Stro-korrels?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

toptoys

Re: Stro-korrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 20:18

Mij werd toen verteld dat de fabriek er mee gestopt was, anders had ik het ook uit Limburg laten komen toen. Waar haal je het nu?

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 20:24

Ik sta in pension, de stalhouder laat het bezorgen voor de hele winter tegelijk. Er staan flink wat pallets in de schuur. Zal ik hem vragen waar hij het vandaan heeft? Hij besteld het bij dezelfde levarncier waar hij eerder het vlas inkocht. Ik vond het nogal grappig toen hij vertelde dat vlas zo duur werd dat hij overing op strokorrels.....tóen was het namelijk een van de duurste vormen van bodembedekking. We kochten het toen gewoon zelf en kregen dan 50 gulden korting op het stalgeld. Zo zie je maar hoe dingen kunnen veranderen....

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 20:29

Animal star ging failliet en maakte een doorstart onder de naam... strovan.
Zoals ik al eerder zei; het product is al heel lang bekent, maar wat een boer niet kent vreet ie niet dus duurt het onwijs lang voordat 'paardenland' het echt gaat gebruiken.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 21:39

Hopelijk neemt het nu niet zo'n vlucht dat het gezien gaat worden als het nieuwe melkkoetje ;(

PatsyPatsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 23:08

zijn er verdelers in oost-vlaanderen in de buurt van Wetteren?

ik vrees dat het met een vlasstal echt niet meer te doen is met m'n ruin! Elke dag wel 3 kruiwagens vieze nattigheid eruit halen. Geen idee wat meneer doet tijdens de nacht maar man wat een zooitje. (Ponylief daarentegen is een engeltje en een droom op stal :Y))
komt me erg duur uit op deze manier. Maar als ik te ver moet rijden voor strokorrels zal dat ook geen optie zijn ivm benzinekosten.
Betaal nu €5.90 voor een pak vlas.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 23:13

@Lauwra
Ik zal eens even voor je nazoeken en dan PB ik wel eventjes.
Het zal een uitkomst voor jou zijn, hier dezelfde ervaring met vlas.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 23:21

Ik ben inmiddels al weer 9/10 dagen onderweg met m'n bodempjes. De stal was vandaag een complete ravage - de dames hadden er kennelijk lol in gehad om de boel 's goed op z'n kop te zetten, er was gegraven, geschoffeld en flink gemest en geplast. Ik denk dat een van de dames hengstig is en dus carnaval viert en nummer twee doet uit solidariteit mee. Leve de lol!

In één stal vond ik toch wel een erg natte plek die ik er uitgeschept heb - stonk ook al best - maar omdat van de eerste lading korrels er nog steeds een dikke bodem ligt, was het niet nodig om bij te strooien. Na een beetje harken was 't weer een keurig landschap.
De kleur verandert al wel: het is nu wat kerrie-kleurig en alleen op de zeer droge zijkanten nog heel licht geel. Ik meng 't droge spul dan ook maar tussen het wat vochtigere deel.

Ik heb wel een flinke nieuwe mestvork besteld - die van DD ( op de foto in de kruiwagen) maar dan met een lichte aluminium steel. Ik denk dat de opstaande randen me goed zullen bevallen - als ik met m'n huidige vork de korrels/mot tussen de mestballen wil wegschudden, valt de helft van de mestballen er weer vanaf.

Ik ben nog steeds tevreden met m'n korreltjes. Na hoeveel tijd zijn jullie al weer wat gaan bijstrooien?

@ Lauwra: Strovan korrels komen oorspronkelijk uit België - daar moet toch makkelijk aan te komen zijn?

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 23:26

JP.
Mijn 2e stal ligt er nu 13 dagen in...nog totaal geen reden om bij te strooien. Ik weet niet of jij mijn verslag op mijn website volgt dus doe het hier niet uitgebreid.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 23:27

* gaat je verslag op je site lezen!* :o

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 23:27

madamX schreef:
Animal star ging failliet en maakte een doorstart onder de naam... strovan.
Zoals ik al eerder zei; het product is al heel lang bekent, maar wat een boer niet kent vreet ie niet dus duurt het onwijs lang voordat 'paardenland' het echt gaat gebruiken.

Klopt idd, behalve dat er geen doorstart werd gemaakt, echter de boedel overgenomen is en het product door Strovan wederom de handel in is gebracht. Dus doorgestart klopt dan weer niet. Even rectificeren. :+

Laauwra, gewoon even contact opnemen met Strovan.

trekruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 00:01

toptoys schreef:
paars schreef:
Misschien leuk om te weten: ik vond in een oude agenda terug dat mijn oude paard er in 1998! al op heeft gestaan. Het heette toen Animal Star. Stond uitgebreide beschrijving op de zak. Die heb ik niet bewaard. Maar ik herinner me nu wel dat het van 100%Tarwestro was gemaakt, en gehakseld, geperst en verhit zodat er geen bacteriën inzaten en schimmels. Ze was toen allergisch voor stro. En dit ging prima. Kostte toen 142,50 (guldens natuurlijk) voor 10 zakken. Kon ik ophalen bij de mestboer, die verkocht het toen!

:j Ik haalde het vroeger altijd in Waarland bij Kroon. Ik baalde ontzettend dat ze er toen mee gestopt waren. Vandaar zijn we toen op vlas over gegaan, nu gelukkig alweer een tijd op de korrels :D
Laatst bijgewerkt door trekruiter op 17-02-09 00:04, in het totaal 1 keer bewerkt

trekruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 00:04

laaauwrah schreef:
zijn er verdelers in oost-vlaanderen in de buurt van Wetteren?

ik vrees dat het met een vlasstal echt niet meer te doen is met m'n ruin! Elke dag wel 3 kruiwagens vieze nattigheid eruit halen. Geen idee wat meneer doet tijdens de nacht maar man wat een zooitje. (Ponylief daarentegen is een engeltje en een droom op stal :Y))
komt me erg duur uit op deze manier. Maar als ik te ver moet rijden voor strokorrels zal dat ook geen optie zijn ivm benzinekosten.
Betaal nu €5.90 voor een pak vlas.

Ja,St-Martens-Latem,bvba Versus,hullekensstraat,70.www.versus.be

okido

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 13:12

Ik heb echt een viezerik
ik ben begonnen met 6 zakken
en strooi er om de 7 dagen 1 zak bij
dan staat ie wel droog elke dag drollen scheppen en ik hussel alles door elkaar
mijn paard gaat wel 3x per dag een 1/2 tot een uur naar buiten
dus begrijp ik wel dat ie dan sneller vies is en meer verbruikt

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 13:46

@Okido
Zo doe ik hier ook hoor met de viespeuk.
Hier staan ze 24 uur per dag op stal.
Je bent dus niet de enige :(:)
Misschien een schrale troost

Ik heb vanochtend een update + foto's geplaatst van mijn korrelstallen: stal 1: 34e dag, stal 2: 14e dag.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 14:43

Weer even je verslag bijgelezen Diana!
Wat ziet stalletje 2 er nog goed uit na 14 dagen!
Mijn husseldames maken er een zooitje van, die stallen zien er ongeveer uit als jouw stal nr.1

Ik denk dat het vochtige weer inderdaad voor een wat klammige bodem zorgt - met veel wind en een zonnetje zie je de toplaag met 't uur lichter en droger worden ( ik heb stallen die aan drie kanten open zijn, dat werkt wel lekker mee!

Enne... zojuist met de post mijn nieuwe vork al gekregen :Y) ( supersnel die Agradi, gisteren besteld, nu al in huis) - mooi licht ding met goede opstaande randen zodat de mestballen er niet meer vanaf kunnen vallen. Kun je wel raden wie straks vrolijk fluitend aan de uitmesterij gaat beginnen! :)ddd

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 15:06

Lieve dames en heren, ik kon het vandaag niet laten om jullie weer een fotoupdate te geven.
Die komt er dus weer aan.

De stal van Achilles heb ik voor 1/3 uitgemest, wat een kleeeeerewerk als het zo zwaar is... gelukkig had ik papahulp, dus ik hoefde alleen maar de kruiwagens door 20cm blubber te trekken/duwen.
Twee zakken bijgestrooid voor Achilles en de stal van Imker zag er goed uit.

qchaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 18:12

Diana, fijn dat we het met elkaar eens zijn. Inderdaad gaan de korrels pas uit elkaar vallen wanneer ze vocht opnemen.
DD,de korrels kunnen natuurlijk niet zomaar uit elkaar vallen als ze niet vochtig zijn (dan moeten ze in de zak ook al uit elkaar vallen en zijn het geen korrels meer), naar mijn mening dan.

Misschien door het gewicht van je paard, maar anders niet..

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 18:21

@JP.
Dat is dus het verschil tussen een net paard en een viezerik.
Maar voor haar doen is de stal na 34! dagen netjes.

@qchaan.
Inderdaad gaan ze stuk als het paard er de hele dag overheen loopt. Het maakt voor het vocht opnemen geen verschil of het korrel is of mot.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 19:39

Imker, staat Achilles in de merkloze stal of is dat weer een andere stal?
En hoe bevallen de nieuwe korrels van 'merkloos''?

Ik moet zeggen dat jullie boxen er wel een stuk droger uitzien dan die van mij. Het droogt allemaal maar moeizaam met dit weer.

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 19:53

Ik heb de korrels nu 6 dagen in de vlasstallen liggen en wat me opvalt is dat er nog heel veel korrels niet uitelkaar gevallen zijn.
Ik vind het geen probleem hoor,dan is zijn mijn stallen schijnbaar niet vochtig genoeg.
Ik schud om de 3 dagen de hele bodem door elkaar,dan blijft de bodem lekker los.
Ik heb meerdere keren per dag de mest eruit gehaald,geen pies.
Ondanks dat de stallen gewoon open staan als inloopstal kwam er toch wel 3/4 krui mest per dag uit.
Vandaag zijn de pony's weer naar de grote wei gegaan dus de stallen worden nu even niet gebruikt.
Stallen vandaag weer helemaal door elkaar geschud.
Ik ben heel tevreden over mijn stallen,ik denk dat ik nu alleen nog strokorrel blijf gebruiken.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 19:57

Min Dolsma stal ligt nu ook al 5 dagen en ik zie ook nog hele korrels er tussen zitten.
Vandaag de stal met de HIT-matras ingestrooid. Flink nat gemaakt inkl. azijn, maar ondanks er flink overheen lopen zijn nog niet alle korrels plat. Omdat ik het met mijn oude merrie niet 100% vertrouw gaat zijn vannacht in de stal van Boon (die dus al 5 dagen ligt...de stal niet het paard :+) en Boon gaat op de matras. Hopelijk is het morgen weer dusdanig uit elkaar gevallen dat ze weer terug in hun eigen stal kunnen.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 20:13

Fitzroy schreef:
Ik moet zeggen dat jullie boxen er wel een stuk droger uitzien dan die van mij. Het droogt allemaal maar moeizaam met dit weer.

Ik heb vandaag een extra zak bijgestrooid, vanwege de klammige bodem. Zie mijn verslag en foto's.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 22:13

Dames toch, waarom moeten die korrels gelijk allemaal uit elkaar vallen?
Ik heb liever dat ik na 2 weken nog korrels vind, zodat ik die mooi kan verspreiden. Dat wil tenminste ook nog zeggen dat de paarden daar a) niet hebben gelopen b) de stal mooi droog is op die plaatsen c) je langer van je product kan genieten d) de paarden niet alles op hebben gegeten * Diana1tip*

Jaja, ik ben een goede promoter en ga dat ook zéker op de Flanders Show doen, indien Strovan dat wenst. Ben daar toch vnl. voor hen, dus kan ik net zo goed mijn ervaringen delen.
Laatst bijgewerkt door Imker op 17-02-09 22:17, in het totaal 2 keer bewerkt

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 22:16

Je vergeet nog een belangrijke D

d...dat de paarden de korreltjes niet hebben opgegeten.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 22:18

Is gewijzigd.