Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 09:42

Kirr fijn dat jullie tot en overeenkomst zijn gekomen.
Jenny succes met de stallen bouw

Ik zit in dubio. Pony van zoon is recent overleden. Nu reed hij vrij weinig. Poetste vooral en wandelde/speelde ermee en mijn dochter die het spannend vond begon ook net uit haar schulp te kruipen.
Op zich scheelt het nu wel werk en pony stond eigenlijk wat te staan en werd te dik maart hij huilt er nog bijna dagelijks om.
Nu kwam ik een hele leuke tegen die te koop staat. Iets groter (b maat) en nu mijn ruin apart staat is het misschien wel leuk om die pony bij hem te zetten en hou ik de paarden voortaan 2 aan 2. Maar ik twijfel. Wel weer een pony erbij, garantie dat de zo meer gaat rijden hebben wij dan ook niet en dochter is nog geen 3. Diertje spreekt mij wel erg aan en prijs is wat hoog voor ons maar was bespreekbaar. Wat doen. Verstand volgen of mijn zoontje zijn verdriet wegnemen en extra weidemaatjr?

Licor

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 09:48

Is het al een oudje of kan dochter er straks over een jaar of 5 ook mee uit de voeten?
ik denk dat ik hem al opgehaald had dus ik ben misschien niet de beste raadgever hihi

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 09:49

Dat is een lastig dilemma Lynn..... Als je tijd, geld en plaats voor het dier heb zou ik denken; kopen!
Het ging voorheen toch ook?

Maar goed, ik word nogal eens beschuldigd (door mijn man), mijn gevoel teveel te volgen, dus ik weet niet helemaal of mijn advies "verstandig" is....

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 09:57

Ik had m ook gekocht. Sterker nog, dat heb ik een paar x gedaan. Nu is mijn dochter 12 en gaat ze echt de lol er van in zien. Heeft daarvoor ook wel gereden, maar nu kan ze echt keuzes maken in wat ze wel enniet leuk vindt. Ze trekt erg naar WE en is daar ook wel fanatiek in. Dus wel handig als hij nog even mee kan. Ik weet niet hoe oud je zoon is? Maar met een b maat kan je dochter in ieder gevsl nog 10 jaar vooruit. En als hij braaf is, is zo n pony een handige kinderwagen voor bijvoorbeeld een boswandeling. Pony mee en als dochter moe is, zet je haar daar op. Zo heb ikhet ook altijd gedaan.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 10:28

Lastig wel of geen pony. Ik heb de keuze gemaakt geen pony. Al hoewel ik dat soms toch wel jammer vind. Ik heb een shetlander en die is nu met pensioen. Daar reden de kinderen altijd op. Op Marinka vinden ze af en toe wel leuk, maar ook eng. En Rosie is te jong. Maar die had ik eigenlijk voor hun bedacht. Als Rosie er klaar voor is. Mijn zoon is nu 10 en dochter 7. Mijn oudste 16 en die knuffelt alleen haha. Ik heb de 2 jongsten nu op de manege allebei om de week en dan thuis nog lekker knuffelen lijkt op dit moment voldoende. Dan kunnen ze straks hopelijk goed rijden en ook op Rosie. Moet wel vaak slikken bij de manege op de manier van rijden wat ze leren. Maar die puntjes haal ik er hier wel weer uit. Ik zie wel dat ze op de manege het veel sneller leren dan van mij.

Fabster wat vervelend van je rug. Hoop dat het snel weer beter gaat.

Maandag komen ze als het goed is geulen graven voor mijn drainage. Benieuwd hoe ik dan deze winter door kom.

Ik dacht dat ik hier ook gehoord had frontline in de sokken???

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 10:46

Voor diegene met drainage. Om de hoeveel meter hebben jullie een buis in de grond?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 10:53

kvulden schreef:
Voor diegene met drainage. Om de hoeveel meter hebben jullie een buis in de grond?

Bij mij om de 2 mtr.
Paddock is 17 x 44 mtr.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 10:58

ok zit een beetje met de hoeveelheid te klooien, want ik had om de 2,5/3 meter berekend. Maar heb buizen over dus dacht misschien dan om de 2 doen, maar dan heb ik natuurlijk ook meer drainage zand nodig en duurt het graven langer. En dan kom ik net niet uit met 1 vracht zand. Dan zouden het er 2 moeten worden, want halve vrachten doen ze niet aan.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 11:20

fabster sterkte met je rug :(:)

jenny super!

lynn zou het niet weten, altijd moeilijk zo iets.

kirr succes met je pensionklant, hopelijk loopt het goed.

Ik heb er sinds maandag een grasmaaiertje bij, meet Heidy
Afbeelding
Een barbados black belly schaap, haarschaap en waarschijnlijk ook gedekt.
Ze versterkt het team tandeloze stokoude Jenny en Isa (ook al 8 jaar)
Afbeelding
Aangezien de kippen niet meer rondlopen heb ik overal veels teveel gras en de schaapjes kregen het niet weggegeten.
Na wat dubben kon ik het niet laten om toch weer een barbados te gaan halen <3

En tenslotte heb ik gisteren alle kippen bij elkaar gezet.
De haan heeft best veel tijd nodig gehad om te herstellen(halve nek lag open door de vos), duurden vele weken eer hij weer kraaide maar inmiddels voelt hij zich een hele heer en de felle kippen zijn inmiddels wat gedimt en gewend aan het opgehokt zitten.
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 11:27

kvulden schreef:
ok zit een beetje met de hoeveelheid te klooien, want ik had om de 2,5/3 meter berekend. Maar heb buizen over dus dacht misschien dan om de 2 doen, maar dan heb ik natuurlijk ook meer drainage zand nodig en duurt het graven langer. En dan kom ik net niet uit met 1 vracht zand. Dan zouden het er 2 moeten worden, want halve vrachten doen ze niet aan.

Oh dat is lastig. Ik kan je daar niet in adviseren. Heb het door de loonwerker laten doen en wij hebben keileem in de grond. Jij zit op zand volgens mij?
Ik ben eerlijk gezegd erg benieuwd naar het bedrag waar jij op uitkomt door het zelf te doen? Mag uiteraard ook per pb. Ik wil graag eens vergelijken hoeveel duurder ik uit ben geweest.
Welke drainagebuis heb je?
https://pvcvoordeel.nl/drainagebuis/

Gave beesten spatter! Wat is een Barbados?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 01-09-16 11:42, in het totaal 2 keer bewerkt

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 11:34

Op de natste plekken kun je er eventueel nog 2 buizen in 1 sleuf leggen, dan voert het iets sneller weg. Maar eigenlijk zie je dat zelden omdat de grindsleuf het water al "opslaat"

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 11:50

palousa_boy schreef:
Op de natste plekken kun je er eventueel nog 2 buizen in 1 sleuf leggen, dan voert het iets sneller weg. Maar eigenlijk zie je dat zelden omdat de grindsleuf het water al "opslaat"

Oh wat grappig, heb ik nog nooit van gehoord.

Ik heb geen grindsleuf. Gewoon drainagezand in de sleuf gestort als ik het goed heb gezien :D .

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 12:38

Ja bij mij komt er ook drainage zand in.

Ik heb alles even opgeteld en zit tot nu toe op een totaal van 700euro ;-) voor een bak van 20x30 Kan zijn dat ik nog een vracht zand laat komen om het ook wat hoger te krijgen dan komt er 300 bij. De drainage is met PP

Leuk zo'n schaap. Bij ons maai onze gepensioneerde shet het gazon ;-)

Waaslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 12:51

mooi schaap hoor!!!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 12:54

horsies5 schreef:
Is het al een oudje of kan dochter er straks over een jaar of 5 ook mee uit de voeten?
ik denk dat ik hem al opgehaald had dus ik ben misschien niet de beste raadgever hihi

pony is 8 kunnen wij hopelijk nog jaren mee vooruit

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 13:01

leuk nieuwe schaap, wonderbaarlijk dat de haan de vos aanval gered heeft ook.

wat betreft de pony
nadeel: kans dat pony maar wat staat te staan wat rijden betreft, (misschien leuk ruitertje zoeken?) , toch weer extra werk en aanschafprijs ( al valt deze mee als ik vergelijk met andere )
ze staan helaas nog niet aan huis, verkoop wil niet vlotten en heb idee dat als ze aan huis staan de kinderen er meer mee gaan doen.

Voordeel, de 3 paarden bij elkaar gaat niet en mijn ruin staat nu apart en kan ik de pony erbij zetten zodat ze 1 aan 2 staan
Als pensionklant en ik gaan buiten rijden met de 2 rijpaarden is er altijd een maatje voor mijn oude merrie
Kinderen hebben weer een pony

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 13:07

lynn vos heeft zo'n 25 kippen, 3 kalkoenen, 2 kalkoenkuikens en de nodige kippenkuikens verorbert.
Deze haan was eigenlijk een kneusje en heeft gewoon massel gehad.
Heeft wel wat zorg gekost om hem te redden maar ik ben blij dat het gelukt is want het is een krulhaan .
Nu kan ik nieuwe krulkipjes fokken.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 15:16

ik blijf die schapen leuk vinden!

Er is stevig huisgehouden bij jou Spatter, sjonge jonge.

Ik heb net een Startrekk dressuurzadel ontvangen van de TNT en ben hem flink in t vet aan het zetten. Wat zijn mensen toch slordig met hun spullen. Zadel kwam behoorlijk verwaarloost aan, daar was de prijs dan ook naar, ik heb hem voor een prikkie. Beetje meer onderhoud en alles gaat langer mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 15:23

kvulden schreef:
Ja bij mij komt er ook drainage zand in.

Ik heb alles even opgeteld en zit tot nu toe op een totaal van 700euro ;-) voor een bak van 20x30 Kan zijn dat ik nog een vracht zand laat komen om het ook wat hoger te krijgen dan komt er 300 bij. De drainage is met PP

Leuk zo'n schaap. Bij ons maai onze gepensioneerde shet het gazon ;-)

Interessant om te lezen. Wij hebben hetzelfde type drainage dus ik kan mooi vergelijken. Bij ons was het iets duurder, maar is het ook groter en ik heb er wel meer dan 10 wagens zand in zien gaan. Bij ons was er ook geen zand meer aanwezig alleen grond. Ook moest gehele paddock afgegraven en afgevoerd worden want hij stond vol met zuring van bijna een meter hoog en er lag mest van een jaar of 7 in......

Heb je ook een laser voor het afschot? Ik merkte dat de loonwerker daar flinke tijd mee bezig is geweest. Vond het wel supergaaf om te zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 15:26

Afbeelding
zo zag de paddock eruit....

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 15:39

sow lekker oerwoud van zuring

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 16:44

Jeetje mina, nouja beter als bij ons, daar stond tussen de eiken 2 meter hoge brandnetels.
We hebben er ons met stokken door heen moeten slaan om het te bezichtigen.

Verder plekken met enorm veel glas in de grond en op andere plekken weer bergen met spijkers.
En dan heb ik het nog niet over het puin en de vuilsort die her en der onder de grond zit in het bos.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 17:06

Wij mogen de grond niet afgraven. Dus wij doen het er bovenop. De drainage 30cm in de grond en de rest er bovenop. Dus niks afvoeren.

Maar zijn er nog meer hier met drainage? Ik zit nog met de afstanden van de buizen ;-)

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 17:20

Wij hebben ook drainage. Buizen liggen 2 (bij de stal) tot 2.5 meter uit elkaar. De voornaamste reden daarvoor is eigenlijk dat het achterste deel later gelegd is en we zo net wat lekkerder uitkwamen met de hoeveelheid te bestellen buis. Volgens de drainageman waar wij het bij gekocht hebben zou dat moeten kunnen. En het werkt inderdaad prima, ook dat stuk is mooi droog. 2 meter is over het algemeen aangeraden, maar 2.5 tot 3 zou ook moeten kunnen, ligt er een beetje aan hoe nat je stuk is.

sakvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 17:22

Afab, kon je de keileem niet doorboren/keren? Ik ken een stal in Drenthe waar ze dat gedaan hebben. Onder de keileemlaag was een mooie laag zand.
Waarom ik het vraag? Omdat wij waarschijnlijk naar huizen gaan kijken in gebieden met keileem als deklaag (Drenthe).