Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

felicity

Re: Wat kost een paard nu daadwerkelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 22:59

Hier doen we drie dagen met een groot pak hooi.
Maar dan eten er wel 5 shetjes, 3 grote stevige pony's en 7 paarden van.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 05:28

ambre schreef:
Ja hoor,maar ik ga waarschijnlijk duurder uit zijn omdat ik alleen kuil wil gaan voeren.
Dat hooi wordt mij teveel vertrapt.
Of ik kijk even voor een groot pak beter hooi,de fourage handelaar die vaak op stal komt kan misschien wel 1 pak voor mij meenemen.

Pas wel op met die grote balen, mijn hooileverancier heeft me toen een lading gegeven welke eigenlijk te nat was geweest.
Tot 2x een kokende dampende baal in mijn schuur staan (goed geventileerde schuur).Daarom alleen nog hooi omdat het veiliger is, ik heb daar ook nog hooi/stro opslag op zolder, mijn winkel is daar, verder de aanhangers en mijn auto en alles grenst weer aan mijn stallen en aan het woonhuis. Ik moet er niet aan denken als ik het te laat had ontdekt.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 08:01

Ik heb het ook over hooi,hotchocolat.Kuil krijg ik een groot pak nooit op tijd opgevoerd.
Bovendien ligt mijn hooi buiten onder een zeil.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 09:05

Ook hooi kan gaan dampen weet ik helaas uit ervaring :=

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 09:24

Alleen komt dat toch wel zelden voor hoor.. Ik heb het iig nog nooit meegemaakt..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 07:01

Ik heb het eenmalig gezien. Brrrr akelig!!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 08:24

Voordroog heb ik bewust buiten liggen, mocht de fik er wel ingaan heb ik hooguit wat verschroeid land.

In de maand mei ben ik:

30 euro kwijt, hoefsmid.

Verder geen kosten.

Flits__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 10:08

Eind vorig jaar had ik uitgerekend dat ik gemiddeld €372,88 per maand kwijt was. Heb net even gekeken wat ik de afgelopen maanden kwijt was :). Het valt me weer redelijk mee haha, maar de grote aankoop moet nog komen, een nieuw zadel :').

Januari
Stalgeld - € 165
Divoza - € 32,85
Hoefsmid - € 30
Totaal - € 227,85

Februari
Stalgeld - € 165
Epplejeck - € 24,45
Wormenkuur - € 20
Totaal - € 209,45

Maart
Stalgeld - € 165
Welkoop (Muesli) - € 14
De Paardendrogist (MoodyMare etc.) - € 105,45
Inenting - € 60,38
Totaal - € 344,83

April
Stalgeld - € 165
Epplejeck (singelstoten laten vervangen) - € 64
Tandarts - € 60
Zadelmaker - € 13,30
Totaal - € 302,30

Mei
Tot nu toe heb ik alleen nog maar stalgeld en muesli als kosten gehad. Maar de hoefsmid en er komt nog een zadelmaker, dus de kosten zullen deze maand wel weer een stukje hoger zijn haha.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 10:21

Ik zit tot nu toe op ong 500 euro per maand voor de gewone uitgaves. In de zomer is dat minder ivm minder hooi te hoeven kopen.
Heb 1 maand op ong 1000 gezeten ivm aanschaf nieuw tuig.

Hiervoor heb ik 8 á 9 (in april is er een verkocht) shetten aan huis staan. Pony's lopen onder het zadel en voor de wagen, voor de wagen ook in de sport. Kosten van wedstrijden, onderhoud trailer en les zitten hier ook bij.
In de winter dus iedere paar weken hooi en voordroog er bij. Vanaf vorige maand staan ze ook weer deels op het gras dus minder kosten aan hooi. Maar is wel alles weer naar de tandarts geweest en ontwormd.
Grote uitgave als huur van het land komt eind van de zomer weer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 12:14

vuurneon schreef:
Voordroog heb ik bewust buiten liggen, mocht de fik er wel ingaan heb ik hooguit wat verschroeid land.

In de maand mei ben ik:

30 euro kwijt, hoefsmid.

Verder geen kosten.

Paard heeft de gehele maand niets gegeten?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 12:18

Flits__ schreef:
Eind vorig jaar had ik uitgerekend dat ik gemiddeld €372,88 per maand kwijt was. Heb net even gekeken wat ik de afgelopen maanden kwijt was :). Het valt me weer redelijk mee haha, maar de grote aankoop moet nog komen, een nieuw zadel :').

Januari
Stalgeld - € 165
Divoza - € 32,85
Hoefsmid - € 30
Totaal - € 227,85

Februari
Stalgeld - € 165
Epplejeck - € 24,45
Wormenkuur - € 20
Totaal - € 209,45

Maart
Stalgeld - € 165
Welkoop (Muesli) - € 14
Inenting - € 60,38
Totaal - € 344,83

April
Stalgeld - € 165
Tandarts - € 60
Zadelmaker - € 13,30
Totaal - € 302,30

Mei
Tot nu toe heb ik alleen nog maar stalgeld en muesli als kosten gehad. Maar de hoefsmid en er komt nog een zadelmaker, dus de kosten zullen deze maand wel weer een stukje hoger zijn haha.

Ik zou me bij die post "enting" toch eens achter het oor krabben. Voor dat geld kan ik er 4 laten enten.....

Behalve stalgeld en wat magnesium, hier alleen een mestonderzoek en wormspuit (30 euro).
De kosten zitten 'm hier vooral in de indirecte zaken zoals een trailertrekauto die de APK niet gehaald heeft en nu op een potente reparatie staat te wachten en daarmee de noodzaak om een auto (bestelbus) te huren voor een al langer gepland weekendje weg.

Xjosee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 12:21

ikke schreef:
Flits__ schreef:

Januari
Stalgeld - € 165
Divoza - € 32,85
Hoefsmid - € 30
Totaal - € 227,85

Februari
Stalgeld - € 165
Epplejeck - € 24,45
Wormenkuur - € 20
Totaal - € 209,45

Maart
Stalgeld - € 165
Welkoop (Muesli) - € 14
Inenting - € 60,38
Totaal - € 344,83

April
Stalgeld - € 165
Tandarts - € 60
Zadelmaker - € 13,30
Totaal - € 302,30

Mei

Ik zou me bij die post "enting" toch eens achter het oor krabben. Voor dat geld kan ik er 4 laten enten.....

Behalve stalgeld en wat magnesium, hier alleen een mestonderzoek en wormspuit (30 euro).
De kosten zitten 'm hier vooral in de indirecte zaken zoals een trailertrekauto die de APK niet gehaald heeft en nu op een potente reparatie staat te wachten en daarmee de noodzaak om een auto (bestelbus) te huren voor een al langer gepland weekendje weg.

Ik betaalde hetzelfde voor enten. Kwam bij mij oa door 35 euro voorrijdkosten die ik verder niet kon delen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 12:25

Toen ik nog op pension stond, kocht ik wat muesli extra, maar deed daar lang mee...de incidentele kosten zoals wormspuit, telde ik niet mee.

Maar wat mensen vergeten is hun benzinekosten elke dag! Dat was mijn keuze wel met zoeken. Naar een stal...dat kan reuze oplopen..
Alles bij elkaar, stalgeld en benzinekosten heb ik opgeteld bij de hogere hypotheek door paard aan huis te hebben en kom lager uit...

Maar wel heel reeel om een goed kostenplaatje te hebben, zie eens wat de jaarkosten zijn := dan schrik je wel van deze hobby....en dat voor een uurtje per dag.

Als ik deze paarden niet meer heb, ga ik voor verzorg/bijrijd paard, wil ik best 100 euro per maand mee betalen, dekjes kopen, desnoods eigen op maat gemaakt zadel aanschaffen....maar al die overige kosten en zorgen? :n nee dat niet meer. Al die slapeloze nachten als ze weeeer wat hebben en dan die onduidelijkheid WAT ze dan hebben, van hot naar her en wat dat allemaal wel niet kost....

Enten is iets wat per kliniek en DA verschilt, goed shoppen, of mee doen met de rijvereniging, soms mag je aanhaken als je het vriendelijk vraagt....

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 12:33

russel schreef:
Toen ik nog op pension stond, kocht ik wat muesli extra, maar deed daar lang mee...de incidentele kosten zoals wormspuit, telde ik niet mee.

Maar wat mensen vergeten is hun benzinekosten elke dag! Dat was mijn keuze wel met zoeken. Naar een stal...dat kan reuze oplopen..
Alles bij elkaar, stalgeld en benzinekosten heb ik opgeteld bij de hogere hypotheek door paard aan huis te hebben en kom lager uit...

Maar wel heel reeel om een goed kostenplaatje te hebben, zie eens wat de jaarkosten zijn := dan schrik je wel van deze hobby....en dat voor een uurtje per dag.

Als ik deze paarden niet meer heb, ga ik voor verzorg/bijrijd paard, wil ik best 100 euro per maand mee betalen, dekjes kopen, desnoods eigen op maat gemaakt zadel aanschaffen....maar al die overige kosten en zorgen? :n nee dat niet meer. Al die slapeloze nachten als ze weeeer wat hebben en dan die onduidelijkheid WAT ze dan hebben, van hot naar her en wat dat allemaal wel niet kost....

Enten is iets wat per kliniek en DA verschilt, goed shoppen, of mee doen met de rijvereniging, soms mag je aanhaken als je het vriendelijk vraagt....

Wij enten de hele stal in een keer. Gewoon even de koppen bij elkaar steken, datum prikken, afspraak maken en klaar.

Ik wens daarintegen niet de bult werk die paarden aan huis oplevert.
Ik heb nu voor stalritten een koekblik-Pinda, goedkoper kan haast niet. Ding gaat als een scheermes en doet gewoon 1:20 hoe erg ik 'm ook mishandel (zojuist overbeladen met Range Rover onderdelen terug gekomen uit GB met de Frummel).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 13:01

Ikke,,snap ik, maar ik vind het leuk om voor mijn beestjes te zorgen, de hechte band die het geeft en ik ben blij dat ik echt goed voor ze kan zijn....al is het al voor ik naar bed ga nog even de drollen er uit, baal hooi...even kijken of ze ok zijn, in de ochtend op de wei, met de hitte in de schaduw, etc...

Te vaak gehad dat paard met wond werd binnen gezet zonder wat te zeggen, heb je pech en ben je een dag niet geweest, heb je ook dat nog eens met alle ellende van dien....te veel ellende gehad....

Niet aan huis is geen paard meer voor mij, geen tussenweg meer....

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 13:18

russel schreef:
Ikke,,snap ik, maar ik vind het leuk om voor mijn beestjes te zorgen, de hechte band die het geeft en ik ben blij dat ik echt goed voor ze kan zijn....al is het al voor ik naar bed ga nog even de drollen er uit, baal hooi...even kijken of ze ok zijn, in de ochtend op de wei, met de hitte in de schaduw, etc...

Te vaak gehad dat paard met wond werd binnen gezet zonder wat te zeggen, heb je pech en ben je een dag niet geweest, heb je ook dat nog eens met alle ellende van dien....te veel ellende gehad....

Niet aan huis is geen paard meer voor mij, geen tussenweg meer....

Als onze paarden iets overkomt, hangt er iemand aan de telefoon. Dat kan de stalbaas zijn, maar ook een stalgenoot. Kwestie van beetje oog hebben voor elkaars spul. Wellicht dat we daarom alleen maar verloop hebben op een dood paard of verhuizing ver weg?

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 13:25

Hier volgens mij net geen 30 euro excl. btw en excl. 40 euro visitekosten. Hier heeft de tandarts (ook dierenarts) twee jaar geleden een keertje geënt. Was vele malen goedkoper dan de dierenartsen van de kliniek. Kreeg er toen bij de kliniek wel opmerkingen over. :+ Of mijn paard naar het buitenland was geweest. Ze hebben de entingen wel 5 minuten bekeken. Ik kreeg er een beetje een raar gevoel bij. Het was gewoon een keurige Nederlandse paardenarts die ze had geënt en ook netjes op tijd, dus ik snapte het gedoe niet helemaal… Ik ben blij met de kliniek, maar alles is beduidend duurder, dus niet zo gek dat ik een ander laat enten als de gelegenheid zich een keer voordoet. Verder ben ik trouwe klant.

Bij mij gaat het weer leuk worden. Paard met wond, elke dag spuiten, antibiotica, pijnstillers, ontstekingsremmers, elke dag verband wisselen. Heb hier een mega pakket aan verbandmiddelen. En een ander paard heeft helaas echt een nieuw zadel nodig. De facturen komen waarschijnlijk allemaal in juni, dus dat wordt niet heel grappig.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 14:13

Hier rekent de DA ook een fikse bak voorrijkosten als je moet laten enten en ik ent niet met de groep mee (dat kan bij >10 paarden tegelijkertijd wel zonder verdere voorrijkosten). Gelukkig is de DA-post op 3,5 km afstand en rij ik voor de vaccinaties gewoon even langs. Dat kost niet eens zo heel veel tijd en het scheelt wel heel veel geld.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 15:43

vonneke schreef:
vuurneon schreef:

In de maand mei ben ik:

30 euro kwijt, hoefsmid.

Verder geen kosten.

Paard heeft de gehele maand niets gegeten?

Gras, maar dat betaal ik maar eens per jaar. Als er niets geks gebeurd qua ziekte, heb ik alleen 3 keer per jaar hoge kosten; huur, hooien en hooi kopen. Tussendoor alleen dierenarts, hoefsmid en wat verzorgingsproducten en de hoefsmid.

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 16:25

Nou de kosten van april.

Stalling. €220,00
Chiro. €260,00 2 keer deze maand geweest.
Voer. €61,60
Probiotica. €47,95
Luzerne. €25,00
Benzine. €75,00

Totaal. €689,55

De goedkoopste maand tot nu toe :D

Shinedown

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 19:05

Ik ben deze maand tot nu toe super goedkoop:

Stalling 150€ en Cowboy Magic 15€

Moet alleen nog een wormenkuur regelen :)

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 19:12

Stalling: 400
Trailerstalling: 10
Wedstrijd: 17,50
Dierenarts: gok: 200
Dierenarts chippen: rond 35
Masseur: 70
Lessen: 70
Schade trailer: gok 150
Trailerlaadvrouw: 50
Pilletjes paard: 8,-
Paspoorten: 78,50
En de maand is nog niet voorbij..
Shetters moeten hun inentingen hebben nog.
Tot nu toe: €1.089. Maar dit is een ruwe schatting. Trailerschaden weet ik niet zeker en dierenarts rekeningen ook niet. Stallingskosten kunnen ook iets hoger of lager liggen. Al met al een dure maand!

Kesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 19:17

Mijn weidehuur is inclusief kuil ('s winters) en ontwormen

Februari:
Weidehuur €95,-
Muesli €10,-

Maart:
Weidehuur €95,-
Privéles €18,-
Hoefsmid €28,-

April:
Weidehuur €95,-
Meusli €35,-
Tandarts €128,-
Nieuw halstertouw €6,-

Mei:
Weidehuur €95,-
Hoefsmid €28,-
Osteopaat €85.-
Divoza (ongeveer) €80,-

Mijn wekelijkse lessen betaal ik per jaar, maar de rekening moet nog binnenkomen :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 19:21

Ik ben aan lessen echt een godsvermogen kwijt. Maar zo nodig hihi

Jadeleigh263

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 19:23

Best grappig dat de een heel duur uitkomt en dat de ander echt voor een prikkie staat.

Mijn oude stalling kostte mij maar 50 euro per maand en dat was incl voer. (was ook voor een A pony)
En voor een paard €150,- per maand incl. voer, uitmesten & buitenzetten
Aangezien er geen garantie is dat het land blijft (vanwege plannen voor een snelweg) wil ik daar niet terug.

Nu is er in mijn buurt een enorm verschil qua prijs van stalling, aangezien wij weer van plan zijn om een paard aan te schaffen.

Richting haarlem wat heel erg in de buurt is zou ik rond de 300 a 400 euro komen per maand incl voer etc.

iets verder van haarlem vandaan kan ik weer voor €110 in de zomer maanden en €200 voor de wintermaanden staan

richting noordwijk zou ik rond de 175 zitten of de 200 per maand.

Of bij een kennis voor €150,- vriendenprijsje. vlakbij schiphol

Helaas, is de stalling wat voordelig is wel weer tussen de 12 a 20 km rijden :')

Waarschijnlijk ga ik in noordwijk staan aangezien ik ga studeren in Leiden en dan kom ik praktisch langs het dorp waar ik dan moet zijn. Zo ik ben benieuwd wat het echt gaat worden, ik probeer namelijk ongeveer een schatting te maken, aangezien alles veeeeeel duurder is dan mn oude stalling is het best moeilijk om een goede schatting te maken & je weet natuurlijk nooit wat de kosten echt zullen zijn. :')
Laatst bijgewerkt door Jadeleigh263 op 19-05-14 19:27, in het totaal 1 keer bewerkt