Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Flew

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 16:03

Ik heb elke winter een 'kudde' ransuilen bij de paarden zitten. Als je eenmaal aan het spookachtige geluid en de laagvliegende vogels gewend bent erg gezellig. Ik verdenk ze ervan dat ze de muizenpopulatie opeten, want ik heb eigenlijk nergens last van. Soms vind ik een paar keuteltjes in de hooischuur, maar er is nooit iets aangevreten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 16:33

Ik heb geen warm water in de stal en ik vind het soms wel een gemis om eerlijk te zijn. Wassen kan alleen als het echt warm is want het water is anders echt te koud, dat was best lastig toen ik twee jaar geleden een pony met luis had.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 16:37

Mijn voer zit wel in afgesloten tonnen gelukkig dus daar valt niets te halen, maar ik heb echt OVERAL muizenpoep. Nu heb ik mijn stallen niet aan huis, maar dus gewoon los op 5000m2. Ik heb 3 boxen en een stro schuur. Ik had begrepen dat als je een kat adopteert je deze 3 weken binnen moet houden voor hij/zij naar buiten mag anders lopen ze weer weg. Die mogelijkheid heb ik niet. Mijn boxen zijn open en de stro schuur is ook grotendeels open. Verder zou ik het prima vinden om een kat te adopteren of 2. Ik kan eens een mail sturen naar het asiel met mijn vraag.

Flew: Ik moet naar Veelerveen ;) = heul ver weg ;)

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 16:40

Hier ook zeer weinig last van muizen maar ik heb dan ook 4 muizenvangers en een oehoe die bijna elke avond hier in de boom zit.
Verder ook heel veel roofvogels.
Ik heb wel nog steeds een rat in de schuur.
Knaagt altijd aan het zelfde stuk hout en vreet de kattenbrokken op.
Paar weken terug heb ik een baksteen naar z'n hoofd gegooid en sindsdien heb ik m nog niet weer gehoord.

Ik heb geen warm water in de schuur. Als het echt nodig zou zijn kan ik een slang aansluiten op de badkamer kraan beneden.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 16:47

Muizen geen last van. Wei ligt afgelegen en voer meteen in goed afsluitbare tonnen gedaan (sluiten te goed heb steeds moeite met ze te openen).
Heb hier ook 4 buizerds zien rondcirkelen dus muizenvangers genoeg in de buurt. :)

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 16:52

Mer1980 schreef:
Mijn voer zit wel in afgesloten tonnen gelukkig dus daar valt niets te halen, maar ik heb echt OVERAL muizenpoep. Nu heb ik mijn stallen niet aan huis, maar dus gewoon los op 5000m2. Ik heb 3 boxen en een stro schuur. Ik had begrepen dat als je een kat adopteert je deze 3 weken binnen moet houden voor hij/zij naar buiten mag anders lopen ze weer weg. Die mogelijkheid heb ik niet. Mijn boxen zijn open en de stro schuur is ook grotendeels open. Verder zou ik het prima vinden om een kat te adopteren of 2. Ik kan eens een mail sturen naar het asiel met mijn vraag.

Dan kom je hier heel dichtbij. Grappig! Mocht je een plasstop nodig hebben, dan gil je maar.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 17:06

Selka schreef:
Echt geen mogelijkheid tot katten?

Dan moet je buizerds gaan houden. Wij hebben een koppel in de bomen wonen en gister heb ik ze 2x met een muis zien vliegen. :D

Moet je alleen geen kippen willen houden of hun ren overdekken met vast gaas want die zijn niet veilg met buizerds in de buurt.

Het geluid van uilen vind ik eigenlijk super gezellig. Ieder avond horen we rond het huis een aantal uilen. Schijnbaar wonen we een beetje op een kruispunt van territoria. Het enige jammere van uilen is de enorme hoeveelheid uilenballen op de hooizolder maar als dat het ergste is kan ik daar prima mee leven.

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 17:30

MarloesHJ schreef:
Ik heb wel warm water in de stal maar het warme water komt van de boiler af die daarvoor speciaal in de stal geplaatst is. Ik was in de winter ook vrij weinig maar vind het wel fijn als ik de dikke lagen modder van de hoeven afspuit of de staarten was. Scheelt voor mijzelf dan ook hele koude handen.

Dat is misschien ook nog wel een goed idee, dan moet het warme water ook van minder ver komen natuurlijk. Misschien moet ik toch maar zorgen dat er warm water kan zijn nu het toch allemaal nog kan, mocht het inderdaad eens nodig zijn. Bedankt voor jullie input weer!

Ik heb ook 2 katten rondlopen, die hebben een paar weken in mijn kippenhok opgesloten gezeten (zonder kippen uiteraard) daarna heb ik ze met vleesjes en andere lekkernijen naar mn stallen gelokt en nu wonen ze daar. Misschien ook een optie voor de mensen die ze niet direct in stal kunnen opsluiten, dat ging bij mij namelijk ook niet. De ene is nog steeds best schuw, die andere breek je je nek over als je niet oppast, die loopt constant om je benen te draaien voor aandacht.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 18:23

Andere optie voor warm water:
Indien je wel elektriciteit hebt en een stopcontact kan je ook een waterkoker gebruiken. Liter kokend water mengen met koud water zodat je lauw water krijgt. Een spons of doeken en je kan de modderbenen afspoelen.

Of als je geen elektriciteit hebt (in mijn geval) zou je gebruik kunnen maken van een vuurtje op gasfles om zo water op te warmen in een pan.
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 17-03-19 18:25, in het totaal 1 keer bewerkt

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 18:24

Hier schijnt éindelijk de zon.
De paddock is nog zeiknat en kom er nog niet door met de kruiwagen maar de track is super droog dus mooi alle stront verwijderd.
Nu de paddock nog :roll:

Gras wordt al weer mooi groen hier en daar dus laat het mooie weer maar komen

greendragon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 18:40

MarloesHJ schreef:
Ik heb wel warm water in de stal maar het warme water komt van de boiler af die daarvoor speciaal in de stal geplaatst is. Ik was in de winter ook vrij weinig maar vind het wel fijn als ik de dikke lagen modder van de hoeven afspuit of de staarten was. Scheelt voor mijzelf dan ook hele koude handen.

Wat voor boiler moet ik dan aan denken? Zo'n grote van 100 liter ofzo? Lijkt me wel super handig!

Ik heb geen warm water in de schuur of stal. Ik heb in de schuur wel een simpel wasbakje met een koud water kraan en daar wil ik graag een aanrecht met wasbak van maken. Ik zou het dan wel fijn vinden om dan ook een klein beetje warm water te hebben, maar denk dan eerder een een closeinboilertje van 10 liter ofzo. Ik heb een konijn die regelmatig aan de achterkant gewassen moet worden. Dat doe ik nu in de keuken en dat is toch iets minder hygiënisch... Ik weet alleen niet of het uit kan. Zo'n ding staat natuurlijk wel de hele dag energie te verbruiken. En hoe vaak gebruik ik het dan? Misschien is een waterkoker dan inderdaad wel een stuk goedkoper.
Lijkt me wel ideaal, zeker als het wat kouder is en ik kan mijn handen daar even snel wassen met warm water ipv dat ik mijn modderlaarzen uit moet trekken om de keuken in te lopen.

Ik was mijn paarden eigenlijk nooit, Ik rijd niet, dus wedstrijden zijn voor mij niet van toepassing. Ook weinig wit op mijn paarden... Modder genoeg hier, maar ik wacht tot het droog is en borstel het dan uit, als het echt nodig is. :o

Ik heb vanmiddag de afrastering in het weiland omgelegd zodat de nieuw aangeplante haag en wilgentakken straks niet in de gevarenzone zitten. Het begint er op te lijken. *\o/* Nog even wat extra prikpaaltjes bestellen. Stonden natuurlijk gelijk twee paardensnoetjes vragend naar me te kijken. Maar ze moeten nog even geduld hebben, Het is nu echt zompzomp... Het gras groeit inderdaad al lekker. Volgende week met de zon zal het ook wel goed opschieten... Helaas groeien de boterbloemen zo te zien ook al goed. Vorig jaar wel twee keer gespoten, maar het komt nog steeds terug...

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 18:45

Hier komt straks ook een aparte boiler voor warm water.
Ik hoor ML ook vaak klagen over mensen waar geen warm water op stal is.

MvBeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 18:52

Mer1980 schreef:

Hier hebben we hem in een grote bench gedaan. Paste ook een kattenbak in. Is misschien een beetje zielig in het begin maar als je ze uit de zwerfkattenopvang meeneemt gaan ze ook in een soort bench mee. En wat is nu 3 weken op een kattenleven? Daarna konden ze hier gewoon altijd buiten en nog steeds.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 19:14

Ik heb in stal ook geen warm water, maar kan het wel makkelijk binnen halen. Manlief moet nog even een koppelstukje op de kraan zetten, dan kan de slang er ook op

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 19:20

Mer1980 schreef:

Had ik ook en ik heb ze in een hele grote bench gezet voor 2 weken

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 19:32

Afbeelding
Wij hebben trouwens gezinsuitbreiding <3 :+:

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 19:34

Wat een schatje Maartje, veel plezier met jullie nieuwe aanwinst.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-19 19:43

Bench moest hier ook de eerste paar dagen. Die van mij kunnen al een aantal weken naar buiten maar ze doen het niet :') ik heb blijkbaar binnen zwerfkatten. Zitten ze voor het luikje te kijken naar hoe ik de stal uitmest :=

Leuke pony Maartje!

200 liter boiler kun je meerdere paarden mee wassen. Wij hebben er 1 gekocht toen we tijdelijk in de garage woonden. Ideaal ding. Nu hebben we de warm water leiding gewoon doorgetrokken naar de stal.

KDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 20:07

@Maartje: Wat een leukerd, veel plezier ermee! Lijkt een beetje op de onze, hebben ze zoveel plezier van.

Wij hebben straks geen warm water in de stal, maar de tuinslang aansluiten op de keuken lijkt me een prima oplossing.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 20:10

Ooh wat een leukie Maartje.
Een welshje?

Ik betrap mezelf er op dat ik ook steeds op MP zit te kijken voor een vriendje voor Puck, of een leuk haflinger veulen... :')

En ik zit te azen op een stuk weide.
Buurman heeft ja een klein stukje 2000-2500 M2.
Voor de paarden te klein en het wordt momenteel gehuurd door een haflinger fokker.
Maaaarrr...daarnaast zit nog eens stuk van ruim een halve hectare (wordt ook gehuurd door die zelfde man) <<)
Dus buurman gaat vragen of hij dat stukje voor aankomend jaar nog wil huren of dat ik het kan huren en dan hopelijk met die halve hectare erbij.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 20:12

Thx :D inderdaad een welshje
Ik moet nu weer gaan afkicken van pony kijken op mp :')

Zou fijn zijn! Halve hectare erbij!

Heb helemaal zin om lekker aan het werk te gaan, dus ik hoop echt zo dat het komende week opdroogt allemaal

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 20:16

Wat een leuke pony Maartje, gefeliciteerd

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 20:17

knappe pony Maartje.
Ik zit ook geregeld op tweedehands en facebook te neuzen. Een ouder en wijzer paard erbij zou fijn zijn voor mezelf en ook als leerpaard voor mijn 2 anderen. Maar voorlopig blijf ik op mijn handen zitten.
Iets van oud en goedkoop = duurkoop en kan momenteel geen paard van over de 1.500 euro veroorloven. Hoe mooi en geschikt sommigen ook zijn.

Ik rij voorlopig mijn oudste (bijna 5 jarige) niet. Hij had meer tijd nodig om te wennen aan de nieuwe omstandigheden van stal naar 24/7 is toch een hele aanpassing. Dus sinds gisteren rustig weer bezig met werken vanaf de grond.

mijn wei blijkt 55are te zijn ipv 48are. Mijn contract vermeld 55are :D
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 17-03-19 20:21, in het totaal 2 keer bewerkt

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 20:17

200 liter water moet iedere dag wel warm gehouden worden. Enorme kostenpost en wanneer gebruik je dat nou? BIj koud en nat weer wil ik graag mijn handen wassen met warm water. Ik ga er dan voor naar binnen. Moet er iets schoongemaakt worden, kook ik continue water in de waterkoker en verwarm zo het water.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 20:20

Leuke pony, hier is onze oudste dochter nog bang voor paarden dus er hoeft voorlopig nog geen pony te komen :+

Wij hebben net wat wei bijgekocht voor de boerderij, zullen de paarden alleen niet komen denk ik.