boemel schreef:Waarom denk je dat ze je een grote “nee” geeft Joyce?
Ik merkte dat de nee van Tess pijngerelateerd was. Ze was een paard dat dolgraag aandacht wilde en ook heel graag werkte.
Aandacht wilde ze altijd wel. Maar hoe vervelender haar lijf voelde, hoe harder ze nee riep tegen alles aan hulpmiddelen.
Op het laatst was een halster echt teveel voor haar. En aaien vaak ook. Echter gewoon bij haar staan en kletsen dat vond ze heerlijk.
Goed dat je het vraagt, ik probeer zo ook wel te kijken waarom het is. Dan ook in gedachten met de pssm erbij probeer ik voor mijzelf bij te houden wanneer.
De nee gaf ze in mijn ogen op de volgende manier:
Ze ziet mij aankomen met longeersingel, rent gelijk weg. Blijft ondertussen dat ik de wei in ga (singel wel in de hand) rennen, bokken, hoofd zwaaien. Op ons af en ook bij ons weg. Af en toe een rondje om mij heen. Als ik weg ga blijft ze even in haar bui hangen.
Dit herhaalt zich een paar keer, tussen de momenten zit wel ruim tijd.
De keer dat ik haar wel halster om kon doen had ze het niet verwacht. Haar "boze" reactie was onrustig staan, schrapen met voorbeen. Gewoon haar hele houding. Heb de singel dus ook alleen maar opgelegd, gekeken of full nog net kon bij haar dus ook niet vast aangesingeld. Daarna weer af gehaald, haar los gemaakt en toen ging ze dus weer rennen, bokken, headbangen.
Later heb ik wel gewoon de borstel erover kunnen halen, kunnen kriebelen etc. Ze is wat oplettender voor de omgeving, heeft wat meer spanning in haar lijf. Rug weer iets gevoelig met borstelen. Maar ondertussen kunnen de volgende dingen triggers zijn, in mijn idee in volgorde van meest reëele kans:
- omlaag gegaan in vitamine e
- suplementen 3x vergeten
- ik vermoed hengstig, meen het te ruiken vanochtend
- 1 dag weg geweest en iemand anders heeft ze binnen gezet, dus verandering in patroon.
Ze heeft trouwens ook echt wel hele goede dagen. Relax, speels, slapen etc. Als ik dit gedrag wat ze nu heeft laten zien te vaak zie dan gaat er een tijd pijnstilling in om te kijken wat het doet.
Voor de paarden aan de poeders. Top! fijn dat het helpt. Boemel ook fijn dat Mirtje weer steeds iets beter gaat. Ik heb nu ook een boek voor speurwerk met paarden. Misschien iets voor haar? Tenminste als ze graag haar neus gebruikt.
Sneu voor de jonge buurvrouw. Toch altijd pittig als het mensen zijn op jongere leeftijd.