gezellig om ze op het binnenpleintje erbij te hebben. :D Mijn jonge Freiberger staat alleen maar bij t draad te loeren wat we allemaal aan t doen zijn, zo nieuwsgierig. <3
Afbeelding

Overigens heb ik wel veel gehad aan jullie tips! Ik heb naar idee van Daihyo de palen onder de kapschuur bevestigd met 'voetjes' die aan t beton geschroefd zijn en ik heb een verplaatsbare paal gemaakt mbv een staander. :D

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 02:24

Die redden zich wel, mooi opgelost zo.

Op ze kijken is echt verslavend........

Wij hebben een uitbouw geplaatst met keuken en eethoek zodat we op ze konden kijken. Maar we zien de woonkamer echt nooit meer. De tv staat nu ook hier :)

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 10:04

Ir111: waarom zet je niet een hooibak nét binnen bij die paal in het midden van de overkapping?
Dat hebben wij hier ook. De hooibak dient als obstakel waardoor we een veilige rontonde hebben op relatief klein oppervlakte. Ze kunnen elkaar eigenlijk nooit echt klem zetten.
En in jou geval dan toch droog binnen eten.

Enneh: als dit je noodoplossing is, hebben jouw paarden best een goed leven.

Ik heb best weer proof paarden. Als ze in de wei staan zijn ze vaak te lamlendig om he-le-maal naar de schuilstal te lopen om te schuilen. Maar nu ze achter het huis staan en eigenlijk alles droog kunnen bereiken zijn ze ineens óók te lamlendig om 'buiten' te gaan mesten. Dus ligt er steeds mest op het stoepje en rond de hooibak. Normaal lopen ze netjes even een paar meter het zand op om dat te doen maar nu hebben ze andere prioriteiten.
Laatst bijgewerkt door pol013 op 16-01-23 10:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 10:06

Mooi opgelost zo!

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 10:57

Wat een mooie oplossing. Denk dat menigeen daar wel jaloers op is als dit een noodoplossing is.

SafeHaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 10:59

Ir11 als het alleen maar voor overdag is dat ze niet bij de schuilstal kunnen valt het reuze mee toch! En voor de nacht hebben ze een lekker plekje zo te zien.

Alleen vandaag nog rotweer als t goed is, vanaf morgen weer droog dus dat scheelt ook weer :)

SafeHaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 11:07

Misschien niet helemaal op zn plek hier, maar hebben jullie toevallig advies of ervaring mbt 2 ruinen bij 3 merries? :=
Mn ruin heeft 1 merrie die echt van hem is, daar wijkt ie geen meter vandaan en als ze te ver weg is gaat ie dr halen. Niet altijd even zachtaardig overigens.
De 2 andere merries (shets) laat ie gewoon hun ding doen. Hij is alleen zo ontzettend speels! De oude dames kunnen dat niet altijd waarderen. Ik heb allerlei speeltjes en probeer de p.p. zo uitdagend mogelijk te maken maar toch wil hij nog weleens e.e.a. slopen.
Een speelmaatje voor de momenten dat ik er niet ben lijkt me zo fijn voor 'm.
Maarja dat moet geen vechten worden %)

Wil ook grondwerk gaan doen met 'm maar tob een beetje met m'n gezondheid en hij is nogal lomp en enthousiast :=

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 11:21

Nou Ir111, dat is toch sjiek de friemel?! Dat gaat helemaal goed komen zo.
Bovendien komt er beter weer aan, even een tikje frisser en minder regen... fijn dus!

Succes met de verbouwing van het 5 sterren hotel ;-)

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 12:00

SafeHaven, in die samenstelling zou dat met mijn ruin niet goed gaan. Hij wordt dan óf het pispaaltje óf de bullebak. In een grotere groep kan hij het wel aan, dan krijg je subgroepjes binnen de grote groep.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 12:26

En omdenken: hebben de shets een plek waar de ruin niet bij kan?
Bij ons is het andersom. Mijn merrie is vrij speels. De shet speelt tegenwoordig mee, maar als ze te ruw wordt, kan hij naar zijn eigen paddockje, waar zij niet bij kan.