Problemen weide met droogte?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 14:44

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Drie verschillende weilanden bij mij .
Alles weg staat niks meer
Op de weide hierboven zou ik ook nog wel durven te strooien maar op de mijne twijfel ik

Heleennn

Re: Problemen weide met droogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 14:48

Zooo daar is echt niks van over :( De boer naast onze stal heeft ook net voor de hoosbui eergisteren zijn weiland bemest. Dus dat is mooi uitgeregend. Denk niet dat het bij ons op stal toen gemest is maar dat is al 2 of 3 keer gebeurd dit jaar om er goed hooi af te halen dus is eigenlijk ook niet nodig om het nog een keer te doen.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 15:14

Wow...dat is echt kaal.....

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 15:17

bij ons is er nog niet bijgevoerd er staat nog gras zat,ze lopen met 6 paarden op een grote wei andere jaren hooide hij de helft maar heeft dit jaar een andere wei gehooid en 4 paarden op deel bij ons gezet
vandaar dat er nog gras is

Afbeelding
foto van gisteren

een groene waas

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 15:18

Hier een keer geinjecteerd en 2keer kunstmest erover gehad. Maar wat is nu verstandig

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 15:24

Ik zou het doorzaaien/inzaaien en eventueel wat compost erover heen, maar ik vind het risico op nitraten met dit soort gras echt te groot om nog te bemesten. Ik ben wel heel nieuwsgierig waarom je ze (veel eerder) geen flink kleiner oppervlakte heb gegeven om de grasmat nog enige kans te geven.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 15:25

StalNollie schreef:
Hier een keer geinjecteerd en 2keer kunstmest erover gehad. Maar wat is nu verstandig

hopen dat er niet teveel regen valt....dan spoelt alles weg
maar als het zo kaal is ben ik wel benieuwd wanneer en of alles terug komt..

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 15:30

Mizora schreef:
Ik zou het doorzaaien/inzaaien en eventueel wat compost erover heen, maar ik vind het risico op nitraten met dit soort gras echt te groot om nog te bemesten. Ik ben wel heel nieuwsgierig waarom je ze (veel eerder) geen flink kleiner oppervlakte heb gegeven om de grasmat nog enige kans te geven.

Dat heb ik bewust niet gedaan omdat het kleinere oppervlakte stuk dan meer te lijen had en de ponys ook minder ruimte zouden hebben en dat is niet mogelijk zeker niet met drie groeiende veulens

Zonde van het gras maar zijn goed bijgevoerd. Alleen nu wat slim is. Maar denk dat ik niet meer zaai maar kijken wat het zelf nog doet en volgend jaar maar gewoon weer injecteren.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 16:41

Oei, kale boel... Deel afzetten, doorzaaien en evt bemesten. Maar daar geen pony's op in elk geval.

Hier het meeste kort gras. Maar nog wel sprietjes. Niet zo stukgelopen.

Ik denk dat mijn wei wel weer zal herstellen de komende weken.

Het stuk waar we nu op rijden zal iets meer te lijden hebben. Dat was ook het hoogst en kortst.
De bak was nogal stoffig en zwaar, dus dat had ik er wel voor over.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 16:46

Ik had ons weitje doorgezaaid en was mooi op gekomen, maar alles was weg.

Ik ga er echt niks aan doen, want we zitten op zandgrond en op plekken waar ze niet veel lopen groeit vaak al spontaan gras. Maak me dus niet teveel zorgen. Ik zou iets wat je voor volgend jaar wil sparen misschien met rust laten, maar niet teveel aan doen nu opeens.

Ik loop elke avond op de hei en het bos en je ziet dat de natuur zich heel goed hersteld.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 17:01

Nou hier is het ook gaan regenen!!! *\o/*

AL 5 mm gevallen!!! *\o/*

Hopelijk ook op stal.

Storm lijkt hier eentje in een glas water. Het waait een klein beetje en na 6en wordt het gewoon weer droog. En ik zie ook niets meer op de radar... :?

Les kan vanavond dus gewoon doorgaan. Ben alleen nog even in twijfel over of ik op de wei kan gaan rijden ivm gladde bovenlaag.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 17:09

Zou nu niet op het gras gaan, lijkt me ok voor het gras zelf nu niet handig.?
Hier in assen lekker regen, goed voor het gras.
Bij ons ook dor en kaal,maar het ligt stampvol met graszaad wat van het bloeiende gras af kwam, en mijn ervaring is ook dat het wel weer hersteld.
Zie alleen dat al het onkruid dat ook doet,dat is dan weer minder.

En eindelijk minder van die rotvliegen!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 17:15

ellepel schreef:
Zou nu niet op het gras gaan, lijkt me ok voor het gras zelf nu niet handig.?
Hier in assen lekker regen, goed voor het gras.
Bij ons ook dor en kaal,maar het ligt stampvol met graszaad wat van het bloeiende gras af kwam, en mijn ervaring is ook dat het wel weer hersteld.
Zie alleen dat al het onkruid dat ook doet,dat is dan weer minder.

En eindelijk minder van die rotvliegen!

Voorstel kwam van de eigenaar ivm wedstrijd volgende week en onze bak is momenteel maar 32m. En ik rij Z dus ja :') Hij zal er geen problemen mee hebben.

Maar ik hou niet van geglij. :n

Moet ook zeggen dat het er hier nog relatief goed uit ziet als ik de foto's hier voorbij zie komen. Ja, het is bruin waar het is afgebeten. De rest van het gras is gewoon nog groenig. En geen kale plekken.

Tegen zuring is hier vorig jaar (!!!!!!) gespoten en daar hebben we echt bijna niks van op anderhalf (bij benadering) ha. En bijkomend voordeel is dat ze nu ook het gras van de poepplekken eten.

Vraag me wel af hoe ze toch bij die storm van vandaag komen. Hier in Groningen code geel... :?

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 19:33

Hier is het al continu aan het regenen vanaf 12h deze middag in West Vlaanderen, hoeraaaa!!! :)
Kreeg ook berichtje dat de jonge grassprietjes die nu gaan schieten heel veel fructaan gaan bevatten, dus dat we toch best hooi blijven bijvoeren voorlopig... Onze paarden staan met 5 op 1,5ha, is ook een dor landschap met alleen nog bosjes droge stoppels die ze echt niet willen opeten. Eigenaar wil helaas wei nooit eens deftig maaien, en redeneert dan dat ze geen honger hebben omdat er nog droge stoppels staan op de mestplekken... :( Na lang aandringen mogen me nu toch 1 x per dag voordroog bijvoeren waardoor ze mooi op gewicht blijven gelukkig.

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 20:14

Hier is het sinds 2 uur vanmiddag bijna voortdurend aan het regenen. :j
Onze grondwaterpomp heeft de voorbije weken 24/7 aangestaan op het kleine perceel. Ik heb de sproeiers verwijderd en laat de weide simpelweg onderlopen. Dit bleek een bijzonder stuk effectiever dan sproeien want inmiddels grassprietjes van ong. 6 - 8 cm hoog ondanks de enorme droogte.

Helaas toch ook veel kale plekken ontstaan op andere plaatsen en ik vraag me af wat nu het meest verstandig is? Vanaf wanneer zouden we kunnen doorzaaien bijvoorbeeld? Lijkt mij dat het zaad nu relatief makkelijk zal ontkiemen maar net zo snel weer verbrand met de eerstvolgende zonuren is het niet?

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 21:05

Hoe heerlijk is het om de grond onder je voeten te voelen soppen met paarden binnenzetten?!
Er stonden zowaar een paar plassen op de wei. Ik ben nu extra blij dat ik ze op de paddock heb gehouden toen het gras op was, wei is dus niet zo kort en kapot als hierboven. Ik hoop over een week of twee weer een wei met gras te hebben.
Stalhouder zei dat het hooiland niet tegen valt en dat er op sommige stukken toch gras is bijgegroeid hij hoopt in september nog een goeie 3e snee voordroog te hebben. Gaat nu nog wat kunstmest over.

Voor nu genieten van de regen.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 21:23

Ik hoopte dat het gras fructaan zou gebruiken voor de groei (als er voldoende water is gevallen) en dat het fructaangehalte dan af zou nemen. Maar dat is dus niet het geval?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 21:28

Bij ons is echt te weinig gevallen.
Precies een halve cm van het zand was nat en toen de paarden gingen rennen stoof alles alweer rond.
Weilanden zijn op 1 na allemaal al dicht, en ze komen er ook pas weer op als het gras flink hoig staat,maar dat doen we altijd zo.

Hofpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 21:30

Hier ook een vraag over de suikers.. Lees nu overal dat na de regen het (gort-)droge gras 'gevaarlijk' wordt voor gevoelige paarden.
Nu vroeg ik mij af of dit ook zo is als je de wei tijdens de droogte gesproeid hebt? De weide was gewoon mooi groen en wat gegroeid tijdens de droogte door het sproeien en vraag me dus af of het verhaal van de suikers dan ook op gaat?
Paarden hebben tijdens de droogte ook gewoon de voor ons normale 8 uur op de wei gestaan. Maar vraag me af of die 8 uur nu teveel is na de regen?

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 21:30

Ik denk dat je het eerst de kans moet geven echt te groeien en niet te snel de paarden erop zetten. Als het eenmaal goed groeit zal de fructaan per kg gras wel afnemen.
Ik ga zelf de weidegang, net als in het voorjaar, weer rustig opbouwen.

Sanniejtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 21:38

_Lorette_ schreef:
Ik hoopte dat het gras fructaan zou gebruiken voor de groei (als er voldoende water is gevallen) en dat het fructaangehalte dan af zou nemen. Maar dat is dus niet het geval?

Ik ben ook op zoek naar het juiste antwoord. Ik dacht hetzelfde als wat jij omschrijft maar ik lees ook veel andere berichten...

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 21:39

Ik verwacht dat het voor gesproeid gras veel minder problematisch gaat zijn.

Voor suikers aanmaken is vocht nodig, dit blijft het gras nog lang doen nadat de groei eruit is (door vochtgebrek). Doordat de groei er nog wel een beetje in is gebleven, heeft het watertekort de groei wel beperkt, maar is het gras niet extreem gestrest. Grote kans dat het gras explosief gaat groeien als het nu een aantal dagen geleidelijk regent. Overigens is het wel zo dat als het gras gestrester is als het korter is.

Gras dat echt niets meer deed, zelfs geen suiker aanmaken, is dus wel levensgevaarlijk. Dat gaat namelijk eerst als een idioot zichzelf voeden en suikers aanmaken voordat het begint te groeien en dat groeien gaat aan het begin behoorlijk traag.

Gemiddeld gras heeft namelijk een groeipunt van zo'n 5cm. Onder die 5cm is het gras gestrest omdat het dan moeite heeft voldoende groei te krijgen, het wordt nog geremd door hoe kort het is.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 09:42

Heel veel regen gevallen hier,ook afgelopen nacht veel regen gehad.Het weiland krijgt alweer groene plekken.Vandaag komen er ook nog buien,helemaal goed.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 10:02

bij ons bij de wei is 28mm gevallen ,waarvan bijna 5mm vanmorgen
zijn we erg blij mee en nu miezelt het nog steeds ....tot uurtje of 12 volgens de radar *\o/*

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 16:09

Het zou vandaag regenen, dus heb me gehaast, maar er valt niks. Wie weet straks nog. Maar merk dat niet alleen de regen belangrijk is, ook minder hete zon op het gras helpt hier goed.