Paarden die altijd op stal staan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 19:03

Het is eigenlijk niet zo handig als een paard niet gewend is om op stal te staan.
Niet voor jezelf zolang je het paard hebt.
Maar het paard wordt in feite onverkoopbaar. :?
Helemaal als je zegt van: "paard wordt gek in stal, paard zou nooit aan een stal kunnen wennen etc etc" .
Alleen mensen die dezelfde huisvesting hebben, zouden het paard willen kopen.

Sees, mijn paard heeft wel een halve deur in een buitenstal!
En daar maakt ze graag gebruik van, hoor. :)
De andere paarden hebben dat niet, maar ik heb die deur er zelf in gezet.
En je ziet het verschil.
De andere 2 paarden naast haar, staan met hun neus tegen de tralies in een poging om te zien wat er gebeurt.
Maar mijn paard kan frank en vrij om zich heen kijken, en dat doet ze dan ook!

Bowen

Re: Paarden die altijd op stal staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 19:10

Daar zeg je wat, alhoewel ik het verkoopverhaal niet belangrijk vind(als ik al zou moeten verkopen wil ik toch alleen aan een bepaald soort mensen verkopen) vind ik het wel belangrijk dat mijn paarden zich wel op hun gemak in een kleinere ruimte kunnen voelen. Wat als er wat gebeurd waardoor ze op de kliniek moeten staan, of om andere medische redenen stalrust moeten hebben? Dan is het wel fijn als ze het kunnen zonder overstuur te raken.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 19:27

Bowen schreef:
Daar zeg je wat, alhoewel ik het verkoopverhaal niet belangrijk vind(als ik al zou moeten verkopen wil ik toch alleen aan een bepaald soort mensen verkopen) vind ik het wel belangrijk dat mijn paarden zich wel op hun gemak in een kleinere ruimte kunnen voelen. Wat als er wat gebeurd waardoor ze op de kliniek moeten staan, of om andere medische redenen stalrust moeten hebben? Dan is het wel fijn als ze het kunnen zonder overstuur te raken.

Dat vind ik ook. Ik zou hem niet verkopen naar mensen die hem in een stal willen zetten (al heb je daar natuurlijk nooit écht iets over te zeggen als je verkoopt, want uiteindelijk weet je niet of nieuwe eigenaren hun beloften nakomen). Het scheelt dat ik een shire heb en die passen over het algemeen toch niet zo makkelijk in een stal :')

Maar inderdaad, in het geval van medische noodzaak is het wel fijn als hij de stal kent. Dus ik geef de mijne wel eens zijn muesli in een stal :D en toen hij gecastreerd was, heeft hij een tijdje 's nachts op stal gestaan, omdat hij toen even niet bij de groep kon (vanwege de wond) en dus nog niet onder het afdak. Maar verder hoeft hij gelukkig nooit op stal.

Ik heb zelf trouwens minder moeite met het concept 'loopstal', dus met meerdere paarden in 1 ruime stal. Dat vind ik dan alweer een stuk paardvriendelijker. Of, als ze dan toch 's nachts op stal moeten, halve muren waaroverheen ze echt goed contact kunnen hebben (al heb je dan nog de fysieke nadelen van het niet voldoende kunnen bewegen).

BillieJean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 23:40

Het heeft zeker niets met de randstad te maken...ik heb op verschillende plaatsen in Nederland gewoond...van Den Bosch tot Wageningen en nu weer terug in de randstad. Maar overal waar ik ben geweest is wel ergens iets te vinden waar je paardje gewoon 24/7 buiten loopt. Het is een kwestie van goed zoeken ;) Sterker nog, ik zou mijn paard echt nooit op een stal zetten waar ze in een box moet. Zelfs niet als dat alleen 's nachts is. In mijn ogen hoort een paard niet in een box. Het is best gezellig als het baasje er is, maar alle overige 22 uren staat hij daar maar. In een ruimte wat je zou kunnen vergelijken met een wc-hokje voor mensen. Ze kunnen een stapje naar voren doen en een stapje opzij. Vroeger wist ik niet beter en vond ik al die stalletjes wel romantisch, maar tegenwoordig vind ik het verdrietig als ik paardjes in een box zie staan.

Het is btw wel haalbaar om paddocks goed bij te houden, het is maar net hoe je het aanpakt als stalhouder. Ik heb op een stal gestaan waar er meerdere paddocks waren met kuddes van 50 paarden per paddock. Dit werd heel professioneel schoon gehouden, machinaal. Er was een vrij groot verhard gedeelte waar ze met een schuiver zo de mest bij elkaar konden halen, en met regenachtig weer staan de paarden dan niet in de modder. De rest van de paddock werd ook met machines uitgemest. Paste je paard niet goed in de ene kudde? Dan probeerde je het in de andere. Ik ben helaas wel weg omdat mijn paard echt een mega muurbloempje is en zich nogal onzeker voelde in zo'n hele grote kudde. Maar dat komt omdat ze dat helemaal niet gewend is. Terug naar de kleinschalige paddocks dus! Waar ik wel alles weer zelf moet doen qua uitmesten en voeren. Maar ja dat heeft ook wel weer zijn charme!

En paarden die eenmaal luchtzuigen of een ander stalgebrek hebben ontwikkeld zullen dit gedrag altijd blijven vertonen, ook als ze eenmaal op een weiland terecht komen. Het gedrag kan wel iets verminderen als ze wat meer afleiding hebben, maar dit stereotiepe gedrag hebben de paarden aangeleerd in een box om zich prettig te kunnen voelen. Je kunt dit vergelijken met dieren in de dierentuin; ijsberende tijgers die heen en weer lopen langs het hek, olifanten die heen en weer wiegen...het is een manier om zich toch prettig te kunnen voelen wanneer ze zich in een leefomgeving bevinden waarin ze hun natuurlijke gedrag niet kunnen vertonen. Door dit stereotiep gedrag maken de dieren endorfine aan, een hormoon waardoor ze zich gelukkiger voelen. Omdat er een beloningssysteem aan dit gedrag gekoppeld is (weven, luchtzuigen = endorfine = gelukkig) blijft dit gedrag dus in hun systeem als ze dit eenmaal ontwikkeld hebben. Daarom doen ze het dus ook nog als ze eenmaal verhuisd zijn van leefomgeving (en dus op de wei staan of ineens 24/7 buiten zijn).
En het ergste is eigenlijk...als je dus een weefhek op je staldeur plaatst omdat je niet wil dat je paard meer weeft, of iets tegen luchtzuigen gebruikt, ontneem je de paarden hun manier om zich toch nog gelukkig te kunnen voelen. Je denkt ze er mee te helpen, maar in feite maak je ze er nog meer ongelukkig mee.

Spookie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 05:12

Mijn paarden zijn vanaf januari verhuisd naar een 24/7 buitenstal. Wel hebben ze samen een box waar ze in kunnen als ze willen. Mijn merrie staat er nooit in, mijn ruin alleen als het heel hard regent.
Ik zou eigenlijk niet anders meer willen, vooral het gedrag van mijn merrie is enorm veranderd, ookal stond ze op haar vorige stal meestal buiten overdag. In de winter bleven ze wel eens weken binnen en dat is voor mij uiteindelijk de reden geweest om weg te gaan.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 08:14

mika11 schreef:
Het is eigenlijk niet zo handig als een paard niet gewend is om op stal te staan.
Niet voor jezelf zolang je het paard hebt.
Maar het paard wordt in feite onverkoopbaar. :?
Helemaal als je zegt van: "paard wordt gek in stal, paard zou nooit aan een stal kunnen wennen etc etc" .
Alleen mensen die dezelfde huisvesting hebben, zouden het paard willen kopen.

Je hebt maar één koper nodig en er zijn er genoeg die met dezelfde wensen voor het paard rondlopen. ;)

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 15:06

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 20:08

Net zo goed als het niet handig is om een paard te hebben dat na een half uurtje paddock begint te flippen. Ik hoef echt geen paard dat de hele dag in een hoekje van de schuilstal staat te bibberen.

Het verschil is dat mijn paard prima op stal kan staan, sterker nog, ze loopt er zo in als je niet oplet.
Niet omdat ze zielig is overigens, maar holle bolle gijs controleert dan even of er nog wat fastfood ligt.

Mukkietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 08:51

Ik vind het om medische redenen idd belangrijk dat een paard op stal kan, en dan niet overstuur raakt. Voor verkoop vind ik het onzin, want er zijn zoveel mensen die hun paarden 24/7 buiten houden. En je kunt er natuurlijk nooit 100% op vertrouwen, maar dit is een manier van paarden houden die je denk ik niet zomaar gaat veranderen. Daarbij zou ik mijn paard nooit verkopen haha. Maar van de andere kant, vind ik het even belangrijk dat een paard het gewend is om buiten te staan. En dat hij niet helemaal gaat stressen en langs de draad gaat rennen. Dat is namelijk precies hetzelfde als een paard dat niet op stal wilt.

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 09:55

Gelukkig kan mijn paard het allebei, in de zomer 3 maanden vakantie non-stop op de wei en na een paar dagen wennen ook weer relaxed op stal.... Ben toch wel blij met een makkelijk paard, ook een paar dagen op vakantie in een andere omgeving raakt hij niet van over de zeik, zolang hij maar lekker wat kan eten en voldoende aandacht krijgt (van mensen of soortgenoten) vindt hij het wel prima....

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 12:27

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 12:56

Wat een super stuk en wat een duidelijke metafoor (de vergelijking met konijnen) Ik vind het stiekem wel grappig dat veel argumenten die hier genoemd worden waarom het paard niet veel buiten staat, terug komen in de blog :)

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 13:07

Zo, dat is klaar en duidelijk, vind ik.
Helemaal mee eens!!

Spookie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 13:11

Ook helemaal mee eens!

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 14:15

Grappig stuk

paulinebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 20:06

Erg goed geschreven, moest er verschrikkelijk om lachen en de waarheid als een koe natuurlijk...
breng hier nog maar iets tegen in....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 20:18

Tja, ik zeg niet dat het niet waar is wat ze schrijven, en ze hebben wel vaker goede stukken over allerlei onderwerpen.. Maar ik las bv. dat paarden altijd moeten kunnen eten, vanaf de grond (maar de grond in de stal is dan weer niet goed genoeg, ze moeten een weide hebben en kunnen rondlopen). Herinner me nog een onderzoek van een tijd geleden dat 24/7 op (vet) gras helemaal niet gezond is voor de paarden. En al de paarden die hier rondlopen die te dik zijn en allerlei gerelateerde ziektes hebben liegt er ook niet om ...

Over alles kan je discussiëren .. en dat zal ook altijd zo blijven vrees ik ... Een paard is een paard, maar elk paard is ook een individu .. en dat wordt nogal eens vergeten.

chikohaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 21:40

paulinebes schreef:
Erg goed geschreven, moest er verschrikkelijk om lachen en de waarheid als een koe natuurlijk...

Het is helemaal niet de waarheid als een koe, het is gewoon een mening die op het internet gezet is. En omdat die mening in jouw straatje past, betekent t niet dat het een waarheid is.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 21:44

Ik ben benieuwd naar wat gefundeerde tegenargumenten :)

paulinebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 21:58

chikohaa schreef:
paulinebes schreef:

Het is helemaal niet de waarheid als een koe, het is gewoon een mening die op het internet gezet is. En omdat die mening in jouw straatje past, betekent t niet dat het een waarheid is.

Het past zeker in mijn straatje *\o/* ben blij dat ik me herken in zo'n leuk geschreven stuk.
maar het is niet zomaar een mening; het is dmv gedegen en jarenlang wetenschappelijk onderzoek onderbouwd. Ik weet niet wat jouw waarheid is, maar ik hoop van harte dat deze ook een beetje op feiten is gebaseerd.

chikohaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 22:05

Mijn mening heb ik allang verteld in dit topic.

paulinebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 22:10

Sorry dat ik m niet heb onthouden :(:)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 08:22

[***] schreef:
Tja, ik zeg niet dat het niet waar is wat ze schrijven, en ze hebben wel vaker goede stukken over allerlei onderwerpen.. Maar ik las bv. dat paarden altijd moeten kunnen eten, vanaf de grond (maar de grond in de stal is dan weer niet goed genoeg, ze moeten een weide hebben en kunnen rondlopen). Herinner me nog een onderzoek van een tijd geleden dat 24/7 op (vet) gras helemaal niet gezond is voor de paarden. En al de paarden die hier rondlopen die te dik zijn en allerlei gerelateerde ziektes hebben liegt er ook niet om ...

Over alles kan je discussiëren .. en dat zal ook altijd zo blijven vrees ik ... Een paard is een paard, maar elk paard is ook een individu .. en dat wordt nogal eens vergeten.

Nu doe je eigenlijk een beetje waar in het stuk juist voor gewaarschuwd word...
Er word nergens gezegd dat je paard in een vette wei MOET, er word gezegd dat in de stal paarden vaak een pluk hooi pakken en dan hun hoofd snel weer omhoog doen omdat ze anders niks kunnen zien, en volgens die mevrouw ook omdat het er stoffig is en stinkt. Als je ze in de wei laat lopen OF buiten hooi van de grond voert, is het waarschijnlijker dat ze het hoofd laag houden (en daardoor op de juist manier kauwen) omdat ze dan geen box wand om zich heen hebben die hun zicht belemmert.

Waarmee ik niet wil zeggen dat ik heilig ben, want ik voer uit een grote fruitkist en nog een hooinet, dus dat is eigenlijk ook niet perfect, maar ik blijf werken aan verbeteringen, stapje voor stapje kom ik er wel.

Edit: Ik vind het een fantastisch stuk, hoewel ik eerlijk gezegd moet toegeven dat ik als meisje van zes ook begonnen ben met één konijn in zo'n houten hokje. Overdag mocht hij in een ren en soms een paar uur los in de tuin, maar waarom wij toch bedacht hadden dat dat beest s'nachts in zo'n minikooi moest... Het is maar goed dat we door de jaren heen wijzer werden, en we uiteindelijk een ren hadden die zo groot was dat mensen vroegen waar de andere konijnen waren (want ze zagen er maar twee) anders had ik mijn paard wie weet wel hetzelfde aangedaan. :=
Maar echt een goede metafoor, die konijnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 08:39

Moet eerlijk bekennen dat ik het stuk niet aandachtig gelezen heb. Las iets over onbeperkt eten en dat in de stal niet goed was, ookal was het op de grond, en dat het grazend in een weide moest zijn.. Is ook iets wat je vaker als argument leest voor "24/7" buiten, maar zitten ook haken en ogen aan, vandaar..

Die van mij eten trouwens gewoon in de stal, gaan echt niet na elke hap rondkijken ofzo. Eentje gaat wel soppen in zijn drinkbak :P

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 08:57

[***] schreef:
Moet eerlijk bekennen dat ik het stuk niet aandachtig gelezen heb. Las iets over onbeperkt eten en dat in de stal niet goed was, ookal was het op de grond, en dat het grazend in een weide moest zijn.. Is ook iets wat je vaker als argument leest voor "24/7" buiten, maar zitten ook haken en ogen aan, vandaar..

Die van mij eten trouwens gewoon in de stal, gaan echt niet na elke hap rondkijken ofzo. Eentje gaat wel soppen in zijn drinkbak :P

Als je het stuk niet aandachtig gelezen hebt, is het wel moeilijk er een gefundeerde mening over te hebben, vind je niet?

Wat hierboven gezegd wordt over paarden die te dik zijn omdat ze op een te vette wei staan, tja, vind je het gek? In het wild moeten paarden vaak zoeken naar eten/gras en lopen ze dus wel wat kilometers. Op een afgesloten wei hebben ze het eten maar voor het grijpen en moeten ze er minder moeite voor doen. Waarmee ik absoluut niet wil pleiten om alle paarden dan maar gewoon los te laten, dat is (dankzij de mens) natuurlijk niet mogelijk. Om die reden staan mijn paarden op hun paddock en komen ze een uur of vier per dag op de wei, zodat ze zich niet moddervet kunnen eten (en ik kan je vertellen, een Haflinger slank houden, het is een uitdaging!). Op de paddock krijgen ze wel nog hooi - hoeveelheid is afhankelijk van hoe rijk het gras is: in de zomer krijgen ze minder hooi bij, in de winter meer.