Het paarden aan huis topic deel 10

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Karin_deB

Re: Het paarden aan huis topic deel 10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 21:47

@boemel, goed opgelost met de smid! Wel fijn dat hij het even vroeg idd, en niet meteen uit haalde.

@horsii, oei wat een water zeg! Hopelijk ben je daar snel vanaf.
Fijn dat ze wel in 1 stal kunnen! Soms moet je gewoon even roeien met de riemen die je hebt, beter iets dan niets toch!

@Jinte, dat scheelt sjouwen :D

Hier is zoveel gevallen dat 1 van de 3 putten het niet meer aan kan in de paddock, die stroomde over :=

Paarden natte dekens maar wel droog eronder gelukkig. De ruin staat nog zonder deken en die lijkt dat nog wel te trekken, mede ook omdat hij wel vrijwillig in de stal gaat staan :D

Het is dat ik niet genoeg vlas heb liggen om beide stallen goed te vullen maar anders had ik ze echt een nacht op stal gezet. Ff lekker drogen en rusten.

Was vandaag ook errrrg blij met de binnenbak bij mn dochters leasepony :D

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 21:52

Haha, herkenbaar Karin. Ik was naar de les ook om gewoon even droog bezig te kunnen zijn. Fiesta had geen zin en liep weg toen ik met halster sukkelde, door een plas waar ik geen zin in had, dus ik heb ons jonkie maar meegenomen. Helaas mistte ik haar singel dus ik heb haar lekker tussen 2 lesgenootjes aan de hand gewerkt. Ze deed het braaf, de andere konden in stap, draf en galop haar passeren. Mooie les zo.

Nu staan ze met zijn 3-en in de schuilstal hooi te eten.

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 23:48

Hier intens tevreden met de werkzaamheden. Heel het deel van de aangepakte track (de helft) is prima te doen. Nat maar je zakt er niet in. Dus dat droogt snel genoeg weer. HOERA!

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 07:18

Jinte, lief dat je het vraagt. Het gaat redelijk. Nu gestopt met pijnstillers en dat is goed te doen.

Merk dat als ik beweging voorzichtig en met mate doe dat het dan oké is. Paardrijden zit er deze week denk ik nog niet in.

Fijn Belker dat jonkie zo braaf was.

En voor Audesta heel fijn dat de paddock zo goed gehouden heeft.

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 07:42

Oh dan ga je beter dan ik destijds boemel. Ik heb toen 3 maanden niet kunnen rijden en kon ook nauwelijks lopen of zitten. Ben nu 3 jaar verder en heb er nog steeds last van met lang zitten en lang staan.
Vermoedelijk was bij mij ook wel mijn bekken gescheurd naast mijn stuitje gebroken.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 08:06

Phoe dat is heftig Audesta.
Ik wil het niet forceren en doe voorzichtig ,maar ik ben er gelukkig lang niet zo slecht aan toe.

Moet wel zeggen dat het vertrouwen in het vinden van een leuk paard wel een knauw opgelopen heeft.
En dat er wel van die doom scenario’s op komen zetten.
Wat als de paarden niet klikken? Als het een uitbreker is? Als er toch gezondheidsproblemen zijn?

Ik heb er tot nu toe 5 gereden tussen de 4 en de 7 jaar, waarvan er minimaal 3 last hadden van rug of hals.
1 uitbreker, 3 flegmatieke, 1 steigeraar.
Geeft nog niet echt vertrouwen.

Inmiddels heeft Mir 3 dagen regumate achter de kiezen.
Binnen 3 weken moet ik verschil merken als er inderdaad hormoon issues spelen.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 09:17

Fijn dat het zonder pijnstilling te doen is boemel

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 09:21

Boemel Benieuwd wat de regumate gaat doen.
En heel fijn dat je stuitje de goede kant op gaat

Belker fijn van je les om het zo op te lossen.

Audesta altijd mooi als je investering ook doet wat het moet doen.

Ik verbaasde mij erover dat vanacht zowat alle water hier ook weer weg is. Stonden gisteren ook plassen genoeg.
Alleen een looppad staat echt wat.
Daar zouden eigenlijk eens mud platen in moeten

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 09:40

Ik heb net de paarden gedaan en ook hier zijn de plassen weg. En het is nog mooi weer ook

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 09:42

Fijn dat het redelijk gaat Boemel. Snap je knauw in de zoektocht. Ik kan me ook voorstellen dat je toch ook wel anders op vreemde paarden zal stappen met bezichtigingen..
En wat fijn voor de smid dat hij droog kon werken.

Ah Horsi dat is wel een sneue na foto van de bak.. Echt balen, ik hoop dat we snel een drogere tijd tegemoet zullen gaan.

Lorette je paddock ligt er fijn bij!

We zijn nog even langs het nieuwe huis gereden, ik was benieuwd hoe het er bij zou liggen na al die regen. De bak was wat nat maar leek nog redelijk begaanbaar. Al kan je van een afstand niet zien of je wegzakt oid. Paar natte plekken in de wei maar viel me ook enigzins mee. 1 weiland heeft een stukje bestraat, die gaan we wat groter maken einde zomer denk ik.

Ik kom echt leuke paarden tegen die ik zou willen bezichtigen maar het is nog te vroeg aangezien we pas 28 feb sleutel krijgen. Moeilijk om me in te houden!!

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 09:46

Ik heb vroeger een ponymerrie met pittig hengstengedrag (incl constant op de merries klimmen, brullen, constant rechtop staan) op regumate gehad. Met 1 ml per dag had ik een heel mak lammetje. Hopelijk doet het iets positief voor Mir.

En ik snap wel dat je vertrouwen even weg is. :(:)

Wel fijn dat we hier ons leed kunnen delen. Het blijft een rottige periode om paarden te houden.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 09:51

Jeetje 1ml dat is heel weinig.
Mir zit nu op 12ml. Om dit 3 weken te proberen is eur 130,00.
Als ik weet of t helpt, ga ik wel voor grootverpakking en op zoek naar de juiste onderhoudsdosering :D

Wat zoek je voor paard Kletskoekje?

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 09:58

Ja ik snap het ook heel goed. Ik had dat ook al in mijn korte zoektocht. 1 zeer opdringerige verkoper, 1 waarvan het verhaal sowieso niet klopte.

Ben niet voor niks afgehaakt :')

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 10:00

Goede vraag Boemel. Heb daar niet een pas klaar antwoord op, maar zoek een paard tussen 3 en een jaar of 10 om dressuurmatig mee te rijden en lekker mee op pad te gaan. Mijn dochter heeft ook een pony en we rijden graag buiten. Zowel hier het erf af als op de trailer laden en ergens een omgeving ontdekken.

Van zadelmak tot al geklasseerd.

Belangrijk is dat het een sociaal paard is met een fijn karakter. Best een brede zoektocht dus.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 10:12

@boemel, heel invoelbaar dat je vertrouwen een beetje gedeukt is.
Ik ben toevallig tegen mijn ruin aan gelopen dus heb nooit gericht hoeven zoeken. Desondanks heeft het ruim een jaar geduurd voordat hij pas echt aanvoelde als mijn paard en ook ruim een jaar voordat de kudde weer echt stabiel en gesetteld was.
Met dat in gedachten kan ik mij ook niet voorstellen hoe ontzettend moeilijk het is om een nieuw paard te zoeken en kiezen op basis van een paar keer kijken en proefrijden.

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 10:15

Fijn dat beter gaat Boemel. Hopelijk zet herstel door.
Mooi opgelost met Mir bij bekappen. Ben benieuwd naar effect van de regumate.

Wow wat veel sneeuw DP, brrr.
Mooie droge paddock Lorette!
Hier net als bij velen door de enorme regen een natte bende. De drainage kan het niet bijhouden. Hier is vannacht nog heel veel gevallen. Dus zal nog wel even duren.

Breed zoekgebied KK, komt vast wat leuks op je pad. Zoek je nog een gezelschapspony of paard erbij die alleen achter kan blijven? Als de pony alleen kan zijn, zou t fijn zijn als jouw nieuwe aanwinst dat ook kan…..

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 10:20

Kletskoekje Ha ha dan zijn we concurrenten. :D
Tenzij je in een compleet andere stokmaat en prijsklasse zoekt. :D
En ik vind 3 te jong. :o

Karin, op die manier aan je paard komen is het allerfijnste.
En ja aan elkaar wennen moet altijd, maar als t via een bekende is, weet je vaak veel beter wat je koopt.

Audesta, ja heel irritant is dat.
Wees gewoon eerlijk denk ik dan en houdt je prijs ook eerlijk. Met die Gelderse ook. Prachtig verkoopfilmpje van 20 seconden, L1 niveau.
Kom daar aan. “Ja, kan wel hard gaan en gooit steeds z’n hoofd omhoog “, maar op de foto’s is ie goed hoor.

Ja, die 20 seconden kon ik ook wel rijden zonder kopschudden voor een filmpje. Zeg dat dan van te voren.
De prijs was er ook niet naar om dat te verwachten.
Echt pfff.

Op het adres waar ik van het paard afgevallen ben … geloof dat ze er 8 had staan op 4000m2 en ze moesten van de wei af ivm het slechte weer richting een vieze blub paddock van 600m2. Ja, ze had echt paarden teveel, moest snel minderen. Die bewustwording was er dus wel.

Ik denk dan “dat kan je toch ook bedenken voor de winter?”.
En omdat ze zo snel moet minderen staat paard nog steeds te koop als lief en braaf, terwijl ze wel 2 ervaren mensen binnen 5 minuten snoeihard eraf liet stuiteren.
En daar kan ik dus niet tegen.

Aangezien ik nu toch de medicatie van Mir afwacht en ik niet kan proefrijden door mijn stuitje en het overal hartstikke nat is, is het hoe dan ook noodgedwongen een pas op de plaats.

Als ineens mijn droompaard voorbij komt, dan gooi ik mezelf wel ff vol met pijnstillers en anders maar even niet ha ha.
Laatst bijgewerkt door boemel op 21-11-24 10:21, in het totaal 1 keer bewerkt

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 10:20

Haha Boemel en vele met ons. Stokmaat vanaf ong 162, ligt ook aan de body. Ik ben 1.75 en heb lange benen dus vind het wel fijn als het er niet uitziet alsof ik op een pony zit. Maar zoals gezegd, ik moet nog even wachten .

Rover, inderdaad heel breed zoekgebied. Ja we overwegen het halfzusje(2) van onze pony te kopen. Maar wie weet lopen we nog tegen iets anders aan of krijgen we iets passends aangeboden.

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 10:47

Oh ja heel herkenbaar.
Ik dan bij een 5 jarige bruine maar heeeeeel slap. Zij was absoluut geen handelaar. Zijn nu 2 maanden verder en heb er al 4 anderen bij haar te koop gezien. Ik had al mijn vraagtekens bij haar verhaal.

Heel blij dat ik dat niet gedaan heb, was wel echt een leuk dier.

Dan nog die opdringerige verkoper, sowieso een 2,5 jarige die niet voorgebracht kon worden, alleen losgooien kon niet (enkel met maatje) en dan nog mondjesmaat. Dus ik kon gewoon echt geen soep van haar gangen breien. Kreeg wel 2e bezichtiging meteen een koopcontract onder mijn neus geschoven en of ik ff wou tekenen. Als je er zo graag van af wilt dan investeer ff in een goed voor te brengen paard.

Ik heb wel de indruk dat de markt wat aan het draaien is. Niet dat ik daar nog wat aan heb.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 10:58

Pffff Audesta.
De verkapte handelaren lijken het ergste. Hebben vaak echt de boel niet op orde.

Kletskoekje, ik ben 174cm, maar heb ervaren dat een stevige Tinker van 155cm prima past. Nú vind ik een Fries eigenlijk al meer dan genoeg sok hebben, dus zal niet snel voor een Tinker kunnen.

Eigenlijk is t heel zuur … mijn eigen Mir voldoet qua maat, qua looks, qua gangen, qua capaciteit echt perfect.
Alleen dat wispelturige en opstandige karakter ligt me helemaal niet :(

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 11:02

Nou ja, soms zijn de omstandigheden zo dat het complex is. Ik loop zelf ook op alle fronten vast op dit moment. Daardoor blijft het maar zoals het is. :+ Zou t.z.t. graag 1 rijpaard willen hebben, maar ik weet nog niet hoe dat moet.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 11:06

Jouw jonkies zijn nu 3 toch Lorette?
1 had wat gezondheidsklachten als ik t goed heb.

Wat houdt je tegen om de andere zadelmak te maken?

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 11:10

Tijd. Het lukt me precies om alles draaiend te houden in en rond huis en kan dan 1 of 2 keer per week rijden/werken met een paard, mits opstappen en wegrijden. Die tijd gaat nu naar de fjord, zodat ik niet op een jonkie hoef te stappen terwijl ik zelf al tijden niet heb gereden.

Mijn moeder is net geopereerd. Mijn broer woont ver weg. Dus die zorg komt er ook bij voor de revalidatie. Ze mag bijna niks doen. En daarnaast is onze verbouwing ook nog niet klaar.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 11:15

Vervelend Lorette van je moeder er ook nog eens bij.
Even de winter uitzitten. Volgend voorjaar wellicht en hopelijk meer kansen.
Ik houd hier voor Mir 3x per week aan. Dat voelt wel goed voor een jonkie.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 11:52

boemel schreef:
Nú vind ik een Fries eigenlijk al meer dan genoeg sok hebben, dus zal niet snel voor een Tinker kunnen.
Ik weet dat het 'vloeken in de kerk is' maar die sokken kúnnen er af hè ;)

Nu de zon schijnt oogt het zóveel vriendelijker buiten... al is het nog net zo koud :) Wel zijn mooi alle plassen in de paddock weg... 'als sneeuw voor de zon' zeg maar :D