Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 22:47

Hier hecht ik meer waarde aan ervaring, met elkaar in gesprek kunnen zijn, open over beleid en met de tijd mee gaan / willen blijven verdiepen hoe het voor de paarden beter kan. Ik wil me vooral prettig voelen bij een stalgeigenaar, mijn verhaal kwijt kunnen en andersom, dat de stalgeigenaar mij feedback geeft als er iets is en er niet achter ruggen om wordt gekletst (ja, dat gebeurt op zo veel plekken). Gewoon een open, prettige sfeer. Ook onderling met stalgenoten, ik ben allergisch voor geroddel en backstabben.
Opleiding zegt me dan weer niet zo veel. :)

Qua werk in de groep: van ons wordt verwacht dat we als we er zijn doen wat nodig is. Dat doen we met elkaar met de groep. Gedurende de dag wordt dus meerdere keren mest geschept, geveegd etc. Hoeveel het is wisselt per dag. Soms ben ik een halfuur bezig, soms met een kwartier klaar. Regelmatig doe ik op verzoek wat extra om de staldienst te ontlasten (netten vullen, opstropen, stalpaarden binnen / buiten) maar dat doe ik heel graag. Betaalde staldienst (ook een optie) wil ik niet doen, daar heb ik op een vorige stal slechte ervaringen mee op gedaan. Ik help liever vrijwillig. ;)
Al met al reken ik een halfuur per dag aan werk in de groep en dat vind ik prima zo. Soms wat meer soms wat minder. Bij andere stallen die niet volpension waren was ik het kwijt aan mesten, hooi en voer klaarzetten etc.
Met de disclaimer dat ik nu in de groep een dag in de week over kan slaan ;)

Wat wordt de omheining super mooi zo! Echt chique!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 00:12

Toegevoegde waarde heeft voor mij bijvoorbeeld opleiding tot hoefsmid, paraveterinairen paarden EHBO, revalidatietrainer, paardenfysio etc.

ruitje schreef:
Boeiende antwoorden weer. Ik zit al mijn hele leven tussen de paarden en denk dan: misschien vinden mensen het een ding dat ik daar geen opleiding in heb en alleen maar praktijkervaring heb.

En vervolgens vind niemand dat een ding :+ .

Ik sta achter wat je zegt Ikke, uitleggen waarom is inderdaad wel nodig. Ik denk dat je als stalhouder dat ook echt moet kunnen tegenwoordig :)

Dat 'in' de paarden zitten is het probleem dus niet, dat zit echt wel goed denk ik :o

Welke opleiding ik doe wil ik per PB wel vertellen maar dat zet ik pas hier als ik geslaagd ben :') . Geeft mezelf zoveel druk als ik het hier neerzet. Ik volg het versnelde traject en dat is al even druk zetten genoeg voor mezelf :+ . Of klink ik nu te faalangstig :') ?

Ik merk wel dat ik het heel erg zoeken vind als pensionstalhouder naar opleidingen. Ik wil geen les geven of coachen en dan valt 90% al af ofzo. Dus als mensen nog tips hebben hoor ik dat graag!

Leuk dat iedereen die balken zo mooi vind! Ze zijn inderdaad in Noordwijk van alles aan het leeghalen, dus zal daar echt wel mee te maken hebben :)

De beurt houd in: de paddock mesten en het hooi van de grote ruif in een kleinere ruif doen, zodat er meerdere voerplekken zijn.

Poekkie

Re: Als pensionstal overstappen naar 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 01:02

Hmm osteopaat, revalidatietrainer of paardenfysio zou ik wel waardevol vinden. Alhoewel ik ook vooral op ervaring zou kiezen voor een stalhouder, zouden deze dingen wel een pluspunt zijn voor me.

Hoefsmid of tandarts of lesgever dan juist echt weer niet. Integendeel zelfs. Ik heb mijn eigen mensen daarvoor en wil die houden. Zelfs al is dat ok, je voelt toch altijd een druk als je bvb een hoefsmid laat komen terwijl dan de staleigenaar-hoefsmid daar rondloopt en misschien commentaar begint te geven.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 09:43

Oh, daar zit ik dus duidelijk anders in. Ik vond een oud melkveehouder juist wel lekker praktisch. Die zijn gewoon van het paarden buiten doen. Hebben het erf gewoon lekker praktisch ingericht en zijn gewend om flink (ruwvoer) te voeren. Daarnaast hebben ze tenminste verstand van weidebeheer.

Mijn paarden doe ik zelf wel.

Heb 1 keer bij een gezin gestaan waarvan de dochter een paardenopleiding deed. Alles super mooi gemaakt. Maar nog nooit zulke niet-paardenmensen getroffen :+

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 10:35

Ja, je klinkt te faalangstig :')
Natuurlijk ga je dit halen. En indien niet, geen man overboord. Er is nog altijd een herkansing :D

Trouwens een opleiding tot hoefsmid zou ik wel handig vinden inderdaad bij een pensioneigenaar. Lijkt mij bijzonder praktisch.
Maar dan is je rug wel naar de filistijnen na een paar jaar met én stalwerk en hoefsmederij :+

Maik79

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 10:47

Jeetje Ruitje, het ziet er echt fantastisch uit! Mochten we nog in de regio wonen dan kwamen we accuut weer bij jullie op stal. Succes met je opleiding, je kunt het :j

Opleiding van een pensionhouder vind ik niet zo interessant. Een zelfde idee over paarden houden wel. Sterker nog, ik zoek liever mijn hoefsmid, osteopaat, instructeur, zadelmaker etc. níet bij mijn pensionhouder, en ook liever niet bij een stalgenoot. Dan kun je tenminste met een goed gevoel op je fijne stal blijven, mocht de trainingsmethode/manier van bekappen/manier van behandelen/... toch niet bij jou/je paard passen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 11:33

Leuke vraag!

Ik vind het fijn als een pensionhouder (basis) medische kennis heeft. Hoefsmid, ehbo, paraveterinair, dat werk. Ik heb weer minder met het alternatieve, olie enzo. Ook prima als een persoon daar wel achter staat maar dan graag niet opdringen..

Hmm een training in bedrijfsveiligheid is fijn bij grotere bedrijven. Een brand kunnen blussen, bhv, mensen ehbo.

Verder waardeer ik een groot netwerk heel erg. Dus als ik hulp nodig heb dat diegene me een naam/adres kan geven van iemand met kennis over X waar ik dan mee zit. Maar het vervolgens wel bij mij laat wie ik dan echt contacteer, niet onbelangrijk :P

En houd ik van een open blik. Teveel paardenhouders in mijn regio zijn veel te behoudend. Op mijn verzoek om mijn paard onbeperkt ruwvoer te geven kreeg ik ooit eens het antwoord 'maar een paard is toch geen varken'. Nou ik ben normaal niet zo heel snel gesnoerd maar daar wist ik geen antwoord op te verzinnen, ik geloof dat ik iets als 'uhm dat is zo ja' heb gestameld hahahaha en daarna vrij vlot ben vertrokken. Erg fijn persoon verder maar we zaten niet op 1 lijn.

Verder, een basis ondersteunende houding is erg fijn. Liever een 'ja tenzij' dan een 'nee tenzij' houding bedoel ik daarmee. Wat ongetwijfeld niet makkelijk is altijd gezien de grote variatie aan paarden eigenaren en hun bij vlagen wonderlijke wensen.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 12:38

Interessant deze vraag en ook antwoorden!

Voor mij maakt opleiding ook niet zo uit bij een stal waar ik mijn paarden zeg. Ik vind net als de rest het belangrijkste dat ze weten waar ze over praten (in mijn ogen heb je dat eerder als je praktijk ervaring hebt dan geen praktijk maar wel een diploma O:) ) Verder ligt het eraan wat voor stal optie ik kies. Bijvoorbeeld als ik voeren zelf moet doen, wil ik geen stalbaas die mij verplichtingen daarin op legt als mijn paard er goed uit ziet, daar in tegen als ik op een stal sta waar ik niet zelf hoef te voeren, wil ik niet te horen krijgen dat ik zelf bijvoorbeeld maar hooi moet kopen als ik wil dat mijn paarden meer krijgen als er aantoonbaar bewijs is dat ze meer moeten krijgen.

Ik heb beide situaties gehad op verschillende stallen. Een stal voerde ik zelf, een pony die ik in training had staan daar at nooit in de ochtend hooi, gewoon echt niet. Dus kreeg hij van mij geen hooi meer voor hij de wei op ging maar vervangend een grasmix in zijn brokken. Hier een mega discussie over gehad want ik werd verplicht hooi klaar te zetten voor de ochtend.
Andere situatie: mijn paard stond op vlas, was niet de dunste maar kreeg koliek doordat ze teveel vlas at. Advies van de dierenarts: meer hooi voeren tegen verveling. Ik kreeg als antwoord van de stalhouder dat ik maar zelf hooi moest kopen en dat in een appart hooinet moest geven.

Ook vind ik het erg belangrijk dat er gekeken word naar de paarden als er biijvoorbeeld eentje door een draad rent of gewoon globaal met binnen/buiten zetten of tussendoor als je door de gang loopt ofzo. ik heb mijn paard ook zo 2x met een jaap gevonden die ze in de stal opgelopen had maar met buiten zetten niet was gezien (jaap 1 zat op de neus, 2 jaap 2 net boven de kroonrand)

verder buiten die kleine incidenten altijd fijn op die stallen gestaan.

Ik vind zoals het bij jullie klinkt wel altijd erg fijn! Alles is duidelijk en er zijn geen vage dingen enz :) Ik houd daarvan.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 13:28

Pandora2 schreef:
Natuurlijk ga je dit halen. En indien niet, geen man overboord. Er is nog altijd een herkansing :D

Trouwens een opleiding tot hoefsmid zou ik wel handig vinden inderdaad bij een pensioneigenaar. Lijkt mij bijzonder praktisch.
Maar dan is je rug wel naar de filistijnen na een paar jaar met én stalwerk en hoefsmederij :+

Ze hoeven het niet als beroep te doen ook, maar nood dingen als half losse ijzers kunnen afhalen/vast zetten of noodverband aanleggen, etc. zodat de DA/hoefsmid/eigenaar tijd heeft om te komen voor verdere oplossing is wel handig.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 13:42

tamary schreef:
Pandora2 schreef:

Ze hoeven het niet als beroep te doen ook, maar nood dingen als half losse ijzers kunnen afhalen/vast zetten of noodverband aanleggen, etc. zodat de DA/hoefsmid/eigenaar tijd heeft om te komen voor verdere oplossing is wel handig.

Dit was inderdaad ook mijn idee. Maar de meesten die dan toch een diploma hebben, kunnen het werken als smid dan toch niet laten :D

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 18:44

goh wat interessant om te lezen, ik heb er eigenlijk nooit op gelet op ervaring...
mijn huidige stalling waar ik bijna 15 jaar sta hadden een shetlander lopen en echt nul verstand van paarden.
maar ze vonden het geweldig,besloten een pensionstal te beginnen en in de loop der jaren van alles bijgeleerd.
ze hebben cursussen gedaan, veulentjes gefokt ,en zo ontzettend veel ervaring op gedaan.
dus zo kan het ook nog :j

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-20 22:40

Boeiend om te lezen dit! Ik dacht eerst ik ben die opleiding helemaal voor niks begonnen maar wat ik doe word toch nog een paar keer genoemd haha dus fijn! :')

Overigens willen wij binnen de VOF 'expres' helemaal niks te doen hebben met de andere takken zeg maar. Wij hebben er bijvoorbeeld bewust voor gekozen nooit pensionklanten les te geven, of een bepaalde DA of smid verplicht te stellen.

Dus ik ben ook met mijn opleiding eigenlijk niks 'van plan' .

Voor ons is het ook veel fijner als dat los is, want anders kom je toch in discussies waar je als stalhouder niet in wil zitten.

Ik kan prima een ijzer er af trekken, doe ik helaas vaker dan me lief is :+( vorige week nog staan doen bij een pensionpaard :+) . Heb ook van de smid geleerd hoe ik 'm er onder moet tikken maar dat doe ik nooit, zolang iets niet noodzakelijk is moet dat lekker gebeuren door iemand die daar voor gestudeerd heeft :) .

Ben ook BHV'er inderdaad :)

Ben ook bij zoveel DA's, keuringen, ongelukken, blessures geweest. Als je jaren een stal hebt en tussen de 5 en 10 paarden zelf kom je daar helaas meer in tegen dan je zou willen :') . Belangrijkste vind ik gewoon dat ik nooit diagnoses stel, dat is gewoon niet mijn taak. Ik signaleer wel eens wat, en dan hangt het van de klant af of ik daar eens het gesprek over aan ga. Of iemand naar een DA gaat is ook altijd nog zijn eigen keuze.

Wel word het lastig wanneer mensen zaken gaan verwachten die dan niet reëel zijn. Bijv een paard willen laten aankomen terwijl zij zelf niet naar een DA gaan. Dan zit je soms in een grijs gebied, het is dan nogmaals natuurlijk jouw paard en ik snap dat jij wil dat ik hem dikker voer. Maar het is dan niet eerlijk om dat probleem alleen bij mij neer te leggen.

Maargoed, dat lukt bij de meesten wel om daar dan het gesprek mee aan te gaan :) . Ik lees eigenlijk vooral dat jullie het belangrijk vinden dat er de ruimte is om dingen te doen zoals je zelf wil. Ik zeg met rondleidingen altijd: 'Hier staat niemand aan de zijkant van de bak te kijken of je rijbroek duur genoeg is en commentaar te leveren over of je het wel goed doet.' ' Als je paard niet de spuitplaats in wil vraagt iedereen wel: Moet ik je helpen? Maar als jij dan nee zegt, loopt iedereen door.'

Die sfeer willen wij. Wil je hulp: is er tijd iemand.
Wil je lekker zelf zooien: Joh ook prima :')

Boeiend om jullie visie op de werkzaamheden te lezen ook, dank daarvoor!

En weer bedankt voor de complimenten en vele reacties! Topic blijft voor mij boeiend zo als klankbord, dank daarvoor!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 17:27

Ik zou niet ergens gaan staan waar je geen vrije keuze hebt qua behandelaars, hoefsmid of instructeur maar toch wel fijn wanneer een paard een jromgetrapt ijzer heeft iemand dat snel veilig er af kan halen en eventueel weer onder kan slaan. Als je ijzers gebruikt uiteraard (mijn vorige merrie stond tijdje op speciaal beslag en was zelfs met springschoenen aan in staat ze krom of af te krijgen )

Poekkie schreef:
Hmm osteopaat, revalidatietrainer of paardenfysio zou ik wel waardevol vinden. Alhoewel ik ook vooral op ervaring zou kiezen voor een stalhouder, zouden deze dingen wel een pluspunt zijn voor me.

Hoefsmid of tandarts of lesgever dan juist echt weer niet. Integendeel zelfs. Ik heb mijn eigen mensen daarvoor en wil die houden. Zelfs al is dat ok, je voelt toch altijd een druk als je bvb een hoefsmid laat komen terwijl dan de staleigenaar-hoefsmid daar rondloopt en misschien commentaar begint te geven.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-20 15:07

@Joyce, ik denk dat meerderen dat hebben :)

Ik ben heel erg benieuwd hoe en of andere stallen hun Corona beleid doen nu tijdens de lockdown. Hoe gaat dat bij jullie :) ?

Ik vind het vreselijk, ik wil helemaal niet voor mensen bepalen wat ze wel en niet mogen maar de overheid plaatst je wel in die positie. Wij hebben nu een agenda zodat je alleen na inschrijving op ons terrein mag. Voordeel daarvan is dat je ook kan zien wat de rustige tijden zijn.

Het leek namelijk de afgelopen weken wel alsof het veel drukker was op stal. Mensen die we normaal nooit, of een uur per dagen zagen komen ineens veel meer of veel langer ( denk echt dat mensen gewoon minder kunnen en meer naar hun paard komen) . Daarnaast werden hele families meegenomen ook.

Afbeelding

Ik hoop dat onze strengere regels weer even bij iedereen de urgentie laat zien, maar ik vind het wel vervelend om te doen :o

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 15:10

Bij ons nu al een tijd geen bezoekers en externe instructie, een persoon per paard en sinds van de week max 2 uur per dag per paard
Hoefsmeden, dierenartsen en zo wel toegestaan en zonder 1,5m mondkapjes op

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 15:14

Ik kan begrijpen dat dat lastig is ruitje!
Hier worden de adviezen van KNHS en FNRS in acht genomen. Bijvoorbeeld bij mondkapjes binnen dragen en wij hebben al maanden een schema waarin je moet aangeven wanneer je komt. Hierin wordt gevraagd max 2 uur te claimen.

Daarnaast wordt er gevraagd om geen gasten etc. Mee te nemen. Privé instructie mag wel.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 15:17

Hier geen schema, maar wel max per bak, in de box poetsen en binnen mondkapje op.

En naar 1 keer per dag komen, paard doen en naar huis, dus niet blijven hangen. Geen toeschouwers enzovoorts

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 15:18

Herkenbaar, Ruitje.
Punt is dat jij als grotere stal ook meer mensen over de vloer hebt en wellicht wat minder ruimte om dat in goede banen te leiden.

Ik sta op een kleine stal, waarbij er ook nog eens twee gezinnen zijn die er meerdere paarden hebben staan, waardoor er eigenlijk niet zoveel pensionklanten zijn. Wij hoeven dus niet veel verder te gaan dan geen bezoek en liever geen instructie van buitenaf. De vaste bijrijders (vier in totaal) mogen wel komen; die horen ook bij de inventaris :D Een van die bijrijders is ook nog instructrice, dat maakt het leven ook weer iets simpeler.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 17:13

Hele families hier niet welkom puur je paard en je ding doen en daarna weer weg kantine is dicht.

Bij klachten thuis blijven hebben we ook

Smeden dieren arts fysio ect welkom als ze niet klachten hebben. Dierenarts en spoed is net iets anders natuurlijk naar neem aan dat die thuis blijven met klachten.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-20 22:05

Wij volgen ook de lijnen van de FNRS. Bij ons zijn instructeurs wel welkom, we twijfelen daar wel over want die komen dus wel gewoon overal en nergens. Maarja, waar doe je goed aan he?

We hebben echt de mazzel dat we een heel groot erf hebben en bijv een drafbaan, dus het verspreid wel.

Goed om te lezen hoe de rest het doet, was bang dat klanten ons te streng zouden vinden maar we doen niets geks lees ik :)

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 22:11

Ik werk zelf als instructeur, ik kom echt niet dicht bij mensen. Ik heb een headset die ik steeds desinfecteer en zit nu in de hoek op een krukje. ( dat is geen Corona maar 33 weken zwangerschap :D ) alleen geef ik nu geen les in een binnenbak. Maar buiten loop ik niet meer risico dan in een supermarkt.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 11:28

In buitenlucht en stallen die meestal openstaande poorten hebben en zo vind ik het niet echt een ding. Werk zelf in een supermarkt en er zijn eigenlijk geen besmettingen door klanten voor zover we weten. Dus korte vluchtige contacten in grote ruimtes ben ik niet bang voor. Ik vermijd wel om met meerdere in de stalgang te lopen en hou uiteraard afstand. We hebben enkel een grote buitenpiste dus dat is ook geen ding. Verder idd geen aanhang meebrengen (dat vind ik super asociaal nu trouwens).

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-20 21:13

Ik snap jullie beiden en toch is het als pensionstalhouder met de huidige regels lastiger dan in de eerste lockdown.

Maargoed, we zetten gewoon door. We volgen gewoon de FNRS, dan hoef je ook niet zelf te bedenken wat je ergens van vind zeg maar :')

pumpina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 00:01

Bij ons 1 persoon per dag per paard. Mondkapje op in de stallen (vind ik iets minder geslaagd, kapje ruikt daarna niet zo fris meer haha). Bak reserveren via een whiteboard (max 3 paarden tegelijk in de bak). Desinfecteren handen bij aankomst. Niet blijven hangen, alleen verzorging paard doen. Instructrices, hoefsmeden etc welkom.

Ik vind het wel prima zo.

smit_ilse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-20 05:06

Wauw wat een prachtige houten omheining zo!

Over het feit opleidingen etc. Iemand met een papier zegt weinig. Onze vorige staleigenaar had een koeienbedrijf voor hij pensionstal werd. Hij wist wat hij deed en zag het werk. De huidige mensen die het nu hebben, waarvan 1 paardenopleiding deed, zou ik daar voor geen goud mijn paard willen stallen. Als ik langs rij en al zie hoe ze bv het schrikdraad al in elkaar hebben geknutseld, zie hoe mager er paarden vandaan zijn gegaan, hoor van oud stalgenoten hoe slecht het voerbeleid is, dingen denken op te knappen zonder enige vorm van logica en veiligheid voor de paarden dan vraag ik mij echt af waar begin je aan.... tuurlijk mensen moeten het leren als ze het niet kennen maar je moet het wel willen.

Jij bent opgegroeid met paarden en het bedrijf. Aan de hand van je verhalen en hoe jullie in het bedrijf staan zou ik mijn paard blindelings aan je vertrouwen ongeacht of je een papiertje hebt of niet.