Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 16:45

Jemig wat gaan jullie hard. Ik lees natuurlijk ook weer mee en zijn nog druk het verbouwen thuis.

@mandy: ik heb niet gekozen voor betonplaten, maar bestrating van betonklinkers. Ik vind de H profielen ook fijn
alleen laten: ik ben van plan camera's op te hangen

@anke: ah wat een leuke foto, die stippen ook op die pony :D

straks weer even verder lezen

Zapje

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 17:45

Welkom Nina, wat leuk een boerderij met de paarden aan huis! Ik heb er wel eens spijt van dat wij gewoon kale bouwgrond hebben gekocht. Alles moet nog aangelegd worden en natuurlijk zijn we allang meer dan blut :Y)

Offerte van de loonwerker is binnen. Hij wil BG11 gaan zaaien, terwijl ik had gevraagd om graszaad geschikt voor paarden. Iemand hier nog advies over? Is paardengraszaad de moeite waard? Bijv. horsemaster, pavo zag ik, horsemax? graszaaddeal.nl etc. Gaat om zo'n 8000m2 inzaaien. Hij vond het zelf niet nodig maar het leek mij wel beter.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 17:51

Fabster schreef:
Janinevv schreef:
Best apart.
Keek net bij onze manege naar rij lessen lijkt me weer leuk om op te pakken maar de lessen gaan tot 16 jaar..

Nouja leuk dit..
Moest het even van me afschrijven..

Hier heb je wel speciale volwassene lessen. Maar je hebt toch een eigen paard? Huur je iemand in voor les.

Hihi was niet van plan op me veulens of shetlanders te gaan rijden.

Maar ja er staat alleen les voor jeugd tot 16 jaar en dan krijg je dressuur en spring lessen voor mensen met eigen paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 18:39

Ik kon mijn mest tot nu toe altijd kwijt in het bos of aan de buren. Nu ligt er een hoop op de wei, waar ik straks kalk over ga doen (denk zo einde maart) en het dan afdek. Het stuk wei dat ze nu in de winter mochten stuk lopen, wordt voor volgende winter ermee bemest en dan mogen de paarden op het stuk dat nu een winter gerust heeft. Overbuur heeft al aangenboden om de wei voor mij te doen komend najaar.

Ik lag hier gisteren avond in een deuk om mijn vriend. Op Joe FM wordt er deze week enkel muziek uit de jaren 80 gedraaid en men heeft er een oude jeugdserie nieuw leven ingeroepen. Speciaal voor deze week is er een hoorspel (Merlina, een detective serie uit mijn kindertijd) te beluisteren. Dus ik mega enthousiast hierover en plots zie ik dat mijn vriend niet mee is. Dus vraag ik hem of hij Merlina nooit gezien heeft. Jawel zegt ie, maar waarom geven ze een voorspel over Merlina op radio? :oo _O- Ik denk dat hij of niet goed hoort, of ergens anders met zijn gedachten zat. :=

Waaslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 19:19

mest in het bos kwijt kunnen SVRL? zou handig zijn, woon midden in bos, gewoon kruiwagens leeggooien maar vrees toch dat daar klachten over gaan komen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 19:49

Waaslander schreef:
mest in het bos kwijt kunnen SVRL? zou handig zijn, woon midden in bos, gewoon kruiwagens leeggooien maar vrees toch dat daar klachten over gaan komen

Ik had destijds de goedkeuring van de eigenaar van dat bos, alles wat natuurlijk was, mochten de buren er droppen.
Waar ik nu woon,heb ik 2 jaar alles naar de overbuur mogen brengen en deze winter had ik mijn eigen mesthoop op de wei. Het bosje waar de paarden door moeten is van de gemeente, maar alle buren hebben daar een hoop voor hun tuin afval. Ze hebben zelf al voorgesteld om mijn mest gewoon in he bosje te droppen, maar ik gebruik het liever op de wei nu.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 19:51

Zapje schreef:
Welkom Nina, wat leuk een boerderij met de paarden aan huis! Ik heb er wel eens spijt van dat wij gewoon kale bouwgrond hebben gekocht. Alles moet nog aangelegd worden en natuurlijk zijn we allang meer dan blut :Y)

Offerte van de loonwerker is binnen. Hij wil BG11 gaan zaaien, terwijl ik had gevraagd om graszaad geschikt voor paarden. Iemand hier nog advies over? Is paardengraszaad de moeite waard? Bijv. horsemaster, pavo zag ik, horsemax? graszaaddeal.nl etc. Gaat om zo'n 8000m2 inzaaien. Hij vond het zelf niet nodig maar het leek mij wel beter.

Paardenmengsel is ook voornamelijk raaigras de andere soorten groeien erg traag waardoor het raaigras overwoekerd. Ik heb het gehad maar achteraf spijt van, onnodig duur. Ik heb nu ook bg3 of bg11

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 20:37

Ik had vorig jaar via eBay graszaad paardenmengsel 10 kg voor 38 euro.
Ik wil eigenlijk dit jaar wat kale plekken zaaien. Ik heb alleen geen wals. Wie weet hier een goed idee voor om het goed aan te kunnen drukken?

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 20:45

Een wals kun je ook huren. Vast niet duur, bijv bij de borent. Heb verder geen creatieve ideeen :)

Dank je Lynn_ dat is idd waarom ik twijfel. Het is meestal 20% raaigras dacht ik. Maar als dat na een jaar 95% is heeft het geen nut natuurlijk. Ga de weide niet intensief gebruiken. Geef het gras wel de tijd om te groeien. Ben benieuwd of er nog meer ervaringen zijn.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 21:33

Zapje schreef:
Een wals kun je ook huren. Vast niet duur, bijv bij de borent. Heb verder geen creatieve ideeen :)

Dank je Lynn_ dat is idd waarom ik twijfel. Het is meestal 20% raaigras dacht ik. Maar als dat na een jaar 95% is heeft het geen nut natuurlijk. Ga de weide niet intensief gebruiken. Geef het gras wel de tijd om te groeien. Ben benieuwd of er nog meer ervaringen zijn.

Maar zijn die dan om met de hand te gebruiken? Een trekker hebben we niet. Wel een zitmaaier met trekhaak.
ik ga eens ff op zoek :D

Edit: beide gevonden. Zowel hand als voor de zitmaaier. En de prijs valt me best mee.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 21:53

Lynn_Nikita schreef:
Zapje schreef:

Paardenmengsel is ook voornamelijk raaigras de andere soorten groeien erg traag waardoor het raaigras overwoekerd. Ik heb het gehad maar achteraf spijt van, onnodig duur. Ik heb nu ook bg3 of bg11

Niet mijn ervaring. Ik had een 1 of ander paardengrasmengsel uit DL. Veel goedkoper en veel meer soorten gras. Dat is 6 jaar geleden. Hetzelfde jaar konden ze er nog op en veel soorten geas. Afhankelijk van he grondsoort zal de ene grassoort het beter doen dan de ander. Maar heb hier nog steeds veel soorten gras staan en is niet overwoekert door raaigras.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 22:16

Hier komt de loonwerker de mest ophalen 150-, per keer. Maar ik heb er 15 staan dus bergen mest!

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 22:24

En ik vind soms de mest van een haf en 1 shet al veel :P :Y)

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 22:27

Ik had m'n paarden gras ook van de Duitse ebay Fabster.
En voor 38 euro per 10 kilo gratis thuisbezorgd.
Dus een heel stuk goedkoper dan die van bv Pavo.
Zit alleen te twijfelen of ik zsm zal gaan bijzaaien of dat ik dat in het najaar ga doen.
Als ik het nu doe dan lopen de paarden dat straks natuurlijk zo weer kapot.

Ik heb nu ongeveer 1.5 kruiwagen per dag aan mest.
ik kan dit straks naar de buurvrouw brengen. Die laat 1 x per jaar haar mestkuil legen voor 100 euro.

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 22:54

Hoi,
Ik heb een container gekocht.... die laat ik legen voor 90 euro per keer.... In de winter is dat elke 2/3 maanden en in het voorjaar/zomer eens per 3/4 mnd. ( 2 IJslanders )

Land... eerst verticuteer ik het, zaai en mest tegelijk.... dan kunnen ze er in mei op tm sept/ okt afhankelijk van het weer.
In de tijd dat ze niet op het land kunnen, zorg ik dat ze tijdens wandeling of ritje ergens ff kunnen grazen een paar x per week.
Oja en dat graszaad van pavo is weggegooid geld... ik heb het vorig jaar ook gebruikt.... er kwamen wel drie sprietjes op bwvs

Stro en hooi bestel ik bij dezelfde boer, hoeveel ik dit jaar dat Franse hooi wil proberen... ik ben toch niet helemaal tevreden. Ik wil dan ook van die grote balen.
Tja of je stro, zaagsel of vlas wil gebruiken... ligt aanje situatie.... ik ben dol op stro.

Sinds vandaag haren allebei de paardjes.... de jongste al een paar weken, die andere is nu ook serieus bezig... ik borstel nu maar binnen, anders waait het mijn hele erf over. Verder hoefjes gedaan en beide gelongeerd. Lekkere tutmiddag met mijn meisjes. Morgen er maar weer eens op.

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 23:23

Vandaag buurman weer twee grote pakken gooi laten brengen. Hij schrok hoeveel er hier door ging. Dat vaten zijn 2 kwpn'ers niet eens en ik heb naast Stef alleen minimel.
Stef wordt steeds magerder. Morgen rondbellen voor de ontworming.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 23:26

Het is niet normaal dat zo'n jong paard zoveel invalt... ik zou de dierenarts vragen voor mestonderzoek en anders bloedonderzoek. Dan weet je ook hoe of wat ipv maar wat te gokken. Wat voor ontworming heeft hij tot op heden gehad?

Hier krijg ik straks voor het eerst onbemest hooi van vogeltjesland, waar moet ik op letten en wat zijn voors en tegens? Het is meer toeval dat ik erop ben gestuit dus geen bewuste keuze, vandaar mn vraag.

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 23:26

Hoi Abby, laat hem even onderzoeken op leverbot.... je hebt toch een poos op een begrazing gehad?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 06:38

Nina, welkom! Hier geen ervaring met in laten zaaien, dus kan er niets over zeggen. Mest laat ik 1x per jaar ophalen, kost ongeveer 150/200 euro.

Land bemest ik met kunstmest (Perlka) en dit jaar gaat er eerst wat drijfmest (rund) overheen, daarna nog een klein beetje kunstmest.

In de stallen gebruik ik vlas, bevalt erg goed.

Bah abby, wat vreemd dat Stef steeds magerder wordt. Ik zou zeker een bloedonderzoek én een mestonderzoek laten doen. Daarbij kan leverbot natuurlijk ook een rol spelen. Een paard hoort niet zomaar in te vallen.

caily voorheen kregen mijn paarden ook hooi van vogeltjesland, maar is was over het algemeen niet zo gek van de kwaliteit. Dit kan natuurlijk ontzettend verschillen, maar bij ons was het vaak te grof, kwam er ook wel wat schimmel in voor en rook het niet zo lekker. En de paarden aten het niet graag.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 07:03

Wat is vogeltjesland? Ik heb natuurhooi uit de Biesbosch. Bevalt me prima. Zitten inderdaad wel eens mindere balen bij. Maar dat zal je bij elk hooi hebben. Ze eten het hier prima. Soms inderdaad hele grove delen in het hooi. Dat laten ze liggen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 07:16

Abby hoeveel kg krijgt Hij per dag? Nog met invallen klopt niet als je zoveel voert.

Mest laat ik ophalen voor 50- per kar of bent het gratis naar mijn stro leverancier. Ook komen enkele keren per jaar hobby boeren wat ..
ophalen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 07:38

Vogeltjesland wordt anders beheerd ivm weidevogelbescherming. Er mag pas later gemaaid worden en er mag geen drijfmest op.

Weet niet wat het verschil is met natuurhooi.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 07:40

Misschien dat het uitgebloeid is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 07:41

Lynn_Nikita schreef:
Misschien dat het uitgebloeid is?

Bedoel je dat natuurhooi is uitgebloeid of vogeltjesland hooi?

Is natuurhooi bemest?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 07:43

Vogeltjes, als pad erg laat gemaaid mag worden. Is maar een idee hoor. Ik vind natuur hooi al eng ivm onkruiden ed. Vandaag de leververgiftiging ben ik voorzichtig met wat ik voer

Edit. Google

[VS] Welke snede hooi

Dan is er ook nog zogezegd vogeltjeslandhooi, dit zijn doorgaans stukken land van natuurorganisaties zoals Staatsbosbeheer of Geldersch landschap (in Gelderland dan). dit wordt of minimaal of helemaal niet meer bemest, door het matige maaibeleid zaait het onkruid hier goed en dus zitten er ook vaak veel onkruiden in distels, ridders, boterbloemen en jakobskruiskruid. Jakobskruiskruid is in principe een tweejarige plant welke het eerste jaar een rozet en wortel op en in de grond vormt en het tweede jaar schiet hij door en vormt bloemen en daarna zaad, dan sterft hij af, tenzij hij voor tijd gemaait word dan groeit hij verder. Deze plant wordt in het land niet gegeten door dieren maar in de baal of als hooi kan het dier hem niet meer herkennen, er zijn zelfs mensen die beweren dat wanneer er kruiskruid in een baal zit dit door de hele baal heen kan trekken, dit kan ik ontkennen nog bevestigen. 
In steeds meer natuurgebieden komt het voor en vanwege die reden kopen wij bijna geen gras meer van vogeltjesland, ook steeds meer paardenhouders willen het niet meer, wel logisch ook want de voedingswaarde is minimaal en de kans op onkruid is goed aanwezig.

Graszaadhooi is hooi wat eind augustus wordt gemaaid voor het graszaad dit is dan dus ook nog eerste snee, de voedingswaarde is doorgaans laag en omdat het nogal stekelig is nemen paarden het minder snel op, in de melkveehouderij wordt het veel gevoerd om de pensprikkeling bij herkauwers op gang te houden.
Het is erg eenzijdig voer en wordt meestal niet als hoofdvoeding gebruikt.