Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 21:44

Nou ik stond te koukleumen net hoor := had best een dikkere jas aangekund

Karin dat is niet fijn voor de ruin... geen tips helaas

Hier is de paddock ook al wat soppig her en der, maar denk dat dat vooral komt omdat het zo dichtgeslagen is

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 21:46

Ons gele zand is nog heerlijk droog <3

Oh rot zeg. Wij hebben een dekkende ruin in de kudde....

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 23:26

:wave: Ik kom even buurten in dit topic.

Sinds mei dit jaar hebben we een oude koeienboerderij gekocht en is mijn droom om paarden aan huis te hebben werkelijkheid geworden.
We moeten een hoop verbouwen zowel binnen als buiten.

Het is voor ons de eerste keer dat we paarden aan huis hebben en moeten dus nog best een en ander leren.

Op dit moment zijn we ons aan het oriënteren voor de bakbodem. Nu met de regenbuien zien we dat de bodem goed droog blijft. Dus dat is wel fijn. Is alleen wel behoorlijk zwaar.

Ik hoop hier her en der wat tips uit te kunnen halen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 08:42

Robijntjah schreef:
Ons gele zand is nog heerlijk droog <3

Oh rot zeg. Wij hebben een dekkende ruin in de kudde....

Zo vervelend de mijne deed dat bij mijn pensionklantje, ijn andere eigen merrie liet het niet toe en ook nu doet hij niks meer. In het begin wel, net nieuw op de wei en mevrouw zo hengstig als de pest en bood zich meteen aan voor hem

Wat een herfstweer ineens, bah

Welkom Mistic

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 09:00

Wij hebben ons eerste laagje water in de poel staan :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 09:17

Oh een dekkende ruin zou ik echt niet bij mijn merries willen hebben, de kans op infecties en pijnlijke ruggen zit ik niet op te wachten.

Mijn schuiltent bevalt uitstekend en was niet zó duur (rond de 1500 euro). Al maak je voor dat geld zelf ook wel iets, ik zie af en toe reclames voor een carport voor 200 euro. Of die dan ook zoveel jaar meegaat als de tent hier al staat ???

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 09:20

Welkom Mistic, weer iemand met de droom werkelijkheid maken :)

Oh een dekkende ruin, wat vervelend.

Hier geen plassen, maar die heb ik eigenlijk alleen maar na een zeer heftige stortbui.
Dat beetje regen van afgelopen dagen is eindelijk de eerste cm aanvullen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 09:36

Hier gelukkig weinig regen tot nu toe. Ik zie dat het in Zeeland al een paar dagen flink hoost.

Ik werk al jaren 3 dgn per week en dat vind ik heerlijk. Weet eerlijk gezegd niet of ik zou stoppen als het financieel mogelijk zou zijn.

Welkom Mistic!

Hier nog mensen met artrose paarden? Ik heb even een vraag voor mijn oude Dibbes. Hij is 23 en is vooral in de ochtend als ik hem vanuit de paddock over de bestrating naar het land breng een pas of 3/4 flink stijf en kreupel met name op linksvoor. Op die voet is ook "hoge verhoef" geconstateerd dmv röntgenfoto's. Hij krijgt sinds een paar weken duivelsklauw en dat maakt het een stuk beter. Nu lijkt het erop dat het door de weersverandering wat verslechterd. Ik zit te denken om hem 's nachts een deken op te doen, maar ik vraag mij af of een deken helpt bij de pijn in zijn voet?
Ik houd ze het liefst zoveel mogelijk zonder deken en over het algemeen heeft hij het nooit koud.

Op het gras en het zand loopt hij overigens prima. En als hij eind van de dag van het gras de bestrating opstapt loopt hij ook goed. Vind het erg lastig aangezien hoge overhoef wel een behoorlijk pijnlijke aandoening (kan) zijn.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-20 09:46

Je zou denken dat als hij de rest van zijn lijf goed warm kan houden het hogerop niet verkrampt en de voet daar baat bij heeft. Normaal zou ik zeggen kwestie van proberen maar deken om is wel vaak deken hele winter om. Back in track heeft wel producten voor de benen. Die kunnen lang om.. wellicht zit daar wat bij

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 09:51

@[***]: hij heeft dus vnl last van harde ondergrond met lopen.
In dat geval zou ik hem schoenen met zachte inlages aandoen.
Tegen de stijfheid zal een warme deken zeker helpen. Oudjes hebben gewoon wat meer warmte nodig.

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 10:09

belle_boef schreef:
Je zou denken dat als hij de rest van zijn lijf goed warm kan houden het hogerop niet verkrampt en de voet daar baat bij heeft. Normaal zou ik zeggen kwestie van proberen maar deken om is wel vaak deken hele winter om. Back in track heeft wel producten voor de benen. Die kunnen lang om.. wellicht zit daar wat bij

Ik haak even op de back on track. Hier een 27jarige merrie met waarschijnlijk artrose (geen DA bij gehad, maar door leeftijd en stijfheid wel verwacht) en zij draagt ‘s nachts om alle 4 de benen de back on track royal boots. Alleen in de warme zomermaanden niet. Helpt énorm. Ze stapt ‘s ochtends vrolijk de stal uit en heeft mooie slanke benen. Ik heb haar ook dekens op en gebruik BOT welktex dekens ook veel als vaste onderdeken. De boots kunnen natuurlijk wel erg nat worden, als je ze buiten houdt.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 10:14

Ik had bij mijn oudje ook een deken op.
Merkte zeker dat dit hem goed deed, ook op stijf lopen.
Zeker nu met zo'n weersomslag.
Maar in de nacht hield ik die ook op, zoveel warmer was het op stal ook weer niet dat hij ging staan zweten dan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 10:19

Bedankt voor alle tips!

Ik ga direct even kijken naar de royal boots. Dekens heb ik genoeg. Eind oktober komt de da ook weer even langs voor een "bloedje" inzake de cushing dus dan kan ik meteen ook even met haar overleggen.

Bedoel je deze?

https://www.agradi.nl/back-on-track-bee ... gL8nvD_BwE

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 10:23

[***] schreef:
Bedankt voor alle tips!

Ik ga direct even kijken naar de royal boots. Dekens heb ik genoeg. Eind oktober komt de da ook weer even langs voor een "bloedje" inzake de cushing dus dan kan ik meteen ook even met haar overleggen.

Bedoel je deze?

https://www.agradi.nl/back-on-track-bee ... gL8nvD_BwE

Ja! Toendertijd ook bij agradi gekocht toen ze weer eens korting hadden. Voor mijn cobje van 1.44 heb ik maat S.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 10:24

Top! Dank voor je snelle reactie. Mijn Dibbes is 1.68, dus ik gok dat ik de L zou moeten hebben.

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 11:02

Wat een weer, had gisterochtend mn regenmeter uitgegoten en er zat nu weeral 60 mm in. Ik wou regen, maar dit is weer iets teveel van het goede :') Heeft ook echt enorm gespookt vanacht, ben toch er even uit geweest om te zien of alles nog leefde, zowel gebouw als dier.

Karin_deB schreef:
@Libera, hoe is het bij jou op de IC op het moment? Veel druk van de covid?

@Fangio, waar werk jij?
Hier ook werkzaam op een interne oncologie afdeling als oncologie verpleegkundige. Pittig maar mooi werk!

Hier komt het echt met bakken uit de lucht. Overal plassen en zelfs rillende paarden :oo
En helaas komt nu ook naar voren dat beide merries de ruin nog wel lastig vallen en hij mag dus niet de stal in, of er wel in maar dan zetten ze hem in de hoek en dan durft hij amper adem te halen, laat staan eten.
Best een gedoe met de herfst/winter op komst.
Ik zit er toch aan te denken een extra schuilstal neer te zetten,maar die krengen kosten een vermogen :oo
Jullie tips voor een goedekope optie? Of zelf maken? 3x3 is voldoende.

Ik werk in Gent. Helaas zijn wij op dit moment ontzetten onder bestafd, wat maakt dat ik persoonlijk niet vind dat ik mn werk kan doen zoals ik dat graag zou willen doen.

Ik heb trouwens ook een tent staan als schuilstal, is 3x3 en was een 600 euro als ik het me goed herinner. Is eigenlijk het schaapjes model, maar met een haflinger + shet gaat dat prima. Met een groot paard mis je misschien wat hoogte aan de zijkanten.
Normaal was de linkerkant van de ingang van de tent ook met van die spijltjes als de zijkant. Ik heb daar zelf een open constructie van gemaakt zodat de shet daar onderdoor ook eruit kon.
Afbeelding

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 11:12

Welkom Mistic!

Hier is volgens mij ook nog best wat gevallen. Hoop dat het vanmiddag droog blijft want ik heb les :+

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 11:52

Hier vanaf gisteren 11 uur 4 mm, toen had ik ze leeg gegooid.
Wel veel wind gehad.

Nu is het droog en minder wind, voelt prettiger.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 12:05

_Penotti schreef:
Ik zou maar wat graag een uurtje of 10 thuiswerk hebben en dat zelf in te delen over de week.
Door mijn NAH is het zo moeilijk om te werken voor de baas. Maar ik ben niet elke dag slecht, zo verschillend.
Autorijden neemt wel direct veel van de belastbaarheid weg, daarom thuis zou geweldig zijn.
Maar dat is ook niet vindbaar.

Eigenlijk vond ik buiten de deur werken wel top.
Zou ik dat met een lage belastbaarheid kunnen vinden, betaald, lijkt me dat echt fijn. Mis toch wel de mensen om me heen, terwijl ik me nooit verveel.

Precies dit .. Ik deed m'n werk echt graag en mis het dus ook verschrikkelijk!
Hier dus ook de hoop om nog iets te vinden dat ik kan doen met mijn "beperking".

[***], mijne heeft ook artose in de voorbenen en heeft veel baad bij Glucosamine + MSM en Kurkuma met zwarte peper (Duivelsklauw heb ik afgebouwd). Daarnaast krijgt de mijne ook in de winter een deken om.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 12:15

Welkom mistic!

Hier erg blij met ons witte zand op het moment :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 12:36

Hier ook geen plassen en het zand droogt met het zonnetje ook snel.

Het klimopblad ook maar even van de oprit geveegd en meteen de beukennootjes ook opgeruimd. Die liggen er morgen weer, maar voorlopig ziet het er weer redelijk opgeruimd uit :)

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 12:58

De rijbak ziet er hier echt nog goed uit, had al erger verwacht. Paddock staat nog op de lijst om te verbeteren...

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 13:06

Hier is het grijzig en af en toe een miezerbui. Gisteren heeft het wel lekker geregend.

Vanochtend hadden de paarden hun dwaze vijf minuten met het buiten zetten want iets verderop was iemand bezig in een waterbak en stond daar met een tractor, was erg interessant volgens paardlief en de aanleiding voor de dwaze vijf minuten.

Wel de mestkar geleegd en nieuw hooi gehaald en zo op naar het werk.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 14:28

Het moet hier wel heel hard en lang regenen wil de paddock te nat worden. Gelukkig geïnvesteerd in drainage.
Hier hadden ze ook hun dolle 5,want de buurkoeien,waar ze al weken practisch lip aan lip naast grazen,stonden nu ineens aan de andere kant van de stal in de wei....dát kon het walnootje aan verstand even niet handelen ..

Hier is het beter weer dan was voorspeld. Heb hoop ik voor het laatst m'n gras gemaaid. Hoop ook dat het nog even droog blijft,ze hebben nog wat gras op te vreten .

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 15:25

Het lavasplit houd hier tot nu toe ook goed met de buien. Ik ben heel benieuwd hoe het er over een paar maanden bij ligt.