[***] schreef:Tja, ik zeg niet dat het niet waar is wat ze schrijven, en ze hebben wel vaker goede stukken over allerlei onderwerpen.. Maar ik las bv. dat paarden altijd moeten kunnen eten, vanaf de grond (maar de grond in de stal is dan weer niet goed genoeg, ze moeten een weide hebben en kunnen rondlopen). Herinner me nog een onderzoek van een tijd geleden dat 24/7 op (vet) gras helemaal niet gezond is voor de paarden. En al de paarden die hier rondlopen die te dik zijn en allerlei gerelateerde ziektes hebben liegt er ook niet om ...
Over alles kan je discussiëren .. en dat zal ook altijd zo blijven vrees ik ... Een paard is een paard, maar elk paard is ook een individu .. en dat wordt nogal eens vergeten.
Nu doe je eigenlijk een beetje waar in het stuk juist voor gewaarschuwd word...
Er word nergens gezegd dat je paard in een vette wei MOET, er word gezegd dat in de stal paarden vaak een pluk hooi pakken en dan hun hoofd snel weer omhoog doen omdat ze anders niks kunnen zien, en volgens die mevrouw ook omdat het er stoffig is en stinkt. Als je ze in de wei laat lopen OF buiten hooi van de grond voert, is het waarschijnlijker dat ze het hoofd laag houden (en daardoor op de juist manier kauwen) omdat ze dan geen box wand om zich heen hebben die hun zicht belemmert.
Waarmee ik niet wil zeggen dat ik heilig ben, want ik voer uit een grote fruitkist en nog een hooinet, dus dat is eigenlijk ook niet perfect, maar ik blijf werken aan verbeteringen, stapje voor stapje kom ik er wel.
Edit: Ik vind het een fantastisch stuk, hoewel ik eerlijk gezegd moet toegeven dat ik als meisje van zes ook begonnen ben met één konijn in zo'n houten hokje. Overdag mocht hij in een ren en soms een paar uur los in de tuin, maar waarom wij toch bedacht hadden dat dat beest s'nachts in zo'n minikooi moest... Het is maar goed dat we door de jaren heen wijzer werden, en we uiteindelijk een ren hadden die zo groot was dat mensen vroegen waar de andere konijnen waren (want ze zagen er maar twee) anders had ik mijn paard wie weet wel hetzelfde aangedaan.
Maar echt een goede metafoor, die konijnen.