Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 19:11

En de takken snoeien :D

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 20:18

De bomen kan ik wel gebruiken maar snoei liever niet te veel, het ligt tegen het land van de buren aan.

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 20:27

En de omheining er omheen maken? Er voorlangs? :')

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 20:28

Van de afgeknipte takken een walletje maken, wat aarde en stenen om het op zijn plek te houden...vindt het wildleven ook leuk :)

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 20:59

Wij hebben ook wat isolatoren in de paddock gewoon in de bomen geschroefd als het niet als te dicht begroeid is zal dat wel gaan toch?

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-15 22:55

Heeft iemand van jullie bouwlampen op accu als piste verlichting? We hebben straks wel elektriciteit bij de stallen aan huis, maar niet op de weide en de paddock. We zouden dat willen oplossen met bouwlampen maar vinden zoveel soorten.. Welke lichtsterkte hebben jullie en hoe doen jullie dat praktisch? (Als ik straks 2 lampen op het schuilhok zet moet ik er wel telkens bij kunnen om de accu eruit en erin te doen)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 23:02

Als het mogelijk is zou ik toch proberen een kabel te trekken... ik ben bang dat die lampen echt accu's vreten. En accu's hebben de nare gewoonte om altijd leeg te zijn wanneer je ze nodig hebt ;)

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 23:44

Vandaag weer een stuk omheining opgehaald. Ook even inspiratie opgedaan voor stroomdraad en lint. O.a. een opzetstuk voor een boor voor het aanbrengen van isolatoren, wist niet dat dat bestond.

Wat in mijn ogen ook nog een aanwinst is voor het hooi voeren: een 250 liter kruiwagen met 2 wielen! Voor mijn verjaardag gekregen.

*\o/* Morgen beginnen ze met de rijbak. Toch wel een soort van wens die in vervulling gaat :):) Nog een vraag voor de personen met een schuilstal.. Hoe groot is jullie schuilstal en voor hoeveel paarden? Gaat bij mij puur om het schuilen voor de regen/zon, 's nachts gaan ze echt naar binnen.
Laatst bijgewerkt door Mosh op 05-01-15 23:47, in het totaal 1 keer bewerkt

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 23:46

Je moet wel de ijzeren variant van dat opzet stuk gebruiken, die plastic dingen zijn zo stuk.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 08:19

Ik heb een schuilstal van 3x3,50 denk ik zo'n beetje voor 3 IJslanders...nu zijn ze wel erg gemoedelijk en passen ze er makkelijk met z'n 3en in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 08:31

Oh gaaf mosh! Gisteren zijn ze bijmijn bak begonnen met sleuven graven voor de drainage. Hopelijk krijgen ze het vandaag af.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 09:14

Mallootje schreef:
Heeft iemand van jullie bouwlampen op accu als piste verlichting? We hebben straks wel elektriciteit bij de stallen aan huis, maar niet op de weide en de paddock. We zouden dat willen oplossen met bouwlampen maar vinden zoveel soorten.. Welke lichtsterkte hebben jullie en hoe doen jullie dat praktisch? (Als ik straks 2 lampen op het schuilhok zet moet ik er wel telkens bij kunnen om de accu eruit en erin te doen)

Heb toch altijd begrepen dat je beter voor straat lantaarns kunt gaan. Die verspreiden het licht veel beter en zijn zuiniger.
En heb je helemaal geen omgevingslicht? Als ik geen les hoefde te hebben in mijn bak zou ik ook best uit de voeten kunnen zonder verlichting. Als je ogen er aan gewend zijn valt het mij altijd wel mee.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 09:16

Ik heb geen verlichting op de piste (ik heb zelfs helemaal geen elektriciteit aan stal :+ ) en moet dus altijd rijden in het daglicht anders heb ik pech.

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-15 09:20

Een kabel laten doortrekken tot daar gaat helaas makkelijk een paar duizend euro extra kosten, want er is geen aansluiting e.d. (Ik weet er het fijne niet van, heeft mijn vriend voor geïnformeerd bij de distributiemaatschappij).
Voor een straatlantaarn heb je dan weer een vergunning nodig en dat wordt hem ook niet vrees ik.. We moeten dus echt wel op zoek naar een andere oplossing voor de donkere maanden.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 09:27

Maar waarom kun je niet in het donker rijden? Er zijn maar heel weinig plaatsen waar het echt aarde donker is. Vaak is de lichtvervuiling zo aanwezig dat je ne even wennen best je rondje kunt rijden in het donker.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 09:38

Ik denk dat ik niet in het donker kan rijden thuis. Ja met volle maan wel vsn de afgelopen dagen maar anders is het wel heel donker hoor.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 09:40

Bij ons is het echt donker, zou ook niet zonder verlichting rijden. Ben dan wel nachtblind, maar dan nog, met een bak midden in de weilanden zie ik geen hand voor ogen.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 09:42

Met de volle maan is het inderdaad doenbaar om te longeren maar ik ga echt niet in het donker rijden. Zelfs niet met maanlicht.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 09:45

En een hoofdlampje? Werkt supergoed bij mesten, dus misschien ook wel met rijden. Ik heb er eentje van de decathlon die gebruikt kan worden voor mountainbiken in de bergen in het donker, heel sterk dus, je ziet alles :) (alleen voorbijgangers worden verblind :') )

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 10:14

Er zijn ook led-lampen te koop op zonne energie, net zoiets als een bouwlamp wij hebben er laatst een gekocht bij de Lidl ik dacht voor 17,99 werkt perfect
Wij wilden een extra lamp buiten maar geen zin in gedoe met stroomkabels dus zo een gekocht om te proberen ben er erg tevreden over :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 10:16

palousa_boy schreef:
Je moet wel de ijzeren variant van dat opzet stuk gebruiken, die plastic dingen zijn zo stuk.

Hier juist andersom, die ijzeren vind ik echt klöte-dingen....als je ze al niet scheef ontvangt dan worden ze het wel bij het minste geringste _-:(

De plasticen functioneert al jaren prima, heeft al heel wat meegemaakt en werkt gewoon veel fijner en makkelijker ook doordat 'ie wat meer mogelijkheden heeft met zijn verschillende sleuven.

Ik heb dan deze:

http://3.bp.blogspot.com/_YruyGaxJn6I/S ... achine.jpg

Is echt oersterk, zelfs als je af en toe een beetje lomp doet (door er bvb. toch eigenwijs een door een dikke Fjord scheef gedrukte isolator mee uit een dikke paal te willen draaien) gaan er geen stukken af ofzo :)

De metalen versie die ik heb liggen is gewoon een bakje dat precies over het kopje van een isolator past en dan zit er een bitje aan voor in je boor. Kütding. Als ik het opzetstukje nodig heb en ik kan de rode niet vinden maar wel die metalen....dan doe ik het zonder omdat dat nog fijner is dan dat metalen ding :P

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 10:32

Hier ook geen verlichting bij de bak en geen omgevingslicht.. echt donker.. Met de maan van afgelopen dagen zou het net kunnen maar een lamp is handiger. Nu heeft mijn vader van die bouwlampen op statief die we wel mochten proberen dus wie weet ga ik dat binnenkort eens doen, laat ik wel weten hoe het beviel. :P

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-15 11:03

Vivat schreef:
Er zijn ook led-lampen te koop op zonne energie, net zoiets als een bouwlamp wij hebben er laatst een gekocht bij de Lidl ik dacht voor 17,99 werkt perfect
Wij wilden een extra lamp buiten maar geen zin in gedoe met stroomkabels dus zo een gekocht om te proberen ben er erg tevreden over :)

Geeft dat voldoende licht? Welke lichtsterkte heeft de jouwe?

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-15 11:04

Hoofdlampje e.d. liefst als het echt niet anders kan, als het een beejte lukt wil ik toch echt graag een 'serieus' licht. Weide ligt tussen veel andere weilanden en het is er dus echt wel donker..

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 11:23

Stroomgenerator en 1 bouwlamp?

Wij hebben wel stroom op de wei, er hangt 1 spot tegen het stal en dit verlicht genoeg voor te rijden in paddock 40x20.