[FOTO]Show je paddock paradise!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 23:54

Wij hebben wel onder het afdak bestraat en daar staan en lopen ze veel. Stilstaan is misschien niet zo goed, maar volledig stilstaan doen ze heel weinig.

Hiervoor hadden we een bestraat plein met hooi huisje en ook geen problemen.

Wij moeten echt nog flink bekappen helaas......

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 13:02

Interessante theorie over het stil staan. Ik heb echt geen idee hoeveel beweging paarden daadwerkelijk hebben als ze op rubber staan inplaats van beton. Om eerlijk te zijn denk ik niet dat het genoeg is om een significant verschil te maken. Maar het zou interessant zijn om te meten.

Ik denk dat de paddock zo aanleggen dat ze meer bewegen meer nut heeft. Zeker als ze dan ook over harde ondergrond lopen. En zoals je zegt is slijtage van de hoef met lava absoluut het mooiste. De oude zool laat dan ook bijna geheel vanzelf los waardoor je uiteindelijk een prachtige concave hoef krijgt.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 13:43

Uit t onderzoek komt dus een significant verschil. Jammer dat ik t kwijt ben.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 14:15

Ik zou dan wel willen weten om hoeveel stilstaan het gaat. Als paarden geen kant op kunnen en alleen op steen staan snap ik het. Maar paarden die de hele dag in beweging zijn en af en toe stil staan te eten op een stenen plaats, maak ik me echt geen zorgen om. Ik zie ze daarvoor teveel bewegen, zelfs als ze op steen staan te schuilen is het echte stilstaan op 1 plek, maar kort.

weslyjune

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 16:30

Ik heb een stuk van 8x8 meter verhard met van die ouderwedse 40x60 tegels. Daar heb ik nu nog een overdekt schuurtje staan met een grote hooibak (2.50 meter lang en 80 cm diep). In het schuurtje liggen rubberen matten, maardat is omdat de tegels daar heel scheef liggen door boomwortels en ik het schoonmaken gedoe vond.
Ik heb nooit te korte hoeven.
De hoefsmid moet iedere 8 weken komen.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 09:57

En wat betreft dat stilstaan op harde ondergrond: Wij hebben de combi zand/steen voor de nacht. Dan staan ze aan de hooibak wat uurtjes 'stil' te eten op een harde ondergrond. Maar aangezien er (zeker in de winter) vaak zand in de hoef zit krijgt de zool toch wel wat tegendruk. Dus zeg het maar wat het effect is.

Ik moet in ieder geval zomer en winter met de vijl aan de gang.

Miepjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 20:30

Wij hebben onder de ruiven 4 azobé houten steenschotten. Daaromheen gras/paddocktegels. Ik heb ook voor dat hout gekozen ivm met slijtage van de hoeven. Op de paddocktegels ligt meestal een klein laagje zand, wat we er regelmatig afschuiven met de sneeuwschuiver. De hooiresten harken we er dagelijks af met de bladhark. Dat moet eigenlijk alleen bij veel regen... in de zomer maken ze geen rommel.

Afbeelding

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 20:38

Hoe lang liggen die steenschotten er en wat hebben jullie daarvoor betaald? Wordt het niet glad bij vorst oid?
Ik vind het een mooi idee namelijk, zoals jullie het hebben liggen, dus even kijken of ik daar ook iets mee kan. Ik merk nu dat de hooibak met rubbermatten (van die 1x1 speeltuintegels) erom best goed blijft qua bodem, maar het hooipunt met een gaatjesmat ervoor valt een beetje tegen. Waarschijnlijk is die mat wat verder verzakt / in de grond gelopen en wordt het dan weer vies door hooiresten + vies nat zand + piesende paarden.
We hebben grindplaten liggen als verbetering, maar ik ben een beetje bang dat dat eenzelfde verhaal wordt qua vies worden als die gaatjesmat.

Miepjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 22:33

Afbeelding
We hebben deze. Of in elk geval iets heel vergelijkbaars van dezelfde houthandel. Voor de lange levensduur is het heel belangrijk dat je deze azobé hardhout soort kiest als je hem op de grond wilt leggen en er lopen paarden op. Die van mij liggen er nu drie jaar, het het zou zo 20 jaar mee moeten kunnen. Ik waag dat te betwijfelen, maar dat moeten we nog zien. Het wordt helemaal niet glad gelukkig. Ik heb de eerst vorstperiode strooizout gekocht omdat ik daar ook bang voor was, maar het was niet nodig.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 22:34

Oeh, goeie tip! We gaan dit voorjaar de mesthoop aanpakken en ik had het idee daar steenschotten voor de gebruiken.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 22:40

Dank je wel voor de info, incl gelijk een plaatje erbij van de webshop :) Ik had al even zitten zoeken en zag die ook. Ze geven een levensduur van meer dan 25 jaar op, maar dat zal onder andere omstandigheden zijn, denk ik.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 22:43

Interessant. Bezorgen ze ook? En hoe krijg je ze op zijn plek?

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 22:56

Ze bezorgen ook en je kunt op de site vinden wat die dingen per stuk wegen. Ik had er eentje aangeklikt van lariks, grote maat, die weegt zo’n 48 kg.

Edit: de grote maat azobe gaat naar 100 kg per stuk.

Miepjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 23:10

Wij hebben ze zelf met de hand gelegd. Is wel een rotklus, maar als je ze op een kruiwagen legt zijn ze te verplaatsen en met een beetje power op de plek te leggen. :o

Die van mij zijn wel iets kleiner van formaat en 4cm dik, niet 5cm. Dus dat scheelt wel gelijk wat kilo's. Volgens mij waren die 75kg.

Lehcar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-23 23:16

Wat een gaaf topic. Zo veel ideeën! Het wordt tijd dat dit het nieuwe normaal wordt

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 10:14

Lehcar schreef:
Wat een gaaf topic. Zo veel ideeën! Het wordt tijd dat dit het nieuwe normaal wordt

Daar dacht ik gister even anders over toen er 35+mm regen in 1 dag viel :')

Nee alle gekheid op een stokje. Toen dacht ik zelfs: ze kunnen droog eten, droog luieren en droog slapen en tussen die plekken ook nog droog op en neer scharrelen = toch wel luxe leven (ook al ziet het er vreselijk triest uit als het zo waait en regent)

Maar vandaag
*\o/* Alles, maar dan ook echt alles is alweer droog*\o/*
Ik heb me de afgelopen weken weer eens boos gemaakt op mijn vast 'hier blijft water staan plek'. Metsel zand opgehaald bij de buren en daar gestort en de randjes met de schop weg geschraapt en de boel geëgaliseerd en wat een beloning vanmorgen.
Wat kan een paardenmeisje daar toch gelukkig van worden.

De wei is voor nu helaas even gesloten. Maar ze hebben nog gewoon 1000+m2 vrije bewegingsruimte én dat is modder vrij. (al vinden de paarden zichzelf nu gewoon zielig......mormels)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 17:23

Wij staan echt wel 75% onder water nu, maar dat gebeurt maar 1 of 2x pj en kan behalve nog kleine aanpassingen verder niks meer doen, omdat onze grond echt heel laag ligt.

Het is vervelend, maar het trekt weer weg en de periode dat het kurkdroog kan ook vervelend zijn.

Onze rijbak is normaal echt droog of hooguit is 1/3e nat. Nu is hij totaal nat en dat is echt een hoge uitzondering.
De 2 poeltjes stromen over en het aangelegde droge zandpad staat ook deels onder water.

Het enige vervelende is dat het nu gebeurt en als het gaat vriezen we ze wel moeten opsluiten. Daarvoor hebben we nu teveel vocht. Normaal kunnen ze goed met bevroren stukken omgaan, maar nu zou dat teveel zijn.

Is 2 of 3jr geleden ook een paar dagen zo geweest. Konden ze alleen onder afdak op steen rondlopen.

1 Poel gaan we nog dieper afgraven en paddock en stuk pad komt wel dikke laag zand nog bij. Hopelijk loopt het dan 1 kant op en mag dat vol komen te staan.

SafeHaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 18:02

Ethelate schreef:
[ [url=m/L31t2U.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ethelate schreef:
Hier de rotonde aangeplant, buitenom een haag van rozenbottels. Heeft 4 afslagen en deze afslag is dan met een stukje amandelwilg wat een mooi tunneltje moet worden. Denk niet echt als dichte boog.
In de rotonde staan kastanjebomen dus zomers is dat heerlijk in de schaduw staan.

Post van vorige maand over mijn rotonde

Ook niet van het maaien of strakke borders, hier stond op sommige stukken het gras dus hoger dan de aangeplante haag, maar ik hoop dat het vanzelf goed komt met de haag :D

Vorige week een trailer vol gesnoeide wilgentakken opgehaald en mee zitten knutselen, hoop dat wat in de grond staat aanslaat en mooi uit gaat lopen
[ [url=m/UuR4rT.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik zag je foto van de rotonde al eerder en toen vroeg ik me al iets af; wordt het paadje niet super smal straks? Aangezien de amandelwilg nog gaat uitdijen en er nog afrastering langs moet om paardenvraat te voorkomen :=

Gaat er wel super leuk uit zien straks, heb je ook zo'n zin in de lente? <3

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 18:46

Over water gesproken….. wij zijn gisteren langs onze oude plek gereden. Daar was de sloot weer overstroomd. Ik voelde gewoon plaatsvervangende stress.
En opnieuw bevestiging dat de verhuizing een goed idee was. Wij hebben wel last van modder. Maar ook een hoog en droog deel (bij de stal). Dus vandaag zoveel hooinetten in en om stal gehangen dat we alleen daar kunnen voeren. De track staat wel open, maar krijgt nu even rust. We kunnen het wel afsluiten, maar voor nu gekozen om dat nog niet te doen. Door bij stal te voeren staan ze in ieder geval veel hoog en droog en als ze willen kunnen ze nog een rondje lopen.

Ik baal wel van de achterste track. Die is nog steeds dicht omdat ik nog geen tijd (en puf) heb gehad om het esdoornblad daar weg te halen. En nu weer een longontsteking, dus dan ga ik dat ook niet even doen in de regen.
Wel jammer, want dat ligt ook mooi hoog. Maar ik durf het risico niet te nemen dat ze gaan scharrelen en alsnog blad gaan eten.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 21:23

Hier is het nat en sommige stukken ook glad. En toch, oke minus het uitmesten, ben ik zo blij met mijn pp. Het is nat, maar er zijn ook drogere stukken, waar ze overigens niet bij voorkeur lijken te zijn. Schuilstal wordt nog steeds niet echt gebruikt, prima. De keus is er.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 21:40

Hier inmiddels wel <3
Afbeelding

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 00:20

SafeHaven schreef:
Ik zag je foto van de rotonde al eerder en toen vroeg ik me al iets af; wordt het paadje niet super smal straks? Aangezien de amandelwilg nog gaat uitdijen en er nog afrastering langs moet om paardenvraat te voorkomen :=

Gaat er wel super leuk uit zien straks, heb je ook zo'n zin in de lente? <3

Ja, zo benieuwd naar hoe het allemaal toont in mei/juni :D

Tot nu toe eten mijn paarden nog niks achter de draden, de mini’s houden de randjes gras kort maar alle beplanting blijft heel. Zelfs een deel haag die tegen de omheining aangroeit (waar ik de keuze heb palen verzetten of haag verplaatsen..) blijven ze er vanaf. De wilgen”tunneltjes” zijn inderdaad stukje smaller (al komt de omheining dus relatief dicht tegen de wilgen aan), maar dat is dan 2 meter en dan weer bredere track.

jitskenienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 13:25

Ik moet zeggen dat ik wel blij ben met dit weer. Ik ben alles nog aan het aanleggen en zo kan ik goed zien of we het goed doen.

Ik ben errug blij. *\o/* Ondanks dat de paarden nog niet 24/7 op de track staan is mijn track nog super droog. De track is best wel zwaar belast door machines (kraan en de shofel) en er ligt 1/3 zand in. Door de machines is het zand toch wel dichtgeslibd. Maar er is geen plasje op mn track. Het zand is ook niet blubberig of soppig. Terwijl op de rest van mn land heel veel plassen liggen. Ook denk ik dat ik wel geluk heb dat mijn track tussen de sloten in ligt.

Dat geeft wel aan dat we goed bezig zijn en hoop ik dat de paardjes wel een paar winters een redelijk droge track hebben voordat we de track weer moeten aanpakken.

Ik vind het erg leuk om zo je stuk land te ontdekken.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 13:30

Ik baal als een stekker van het weer! :') Maandag start de renovatie van de paardenschuur. Die kunnen we 3 mnd niet gebruiken. Ik heb wel een alternatief maar het is een beetje alsof je van een 5 sterren hotel naar een magere 1 ster gaat... :7 Ik vind het vooral sneu voor mijn oudste paard, die heeft zo'n hekel aan nattigheid, die leeft momenteel in de schuur.

Maar tis voor t goede doel! Wel jammer dat we vandaag in de zeikende regen nog van alles in orde moeten maken voor maandag. Maar goed. Mijn moeder zei altijd dat je niet smelt van regen. Dat testen wij dus vandaag even. :+

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 22:21

Ik baal ook behoorlijk van dit weer..
We hebben afgelopen week de materialen gehaald voor de schuilstallen en zouden die dit weekend gaan plaatsen maar dat wordt dus niks zo he..

1 februari zouden we de paarden verhuizen. Ben bang dat we dat niet gaan redden op deze manier :(:)

Waardeloos dit.
De weide op zich ligt er gelukkig nog wel goed bij. Die zandgrond helpt wel maar het is gewoon balen.