Paard op de manege zonder weidegang

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Apple

Re: Paard op de manege zonder weidegang

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 10:24

fransje, dat is ook niet helemaal waar.

De vraag om paddocks is er wel degelijk vanuit pensionklanten en staleigenaren reageren daar ook op.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 10:52

als pensionklanten er niet om vragen, gaan ze ze niet bouwen. Vragen ze er wel om, en pensionstaleigenaar bouwt ze niet, loopt hij kans om klanten te verliezen.

Zo simpel is marktwerking Knipoog

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 10:56

Dat ligt er maar helemaal aan hoe het in de omgeving is qua stallen. Als je verder niks hebt om naartoe te gaan, wint de stalhouder toch Ja

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 10:56

Arabesk schreef:
als pensionklanten er niet om vragen, gaan ze ze niet bouwen. Vragen ze er wel om, en pensionstaleigenaar bouwt ze niet, loopt hij kans om klanten te verliezen.

Zo simpel is marktwerking Knipoog

Tenzij vraag groter is dan aanbod, dan blijven de mensen ook bij de stal zonder paddocks...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 10:57

Cer schreef:
Dat ligt er maar helemaal aan hoe het in de omgeving is qua stallen. Als je verder niks hebt om naartoe te gaan, wint de stalhouder toch Ja

op korte termijn wel ja, maar ik denk dat er op een gegeven moment (uno momenta dada ofzo) toch een omslagpunt komt. Laatst heb ik een lijst van HITactief pensionstallen opgevraagd en dat zijn er heel veel meer dan 2 jaar geleden en opvallend veel in de Randstad Go jij! Go jij!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 11:58

Cer schreef:

Natuurlijk maar als veel klanten er om vragen kan het de stalhouder zeker aan het denken zetten.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 14:32

Eigenlijk is het verbazingwekkend dat er wel volop discussie over de bio-industrie is, maar dat het als volkomen normaal en onoverkomelijk wordt gezien dat een deel van de paarden 23 uur per dag staan opgesloten in 3x3 en vervolgens een uurtje per dag naar de pijpen van een ruiter mogen dansen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 14:35

katiavl schreef:
Heb zelfs nog nooit een manege zonder weidegang gezien,

Ik heb 3 maneges zonder weidegang in een straal van 1/2 km in de buurt van mijn huis. Terwijl ik toch echt in een dorp woon met meer dan genoeg weilanden. Twee maneges hebben geen grond (ja, vliegveld Hilversum, haha Haha! ) in hun directe omgeving. Eentje wel, maar de eigenaresse vindt de grond te duur. Ik zal er mijn paard niet willen hebben.
Die staat in hetzelfde dorp trouwens, maar dan lekker op het land. Lachen

In de plaatsen om dit dorp heen ken ik nog veel meer maneges en pensionstallingen zonder weidegang en paddocks. Het barst ervan. Ik vind het zelf afschuwelijke plekken, al denken de manegegasten daar blijkbaar anders over......

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 14:36

LDRD schreef:
Eigenlijk is het verbazingwekkend dat er wel volop discussie over de bio-industrie is, maar dat het als volkomen normaal en onoverkomelijk wordt gezien dat een deel van de paarden 23 uur per dag staan opgesloten in 3x3 en vervolgens een uurtje per dag naar de pijpen van een ruiter mogen dansen.

Dat snap ik ook niet..... Ik vind beiden te erg voor woorden. Ja
(en voordat iemand weer gaat zeuren: Nee, ik eet geen vlees en vis e.d.). Tong uitsteken

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 14:47

Jeetje, wist dat niet mischien is het ook veranderd ik zit ook al vijf jaar niet meer in de paardenwereld.
En ook weinig maneges in nederland bezocht. Maar de plek waar men pony stond was een half uur rijden, maar wel waard Lachen
Discussie bio industrie en paardenwereld vind ik eigelijk niet van toepassing, en je kan het ook niet vergelijken twee verschillende werelden. En als mensen zo denken, hebben die ook het recht om dat te doen.
Het is al moeilijk genoeg om optimaal voor je eigen paard(en) te zorgen Lachen

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 14:50

katiavl schreef:
Discussie bio industrie en paardenwereld vind ik eigelijk niet van toepassing, en je kan het ook niet vergelijken twee verschillende werelden.

waarom is dat niet te vergelijken?

De bioindustrie diertjes zitten tenminste nog met z'n allen in een klein hokje... No Cheer

Het profiel van arno8 heeft veel mensen aan het denken gezet. Daarin wordt iets volkomen absurds vergeleken met paarden, maar hoe absurd is het nog als je naar de werkelijkheid voor paarden (en bioindustriedieren) kijkt?
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 04-09-07 14:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 14:52

Juist, het gemiddelde stalpaard laat net zulk stereotype gedrag zien als een dier in de dierentuin... Denk dat het prima te vergelijken is met de bio-industrie...

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 14:55

Hangt ook heel erg van de stal af.

Was laatst ergens op bezoek waar een groot gedeelte van de paarden 24/7 op het land stond in de zomer en eventueel 's avonds binnen gehaald kon worden (buitenstal).

Er was echter ook een binnenstal: laag, warm, geen contact tussen de paarden onderling, weinig tot geen uitzicht voor die paarden. En daar stonden ze dan het hele jaar, terwijl desbetreffende stal gewoon land heeft Verward .

Tsja.

Iedereen praat natuurlijk vanuit zn eigen referentiekader en heeft bij 'stal' het beeld van de stal in de omgeving voor het oog. Hetzelfde als bij 'weide'. Terwijl er 100-en verschillende uitvoeringen zijn van beide situaties.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 14:58

Ik denk dat dat referentiekader wel meevalt, de meeste mensen die paardrijden komen volgens mij ook regelmatig op andere stallen. Ik wel in ieder geval. Ik zie op plekken waar de paarden weidegang krijgen, of in een paddock (ook als dit niet de hele dag is) staan nooit 'stalondeugden'... Op stallen met merendeel op stal staan zie je dit zeer veel voorkomen, met alle hulpmiddelen van dien Boos!

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 15:02

Daar heb je gelijk in, ik vind bioindustrie gewoon een ander onderwerp dan een manege. En bokt sorry apple is tegenwoordig al zo streng dat er straks weer een slotje komt. Terwijl dit best een interessant onderwerp is.
Maak daarvan niet uit dat ik beide niet even erg vind.

Beide hebben zelfde oplossing, zolang de particulier niet veranderd, zal er ook niets veranderen. Een manege zonder weide of paddock vind ik te gek voor woorden Lachen

Ik heb wel al stalondeugden bij weidepaarden gezien, idem van stalpaarden die het ontwikkelde uit medische problemen en die maar op de wei werden gegooid omdat ze teveel stress hadden Lachen

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 15:04

Ook op de wei geldt dat de paarden soortgenootjes nodig hebben en afleiding, maar ik heb het nog nooit gezien in ieder geval..

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 15:06

Ik kijk bij elk van dergelijke topics naar mn eigen paard. Wat zie ik, een prima gezond paard van 15 jaar, mag iets dikker, geen stalondeugden. Zit goed in zn vel en komt psychisch redelijk stabiel over. Geen kwaaltjes en andere dingen (*klopt af*).

Heb hem ook wel eens anders gezien. Ik zie dus geen reden om het huidige stalbeleid bij dit paard te veranderen.

Wellicht dat dit voor een volgend paard wel op gaat.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 15:08

Ik stel ook niet dat paardenhouderij gelijk staat aan bio-industrie, maar dat het gek is dat we bio-industrie eigenlijk met z'n allen not done vinden, terwijl paarden die never op de wei komen vinden de meesten wel acceptabel.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 15:08

@ Apple: snap ik, maar meer wei of paddock kan nooit kwaad denk ik, ik denk niet dat je dat moet minimaliseren of moet wachten tot je paard ongelukkig wordt en dat ook aangeeft (vraag me af hoeveel mensen dat echt kunnen beoordelen of er ook maar naar kijken)

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 15:09

LDRD schreef:
Ik stel ook niet dat paardenhouderij gelijk staat aan bio-industrie, maar dat het gek is dat we bio-industrie eigenlijk met z'n allen not done vinden, terwijl paarden die never op de wei komen vinden de meesten wel acceptabel.

Vraag me af hoeveel mensen de bio-industrie echt afwijzen in woorden en daden... Ik ken niet veel mensen die alleen (of merendeel) biologisch vlees eten...

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 15:12

Ik heb een stalpaard, hij heeft vrije wei toegang dus uitloop en een grote stal, die hij deelt met enkele andere pony's twee dexters, en een paar schaapjes en een kip.
Maar toch wil die merendeels van de dag in de stal staan, als het regent is hij vliegensvlug binnen. Heb al één keer de toegang geblokkeerd maar dat vond ik toch niets. Wilt meneer binnenstaan mag die dat Lachen En hij is perfect gelukkig, rond Tong uitsteken, en geen stalondeugden *klopt ook af*

Simone klopt, de twee euro duurder per stuk voor negro vlees bv is men dan toch te veel waard, maar goed zo kan je ook zeggen waarom roep je voor bio industrie en niet voor kokosnoot plantages die dieren gewoon afslachten en habitat ontneemt.
Dat is ook voor de goedkope koekjes, enkel is dat de stallen zonder weide nog echt duur zijn ook Tong uitsteken
Laatst bijgewerkt door lesilla op 04-09-07 15:13, in het totaal 1 keer bewerkt

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 15:13

Het gaat ook meer om het principe. Vraag de gewone man in de straat en dan is iedereen het eigenlijk wel eens dat de bio industrie niks is, op een enkeling na, of men daar nou in de praktijk wat mee doet of niet. Die kippen, varkens enz is toch lekker anoniem tenslotte.
Aan de andere kant zijn er mensen zat die hun schatje iets vergelijkbaars zonder ook maar een moment te twijfelen aan doen.
Dat is toch op zijn minst merkwaardig?

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 15:18

katiavl schreef:
Ik heb een stalpaard, hij heeft vrije wei toegang dus uitloop en een grote stal, die hij deelt met enkele andere pony's twee dexters, en een paar schaapjes en een kip.
Maar toch wil die merendeels van de dag in de stal staan, als het regent is hij vliegensvlug binnen. Heb al één keer de toegang geblokkeerd maar dat vond ik toch niets. Wilt meneer binnenstaan mag die dat Lachen En hij is perfect gelukkig, rond Tong uitsteken, en geen stalondeugden *klopt ook af*

Dat is in mijn ogen geen stalpaard hoor. Als hij naar buiten kan als hij wil. Onze paarden hebben ook een grote inloopstal en daar staan ze ook vaak in (als het te heet is, als er iemand bezig is, als het regent, noem maar op), maar het gaat om de keuze die ze hebben, ze kunnen altijd naar buiten als ze willen. Das net als met een gevangenis voor mensen. Ik zit ook veel binnen, maar ik kan elk moment naar buiten als ik dat wil, dat voelt heel anders dan een gevangenis waar je alleen uit mag als dat toegelaten wordt...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 15:28

Er wordt hier vaak gezegd dat er bijna geen pensionstallen zijn waar paarden maar een paar uurtjes mogen luchten. Maar ik kan er in deze buurt zo al zes aanwijzen Nagelbijten / Gniffelen

Tuurlijk is het geen zwart wit, maar een glijdende schaal met grijswaarden, maar ik refereer nu aan de donkergekleurde gebieden.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-07 15:29

Ik ook als ik het over stalpaarden heb. De meeste stallen hier in de buurt, komen de paarden in het geheel niet buiten (paddock of wei). Of bijvoorbeeld alleen de pensionpaarden, of juist alleen de manegepaarden...