Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 18:47

Bij die van mij, gaat het juist om het krachtvoer. Hooi ligt op dat moment eigenlijk altijd in de stallen.

Bij mij trekt de grote de achterlijke bekken (is gewoon een spelletje geworden onderhand; draai ik me met mijn rug naar haar toe om, staat ze smoelen te trekken, spring ik ineens om, staat ze er als een heilig boontje bij en dat gaat zo steeds door. :D )
En mijn oh zo charming paasei, die schraapt idd. Moet ik altijd 1x UHH! zeggen en dan is het weer over, maar iedere dag is het wel raak, zodra ik naar de voerbakken loop....

Sure_lee

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 19:16

Hihi maffe beesten.

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 19:31

De tinker hinnikt altijd zachtjes voor ze haar voer krijgt, heel schattig.

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 19:42

Mooie vlakke bak.... Daar zitten wat sleepuurtjes in.

En traktatie vinden ze in de bovenbouw ook leuk hoor! Leerlingen trakteren zelf ook in de bovenbouw.
Vrijdag had ik er twee, die dat deden.

Deze zomer gaan wij ook de boel veranderen. Ik heb nu een kleine zandpaddock en een kleine binnenbak. Die binnenbak gebruik ik eigenlijk nooit. Dus dat ongedaan gemaakt, paddock vergroot. Mijn man heeft al grootse plannen met de lege schuur! :list:

Mijn paddock blijft wel heel lang droog met dat mc3 zand, tis zelden dat hij nat wordt.

Nou mijn mokkeltje heeft weer nieuwe Nikes, we kunnen weer de paden op, de lanen af!

De dames begroeten mij altijd met lage hinnek, ik doe maar met alsof ze van mij houden <3

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 19:57

Haha al die paarden streken geweldig. De shetlander schraapt ook altijd even.

Net even wezen voer en er zat voor de shetlander nog genoeg in de drive inn ;-). Ik was al weg en ben toen nog even terug gelopen voor wat boterhammetje die ik nog voor ze had. In het donker zag ik haar niet staan. En toen ik riep kwam ze achterwaart de drive inn uitlopen. Dus dat zit helemaal goed. Ik vind haar ook weer wat actiever, ook tegenover de anderen. Ze krijgt weer meer energie. En ik maar denken dat het aan haar gebitje lag. maar zo gaat het denk ik prima. Hoop dat de kilo's straks ook weer op haar lijfje te zien zijn.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 20:03

Jeetje Monmaster! Een kleine binnenbak wasr je niks mee doet?! :~

Heb net het huis van boven tot inder gestofzogen en gedweild, bedden verschoont en de paddock van het water ontdaan (lees; hozen...). Ben dwars af. Ik zit nu op de bank en doe nog weinig. Straks nog even de dekens wisselen. Alles is zeiknat. En het regrnt hier nogsteeds....

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 20:55

Ik las hier een discussie of eigenlijk meer tips over n privé schuilstal voor een shet.. en nu bedacht ik me vandaag ineens.. zou zo'n kalven hokje geen oplossing zijn? Iemand die daar ervaring mee heeft?

En heeft er iiemandnog tips ivm wormbesmetting?
Onze shet is vorig jaar met wormen bij ons op de wei gekomen en uiteindelijk hadden alle paarden last van wormen.. nu zijn ze wormvrij.. maar in t vvoorjaar komen ze weer op de wei.. Hoe zorg ik nou t beste dat ze wormvrij blijven?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 20:57

Wat wormen betreft heb ik gehoord dat schapen op je land zou helpen.

Ik heb een ideetje gemaakt voor mijn landje, iemand input? :')

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 21:01

kijk met schapen juist wel weer uit, als je heel nat weiland hebt. Leverbot als ik het uit mijn hoofd goed zeg...

Ik denk dat je gewoon goed moet blijven ontwormen en vooral ook goed de mest moet opruimen van de wei.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 21:22

Als je je paarden niet meer op de wei hebt gehad, zit daar nu geen worm meer op. Die gaan uiterlijk 6 maanden mee in goede condities. Als ze er dan wormvrij op zet, moet het wel meevallen.

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 21:23

Azmay wat voor input bedoel je?

zoefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 21:24

Hier iedere keer als ik buiten kom een zachte hinnik......(altijd honger ;-)
Ik vind die harde luchtstoot zo'n geweldig moment altijd, neusgaten wijd open en dan echt zo'n stroom lucht (waar een mens al niet blij van kan worden...)
Azmay, hoe moet ik de tekening precies zien? Dat gele is zand en dat grijze beton en die doos, is dat een waterbak of een paardenstal? ik ben niet zo handig in het beoordelen dus vandaag mijn vraag om nadere uitleg

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 21:28

zoefie schreef:
Hier iedere keer als ik buiten kom een zachte hinnik......(altijd honger ;-)
Ik vind die harde luchtstoot zo'n geweldig moment altijd, neusgaten wijd open en dan echt zo'n stroom lucht (waar een mens al niet blij van kan worden...)
Azmay, hoe moet ik de tekening precies zien? Dat gele is zand en dat grijze beton en die doos, is dat een waterbak of een paardenstal? ik ben niet zo handig in het beoordelen dus vandaag mijn vraag om nadere uitleg

Hihi, dat is een paardenstal.
Stal is 4x5, zandstuk 10x50 en verharde 30x12 ong.
Aan de kant van de stal begint mijn tuin.

Ik heb geen idee hoe ik het moet indelen dus ik hoop dat mensen met ervaring mij kunnen vertellen wat slim is en wat niet..
Een paar posts terug heb ik een illustratie van hoe het nu is gepost.

zoefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 21:35

ik ga even terug zoeken, ga je het zandstuk ook als rijbak gebruiken?

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 21:37

Ja snap de input niet zo. Zou gaan voor een stuk verhard voor de stal en aansluitend een (drainage) m3c zand paddock. Zodat ze lekker een droge plek hebben en een stuk om te rollen.

Nou nu is mijn bak ook nat. Non stop regen.

Afbeelding
Hond staat op de klinkers...

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 21:38

zoefie schreef:
ik ga even terug zoeken, ga je het zandstuk ook als rijbak gebruiken?

Nee daar is het te klein voor met 10 meter breedte.
Dat zandstuk is nu een stukje gras met een breed verhard pad erover.
Dit is ook alleen als paddock trouwens, weide krijgen we er nog bij.

zoefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 21:44

Is de paardenstal voor één paard? en heb je ook ergens opslag of zo, (voer, zadel spullen). Heb je nog ergens een mestopslag of ga je alles steeds wegbrengen? Kun je de paarden makkelijk voeren? (ik hoef me niet altijd helemaal om te kleden aangezien ik twee deurtjes in de garage heb waardoor ik de paarden hooi kan geven). Een stuk verhard rondom de paardenstal is erg handig. Wat ga je in de stallen doen? (ik heb stalmatrassen en ben daar in principe wel tevreden over) achteraf had ik de stalvloer iets moeten laten aflopen zodat urine makkelijker had kunnen weglopen. Als dit DE plek is voor de paardenstal, is het dan misschien een idee om eerst de paardenstal te realiseren, en dan pas te bekijken wat de handigste indeling is? Hier is er steeds iets veranderd door vernieuwde inzichten ;-)

zoefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 21:46

Hé Anke, ik wist niet dat je een gedraineerde buitenbak hebt, bevalt het? (nu is er niet tegenop te draineren natuurlijk) en, ik wist niet dat je centered riding cursus gevolgd heb, leuk!

Ik krijg woensdag paardnatuurlijk op bezoek die de hoeven van mijn paarden eens komen checken, ben benieuwd!

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 21:50

De binnenbak( je) is 10 bij 15, wel voldoende om te longeren en wat stapoefeningen te doen. Ikzelf longeerwerk nauwelijks, vind ik nix aan. Mijn vriendin die bij me stond, wel en zij zou doordeweeks daar ook echt afhankelijk van zijn... Dus vandaar die keuze.. Maar nu zij er niet meer staat, zie ik het nut er ook niet meer van in.

Wie weet, nu sauna en wirlpool... Hahah, zou ik wel graag willen.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 21:51

zoefie schreef:
Is de paardenstal voor één paard? en heb je ook ergens opslag of zo, (voer, zadel spullen). Heb je nog ergens een mestopslag of ga je alles steeds wegbrengen? Kun je de paarden makkelijk voeren? (ik hoef me niet altijd helemaal om te kleden aangezien ik twee deurtjes in de garage heb waardoor ik de paarden hooi kan geven). Een stuk verhard rondom de paardenstal is erg handig. Wat ga je in de stallen doen? (ik heb stalmatrassen en ben daar in principe wel tevreden over) achteraf had ik de stalvloer iets moeten laten aflopen zodat urine makkelijker had kunnen weglopen. Als dit DE plek is voor de paardenstal, is het dan misschien een idee om eerst de paardenstal te realiseren, en dan pas te bekijken wat de handigste indeling is? Hier is er steeds iets veranderd door vernieuwde inzichten ;-)

Dankje voor je reactie,
er komen 2 PRE's in, ik wil het eigenlijk allemaal wel open laten. Ik heb nog een apart schuurtje voor tuig en voer, tegen de zijkant van de schuilstal zeg maar. Hooiopslag en mest kan bij de buren (familie met paard) Het hele eerste stuk wil ik zowieso verhard laten en ik denk dat ik rubber in de stal wil. Er staat nu ook al een veel te grote schuur maar die moet eigenlijk gewoon plat.

Allemaal planning voor ongeveer oktober trouwens :o

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 21:56

Yep en mijn vriend is Natuurlijk Bekapper.
Hoewel ik daar beter in ben. Heb inmiddels ruim 20 jaar bekapervaring. Doe al mijn pony's zelf. Alleen ijzers daar komt de smid voor.

Mijn zandbakje is 10 x 25 m
Afbeelding
Met drainage en m3c zand.
Ben er erg blij mee. Stap en draf gaan prima. Galop vind ik het te krap voor. Los doen de paardjes er alles in.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 21:59

MM mijn vriend aast ook op een stal en paddock om daar iets van sauna/hottub te maken...haha

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 22:00

Prachtig paddockje Anke, wil ik ook <3
Kost dat geen rib uit je lijf om dat zo mooi droog aan te leggen?

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 22:42

Anke. Doet jouw mannetje ook trekpaarden in omgeving Roermond?

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 22:50

Hoe heb jij de drainage erin gelegd Anke? Ik heb net 300 meter drainagebuis gekocht op MP voor 80euro *\o/* Ik dacht zelf geultje graven worteldoek erin buist erin split of iets erin en worteldoek dicht klappen. En dan alles afdekken.