Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 19:06

Mijn 2,5 jarige (roep/koosnaam Apie) hangt erg aan de pony van 26 met wie ze samen staat. Dus als die alleen weg gaat is het flink brullen en wat rennen. Terwijl als je de andere weghaalt, ze niet reageert.

Die paaltjes hierboven wil ik absoluut niet. Vind de ijzeren punt te gevaarlijk als ze er toch doorheen gaan, kan je paard gespiest worden…
Heb een keer het resultaat gezien en wil dat zelf niet meemaken.

Heb zelf deze: https://www.decathlon.nl/p/glasvezelpaa ... mc=8309522 en ook de langere van 150 cm. Deze korte voldoen prima overigens.
Met deze krulstaartjes kan je zelf bepalen hoeveel draden je wil zetten: https://www.decathlon.nl/p/isolatoren-m ... mc=8112345

superpony

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 19:20

Je kan situaties niet met elkaar vergelijken. Als paarden 24/7/365 een kudde vormen en samen leven, is dat anders. Wij hebben aan 3 kanten hekwerk en ze komen er niet uit. Maar als je omheining niet geweldig is, of je zit aan een drukke weg, wil je toch niet dat ze achter je aan komen.
Die van ons zien het ook niet als we weg gaan, dus we zijn direct uit beeld.

Daarnaast is mijn merrie van 26 en ik wil gewoon niet dat zij over de zeik gaat. Sinds ze 24/7 samen staan, heeft zij meer moeite met achter blijven of apart van elkaar zijn. Ik snap dat en ga niet mijn wil door duwen. Als ik haar pak, neem ik er nog eentje mee. De enige die ik apart meeneem is haar zoon en de shet, maar die malen er iets minder om.

Het moet wel veilig en verantwoord blijven. Ik kan gewoon gaan rijden, naar het bos etc. Maar weet ook mensen waar echt gevaarlijke dingen gebeuren als ze van stal weg rijden alleen......Dan moet je daar wel iets mee doen.
Wij hebben geen paarden die er vandoor gaan of naar huis rennen, zelfs niet als ze elkaar roepen. Maar je moet er niet aan denken als mensen een weg moeten oversteken. Ik zie het teveel mis gaan.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 19:24

Ik krijg die ijzeren punten al amper de grond in hier vaak :')

Vanmorgen lag trainpaardje met een hoefzweer op stal, was echt een beetje sneu. Stond niet eens op om boos te doen dus had echt veel last :(:)
Wil gaan beginnen met clickeren, tijd voor een verandering van taktiek. Mevrouw was weer chagrijniger aan het worden in plaats van braver..

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 19:31

superpony schreef:
Je kan situaties niet met elkaar vergelijken. Als paarden 24/7/365 een kudde vormen en samen leven, is dat anders. Wij hebben aan 3 kanten hekwerk en ze komen er niet uit. Maar als je omheining niet geweldig is, of je zit aan een drukke weg, wil je toch niet dat ze achter je aan komen.
Die van ons zien het ook niet als we weg gaan, dus we zijn direct uit beeld.

Daarnaast is mijn merrie van 26 en ik wil gewoon niet dat zij over de zeik gaat. Sinds ze 24/7 samen staan, heeft zij meer moeite met achter blijven of apart van elkaar zijn. Ik snap dat en ga niet mijn wil door duwen. Als ik haar pak, neem ik er nog eentje mee. De enige die ik apart meeneem is haar zoon en de shet, maar die malen er iets minder om.

Het moet wel veilig en verantwoord blijven. Ik kan gewoon gaan rijden, naar het bos etc. Maar weet ook mensen waar echt gevaarlijke dingen gebeuren als ze van stal weg rijden alleen......Dan moet je daar wel iets mee doen.
Wij hebben geen paarden die er vandoor gaan of naar huis rennen, zelfs niet als ze elkaar roepen. Maar je moet er niet aan denken als mensen een weg moeten oversteken. Ik zie het teveel mis gaan.

Die van mij staan ook 24/7 samen met 3en en ga ik ook van buitenrijden of met trailer weg, dan hinniken ze aantal keren en gaan verder met eten dus de vergelijking dat juist de kudde paarden niet zonder elkaar kunnen klopt ook niet

Ik denk dat het aan het type paard ligt en kwestie van aanwennen is bij de meeste.

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 20:41

Ik heb er twee en wanneer ik met de haflinger wegga blijft de mini alleen achter. In het begin was dat wat hinniken (van de kant van die kleine, mijn haflinger geeft er niks om om alleen van erf te moeten). En de eerste paar keren voor de zekerheid ook mn pa thuis gepost, zodat die de boel wat in de gaten kan houden. Inmiddels hinnikt die kleine nog eventjes als we weggaan, maar zodra we een paar 100 meter zijn gaat hij weer hooi eten. Blijft dus gewoon achter in de paddock met stroom op de draden en hooi in zn net. De paarden staan hier wel achter degelijke omheinig, hout met stroom op 30, 60, 100 en 150 cm en gaas tot 1m. Ik ben overdag veel weg (nuja, iedereen die werkt wel denk ik) dus voor mn eigen gemoedsrust wou ik een goed hek.

Hier dus wel zo'n idioot die haar paard helemaal inpakt in beschermers :j Ik ben een beetje paranoide en hij is nog jong, dus heeft nog niet zo'n goed evenwicht met mij op zn rug, dus zeker buiten heeft hij rondom peesbeschermers + voor springschoenen aan. In de bak durf ik de springschoenen soms al uit te laten. Als hij los loopt heeft hij nooit iets om, dan loopt hij prima, dus het zit puur in mn hoofd dat het wel moet als ik erop zit, maargoed :+

@ Vendake, ik heb van die bruine gallagher prikpaaltjes, ik denk 1m30 hoog ofzo? ben er erg tevreden over. Hier gewoon met hetzelfde koord als de rest van de omheining. Om hoeken te maken zijn ze niet stevig genoeg, dan kan je geen spanning op je draad zetten.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 21:31

Hier kon Cheetah wel alleen blijven, met Elevada ging het steeds beter (en Cheetah ging alleen maar weg om op de oprijlaan beslagen te worden, die kon ze gewoon zien 8)7 ) Benieuwd hoe dat gaat nu Joni er ook is...

Ik heb prikpaaltjes van de agradi, bevallen me prima, maar pas een jaartje in gebruik dus geen idee hoe lang ze echt goed blijven

Net de nieuwe pony gepoetst. Zij is nu redelijk wit. Ik redelijk zwart :+

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 22:02

Toen ik mijn jonge merrie nog had, had ik wel eens problemen als ik met mijn oudere merrie ging rijden. Zij sprong in het begin gewoon wel eens over de draden van de paddock, zelfs als de shet er wel bleef staan. We hebben toen de omheining wat degelijker en een paar cm hoger gemaakt en het probleem was over. Daarnaast zijn we haar toen ook snel mee gaan nemen van huis, eerst met een maatje, daarna ook alleen. Daarmee verbeterde het ook aanzienlijk.
Nu heb ik alleen wat gehinnik als ik nog in zichts-/gehoorsafstand ben. Zodra dat niet het geval is wordt er hooi gegeten of staan ze te slapen op de paddock. Heel soms, vooral als ze hengstig is of als het weer wat slechter is, blijft mijn merrie (de leider van de kudde) wel oplettend en onrustig, maar negen van de tien keer staan ze er super relaxt bij.

Irene793

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 22:31

Hebben jullie uitrijmogelijkheden vanaf jullie erf? En zo nee, missen jullie dat dan?

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 22:56

Ik kan hier een stukje langs het kanaal rijden. Verderop is een bos, maar dat is nog wel een stukje stappen en ik moet over een viaduct langs een drukke weg en zo verkeersmak is ze niet. Moet zeggen dat ik het nu niet echt mis, maar dat is misschien meer een tijdsdingetje. Ik rij bijna altijd 's avonds in verband met de kinderen en werk enzo. Ook in het weekeind kom ik er overdag vaak niet eens aan toe

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 22:57

Ik kan een blokje rond doen. Leuk stuk voor stap, draf en galop. Meer heb ik niet nodig, ben niet zo'n buitenrijder :)

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 23:21

Ik rij mn straat uit en zo de Pannenhoef in. Super fijn :D
Zou niet zonder meer willen haha.

Hier heb ik er ook 2 staan, de ene is een kalme shet en de andere een compleet neurotische nrps.
Ik had het niet verwacht maar het gaat prima als we met de shet alleen op pad gaan. Tuurlijk is ze nerveus en hinnikt veel, maar het gaat wel.

Vraagje; ik heb vandaag mn strooiwagen in elkaar gezet. Er zit geen beschrijving oid bij er er zitten 31 standen op. Ben al wat aan het googlen geslagen maar wordt er niet veel wijzer van.
Wat is normaal voor kunstmest strooien?
Afbeelding

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 00:01

Ik heb beperkte uitrij mogelijkheden. Ik moet sowieso altijd een klein stukje (max 500 m) langs de drukke weg, gezien de boerderij aan die weg staat. Dan zijn hier wat zandpaden. Daar kan ik behoorlijk wat mee variëren.
Een kant op is niet super spectaculair maar rijdt wel lekker. De andere kant op leidt langs de rivier de Dommel, dat is wel heel mooi rijden. Verder zit hier op zo'n 10 minuten de Kampina en op 30 minuten zit de Loonse en Drunense duinen. Daar ben ik nog nooit heen gereden met trailer, maar ligt misschien wel in de planning.

Ik heb dus geen super mooie of leuke rondjes, kom ook altijd wel wat stukken langs de weg. De pony's zijn gelukkig super verkeersmak en ik kan over het algemeen echt wel lekker rijden hier. Ik mis het dus absoluut niet om een groot bos ofzo naast de deur te hebben.

KDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 00:05

Daar zitten wij straks ook mee, hebben er nu 3 en 2 gaan sowieso wekelijks mee naar de club en af en toe op (bixie) wedstrijd. Eerst maar eens zien of de 3 uberhaupt samen kunnen :+

Wij hebben straks heerlijke uitrijmogelijkheden, huis staat aan de rand van de drunense duinen, voordeur uit ruiterpad op.

Nog meer mensen zo in/aan het bos? Ben heel benieuwd hoe het gaat met de dazen ‘s zomers...

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 00:16

Ik heb uitrijmogelijkheden op bospaden. Ik sta in een natuurgebied :D

Dazen is nog bang afwachten helaas. Waterrijk gebied dus verwacht eigg veel steekbeesten. En limo kan daar allergisch op reageren.
Dit ziet er dan zo uit:

Afbeelding

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 01:15

Nee, snap ik Lynn, maar bedoel als voorbeeld. Je kan het niet met elkaar vergelijken. Mn merrie is 26 en begint de laatste jaren er echt moeite mee te krijgen. Heeft vast ook een reden van voor ze bij ons was.

Ik hou er alleen wel rekening mee. Heb paarden op stallen zien doordraaien omdat vriendje ernaast weg was en dan zeggen mensen; ja, daar went ie maar aan. Maar zo werkt dat niet altijd. En paarden hebben ook emoties die ik wel serieus neem. Ik hou dus rekening met hoe ik ze meeneem of achter laat.
En mn merrie is 26, maar echt als zij gek doet gaat ze vreselijk tekeer, dus dat wil ik voor haar zeker niet.

Wat je ziet bij een hechte kudde is dat ze allemaal hun rol en positie hebben. Dat is prima en als wij er zijn is dat verder geen probleem. Maar welke je eruit haalt kan wel effect hebben op de anderen. Misschien vinden sommigen het wel fijn als een paard even weg is. We weten nog lang niet alles.

Irene793, wij zoeken een huis en dat is zo ongeveer de hoogste prioriteit. Ik wil echt vrij makkelijk het bos in kunnen rijden. Natuurlijk is een bak ook fijn, maar die heb ik echt niet elke dag nodig. Een bak kan je makkelijker regelen dan een bos naast je huis.
Overigens train ik ook in het bos, dus zou ook wel een tijd zonder bak kunnen.

Hoe we nu staan, zitten we hemelsbreed bijna direct aan bos, maar moeten even om. Moeten tegen de richting in over een fietspad en mensen gedragen zich dan eehhhh bijzonder zeg maar. Dan langs een drukke camping waar alles 2 rijden vol geparkeerd staat tijdens toerisme, dus altijd wanneer het lekker weer is.
Maar paarden zijn cool. Ben eerder bang zoals ze je passeren op die weg bij de camping. Is een soort achteraf stuk waar mensen echt racen en rakelings langs je gaan.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 01:20

Mijn oude merrie kan nogal heftig reageren als ik een paard uit de wei haal, die andere twee kunnen prima alleen achterblijven.

Uitrij mogelijkheden niet heel direct aan huis, maar redelijk dichtbij.
Maar ik ben ook niet zo'n buitenrijder.

Vandaag weer iemand langs gehad om de bak aan te leggen, gaan waarschijnlijk de bak andersom leggen dan ik eerst in mijn hoofd had en maken hem dan 10m korter (dit zodat de paarden nog de wei in kunnen vanuit de inloopstal) dat zal een hoop geld moeten schelen, anders zit er op 60m lengte 2,5m hoogte verschil :oo (en moet er 1,5m dus opgevuld worden) met dit plan halen ze vooraan 60cm weg die achteraan gelegd wordt, drainage erin, puin erop en dan zand.
Ben benieuwd met wat voor prijs deze komt.

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 08:32

Irene793 schreef:
Hebben jullie uitrijmogelijkheden vanaf jullie erf? En zo nee, missen jullie dat dan?

Wij hebben de luxe dat de zandpaden naast ons huis beginnen en we over die brede karresporen alle kanten op kunnen :) Via de zandpaden zitten we binnen 5 minuten in het bos. We hebben hier best wat leuke paden voor stap, drafje en galopje, alleen als je echt uuuuren wil rijden moeten we iets verder (kan ook te paard maar dan wel stukjes over rustige verharde wegen). We hebben trouwens ons huis onder andere gekozen voor de locatie. We hebben een paar andere huizen gekeken die meer "af" waren voor deze prijs, maar dan zaten we te ver van het bos om "even" een half uurtje te gaan...

Afbeelding

Wow Jes, wat een onderneming als je op een "heuvel" woont... Ik ben wel erg benieuwd naar het eindresultaat hoor!

mentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 08:56

Wij hebben hier alleen bossen waar je met je paard niet in mag!
Heel frustrerend...
niet echt buitenrij mogelijkheden dus dat is heel jammer. Ik had natuurlijk gewoon verwacht dat ie de bossen in mocht. Dan is het nog beperkt kwa grote maar niks is ook niks..
Ach nooit een hele fanatieke buitenrijder geweest maar lijkt me zo heerlijk als het kan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 09:33

Daar kwamen wij ook achter toen wij in Boekel gingen kijken Amanda...
Ik rijd eigenlijk alleen maar buiten dus vind de optie wel erg lekker om te hebben.

Ons huis ligt aan een ruiterroute, achter ons huis kun je een blokje van zo´n 5-6 km rijden door een broek, bos is 20 minuutjes rijden van huis vandaan, wel een N-weg oversteken maar dat vind ik niet zo´n ramp (meer).

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 09:52

Dat is balen mentjuh!

Als we straks een trailer hebben, ga ik wel proberen buiten te rijden. Met 5 minuten ben ik bij het bos

Jonique snapt de automatische drinkbak niet := Ze stopt haar neus er wel in, maar die is natuurlijk zo klein dat ze hem niet raakt en er dus geen water uit komt...

noordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 10:50

Er is weer een hoop geschreven,lees wel mee,maar rageren gaat zo lastig op mobiel.

Nog 13 dagen en dan krijgen we eindelijk de sleutel *\o/*
Gelukkig wordt het nu ook wat beter weer,want afgelopen weekend heeft het weer lekker veel gesneeuwd -O-

Wat een leuke pony Maartje.

Hier vinden ze het ook niet leuk als ik met 1 paard op pad ga,maar daar moeten ze maar gewoon aan wennen. Als ik op buitenrit ga,dan gaat de ruin mee als handpaard en dat gaat super.
We wonen nu in het bos,maar de paden zijn niet zo fijn om echt te rijden.
Waar ik hier op bokt topics zie over trailriding met handmatig gemaakte paden van stenen en weet ik meer,is dat hier een gewoon pad.
Ben heel benieuwd hoe het strax bij het nieuwe huis is. Een vriendin zegt dat er hele leuke paden zijn, zij heeft haar paard daar een aantal jaren terug daar op stal gehad.
Maar strax hebben we een mooie grote buitenbak,dus ik verwacht daar meer gebruik van te maken.
Voor het eerst dat ik een eigen buitenbak heb! :):)

Wat een prijsopgave voor de buitenbak Jes! :wow: Het is altijd goed om bij verschillende te informeren.
En dat geldt niet alleen voor een buitenbak.

Hier gebruik ik ook veel prikpaaltjes,maar meer omdat het nu nog geen eigen is. Straks wil ik een mooie houten omheining bij de bak en een paddock ,want 's winters werkt de stroom niet zoals het moet en dan wil die dikke nog weleens uitbreken.

Moet wel zeggen dat die prikpaaltjes best gevaarlijk kunnen zijn als ze afbreken. Dan zijn ze nogal scherp. En dat is het type die ik hierboven al zag staan. Die met metalen pin.
Ik heb ook andere ,die zijn meer voor permanent en die zijn helemaal van kunststof/plastic en die buigen om,die breken niet af.
https://www.bole.no/stjerneprofilstolpe-foga-529202h
Maar weet niet of ze die in NL (of DL) hebben

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 10:52

Maartje_M schreef:
Dat is balen mentjuh!

Als we straks een trailer hebben, ga ik wel proberen buiten te rijden. Met 5 minuten ben ik bij het bos

Jonique snapt de automatische drinkbak niet := Ze stopt haar neus er wel in, maar die is natuurlijk zo klein dat ze hem niet raakt en er dus geen water uit komt...

:')

sorry, eigenlijk is het helemaal niet grappig :(:)

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 11:15

Maartje_M schreef:
Dat is balen mentjuh!

Herkenbaar spirit kende drinkbak ook niet.
Ik heb hem daarbij geholpen door op de lepel te duwen als hij zijn neus erin stak.
Uiteindelijk na 3x helpen ging hij zelf tegen de lepel duwen. Eerst korte stukjes en dan steeds langer.
Ze hebben het best snel door hoor.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 11:40

Ik ga zelfs zometeen buitenrijden, nu de weg oversteken en heb ik km`s aan zandpaadjes tussen de akkers in, de andere kant op is het bos waar ik zometeen ook ga wonen, 20-25 min rijden.
Als ik verhuisd ben heb ik het bos grenzend aan mijn tuin. dat zal vermoedelijk ook wel een dazenparadijs worden straks

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 11:44

Ik duim dat de offerte voor de bak meevalt, is allemaal al duur genoeg

Jonique is wel een pony met kleinere neus, denk dat bij hun iets later dat kwartje valt omdat ze er natuurlijk niet meteen tegenaan drukken bij het drinken

Kunstmestding geen idee, ik heb een hendel en die trek ik op gevoel open, liever te dun gestrooid dan dat alles al op is halverwege. Dan rij ik liever nog een keer het rondje