Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lynn_Nikita

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 10:45

stuur die zon maar hierheen! Ik zou zo nog graag willen rijden

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 10:46

Onze kat blijft toch wel vooral op ons erf en de akker van de buren. En soms gaat ie een stukje mee met de hond wandelen

Bij ons ook zon! Het moet vanaf vandaag ook wel echt beter gaan worden volgens de voorspellingen

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 10:47

Lynn_Nikita schreef:
stuur die zon maar hierheen! Ik zou zo nog graag willen rijden

Ik zag jouw post en dacht he bah, deed het gordijn open en werd begroet door de felle zon {:}
Maar goed nu de paarden gevoerd en het is alweer grauw -O-

Poes let goed op wat ze op straat doet normaal, maar goed het risico zit er in dat ze eens geraakt word natuurlijk..

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 10:59

waarom bij mij dan niet? Slaan ze mijn dorp over vandaag met zon en lekker weer?

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 11:00

Ik heb me een paar weken geleden gemeld maar jullie topic gaat zo hard dat ik het niet kan bijbenen. Toch zit ik soms met wat vragen die ik natuurlijk het allerbeste aan de ervaren paarden-aan-huis-bezitters kan stellen, dus ik hoop dat ik die hier kwijt mag.

Mijn vraag is: hoe doen jullie het met de paarden aan huis als je er 1 meeneemt (op wedstrijd of buitenrit o.i.d.)?

De mensen om mij heen die 2 of 3 paarden aan huis hebben, hebben allemaal moeite met 1 paard meenemen van terrein. Nu ben ik wel voornemens om wedstrijden te blijven rijden en buitenritten te maken dus ik probeer een scenario in mijn hoofd te vormen waarin dit mogelijk blijft zonder gevaarlijke en lastige situaties.

Nu heb ik zelf 1 paard en zijn er meerdere scenario's mogelijk. Wil het graag in 1x goed plannen en niet er achteraf achter komen dat ik het toch niet handig heb bedacht. Ik heb 4400m2 en kan ruimte maken voor 2 tot 3 paarden of misschien een shet als 4e erbij. Ze komen in een paddock met ruime stal en automatische hooiruif met tijdsinterval. Paarden met enige gelijke voerbehoefte is daarom wel handig.

Het allerliefste zou ik het bij 2 paarden houden maar ben bang dat ik ze dan nooit kan scheiden. Al hoor ik dus met 3 paarden dat het probleem net zo groot is als met 2. :+

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 11:02

_Nelleke_ schreef:
Ik heb me een paar weken geleden gemeld maar jullie topic gaat zo hard dat ik het niet kan bijbenen. Toch zit ik soms met wat vragen die ik natuurlijk het allerbeste aan de ervaren paarden-aan-huis-bezitters kan stellen, dus ik hoop dat ik die hier kwijt mag.

Mijn vraag is: hoe doen jullie het met de paarden aan huis als je er 1 meeneemt (op wedstrijd of buitenrit o.i.d.)?

De mensen om mij heen die 2 of 3 paarden aan huis hebben, hebben allemaal moeite met 1 paard meenemen van terrein. Nu ben ik wel voornemens om wedstrijden te blijven rijden en buitenritten te maken dus ik probeer een scenario in mijn hoofd te vormen waarin dit mogelijk blijft zonder gevaarlijke en lastige situaties.

Nu heb ik zelf 1 paard en zijn er meerdere scenario's mogelijk. Wil het graag in 1x goed plannen en niet er achteraf achter komen dat ik het toch niet handig heb bedacht. Ik heb 4400m2 en kan ruimte maken voor 2 tot 3 paarden of misschien een shet als 4e erbij. Ze komen in een paddock met ruime stal en automatische hooiruif met tijdsinterval. Paarden met enige gelijke voerbehoefte is daarom wel handig.

Het allerliefste zou ik het bij 2 paarden houden maar ben bang dat ik ze dan nooit kan scheiden. Al hoor ik dus met 3 paarden dat het probleem net zo groot is als met 2. :+

Uiteindelijk kon ik zelfs moeder en dochter scheiden en inmiddels ga ik al helemaal makkelijk met alleen Diva op pad. Heel rustig uitgebouwd, heel vaak gedacht dat het nooit goed ging komen :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 11:12

Mo is het al gewend en het nieuwe dier (ik vertel zo meer) hoop ik dat daar ook aan went. Al zijn we nog wel rustig aan op zoek naar een kinderpony/shetlander voor erbij.

Ik geloof dat ik ga laten keuren :D

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 11:20

Robijntjah schreef:
Mo is het al gewend en het nieuwe dier (ik vertel zo meer) hoop ik dat daar ook aan went. Al zijn we nog wel rustig aan op zoek naar een kinderpony/shetlander voor erbij.

Ik geloof dat ik ga laten keuren :D

Spannend *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 11:22

Ja! Nog even een datum prikken. Dan zou ze dezelfde dag meteen komen, hebben we nog een paar maandjes in pension om elkaar beter te leren kennen en iets meer faciliteiten om rustig aan wat aan de slag te gaan voor we de drukte van verhuizen in gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 11:27

_Nelleke_ schreef:

Ik heb er 3. 2 grote paarden 1.70 en een pony van 1.40. Kan er prima 1 bij weghalen. Heb ik wel langzaam opgebouwd.

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 11:28

Welshje is echt schattig <3

Het topic gaat weer erg hard nu ja :+ Lees het dan tussendoor vaak even op de mobiel bij, maar dan gaat reageren zo lastig. En tegen de tijd dat ik dan weer op de computer zit is het topic al zoveel verder dat ik ook niet meer reageer op alles :+

Hier de eerste maand twee gehad en daarna mijn derde paard erbij. Heb nog maar twee keer even een paard uit de kudde gehaald, dat werd niet gewaardeerd :+ . Mijn merrie is vooral lastig, want die wordt dan ook zo pissig en druk dat ik bang ben dat ze onderuit gaat/door de draden. Wanneer haar lievelingsruin er uit gaat doe ik ze nu dus toch maar op stal met bovenrek dicht. Maar hoop dat als alles een beetje setteld en ik het ga oefenen en vaker doen, ze uiteindelijk gewoon buiten kunnen blijven.

Eerdere ervaring met twee paarden een paar jaar terug toen nog in pension opzet was dat ze wel wenden aan het feit dat de ander wel weer terug komt.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 12:42

Hier is het overwegend mooi weer, maar net een enorme hagelbui gehad. Het was ineens helemaal wit! Met 5 minuten ook zo pats boem ineens weer droog. Pony's weer blij met hun stalletje, want zoveel stenen op je koppie is natuurlijk niet fijn.

Ik heb 3 Shetlanders, maar als ik de merrie meeneem en de ruinen alleen achter blijven, gaan die wel zo tekeer dat ze als ik terugkom erger bezweet zijn dan mijn merrie. Misschien omdat zij er dan niet bij is om ze op hun donder te geven, haha.
In principe is het hier geen enkel probleem om er 1 weg te halen. Ze roepen wel wat ja, en rennen wat heen en weer, maar ik zie dat meer als positief zodat ik ze niet allemaal mee hoef te nemen om hun benen te laten strekken ;)

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 12:45

Hier 2 paarden. Bijna 5 jarige en jaarling.
Eergisteren de jaarling in de wei ernaast gezet om met de 5 jarige te kunnen bezig zijn.
De jaarling maakte er geen enkel probleem van. Keek niet op of om als ik met de 5 jarige door de andere wei stapte en even longeerde.
Ik ga sowieso wel in kleine stappen werken want met de 5 jarige wil ik wel wandelen aan de hand buiten. Rijbak ligt op 300m afstand ongeveer. Dus moet dat wel kunnen afleggen zonder dat beide in paniek raken. Ook veel wandelpaden dus wil daar uiteindelijk ook gebruik van maken.

ALs beide stabiel zijn met alleen mee gaan wil ik ze wel samen meenemen op wandeling.

vendake

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 13:39

hoi allen , hier een lezer en geen prater , maar nu toch even snel advies , welke prikpalen vinden jullie het handigst /zijn het stevigste om een track uit te zetten? hoever uit elkaar prijs? en welk lint? alvast bedankt voor reacties!

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 13:52

Dat ligt eraan, wat voor paarden of pony's heb je?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 15:10

Ik heb ze toen via een duitse site besteld, was heel veel goedkoper, ik zal alleen echt moeten opzoeken waar dat dat was
Voorheen had ik witte met bovenin een krul en onderin een soort H dus 2 pinnen die de grond inmoesten, die werden snel scheef, nu hoge groene met een pin aan de onderkant en op div hoogtes zo`n haakjes
hoeveel heb je nodig en welke maat in juni heb ik mijne niet meer nodig en zet ik ze te koop

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 15:53

SS Design, Ow, wat lijkt me dat erg als je je eigen kat door rijdt. Het blijft een ongeluk en verlies is altijd erg, maar kan me voorstellen hoe je je voelde.

Nelleke, wij hebben er 4 2/7 samen staan en ze vinden het niet leuk als we er 1 of 2 uithalen en er dus nog 2 of 3 bij elkaar blijven. Maar de een overdrijft wat meer dan de ander daarin. Mijn man en ik rijden zeker zomers vaak samen in het bos, dus nemen we er 2 mee. De shet en pony kunnen dat wl hebben, maar de pony zou ingeslapen en dan hadden we wel een probleem gehad. Nu gaat de shet al zijn hele leven aan de hand mee, dus dat zouden we dan doen, maar het ligt echt aan je paarden en hoe je ze achter laat etc.

Lynn, ik zou bell boots om doen. In principe gebruik ik niks meer sinds ik zelf bekap. De stand is echt belangrijk voor de gangen. Mn merrie doet echt krankzinnig gek, maar beschadigd zich niet. Ik zou er dus ook naar kijken waarom hij zichzelf raakt. Maar zeker geen risico nemen en uit voorzorg voorlopig iets om doen.

Namen kort ik af.....En soms roep ik maar wat. Heb weleens zelf een naam moeten verzinnen, maar daar deden we weken over, ik heb echt geen fantasie.

ClaudiaHS, vertelde hij het wel meteen??

Het is wel mn angst als we een huis met grond vinden. Nu hebben we de tuin goed afgezet en kan er niks uit. Bij de paarden aan 3 kanten hekwerk, dus kan het ook bijna niet. Maar kom weleens huizen tegen dat ik niet denk dat hekwerk gewaardeerd gaat worden als je net ergens komt wonen. Maar goed, we zullen zien.
Heb al gezegd; dan maken we een ren, maar dan vangen ze geen muizen....

Ik lees wel van volgens die de muizen pakken, maar bij ons zitten de muizen in de zadel/voer stal. Daar zitten geen vogels......Zou wel handig zijn.

Gisteravond lag ik net en toen in eens zag ik een flits en een keiharde bui met hagelstenen. Hoe erg ik ook voor 24/7 buiten ben, hoop ik dan toch altijd dat ze schuilen. Vooral omdat er geen controle is van bewoners ben ik dan niet rustig.

Vandaag super lekker weer, deed mn jas uit en 2x bui op mn hoofd gehad. Het zou vanmiddag mooier worden, dus wacht nog even voor ik ga lopen.

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 16:08

Ik heb hier voor de track op de binnenrand op de hoeken en voor de twee poorten kastanjepalen geplaatst en tussenin staan nu tijdelijk groene hoge prikpalen. Ik heb deze;
https://www.cavalo.nl/budgetpaal-groen- ... stuks.html

Er zit bij mij een behoorlijke afstand tussen, dat gaat tot dusver prima.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 16:13

MarliesR schreef:
Ik heb hier voor de track op de binnenrand op de hoeken en voor de twee poorten kastanjepalen geplaatst en tussenin staan nu tijdelijk groene hoge prikpalen. Ik heb deze;
https://www.cavalo.nl/budgetpaal-groen- ... stuks.html

Er zit bij mij een behoorlijke afstand tussen, dat gaat tot dusver prima.

Omdat de eigenaar de tuin niet afzet zoals hij beloofde en paarden dus naar hun gras wilde, hebben wij ook snel wat neergezet. Hij had van die boompalen en daar hebben we er 3 van geplaatst met daartussen ook deze groene prikpalen. Had verwacht dat het tijdelijk was en wilde niet de hele rij palen slaan....Staat best netjes strak nu een jaar.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 17:05

Dankjulliewel voor je antwoorden. Ik maak niet echt op dat er heel veel verschil zitten tussen of je er nou 2, 3 of 4 hebt. :+

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 17:34

_Nelleke_ schreef:
Dankjulliewel voor je antwoorden. Ik maak niet echt op dat er heel veel verschil zitten tussen of je er nou 2, 3 of 4 hebt. :+

Het ligt eraan. Je kan kijken welke paarden naar elkaar toe trekken en die samen achter laten, dan hebben die wel meer steun aan elkaar. Alleen achterlaten is voor mij echt geen optie, dat vind ik niks. Als ik weg ga, zie ik niet wat er gebeurt ook.

Wij gaan meestal met moeder en zoon weg en dan blijven 2 ruintjes thuis. Die vinden het even wat minder, amar doen hun ding.

Het is een kudde, ze leven 24/7 samen, hebben steun aan elkaar, beslissen samen etc etc. Ik zie daarin echt veel verschil met daarvoor toen ze nog op stal stonden en de verhoudingen anders waren. Niet dat je er dan eentje op stal moet hebben die doordraait...

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 17:57

SP, je bedoelt de postbode?
Nee die keek om zich heen of we het gezien hadden en toen reed ze snel weg.
Toen ze weg reedt zag ik de kat pas liggen.

Ik heb er 3 aan huis en het maakt niks uit welke ik er uit haal, ze brullen en rennen allemaal even hard :')
Overigens geen paniek of in het zweet rennen.
Stelletje zeikerds zijn het haha.

Vendake, ligt eraan hoe groot je paarden zijn en. Hoeveel ontzag ze hebben voor stroom.
Ik heb 2 grote en een mini dus op de track ook 3 rijen.
1x lint onderaan. Voor de mini en 2 x koord.
Maar ik heb gewoon houten palen om de track.
Buurvrouw heeft prikpaaltjes met alleen bovenaan koord en die van haar blijven daar prima achter.

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 18:04

Wij hebben stevige houten palen met 3 rijen koord. Was de bedoeling om 2 rijen te maken maar de onderste rij was een beetje te hoog uitgevallen, dus toch maar een derde draadje onder gespannen. Bevalt prima. Om het hele terrein hebben wij van dat groene gaas hekwerk. De helft van het perceel was al omheind. Hoewel ik het niet mooi vind en het ook best duur is, geef het mij wel een hoop rust want ik ben eigenlijk nooit bang dat ze op straat staan... :) We willen er wel een mooie groene heg omheen planten, zodat het groene hekwerk in principe niet zo opvalt. Daar hebben we een meter voor overgelaten :)

Wij hebben zelf 2 paarden maar ook nog 2 in pension. Dat maakt het voor ons wel makkelijker om af en toe met 1 of 2 paarden weg te gaan - buitenrit of wedstrijd, er blijft er eigenlijk nooit eentje achter :) En ook gezellig dat ik eens met anderen op pad kan gaan en niet altijd afhankelijk ben van mijn eigen vriendenclubje waarvan er toevallig een paar paardrijden. Ook heel fijn om wat extra hulp te hebben als we eens een dagje of weekendje weg zijn.

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 18:11

Ik kan gerust eender welke van mijn 3 alleen achterlaten voor wedstrijd, wandelen oid. Allemaal 5 min hinniken en onrustig, daarna gaan ze lekker eten en zijn ze heel blij als ik weer terugkom haha.
Maar al bij al probeer ik wel te vermijden dat ik er eentje achter laat. Gelukkig heb ik vaak klanten staan, waardoor dat minimaal voorkomt

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 18:42

Mijn paarden hebben gewoon pech, als ze het niet leuk vinden dat ik een ander paard meeneem dan leren ze dat maar... :')