Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 10:54

AbbyBlues schreef:
Geloof ook niet hard dat mijn bergschoenen het wel aan kunnen. :D
Schoenen met stalen neuzen ga ik ook niet doen, dan ben ik mn teen kwijt. En klompen heb ik ook al hele nare verhalen over gehoord. #)
Trut moet gewoon niet op mn schoenen gaan staan. Ze weet verdomd goed waar ze haar soepbord neer zet!

Die verhalen over geplette tenen is echt broodje aap.Je hebt gewoon goede gecertificeerde schoenen nodig.Ik heb jarenlang veiligheidsschoenen gedragen en daar heb ik meerdere malen mijn tenen mee kunnen redden.
En ook zwaargewicht paarden hebben erop staan dansen :+

Zijn overigens niet duur hoor...voor een eurie of 20 heb je al goede schoenen.

"Per ongeluk" doet ook zeer :+

Spatter...leuk zoiets,zouden mijn mannen ook wel met z'n 3en tegelijk kunnen :D

Zo vroeg wakker worden is ook niet gezond maar het is een van de symptomen.Omgekeerd dag/nacht ritme en met de testen/onderzoeken die ik in een te korte tijd op elkaar heb gehad is mijn lijf van de rel en met pijn slaap je doorgaans ook niet zo best...of een op hol geslagen blaas :+

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 10:54

Ja, was idd niet de meest slimme actie achteraf.

Stoere clinic! Lijkt mij ook wel wat.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 10:57

AbbyBlues schreef:
Ja, was idd niet de meest slimme actie achteraf.

Stoere clinic! Lijkt mij ook wel wat.

Achteraf is altijd zo makkelijk beoordelen he :P zie het meer als..."wellicht in de toekomst anders aanpakken" :P

Hilary

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 11:04

"Met de kennis van nu..." zeggen we dan. Na je grondwerklessen zou ik het er gewoon bij pakken, Abby: grondwerkoefeningen met twee paarden tegelijk. Samen lopen, stoppen, achterwaarts, bochtjes maken en (heel belangrijk) oefenen met het openen en sluiten van hekken en stroomdraadjes. Het is heel goed te doen, twee paarden tegelijk, maar ze moeten wel de spelregels kennen.

Wij wandelen regelmatig met twee personen en 4 paarden (pony's) een rondje door het bos, in verschillende opstellingen. Als er eentje vervelend is (laatst had de kwpn'er een bui) loopt een iemand met dat paard om te corrigeren en loopt de ander dus met drie. Maar dan moeten ze wel braaf zijn. Indien nodig kan ik mijn Welsh loslaten; ik vermoed dat die niet wegloopt van de kudde. De Shet zou rustig alleen op avontuur gaan |o

We gebruiken wel altijd leadropes. Heb je net iets meer touwlengte als er iets gebeurd.

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 11:08

Sluit ik me bij aan.... Al doende leer je... Het gebeurt mij ook wel eens,dat ik denk... Hmmm niet handig... Soms gaan die dingen zo omdat je haast hebt, of omstandigstanden maken dat je iets doet zoals je het doet. Volgende keer beter!

Zon trail... Heel leuk.... Maar ws niet bij ons in de buurt....
Vandaag een dagje rijvrij....

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 11:09

Ik vind het sowieso wel knap; nooit zo gewandeld, ons terrein is helemaal dicht, ook voor de honden, en meestal zat ik er gewoon op. Alleen vroeger gewandeld met kind en pony, maar hield ik al snel niet meer bij in draf, hahaha; due stukken werden steeds langer, helaas waren Welshkes en fiets geen goede combi dus toen zijn we maar gewoon samen los gaan buiten rijden.

Heb gelukkig in omgang op 1 pony na, heel gemakkelijke paarden. Het komt hier gelukkig ook zelf naar binnen etc.

Zo'n trailpark lijkt me echt geweldig!!!

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 11:11

Zo'n trail wil ik ook nog een keer doen. Op de Paard & Levendag mag ik al voorproeven. In Friesland schijnt ook zoiets te zitten, das voor een aantal misschien dichterbij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 11:13

Is mijn verhuurder Spatter, waar ik dus bij op het terrein woon, zijn echt geweldige mensen allebei!

Ik zou het ook anders doen Abby, maar ik kan mij niet aan de indruk onttrekken, dat je Rachel nu al te veel "slack" geeft (toegeeft aan haar en alles wat zij flikt eigenlijk een beetje loopt te vergoelijken voor jezelf) en dat gaat je nog eens vreselijk opbreken.
Vergis je ook niet in het merrie-vrouw zijn van haar, kunnen echt regelrechte poedersuiker zijn, helemaal als er een kerel bij komt kijken, dus je zult juist voor haar heel streng maar doch rechtvaardig moeten zijn.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 11:15

Ojee Abby.. hoeveel grijze haren heb je erbij? Ik moet er niet aan denken om 2 Willems tegelijk te verplaatsen.

Gaaf om op zo'n terrein te wonen!

Dat soort dingen wil ook allemaal gaan doen zodra ze zadelmak zijn. Ik kan niet wachten *D

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 11:24

ohjajoh6 schreef:
Ik zou het ook anders doen Abby, maar ik kan mij niet aan de indruk onttrekken, dat je Rachel nu al te veel "slack" geeft (toegeeft aan haar en alles wat zij flikt eigenlijk een beetje loopt te vergoelijken voor jezelf) en dat gaat je nog eens vreselijk opbreken.

Jup das een beetje mijn valkuil. Daar heb je helemaal gelijk in.
Vindt het bij haar heel moeilijk om die middenweg te vinden tussen vertrouwen winnen (want daar heeft ze het echt een knauw gehad in het verleden) maar ook durven optreden als ze iets doet wat eigenlijk niet helemaal de bedoeling is. Ben al heel snel bang dat ik haar vertrouwen weer beschadig, terwijl ze er zelf nu misbruik van aan het maken is.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 11:33

Park waar ik geweest ben is niet zover weg in Duitslands.
Ruim 2 uur rijden met de trailer van mij af.

In Tilburg zijn ze nu ook aan het bouwen en ze hopen dat in de zomer af te hebben.

Er zit wel verschil in de parken.
Bij Pauwels was het echt technisch, bewegende bruggen, loopplanken op hoogte en een verzakkende waterbak.
De meeste trailparken zijn meer alsof je buitenrijdt in bergachtig gebied.
De zakkende waterbak die Blue dus totaal niet eng vond terwijl ewr paarden waren die er na 2 dagen nog niet netjes door heen gingen.
Afbeelding

De waterbak zat erg vol door het slechte weer
Afbeelding

De afstap was daardoor ook onder water gekomen waardoor je paard ineens een halve meter naar beneden stapte
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Deze meneer gaf ons les, de extreme mountrail man uit Amerika Mark Bolender, hier samen met Blue

abby juist door duidelijk en streng te zijn, kan ze je gaan vertrouwen
Een paard vertrouwt alleen een duidelijke goede leider, eerst dat goed regelen en dan pas vriendjes willen worden, niet andersom.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 11:37

Je kunt natuurlijk nu al zelf beginnen met oefenen;

Maar dan juist niet op het moment, dat ze even snel naar binnen of buiten moeten, maar hier elke dag gewoon even een half uurtje rustig de tijd voor gaan nemen, dat ze samen gaan halt houden op jouw commando, idd draadjes open en dicht gaan doen met ze aan de hand en een stukje gaan lopen eerst op eigen terrein waar het veilig is.
En juist gelijk ze samen pakken, zodat ze allebei de commando's goed leren, maar vooral zelf duidelijk en vooral eerlijk blijven naar allebei toe. dus niet Rachel ook gaan belonen als alleen Stef het goed doet en andersom, want dan maak je het echt alleen maar erger.
En idd pas vriendjes gaan willen worden als het leiderschap overduidelijk bij jou ligt en niet andersom.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 11:51

Oh, zo gaaf! Spatter! Zou wel gaaf zijn, al ga ik die waterbak niet redden met mijn scootmobiel, hahahaha.

Zo lastig, abbey, had dat ook met ons Charlotje, dat is echt de Koningin, ik zag wel iets te veel door de vingers, allemaal prima, maar nu gaat dat niet meer, want uk kan niet meer zo snel reageren en ben ik erg kwetsbaar. Gelukkig gaat het nu ook goed en idd ik leid en ze is zeker nog mijn grote vriendin.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 12:00

Die veiligheidsschoenen met 'stalen neuzen' zijn tegenwoordig echt veilig hoor, Abby. Het staal is allang geen staal meer, maar kunsstof die terug plopt. Ze moeten inderdaad 'gewoon' niet op je voet gaat staan, maar het gebeurt wel een x en met je crocs heb je straks een verbrijzelde voet. Daar wordt je echt niet vrolijk van. Dan nog beter he bergschoenen. Geven in ieder geval meer bescherming.

Zo n trail lijkt me ook heel tof! In Tilburg komt er 1? Ik hou t in de gaten. Is niet ver van hier. Maar die in DL ziet er wel heel tof uit! Spreken ze daar alleen Duits? Dan heb ik wel een probleem, ben ik bang. Ik heb niet zo n talenknobbel... :(

Een paard kan alleen vertrouwen hebben in een goede leider, Abby. Dus bedenk hoe je dingen wil hebben en dan is dat hoe het gaat en niet anders.

Ik heb vanaf veulen af asn (en de anderen vanaf dag 1 dat ik ze had) geleerd dat ze door het poortje gaan, ze zich moeten omdraaien, zodat ik de poort dicht kan doen en dan gaan we verder met wat we gingen doen. Heb zo vaak verhalen gehoord dat paarden al begonnen te rennen of bokken, omdat ze lekker de wei in mochten, dat ik daar niet aan ben begonnen. Nu kan iker meerdere tegelijk door de poort halen. Ze weten hoe het werkt.

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 12:06

Dat heb ik met Rachel ook gedaan idd, en dat doet ze heel netjes. (dat wel...)
Stef niet, die is gewoon om vanuit de stal losgelaten te worden en naar de wei te rennen. Echt een rotgewoonte om af te leren. Maar ook dat komt goed. Af en toe van die oepsgevalletjes hier van me afgooien en doorgaan. :o

Ben in ieder geval erg blij met jullie tips. _/-\o_

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 12:11

Iedereen heeft oepsgevalletjes. Soms bedenk ik me van te voren al dat het waarschijnlijk niet slim zou zijn, maar doe ik het toch.... :D

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 12:15

maar oeps met 2 grote belgen is iets gevaarlijker dan een shet.
Goed uitkijken dus! Die weg is 30 maar weet dat ze er vaak veel harder rijden, zeker toen weg naar Vlodrop afgezet werd was het een stuk drukker

Jullie gaan weer snel, lees bij en wil reageren en vergeet dat weer wat ik wilde reageren. ( kort termijn geheugen is een ramp)

Avaluna, respect voor jou!

Wat een gave trail, zou ik ook eens willen doen!!

Gangenpaarden, ik kan eens vragen, vriendin van mij heeft rocky`s, 1 komt via bokt uit Oostenrijk, de andere is een jonkie. heb er alleen nog nooit op gereden maar wee dat zij lest bij iemand die ook fokt, Kan de naam eens vragen of zij ook lesgeeft?

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 12:18

Mijn man loopt al jaren op klompen, van die houten, omdat paarden de neiging hebben om op zijn wreef te staan en niet alleen op zijn tenen.
Daar helpt een veiligheidsschoen niet bij en na 3 gebroken middenvoetsbeentjes had hij er genoeg van, dan maar de smid op klompen .

abby ach, zo gebeuren ons allemaal wel dingen waarbij je denkt niet slim.

Vorige week nog een gevalletje oeps.
Ik wil Tika op een houten pallet laten stappen, ze twijffelt dus ik leidt haar met mijn hoofd wat lager , touw richting grond zodat ze naar de brug gaat kijken, springt ze er ineens op met 2 voorbenen.
Helaas ging 1 knietje wel tegen mijn bakkes, 2 tanden door mijn lip. %)

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 12:19

Oef Abby, weer een paar grijze haren erbij! Ik ga mee met de rest: grondwerk gaat je hier zeker in helpen.
En ik vind mijn IJslanders al vervelend op mijn voet :=

Monmaster: een IJslander die alleen een stuur en een rem heeft en verder alles door elkaar rommelt, Tja daarvan vind ik inderdaad dat die overprijsd zijn op 4000-5000 euro. Ligt nog wel een beetje aan afstamming en aanleg wat ik dan nog redelijk vind.
Wat niet wil zeggen dat ik niet snap dat mensen dat wel betalen, voor je droompaard. ;)

O zo'n trail lijkt me echt heel gaaf! Mijn merrie is alleen als de dood voor water :=

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 12:19

<3 klompen , heerlijk, loop er het liefste de hele dag op, de zijn makkelijk aan en uit te doen, zitten lekker en maakt niet uit als ze vies worden ( Ook van craenebroeck :D )

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 12:21

Ik loop ook op crocss , heerlijke dingen en fijn voor mijn doorgezakte voeten, maar nooit bij de paarden.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 12:22

Hier staan de stallen direct aan de buitenbak, die weer grenst aan de paddock waar weer vervolgens de wei aan vast zit. Ik laat ze ook altijd zelf naar buiten lopen, tenzij ik aan de oude tante al merk dat ze niet van plan is om rustig te gaan , dan gaat ze aan het halster naar buiten, moet ze omdraaien en dan doe ik alles af. Ze begint dan al te zuchten dat het zo moet, maar liever zo dan dat ze een keer uitglijd en een heup breekt of zo. Meestal gaat het wel rustig, naar binnen net zo, roepen en ze komen er aan. Een enkele keer is ze van mening dat ze in galop naar binnen kan en dan doe ik haar gerust het halster om met touw eraan en dan doe ik haar een aantal keren naar binnen en naar buiten totdat ze het beu wordt en is ze er weer voor een tijd van genezen.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 12:23

Krijg net een gangenpaardveulentje half aangeboden := . Vorig jaar heb ik een karretje gekocht voor de bpony van iemand hier uit de regio en die had hasr paso peruano laten dekken door een rocky. Als het een hengst wordt, wordt ie verkocht. Of ik interesse heb. Heb ik wel hoor, maar kan er helaas niet aan beginnen. Ik zit vol....

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 12:26

spatter schreef:
Ik loop ook op crocss , heerlijke dingen en fijn voor mijn doorgezakte voeten, maar nooit bij de paarden.

Ik juist altijd, zijn nog enigszins dicht en kan ik zo in schieten.
Loop elke dag minstens zo'n 6x zo naar buiten en ga dan echt niet mijn dichte schoenen veteren elke keer :')
Heb nog geen klompen gevonden waarop ik kan lopen en de meeste andere instappers zijn van stof dus dat tikt ook niet aan.

sakvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 12:29

Heftig zeg, twee van die grote paarden die niet willen wat jij wilt! Zoals Hilary zegt, wij wandelen ook met 2 of drie paarden tegelijk. Maar er zit heeeel veel werk in om ze zo gehoorzaam te krijgen als wij ze nu hebben. Ik denk dat je bij Rachel haar verleden los moet leren laten. Ja, ze heeft vertrouwen nodig. Maar vertrouwen creëer je door gedegen leiderschap, en duidelijke afspraken. Dan weet ze waar ze aan toe is. Nu bepaald zij of ze gaat lopen of niet en in welke richting.