[FOTO]Show je paddock paradise!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 21:52

tamary schreef:
Ik had grootste maat hondenhalsbanden met die plastic breekclips en labeltje met mijn tel.nummer er aan.

Slim idee.

Wij hebben ze op stal met O&N. We zijn ze al de hele week aan het laten wennen. Begonnen met om 5 uur naar binnen en na 2 uurtjes weer naar buiten. Vanavond gaan ze pas rond 11 uur (of later als ze nog met vuurwerk in de buurt aan het klootzakken zijn). Morgen gaan ze om 4 uur naar binnen en s morgens vroeg er weer uit.

Hier wordt flink carbid geschoten maar daar zijn ze niet bang van gelukkig.

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 21:56

Vorig jaar ging het tot 00:05 goed en toen was er te veel vuurwerk dat mijn Arabier ging race. Ze toen de bak in geloodst en was het een kwartier rennen. Zet ze dit keer dus om 23:45 in de bak. Vandaag alvast alle obstakels opgeruimd. Sowieso de lampen aan en extra lekker voer en hooi om af te leiden.
Ze moeten door houten omheining en hoog hekwerk heen voor ze op straat staan, dus ik doe geen halsters om. En zorg dat ik er zelf bij ben.

Belker

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 22:12

Hier extra hooi in de bak en ik ben thuis. Ik blijf er bij. Ze staan nu naast de loods, dat is hun favoriete plek. Vorig jaar ging het goed.

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 23:18

Ik zet ze einde middag in de bak, dan kunnen ze in het licht nog goed zien dat de draad dicht is (dat is niet gebruikelijk). Heel veel hooi erbij en nog een extra portie hooi rond 23:30. Volgende ochtend mogen ze weer op de track.

Ik heb een paar jaar geleden alles open gedaan (alle draden van de paddock+weides) maar ze zijn toen met z'n allen door de draad heen gevlogen rond 00:00 dus dat was echt ellende. Nu ze wat minder ruimte hebben, hoop ik ook dat ze wat minder hard gaan en ook weten wat hun ruimte is.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 08:51

Ik sluit niks af. Inderdaad wel veel hooi om 23.30 en ik doe dan ook de halsters om. We zijn erbij. En bij stal doe ik de bouwlamp aan. Daar is het engste stuk. Dat is de hele week al eng met vuurwerk. Jim en Noura krijgen al een week de chillpill en vandaag de hoogste dosis.
En verder houd ik mijn hart vast en hoop ik dat er niet teveel afgestoken wordt.
De knallen zijn ze gelukkig niet bang van. Maar geknetter en lichtflitsen wel.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 20:41

We hebben nu ook een borstel bij de geiten opgehangen.
Afbeelding

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 13:24

Allemaal oud en nieuw overleefd? Hier was het wel een paar keer heel spannend. Maar we hebben ze aardig af kunnen leiden met voer. Alles is heel gebleven.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 16:38

Wij hebben ze afgelopen tijd van 23-7 wel op stal, maar met oud en nieuw juist niet.

Er was al dagen vuurwerk en ze keken ernaar of rende een keer als het iets teveel of dichtbij was.

Ik heb vorige week het pad langs het wandelpad wel afgesloten. Puur omdat daar weleens een pijl terecht is gekomen en de wind zo zou staan.

Normaal deed ik ze de laatste 3 avonden alleen op de paddock en bak, maar mn merrie ging dan rennen en tegen het lint aan, dus nu wel alles open gelaten.

Er was veel vuurwerk en de merrie at overdag de wiesencobs op stal niet op.

Om 12 uur toen alles tegelijk de lucht in ging hebben ze een rondje gerend en zijn tegen het tuinhek aan gaan staan. Ze hebben toen staan kijken en waren rustig. Veulen wilde drinken, maar dat vond moeders eerst even geen goed plan. Hij stond toen gewoon hooi te eten.
Andere veulen stond te slapen en die moeder was daarna ook rustig.
Mijn ruin geeft er echt niks om. Heb even met ze staan knuffelen en doen. Pas om half 2 eten gegeven en binnen gezet en vandaag lopen ze ondanks de laatste knallen weer rustig rond.

Heb maar 1 hond die erop reageert. Wordt nu 2 en was vorig jaar minder erg dan dit jaar, maar als we dan aan overkant land in lopen, kan hij wel even zijn rust vinden voor zijn behoefte. En we hebben steeds heel vroeg en heel laat gespeeld.

Miepjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 08:28

Hier ging het vuurwerk weer beter dan 3 jaar geleden. Ik heb het idee dat de twee jaar met minder vuurwerk de paarden wel geholpen heeft om er beter aan te wennen.
Afbeelding
We hebben extra licht opgehangen rond de hoek van de track waar ze zich het veiligst voelen bij vuurwerk.
Om vijf voor 12 een hele zak compactgras met brokjes en wortelstukjes in de ruif... en ze stonden eigenlijk rustig te knabbelen. Zelfs geen dunne stressmest; dat vind ik echt goed! 1 van de paarden moet wel oordoppen in, maar dan gaat het ook echt goed! Heel blij mee! :o

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 10:41

Ik heb er 2 weg gebracht voor de nacht en 2 zijn thuis gebleven. Ik weet dat ze gaan rennen na 9 jaar hier en best veel vuurwerk rondom. Echt te veel rennerij om maar op zijn beloop te laten met 4 stuks. Mijn stalletje zijn pony/klein paard maat qua afmetingen en deurhoogte en half open. Prima om alleen even in te staan om te poetsen en eten en als schuilmogelijkheid maar ik durf die 2 felle rakkers van mij daar niet in op te sluiten onder die omstandigheden.
Beste beslissing tot nu toe. De 2 rustigste waren wel onrustig (niet meer willen eten vanaf 8 uur) maar die lopen niet 'in 7 sloten tegelijk'. Die andere 2 hebben zich keurig gedragen bij mijn instructeur in de schuur. Hebben de nacht op stal prima overleefd waarschijnlijk mede omdat ze tussen een groepje paarden stonden die het heel normaal vinden om veel op stal te staan. En stonden prins heerlijk samen in de wei toen ik ze in het begin van de middag weer ben gaan halen.

Zou fijn zijn als het niet meer nodig is, maar zeker voor herhaling vatbaar.

Ik heb voorheen echt alles geprobeerd. Tot vuurwerk geluiden afspelen 2 weken van te voren aan toe. En oordoppen in (die schudden ze meteen weer uit). Lichten aan, radio aan etc etc. Afleiden met eten werkt niet eens bij mijn grootste veelvraat. Die heeft zo weinig gegeten die nacht dat ik maar 1 drol vond de volgende ochtend.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 11:35

O&N ging goed. We hadden geoefend (met name voor de 2 jarige) om ze op stal te hebben vanaf 5 uur. De Freibergers zijn gewoon makkelijk, binnenvetters dus die doen geen rare dingen. Mijn oude Freiberger was echt ok, die stond de meeste tijd wel lekker te eten en te chillen. De jonge is een echte binnenvetter dus die heeft weinig gegeten maar was wel kalm.

De hysterica's (de warmbloeden :D ) bleven echt heel kalm dit jaar. Die willen nog wel eens rare dingen doen maar dat viel enorm mee. De 2 jarige heeft de hele nacht bij mijn oude Freiberger gestaan, daar was het het meest veilig blijkbaar. :D

Ze stonden in de schuur met lichten aan en alle deuren dicht.

Blij dat we het weer gehad hebben. Wij hebben eigenlijk meer gedoe met het dauwtrappen in mei. Dan komt om 6 uur s morgens de fanfare door de straat hier en die pauzeren bij mijn buren (waar ze een extra deuntje spelen...). Toen gingen zelfs de Freibergers op hun achterbenen bijna over de stalmuren... Ik ben er nog niet over uit of ik dit wil gaan trainen of dat ik ze een nacht wegbreng naar vrienden hier in de buurt.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 11:43

Ik wil de fanfare wel vragen of ze er rekening mee houden? :D
Manlief speelt bij die fanfare.
Of dat ze extra komen oefenen. Denk serieus dat ze er wel voor open staan. Of ik kom zelf toeteren met mijn sax.

Maar fijn dat het zo relaxt is verlopen.

pol013, ook fijn dat het zo goed ging. Slim om ze op een andere plek te zetten, zeker als ze daar rustiger van blijven. Ik heb het ook overwogen. Gekozen om het niet te doen. Omdat ik hoopte dat ze rustiger zouden blijven op hun vertrouwde plek. En ook geen idee heb waar ik met 3 pony's heen moet :+

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 11:49

Hier ging het goed. Veel vuurwerk, maar een bak slobber om middernacht was voldoende. We zijn erbij gebleven. Alleen de shetlander was even de weg kwijt en wilde rennen maar Fiesta volgde niet dus hij was er na 1 x heen en terug klaar mee. Wij denken erover om volgend jaar met alle beesten naar Luxemburg te gaan omdat daar niks wordt afgestoken. Nu op zoek naar een huisje en een plek voor de paarden. Kan ik mooi 3 dagen met mijn vriendin rijden.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 12:00

Daihyo schreef:
Ik wil de fanfare wel vragen of ze er rekening mee houden? :D
Manlief speelt bij die fanfare.
Of dat ze extra komen oefenen. Denk serieus dat ze er wel voor open staan. Of ik kom zelf toeteren met mijn sax.

Dat laatste lijkt me sowieso heel leuk, niet voor de paarden maar voor mezelf, prive sax concert in de wei ofzo. :')

Wegbrengen is het minste gedoe waarschijnlijk. Voordeel is dat we dan bij de buren een biertje mee kunnen pakken als iedereen er is. Ik vind het echt een leuke traditie namelijk!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 12:05

Ja, dat is waar _O-

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 13:48

Tsja, ik heb dus dus inderdaad een wei vol hysterica's :+ én veel vuurwerk in de buurt. Ze steken het hier echt af op 20-40 meter van de paarden.

Was voor mij ook wel even puzzelen om een plekje te vinden. Zeker omdat ik er perse 2 samen wilde weg brengen zodat ze toch nog wat houvast aan elkaar hadden. Gelukkig had mijn trainer deze maand bewust de stallen wat leger gehouden ivm verbouwing én vond hij mijn 2 logee's voor deze keer wel prima.
Zelfs de hysterica in het kwadraat deed het aanzienlijk beter met de verhuizing. Vorige keren was hij de hele week nog van slag na oud en nieuw. Nu kijkt hij echt anders uit zijn ogen. Maar goed, dat is een regelrecht mietje.
De 2 binnenvetters/thuisblijvers ben ik weer aan het volproppen met ruwvoer.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 14:48

Daarom ben ik wel heel blij met mijn ruin die er niks om geeft en de boel wel aardig rustig houdt. En ze staken al echt dagen veel af, dus ze konden ook al wat wennen.

De q merrie gaat er echt naar staan kijken en wil weten waar het vandaan komt. Die dagen is ze op stal al wat onrustiger en eet dan wel minder. Bovenluik kan dicht, anders staat ze alleen bij de deur. Maar veulen staat ook nog bij haar in stal, dus ze moet ook een beetje opletten. Ze kan echt een lompe tank zijn.

De shet merrie had ik cooler ingeschat, maar reageerde ook al wat op vuurwerk.

Ondanks dat de jongens ook bij hun iets gespannen moeders hangen, hadden ze toch veel aan mn ruin. Dat is echt hun grote voorbeeld en behalve wat kijken en achter mama aanhobbelen, reageerden zij amper.

2 jaar terug was het enorm mistig en toen alles de lucht in ging, begonnen ze meer te rennen omdat alles echt dicht trok. Maar toen was het ook maar kort.
Nu was er veel vuurwerk en lang ook. Achterin is heel dichtbij, zit een dun strook bos tussen, maar dat is nu heel kaal en meeste kwam er wel bovenuit. Soms met een rukwind zag je vuurwerk wel vervormen.

Ik heb precies 1 omhulsel gevonden in de tuin van een knal vuurwerk ding.

Omdat alles tegelijk de lucht in gaat, zochten ze wel duidelijk een plek voor overzicht. Wij kwamen buiten en kwamen ze bij ons aan tuinhek staan en waren ze eigenlijk heel rustig.
Alleen de q merrie was chagrijnig, maar dat zakte ook wel weer.

Ze steken hier nog steeds wel wat af, maar reageren ze niet op. Had mn q veulen gister vast en was even bezig met verzorgen. Er kwam een knal, maar er was echt 0,0 reactie.

De veulens gaan in stal wel altijd even languit liggen na het eten en die waren rond half 1 ook echt wel moe.

Mn merrie is dus echt niet om te kopen met eten en op stal is ze onrustiger en draait zich misschien kapot op een relatief klein oppervlak.
Heb het buiten wel kleiner gemaakt de laatste dagen.

Denk ook dat oorproppen en of muziek etc amper of niet gaan werken hier. Veel knallen voel je ook echt en het is veel te hard om daar muziek bovenuit te krijgen.
Als ik zie wat mn merrie al aan geluiden oppikt voor ik het zie of hoor.

Maar hier is hele jaar weleens wat vuurwerk. Ook zomers na feestjes bijv.

Miepjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 16:54

Bij mij zijn de hoogsten in rang 2 fjord(kruising)en. Die zijn uitermate goed omkoopbaar met eten. En als die nergens op reageren, dan hangt de rest daar dapper bij. Dat scheelt echt heel veel. Voordat deze twee in de kudde kwamen was het veel meer gedoe en geren rond oud en nieuw. Dus ik ben heel blij met hen. :o

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 22:54

Hier had de Arabier veel steun aan de 2 mini’s die ook veel makkelijker omkoopbaar zijn. Sowieso gaf de palomino er eigenlijk niks om, die lijkt nergens van onder de indruk. Ze hebben 10min in de bak gerend en toen kreeg ik ze weer aan het eten en heb ze een uur lang vol staan duwen met luzerne en hooibrokken. Arabier stond echt in een soort trance met zijn kop in de bak te malen, dat liever dan compleet over de flos rondrace zoals vorig jaar.
Afbeelding

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 01:36

De merrie is hier wel behoorlijk de baas, maar haar broer is haar soms wel even zat als ze te gespannen is.

Dit is haar 3e oud en nieuw bij ons en helaas zijn er oudjes weggevallen, dus is elk jaar ook afwachten wie wat doet in nieuwe samenstelling.

Vorig jaar was ze drachtig en vond ik het wel spannend, maar was er veel minder vuurwerk. Haar moeder leefde nog en heeft ze even mee gerend toen.

Jaar daarvoor waren de 2 oude ruintjes die ook nergens om gaven er nog en die stonden samen met de ruin die er nog is te eten en dan moeder en dochter rende even.

Ze is nog niet heel close met de shet merrie, maar die was ook iets gespannen. Ze liepen wel samen een rondje.
Ben iig blij dat de jochies naar de ruin keken en niet naar de moeders. Die uiteindelijk na 2 minuten ook gewoon braaf bij ons stonden verder.

Nu reageren ze ook totaal niet op vuurwerk, maar het is echt het moment dat het allemaal tegelijk gaat. Waar het hier eigenlijk alleen van achter en opzij komt. Voor is echt heel ver weg.

En ik vraag me ook altijd af wat de lucht doet. Mensen zeggen oordoppen, muziek etc, maar die geur zal ook echt gevaar aangeven.

SafeHaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 21:30

Het ging hier super goed gelukkig. Er wordt heel december al veel vuurwerk afgestoken dus ze zijn redelijk bomproof en reageren totaal niet. Maarja, om 00.00uur is wel even een ander verhaal natuurlijk. Tot nu toe altijd goed gegaan, maar ik vond het dit jaar wel even spannend omdat de zenuwelijer van de groep nu leider is geworden := ik zag ze in gedachten al allemaal met hem mee rennen en vliegen.

Maar gelukkig helemaal niks aan de hand!! Hij was heel even onrustig maar een van de shets bokte hem steeds terug op z'n plek. Dit duurde nog geen 20 seconden en toen was 'ie rustig. Geweldig om te zien.

Zo. Nu lekker weer door met plannen maken voor het voorjaar.
We gaan EINDELIJK beginnen met de aanleg van een tuintje waar de paarden doorheen kunnen lopen. De eerste boompjes kunnen de grond in :D

Afbeelding

En met pijn in mn hart een vlierbes (kwam aanwaaien paar jaar terug) teruggesnoeid. Ik stelde het al een paar winters uit want het is zo'n prachtig gezicht in blad en bloei, maar de paarden ontweken dit pad inmiddels omdat het pad zo smal werd.

Afbeelding
Afbeelding

Gelukkig is vlier erg vergevingsgezind. Wie weet wordt het nu een mooie parasolvorm.

Afbeelding
Afbeelding

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 01:20

Benieuwd hoe het wordt.

Wij hebben ook veel vlier, maar zet de takken die ik eraf haal gewoon ergens anders in de grond. Meeste komen weer goed op.

Heb 1 stekje die al 2x zo groot is als de oorspronkelijke vlier?? Maar goed, ik snoei niet goed.

Zoek ook nog kerstboompjes met kluit nu erbij. Heb ze voor tegen de wind staan, maar zijn een paar dood.

SafeHaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 08:29

Ja k heb ook veel andere vlierstruiken en ze zaaien zich rijkelijk uit dus ik heb het snoeiafval maar in de takkenril gegooid :=

Op marktplaats barstte het van de kerstboompjes voor een prikkie, maar weet niet of het nu nog zo is. Bij een kweker betaal je al gauw 15,- voor een klein boompje zoals op mijn foto.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 08:34

Ik dacht dat kerstbomen giftig waren :o?

hiphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-23 09:06

Daihyo schreef:
Ik dacht dat kerstbomen giftig waren :o?

Fijnspar is niet giftig, de rest weet ik zo niet.