Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

palousa_boy

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 08:35

Die boer mag toch niet zomaar het pad op jullie wei verbreden? Of begrijp je je verhaal verkeerd?

Onze fox is ook weleens meegeweest op Buitenrit, dat ging eigenlijk verbazingwekkend goed :+ nogmaar is het een beetje zoals bij Anke maar als hij mee mag is hij schijnbaar genoeg afgeleid ofzo.
We zorgen wel dat we dan geen grote weg over moeten steken want dat hebben we los niet geoefend.

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 10:13

Inderdaad Palousaboy, je begrijpt het juist hoor.

Ik zou graag mijn kruising labrador later ook mee op buitenrit nemen.Hoe hebben jullie dit aangepakt? Wat doen jullie als het mis gaat? Is er iemand te voet mee? Stappen jullie af? Hebben jullie een lijntje mee of hangen de honden nog aan een lijntje? Vind het ZO leuk als ze mee kunnen!

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 10:28

Ik moet met Oscar drukke wegen oversteken en over een drukke weg, voordat ik in het bos ben.
In dit filmpje kan je goed zien hoe Oscar het doet naast het paard. Het is best een saaie route, maar ik geef in de filmpje Oscar commando's.
En ik praat echt onzin, dat ook :') Ik praat tegen Nick.....

Maar hoe heb ik hem dat geleerd? Ik moet dan even heel diep in mijn geheugen graven....
Ik weet in ieder geval nog heeeel goed dat een of andere dom wijf me voor gek verklaarde, omdat ik met James en Oscar tegelijk door het dorp reed. Oscar was rond een jaar denk ik, en ik had hem op dat moment wel aan een touw. Die zat niet aan James vast, die had ik gewoon in mijn hand. Dus kon hem altijd los laten als er iets gebeurd.
Ik denk dus dat ik hem met een touw naast James heb leren lopen. En vooral ook veel zonder paard commando's leren als 'aan de kant' of 'aan de voet' ed. En als die commando's er goed in zitten, kan je die ook vanaf het paard toepassen.
Wat ik ook veel deed in het begin met Oscar als er andere honden naderden, is afleiden. Ik had altijd wel wat brokjes in mijn jaszak. Zo bleef ik leuker dan de andere honden. En sindsdien weet hij dat hij alleen nog naar andere honden mag als ik zeg 'toe maar'.
En daar luistert hij heel goed naar. (Dat is ook in het filmpje te zien hierboven).

Het heeft in het begin wel bloed zweet en tranen gekost hoor :') Ging in het begin echt niet altijd goed. Maarja, dat kan ook niet... je moet door dat punt heen.

edit. Heb ook nog een filmpje in de tijd van James.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 10:43

Kruising lab moet toch kunnen? Het is natuurlijk wel de bedoeling dat je hond goed luistert. Maar helas blijft t een hond en geen robot, dus er gaat wel eens wat mis. Langs de weg heb ik de honden altijd aan de lijn ( behalve vroeger mijn oude Miep, want die kon ook langs de weg prima los. Tegenwoordig is ze denent en kan ze rare dingen doen als ze het niet meer weet. Zoals midden op de weg gaan zitten. Dus die moet nuook aan de lijn).

Ik heb de honden dus het commando ‘aan de kant’ geleerd. Dan moeten ze aan de kant gaan zitten. Dat doe ik als er andere mensen (met of zonder hond) aan komen. Maar je hebt nu van die gietsers met motor die heel geruisloos ineens achter je zitten. Dan gaat t wel eens mis. Want ik moet even de tijd hebben om ze aan de kant te zetten. Dat gaat niet in een split second.

Als ik aan het begin van de wandeling andere honden tegen kom, die wel aangelijnd zijn, waag ik t er ook niet op. Dus dan stap ik wel eens af om aan te lijnen. Ook op stukken drukke weg (en mijn paard is daar nogal schrikkerig) stap ik af om dat stuk te wandelen met paard en hond.

Ik heb nu een nieuwe hond. Die is pas een galf jaar bij ons. Ze doet het echt super, maar is natuurlijk niet zo ingewerkt als mijn oudje was (voor haar dementie). Dus ik miet vaker afstappen en de ritten gaan langzamer. Maar ja, dat is dan zo. Aan- en aflijnen gaat vanaf het paard ook niet altijd even soepel. De nieuwe was een x egenwijs over de richting dat we op gingen (zij wou links -en liep rechts- en we gingen rechtdoor). Het paard stapte dus (bijna?) op haar. Dus nu, als het paard beweegt als ik wil aan- of aflijnen, is ze uit de buurt. En aangezien ik echt onder mijn paard hang om er bij te kunnen, is dat niet echt handig. Dus dan miet ik er ook af. Ik was aan het leren om haar tegen me op te laten springen. Dat diet ze wel, maar niet lang genoeg. Dat durft ze niet ivm bewegen van paard (die nogal weinig geduld heeft). Dus dan geb ik niet genoeg tijd om haar vast te klikken. Dus daar is nog wel wat winst te halen. Eigenlijk in de bak oefenen. Maar schiet ook niet op.

En je hond leren dat jagen echt niet mag. Dus niet stiekem achter een konijn aan.

Maar goed, de truc is natuurlijk om zo te beginnen, dat er weinig mis kan gaan. Klein rondje, waar je weinig ander verkeer/mensen/honden/ wild tegen komt en waar de hond niet zomaar op de weg terecht kan komen.

Dat van dat pad ‘recht van overpad’ zinder overleg zomaar verbreden, lijkt me niet mogen. Het blijft jullie grond, neem ik aan? Dat er recht van overpad is, prima. Maar ik neem aan dat er ergens staat hie lang en hoe breed. Dat je buur zomaar aan de slag gaat, zou ik eens aankaarten bij makelaar en/of gemeente.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 10:59

neile, ik zou zeker even gaan kletsen met de boer. Hij grijpt nu zijn kans omdat de huidige eigenaren er waarschijnlijk niks om geven? En jij bent er natuurlijk nog niet geweest? Straks ligt er een pad van 15 m... niet tof.

Knap hoor Chasey! Heerlijk zo met z'n 3en op pad kunnen.

Vandaag heb ik Gentleman met zijn grote vriend Willem apart gezet. Hij werd steeds kreupeler ipv beter. Ook niet gek als je de kleine Dobby op staat te wachten en meteen steigert en gaat spelen. Heel gek dat je dan op 3 benen staat :roll: Nu heel saai met super mega saaie Willem onbeperkt (vr)eten op een kleiner stuk. Hopelijk is ie vanavond weer wat beter en na het weekend helemaal goed.

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 12:04

Lijkt mij ook niet dat ze dat zomaar mogen verbreden! Zou even snel aan de bel trekken voordat ze alles stuk rijden... :oo

Jake zn pootjes zijn al iets dunner, en hij verveeld zich dood op stal. Hopelijk kan ik hem morgen even longeren ofzo als het droog is... Daar is hij echt wel even aan toe. Die rot regen ook!

Wij hebben een kruising Labrador x Duitse Herder die voor geen meter luisterde toen we hem uit het asiel meenamen.
Uiteindelijk een electrische halsband gekocht en nu gaat het eigenlijk heel erg goed! Mijn andere hondje is een Springer Spaniel die altijd heel goed luisterde, maar die is al 13 bijna 14 en zo doof als een kwartel. Hij word nu ook blind en vergeetachtig, maar verder kont ie nog goed mee. Zn neus werkt prima en eetlust genoeg!

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 12:10

Rijden met de hond was ooit mijn droom maar gaat met Spip niet gebeuren. Paarden zijn eigenlijk eng en als ik er bij sta gaat het nog net erbij in de buurt te zijn. Vanaf het paard ga ik haar echt niet in de buurt krijgen :+

Sterkte met de mok en kreupele paardjes, het weer helpt ook echt niet mee -O-

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 12:13

Mijn hond komt nooit meer in de buurt van mijn paarden, iets met licht-traumatische ervaringen in het verleden.
Hij heeft mijn paarden nog maar 1x gezien en toen had ik hem in mijn armen en dat was 10 sec voor de foto op dierendag.
Al die dieren worden gewoon zenuwachtig omdat ik zo over de zeik ben 8)7
Ben wel heel blij met hoe de foto uiteindelijk is geworden :)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 12:16

De grote kruising herder gaat prima samen met de paarden de kleine kruising herder is doodsbang voor ze. Ik neem haar elke keer mee naar is zooo bang een de paarden komen natuurlijk heel nieuwsgierig op haar af.

Met de grote wil ik ook nog buiten gaan rijden maar dit heb ik tot nu toe nog nooit gedaan

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 12:26

Het ligt er ook een beetje aan waar je buiten rijdt. Zo reed ik vorige week op een plek waar eigenlijk iedere hond gewoon los loopt. Onze eigen hond was niet mee, maar de beagle van mijn zus wel. En ondanks dat het een echte Bealge is (luistert wanneer hem het uit komt) liep hij verrassend goed en leuk met mij en Nick mee! Hij liet mijn zus links liggen en ging mooi achter ons aan hahaha. Vond ie prachtig. Ik was net zo'n jager met een jachthond :')
Maarrrr... dat kon ook alleen daar hoor, want die Beagle kun je echt niet mee nemen over straat. Hij volgt wel (op zijn manier) maar hij luistert alleen als het hem uit komt. Dat kan je niet hebben op straat.
Dat vind ik gewoon een groot voordeel van den Duitse Herder, die is echt baas gericht. En zo'n Beagle volgt zijn neus...
Als ik stop, stopt Oscar ook. Oscar loopt op verzoek naast mij, maar als ik hem vrij laat, loopt hij voor ons uit. Maar altijd met de oren op mij gericht. Stop ik, dan heeft hij dat gelijk in de gaten.
Oscar wordt dit jaar 7 en begin al best grijs te worden. Dus voordat hij hoog bejaard is, komt er een opvolger. En ook weer een Herder. Misschien wel een Zwitserse.

Beagle van mijn zus. Echt een drol van een hond. Vind alles leuk en aardig. Dus zal nooit naar een hond uitvallen. Blijhoofd. Maar wel Oost Indisch. :')
Afbeelding

wilma84

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 12:50

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 14:10

Wil mijn Beauceron daar wel in gaan africhten. Lijkt me echt heel fijn als dat zo kan. En idd een stukje volhouden.

Ben al een week ziek. Verzorgster die zich af had gemeld. Zelf amper iets kunnen. Dan denk ik echt...2 houden en de rest weg.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 14:12

Wat raar zeg.
Ik wilde nooit een huis waar anderen recht hadden om erover heen te mogen. Bij dit huis had ik juist het overpadrecht. Dat wilde ik niet. Gelijk betonschuttingen laten plaatsen. En privacy.
Zou heel snel contact opnemen en op papier de regels en afspraken willen zien of laten zetten. Dan weet je wat wel en niet kan/mag.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 16:04

wilma84 schreef:
Er bestaan oplossingen, waarmee je redelijk gemakkelijk vanaf je paard je hond kunt aanlijnen, zoals de 'merothische hundeleine'
http://merothisch.com/prod.htm#prod3

Kan helaas niet helemaal goed zien (en lezen) hoe dat nou gaat. Maarals het echt handig is, zou t een uitvinding zijn

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 19:47

Er zijn idd wel handige lijnen te krijgen voor als je je hond vast wilt maken vanaf je paard, zelf alleen nog geen ervaring mee. Als we honden mee nemen gaan we rijden vanaf de wei die tegen het bos ligt en zijn wegen dus geen probleem. Ze vinden het dan allemaal veel te leuk dus blijven goed in de buurt.
Wij doen vaak ook alleen maar stapritjes met kleine stukje draven (omdat we zo weinig rijden is dat wel zo eerlijk tegenover de paarden) dus is voor de honden ook goed bij te houden ;)

Recht van overpad is volgens mij idd het gebruik mogen maken van een pad dat aanwezig is en niet "maak maar ergens een pad van 20 meter breed want daar heb je recht op" nog ff en ze gebruiken je hele wei als pad :+

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 22:23

Die dacht vast. Snel een breed pad maken en dan beweren dat het er al was

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 09:07

Heel bijzonder , goed om het te melden. Heb je foto’s gemaakt?

Wat leuk dat jullie de honden mee nemen met rijden. Is hier helaas niet te doen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 18:02

aaaaa, voerproblemen. Laastste pak op de stapel geweest en van binnen en buiten slecht, nadeel van niet in het pak kunnen kijken, ik heb alleen absoluut geen tijd om die weg te brengen ( met hand op aanhanger plak voor plak ) maar nu ook geen plek om een nieuw pak op te slaan onder het afdak omdat deze er dus nog ligt.
Ik moest vandaag werken, maandag en dinsdag werken van 8.00 tot 18.00 en kan daarom op zijn vroegst pas woensdag 2 x op en af naar de stort en heb ik plek.

ik heb nu een nieuw pak gehaald en in de paddock eraf gekiept, de bovenkant eraf gesneden en touwtjes eraan gelaten en rondom dus nog het plastic, heeft iemand daar ervaring mee?

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 18:18

Ik heb wel eens als tip gekregen om het zo te doen omdat ik in 1 wei het hooi niet droog kon leggen. Dus denk dat dat moet kunnen, ligt er ook aan hoe lang je doet met zo 1 pak. Hier is dat 1 week.
Of op z'n zij leggen, dan valt het water er niet in als het regent en kunnen ze langs de zijkant er aan

Stella_Fara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 19:16

Ik heb het ook al wel eens gedaan op die manier. Als ze snel genoeg eten, is dat geen probleem .

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 19:28

Doen ze hier ook vaak. Als je het binnen een week op hebt gaat het prima.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 19:35

Ook met regen? Ik had zelf de zijkanten eruit gesneden, zodat het droog blijft met regen. Liopt dan mss wel iets in, maar nu is het een soort bak die water opvangt tussen het hooi.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 19:36

Ik zie sommigen van jullie met van die oortjes op bij de paarden. Ik ken ze wel, maar dacht eigenlijk dat het een beetje voor de sier was. Wat is jullie reden om ze te gebruiken?

Ik heb zo ook wel eens een baal neergezet. Nu staat de baal onder zeil. Laatst met de storm was het zeil eraf gewaaid. En het had behoorlijk geregeld. Alleen een heel dun buitenlaagje was nat. De regen ging niet in de baal.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 20:50

Mijn eerdere verzorgster gebruikte die oortjes bij springwedstrijden, om de prikkels wat te verminderen.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-18 20:54

Geluid te dempen
Tegen vliegen
Voor de mooi