Ik moet met Oscar drukke wegen oversteken en over een drukke weg, voordat ik in het bos ben.
In dit filmpje kan je goed zien hoe Oscar het doet naast het paard. Het is best een saaie route, maar ik geef in de filmpje Oscar commando's.
En ik praat echt onzin, dat ook
Ik praat tegen Nick.....
Maar hoe heb ik hem dat geleerd? Ik moet dan even heel diep in mijn geheugen graven....
Ik weet in ieder geval nog heeeel goed dat een of andere dom wijf me voor gek verklaarde, omdat ik met James en Oscar tegelijk door het dorp reed. Oscar was rond een jaar denk ik, en ik had hem op dat moment wel aan een touw. Die zat niet aan James vast, die had ik gewoon in mijn hand. Dus kon hem altijd los laten als er iets gebeurd.
Ik denk dus dat ik hem met een touw naast James heb leren lopen. En vooral ook veel zonder paard commando's leren als 'aan de kant' of 'aan de voet' ed. En als die commando's er goed in zitten, kan je die ook vanaf het paard toepassen.
Wat ik ook veel deed in het begin met Oscar als er andere honden naderden, is afleiden. Ik had altijd wel wat brokjes in mijn jaszak. Zo bleef ik leuker dan de andere honden. En sindsdien weet hij dat hij alleen nog naar andere honden mag als ik zeg 'toe maar'.
En daar luistert hij heel goed naar. (Dat is ook in het filmpje te zien hierboven).
Het heeft in het begin wel bloed zweet en tranen gekost hoor
Ging in het begin echt niet altijd goed. Maarja, dat kan ook niet... je moet door dat punt heen.
edit. Heb ook nog een filmpje in de tijd van James.