Jullie winterparadijsjes voor de 24/7 buiten paarden!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 11:56

Nessa schreef:
Ik ga ook eens zoeken. Wel 1 rooster gevonden, maar ver weg.
Ik ga het in de gaten houden!

Dat mag niet. Want jij zit in mijn regio... O:) ;) :+

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 14:52

Fabster schreef:
Hoe kwam je daar op?

Bij toeval zag ik die roosters bij een koeienboer en ik dacht dat ze misschien wel konden helpen bij de blubber in de doorgangen op het land en het bleek dat ik gelijk had.
Daarvoor hadden we van alles al geprobeerd..maar niks hielp echt.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 14:56

Heerlijk zo'n grote inloopstal. Maar waarom zou je een zandbodem nog extra opstrooien? Alleen uitmesten is dan toch veel makkelijker en geeft veel minder afval? Of desnoods alleen een hoekje opstrooien en de rest gewoon zand laten.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 17:43

joyce B schreef:
Heerlijk zo'n grote inloopstal. Maar waarom zou je een zandbodem nog extra opstrooien? Alleen uitmesten is dan toch veel makkelijker en geeft veel minder afval? Of desnoods alleen een hoekje opstrooien en de rest gewoon zand laten.

Omdat ze in de hele stal mesten en dan moet ik veel mest wegscheppen. En de uiteindelijke bodem is ooit zand geweest. Alleen mesten is veel meer werk. Verder is opstrooien dus makkelijker maar is het ook weer schoon en ze liggen en staan er ook redelijk veel zsker nu ze er hooi krijgen

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 17:58

Fabster schreef:
Degene met het idee van de roosters is wat mij betreft nobelprijswaardig, hoor! Wat een feest! Ik speur internet af om de hele boel te 'bestraten'. Echt zó fijn!

Volgens mij kun je ook gewoon looproosters gebruiken. Met van die vierkantjes. Die ga ik ook nog proberen. Die zijn makkelijker te krijgen en in meer maten. Maar ik ben er zó blij mee! Eindelijk een goede en makkelijke oplossing voor de blub!

Fantastisch hé, wij gaan er ook leggen :D

BianCatjee

Re: Jullie winterparadijsjes voor de 24/7 buiten paarden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 18:06

Wat voor betonroosters/Loop roosters hebben jullie?

Wij wilde steenschotten neerleggen voor de stal maar tot nu toe is het nog aardig uit te houden zonder. Ze hebben 2/3e van de hele wei, komend voorjaar word de wei verder verdeeld in stukken. Dat hadden we nu bewust nog niet gedaan.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 18:10

Wat bedoelen jullie met
steenschotten? Zijn dat van die houten platen?

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 18:19

Het probleem van bestraten is dat je het modderprobleem verplaatst. Al het water wat van de bestrating af loopt, verandert het zanddeel naast de bestrating in modder. Met die roostets is dat niet zo, want het water loopt onder de roosters. Dat wordt inderdaad ook modder, maar de paarden zakken er niet meer in, doordat ze op die roosters lopen.

De drijfmestroosterhandel gaat hier vast heel blij van worden... :D

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 18:28

Haha dat denk ik ook.
Een eerlijk zullen we alles delen fabster :+

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 18:42

Fabstwr: dat lijkt me neit want het is juist omdat op dat punt veel gelopen wordt. Alles daarbuiten wordt minder belopen

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 20:04

Wesco schreef:
Wat bedoelen jullie met
steenschotten? Zijn dat van die houten platen?

Ja zijn inderdaad een soort hardhouten platen :)

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 20:09

Word dat niet glad?

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 20:14

Wesco schreef:
Word dat niet glad?

Dat weet ik niet, zover ik gehoord heb viel het mee.. maar heb er zelf geen ervaring mee

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 20:44

Maartje1990 schreef:
Fabstwr: dat lijkt me neit want het is juist omdat op dat punt veel gelopen wordt. Alles daarbuiten wordt minder belopen

Ik snap m niet. Bedoel je dat er bij het rooster juist wel blubber komt, omdat ze daar lopen? Maar de druk wordt dus verdeeld, de modder is onder het rooster en de voetjes van de paarden blijven mooi droog. Dat zie ik tenminste hier gebeuren.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 20:44

Afbeelding
Hier genieten ze volop van de droge paddock.ze zijn nu zoveel vrolijker als op de natte weide.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 20:45

Nessa schreef:
Haha dat denk ik ook.
Een eerlijk zullen we alles delen fabster :+

:)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 22:15

Fabster schreef:
Maartje1990 schreef:

Ik snap m niet. Bedoel je dat er bij het rooster juist wel blubber komt, omdat ze daar lopen? Maar de druk wordt dus verdeeld, de modder is onder het rooster en de voetjes van de paarden blijven mooi droog. Dat zie ik tenminste hier gebeuren.

Jij zegt dat de modder zich gaat verplaatsen als je het verhard dus dan dat stuk wat je verhard dat dan daarbuiten weer modder komt. Ik denk juist dat dit niet het geval is want modder ontstaat daar waar veel gelopen wordt. Dus een klein stuk, zoals een ingang van een stal, daar wordt veel gelopen en wordt het kodderig maar op een gegeven moment is er een grens tussen de modder en gewoon de wei omdat daar dus niet zoveel gelopen hoeft te worden. Dus als je tot die grens verhard zou je van de modder af moeten zijn (denk ik dus)

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 22:23

Dat is bij mij niet. Want ze moeten daar ook weer de bestrating op. En het water loopt de bestrating af. Dus daar ontstaat modder.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 23:13

De steenschotten bij ons liggen nog steeds goed. Mijn paarden galopperen er ook gewoon over, staan wel zonder ijzers. Het zal vast wel iets glad worden, maar tot nu toe goede ervaring.

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 00:18

Solleke_Noah schreef:
De steenschotten bij ons liggen nog steeds goed. Mijn paarden galopperen er ook gewoon over, staan wel zonder ijzers. Het zal vast wel iets glad worden, maar tot nu toe goede ervaring.

Mijn kudde staat ook zonder ijzers.
Fijn te horen dat het goed bevalt! ;)

acanthus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 03:22

Wesco schreef:
Word dat niet glad?

Niet echt.
Heb al even een proefstukje liggen om zelf te kunnen testen of we daarop niet onderuit gaan. We hebben al veel regen gehad en glad werden ze niet.
Nu hebben wij het gewicht van een paard niet en ook de kracht er niet van, dus is hierna een strook voor de paarden gelegd en ze denderen er vrolijk overheen.
Van sommige schotten is het oppervlak vrij ruw en hier werden ze met zand ingebezemd. Wellicht werkt dat een beetje mee, zand is iig te overwegen, mocht het (nat zijn en) gaan vriezen.

acanthus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 03:26

Als er tzt een nog groter oppervlak verhard gaat worden, overwegen we steenschotten. Het materiaal heeft zich voor ons wel voldoende bewezen :)

maartje_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 16:20

Gaan die steenschotten op den duur niet rotten?
En wat is er gangbare prijs?

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 18:17

Fabster schreef:
Dat is bij mij niet. Want ze moeten daar ook weer de bestrating op. En het water loopt de bestrating af. Dus daar ontstaat modder.

Mijn ene paard heeft zelf twee looppaden gemaakt vanaf de bestrating. Dat is modder geworden. De andere loopt gewoon waar hij toevallig loopt, daar is geen modder te zien. Dus jullie hebben beiden gelijk :))

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 20:44

Ik ben met een mee lezer bij julie.Mijn paarden staan ook buiten 24/7 nu heb ik veel wei 4ha maar ook ik heb last van een vettige modderplek Ik schat zo'n 200m2 die ligt voor de ingang vd stal en de uitgang naar de poetsplaats.Dus moet je de paarden van een relatief droge wei door een modderstuk sleuren en natuurlijk hebben wij van die propere paarden die hun voten niet graag vuil maken ;-)

Nu vind ik die roosters een goede oplossing,maar gooien julie die nu zo in d emodder of moet je eerst wachten tot het droog is voor je ze neer legt?Dat stukje snap ik niet zo goed.Ik zou het idee hebben dat als ik ze nu neerlegt dat ze schots en scheef in de modder zakken?