Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 21:48

Geboren zonder staart?? hoe doet is dat tegen de vliegen ?? Konstant een (vliegen)deken om bij een hengst is al een hele opgave.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 21:49

Hij stond op de vorige stal inderdaad continu met vliegendekens maar omdat ze bij mij in de nacht op de wei gaan (om vliegendekens en ongemak van steekbeesten te voorkomen) en overdag op de paddock staan met stallen waar ze in kunnen en waar geen vliegen of dazerikken zitten, lukt het nu ook om hem zonder vliegendekens etc te houden.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 21:49

Huh wat bizar. Lijkt me wel een gek zicht ja. Oh als je een ruin hebt zal 't wel gaan ja. :j
Oh da's fijn. Zo te horen staat hij bij jou prima.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 21:52

Dit is een foto van mijn mini kudde:

Afbeelding

Alle paarden staan dus bij elkaar. Ook de 2 hengsten. Gaat prima.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 22:43

Gefeliciteerd Gypsy! Leuke cadeaus! Ben benieuwd hoe de kliko bevalt als slowfeeder, hier staan genoeg kliko's, maar meer dan als kruiwagen voor hooi gebruik ik hem niet, lijkt me niet zo handig voor de paarden dat ze hun hoofd moeten draaien met eten, plus dat mijn jaarling er tegenaan/doorheen gaat schoppen vermoed ik.

Mooie kudde Yontheke! Heerlijk dat de hengsten zo bij elkaar kunnen!

IK vroeg een tijd geleden wat te doen met veel zuring, heb alles er handmatig met de snoeischaar uit geknipt, het was zo hoog dat spuiten niet te doen zou zijn en uitsteken evenmin. Iemand laten komen om te maaien werd wel wat duur aangezien het om een halve hectare gaat, en volgende maand de andere helft. Was blij verrast hoe dicht de grasmat er tussendoor was, het lijkt nu gewoon een mooie weide zonder onkruid, nu afwachten hoe lang het zo blijft :D

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 23:46

Oh wat leuk zo! Ruimte zat ook zo te zien. Eigenlijk valt het wel mee, hoe gek 't eruit ziet zonder staart. Misschien ook maar goed dat hij voorlopig nog niet aan 't werk moet, hij is nog een beetje over bouwt geloof ik?

Jeetje caily wat een werk, maar wel fijn dat het blijkbaar de moeite waard was! Als het niet in het zaad heeft kunnen schieten word het denk ik wel minder?

We gaan er nog iets aan verbouwen waardoor ze het hooft niet hoeven draaien. :)

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 00:19

Wat sneu dat hij zonder staart is geboren maar zo te zien staat hij op een fijne plek bij jou Yontheke en super dat ze gewoon bij elkaar kunnen +:)+

Gypsy we hebben eigenlijk gewoon een hele nieuwe stal en schuur nodig (en hek en aanbouw en keuken -O- ) de schuilstal was een stal die door de vorige bewoners tegen de stal aan was gebouwd en wij hadden de deuren eruit gehaald zodat het een schuilstal was :P zo was het twee weken geleden nog
Afbeelding
En zo vanmiddag

Afbeelding

Er zit wel een deur naar de 'binnenstal' daar gaan we morgen even naar kijken waarschijnlijk is die simpel weg te halen en kunnen ze iig binnen/droog staan als ze dat willen. En dan verder maar heel hard duimen dat de rest nog eventjes wil blijven staan tot het spaarvarkentje voldoende vetgemest is :P

Dat is een aardige klus Caily! Hopelijk ben je nu een beetje van het onkruid af

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 03:47

kebie schreef:
Een kruiwagen en een kliko :') is dat mijn voorland ? :')
Vanaf 1 augustus heb ik mijn drietal ook aan huis. Ben mij nu aan het orienteren op vlasinkoop. Ik wil graag een pallet laten komen, omgeving Deventer. Hebben jullie tips voor een fijne leverancier?

:j :D Vlas geen verstand van...heb niets op de vloer.

Wat een fijne kado's Gypsy en een prachtige kaart van Bloemenmeisje Tika <3 Jaloers :o

Vorig jaar waren mijn vriend en ik 10 jaar samen...dat hebben we groot gevierd,de jongens kregen een overkapping :P
Hier verjaardagskado...hmmm...kaplaarzen,landfrees,sleep,tuinfrees,grasmaaier... :P *\o/*

Yontheke...apart zo zonder staart...heeft hij helemaal niets zitten?(Kan niet goed zien op de foto)Fijn dat alles bij elkaar kan.Lekker sociaal,goed voor tussen de oren :)

Vivat :oo Wat een ellende...hopelijk varkentje snel dik en rond,vergeet ook niet op MP te kijken of weggeefhoek op FB vaak worden er wel stallen/schuurtjes aangeboden :j

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 08:19

Wat een werken Vivat!

Gypsy: Hij staat nu inderdaad heel erg overbouwd op de moment en is nog echt puppy. Hij moet het eerste anderhalf jaar nog niet aan het werk. Ook omwille van de lichamelijke problemen van mijn instructrice. Er wordt wel wat grondwerk mee gedaan.

Tinky: Er zit geen staartwortel maar wel wat langer dekhaar. Een spriet of 10 :D

Ik heb eigenlijk nooit problemen met paarden bij elkaar zetten. Alles gaat altijd goed. Zo heel veel ruimte hebben ze niet want ik heb ook maar een half hectare. Het gras gaat er nu wel van door...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 09:22

@vivat: dat is wel een triest gezicht ja. Gelukkig heb je no meer stalruimte.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 09:38

ugh vivat dat is echt flink balen. Door de storm of wat?
Zag er toch niet uit of het ieder moment kon instorten.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 09:42

Ben jaloers op zomaar paarden bij elkaar kunnen te zetten. Dat lukt hier echt niet. Heb ook gewoon een moeilijke groep denk ik.
Heel lastige merrie die de ene keer super lief is en de andere keer al van ver aanvalt. Ruin die zich niks aantrekt van de merrie en haar dus nog bozer maakt of als ze lief is, baas gaat spelen. En de andere ruin die altijd baas geweest is in de vorige kudde, die nu helemaal onderaan staat; maar wel zo dom is om tussen de andere paarden in te wringen en hij staat dus altijd ergens in een hoekje en maakt zich pas op het laatste moment uit de voeten.
Dus ik begin er zelfs niet aan om mijn 3e ruin er ook bij te zetten, aangezien dat die denkt nog steeds hengst te zijn en zelfs ruzie maakt met de andere door de draad.

Wij hebben zondag al het JKK weg gehaald. Hebben wel iemand gevonden voor te komen sproeien. Zijn net nog aan het kijken hoe we het best allemaal inplannen.
Hebben wel heel erg mooi hout gekozen voor de omheining. <3
Hebben alleen moeite met te bepalen naar welke kant de opening van de stallen nu best is. De wind en slagregen lijkt langs alle kanten te komen.
Morgen komt de nummerplaat van de Ford binnen, dan gaat de homologatieman er nog mee naar de keuring en dan mogen we hem eindelijk ophalen en dan kan die gebruikt worden om alle onderdelen van de stal op te halen.

Vivat, spijtig dat stallen afbreken altijd zoveel sneller en goedkoper gaat dan opbouwen hé :+
Edit: lees nu dat er een externe oorzaak was. Helemaal zonde :(

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 09:44

Hoe ga je de kliko maken gypsy? Wij hebben het zo.
Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 09:45

@kirr: als je voldoende oversteek hebt heb je van de slagregens weinig last.
Ik heb een meter oversteek met de ingang op het oosten en heb alleen met stuifsneeuw wel eens iets binnen gehad, maar nooit regen.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 10:29

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 10:32

De mijne steigert meer dan dat hij zijn achterbenen gebruikt. Shetten zijn hilarisch.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 10:33

Zoooo wat een gaaf beest!!!

Hihihi, ze is wel duidelijk in ieder geval....

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 10:41

Kirr: Ik heb de dichte kant op N/O staan,verder goede oversteek maken inderdaad.

N/O is de kant waar je in de winter de meeste koude vandaan krijgt...die wil je niet vol je stallen inhebben ;)

Yontheke...houd niet over :P

Denk is zeikweer...kan ik mooi Fax z'n pyjama's even wassen...alles klaargezet en aan de kant geschoven (wasmasjien staat in trekkerhok)
Dekens uitgespoeld en in de wasmasjien...wasmasjien aan....wasmasjien geeft dikke vinger -O- _-:(
Lekker zeiknat geregend...moest dekens nu met de hand doen...bah...niet alleen boven is er een lekkende klep...in de machine dus ook :x
Wordt fijn dagje....was toch al om half 3 op vannacht dus kan lang van genieten...ga maar eens ontbijt opsnorren en dan de dekens over mijn hoofd trekken denk ik :(

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 10:42

Zo dat is een pittig ding, hopelijk heeft je paard al zijn tanden nog op de plek zitten :D

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 10:57

Kirrr: mijn huidige schuilhok heeft nu de opening op Z; dit is niet echt ideaal wegens nog te veel zuidwester wind/regen erin (vnl. in de herfst). Ons volgende schuilhok wat we binnenkort beginnen bouwen gaat de opening op ZO hebben, dat lijkt me ideaal: geen zuidwestenwind in de herfst en ook minimale noordoostenwind in de winter.

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-15 11:08

Haha die kleine, souplesse heeft ze wel :D

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 12:32

dd: alle tanden nog op zijn plek. Hoop dat dat zo blijft want volgend mij heeft hij ze al gewisseld.

Het is echt een bloedmooie pony maar heb er denk ik nog wel wat werk aan qua opvoeding. Dit probeerde ze gister namelijk ook bij mij. Gelukkig waren mijn benen net een fractie langer......
Maar ze heeft er echt geen erg in dat ze zo klein is. Ze vindt dat ze er gewoon bij hoort en als ze dan niet bovenaan kan staan (mijn 19 jarige heeft haar wel onder de duim) dan moet ze die 3 jarige domme biefstuk maar leren dat hij respect voor haar moet hebben. Maar volgens mij heeft ze daar zelf wel plezier aan.

tinky: Leuk deken feestje heb jij gehad.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 16:03

Oei oei oei die schuilstal.... Nee zo groot is mijn schuurtje niet, maar 2 x 3. Toch stom is dat, paarden helpen dus wel met afbreken maar opbouwen ho maar!

Ik wil zoiets doen: Afbeelding

Dan kunnen ze eten zonder hun hoofd te kantelen. We zijn nu van een goedkoope houten plaat een proefmodel aan het maken, om te kijken of het ook echt werkt.

Die shetlander... Raap me op! :') Ze zijn zo brutaal hé, en gewoon terug blijven komen. Arme driejarige.
Hier is het ook de pony waar het meeste venijn in zit. Ze heeft mijn stalhouder meerdere malen te grazen genomen en laatst weer iemand die niet wou geloven dat je afstand moest houden. Tja....

Fax mag wel heel dankbaar zijn voor die schone pyama's. Of lag hij er al mee in de modder? :=

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 16:15

@gypsy: ik ben benieuwd of het werkt, want het hooi zal niet snel vanzelf in die punt terecht komen.
Het lijkt een beetje op zo'n laarzendraagtas :D

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 16:39

Oh die shet, hilarisch. Heel herkenbaar. Hier ook zo'n pittig klein ding.

Alhoewel ze vandaag weinig praatjes Had. .Ze was bibber koud Door die regenval....ik ging ze natuurlijk in de dikste stortbui EVER binnen zetten. Binnen 5 min doorweekt.

Was vast grappig om te zien. Tegen de regen in 2 pony's die het liefst moonwalkend achteruit liepen haha