Welke stal/weiland moet ik kiezen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Snorkel8

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 09:18

M_nouska schreef:
Ja stuur maar!
xLes, ik zal voor stal 2 gaan. Stuur je huidige staleigenaresse anders een flinke bos bloemen en een merci?

ik heb zelf al besloten hahaha dank je wel voor het aanbieden. ik heb voor welzijn van mijn paard gekozen en dat voelt verdomde goed!

Lunameyza

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 09:43

Ik zou ook voor 2 gaan :j

M_nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 18:08

Xpinoxx schreef:
M_nouska schreef:
Ja stuur maar!
xLes, ik zal voor stal 2 gaan. Stuur je huidige staleigenaresse anders een flinke bos bloemen en een merci?

ik heb zelf al besloten hahaha dank je wel voor het aanbieden. ik heb voor welzijn van mijn paard gekozen en dat voelt verdomde goed!

Geen probleem, fijn dat je een keuze hebt gemaakt.
Als je nog vragen hebt, je kan me altijd een pb'tje sturen :j

Narcissa

Re: [Centraal] Welke stal/weiland moet ik kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 12:42

Ik heb gekozen :). Het gaat stal 2 worden!

Binnenbakoptie is er niet meer maar dan nog enkele voordelen:
- zomer weidegang op stuk van 1ha, winter ruime paddock dus jaar door 24/7 buiten
- buitenbak op scheldezand 25*40
- goede verlichting op hoge palen
- vlak bij mij

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 15:13

xLes schreef:
Ik heb gekozen :). Het gaat stal 2 worden!

Binnenbakoptie is er niet meer maar dan nog enkele voordelen:
- zomer weidegang op stuk van 1ha, winter ruime paddock dus jaar door 24/7 buiten
- buitenbak op scheldezand 25*40
- goede verlichting op hoge palen
- vlak bij mij

Goede keus! :j Veel plezier! Per wanneer ga je?

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 16:44

Bedankt!
31 juli vertrekken we. Mag mijn paard nu na een operatie terug beginnen opnemen, en doe dit liever in een omgeving die ze kent, dat ze niet schrikt van iets nieuw en over haar grenzen gaat. En dan is haar nieuwe plek ook volledig klaar voor haar :D

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 19:01

Ik heb ook gekozen en dat is voor de weide bij in de straat.
Woensdag verhuizen mijn paarden

Eva1975

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 07:58

Via deze weg wil ik toch ook graag wat meer advies ...

Ik sta met mijn pony van 15 jaar en gevoelig voor hoefbevangenheid op een stal op 50 meter lopen van huis. De weide is voor het grootste deel een dijk en er is een kleine platte wei. Hier doe ik alles zelf. Dit houdt in dus minimaal 2x per dag er naar toe en voeren en buiten en binnen zetten en aangezien ik ook werk is er weinig optie om de weidetijd te bepereken. Er is geen bak of schuilstal of stromend water op de weide. Rijden doe ik dus vooral door op buitenrit te gaan en af en toe een westernles te pakken bij LLyda in Destelbergen. Tot afgelopen maand kon ik in speciale gevallen de buurvrouw vragen om mijn pony binnen of buiten te zetten maar deze zijn verhuisd.

De andere mogelijkheid is dat ik haar verhuis naar een manege in de buurt, ongeveer 5 km van huis vandaan. Hier staat ze in pension en kan ik gebruik maken van 3 binnenrijbakken en een grote buitenbak ook kan ze daar iedere dag een aantal uur naar buiten. Niet echt een wei maar meer een speelveld. Het andere voordeel is ook dat mijn zoon (10 jaar) hier ook op de pony kan rijden (hij lest ook bij llyda) en dat mijn dochter(7 jaar) hier op een leuke kinderpony lest.
Het nadeel is dat ik dan niet iedere dag aanwezig kan zijn. Maar de tijd die ik heb kan dan wel met rijden worden gevuld in plaats van mesten, voeren en weideonderhoud.

Wat zouden jullie doen?

M_nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 09:26

Wat jezelf fijner vind. Wil je je pony uit handen geven door niet alles zelf meer te doen of wil je toch liever zelf alles beslissen. Als hij gevoelig is voor hoefbevangenheid en je op je huidige wei niet echt er rekening mee kan houden, zou ik voor stal 2 gaan. Je kan lekker rijden, hij staat niet meer op het gras maar ik gok doordat het een manege bedrijf is, ze veel minder buiten staan, als ik het fout heb, moet je het zeggen.

Mijn keuze gaat voor stal 2

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 09:42

Dat klinkt als aardig wat staltijd, zoals bij veel maneges. Dat zou geen optie zijn voor mij.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 17:13

Iknzou niet op stal 2 willen staan, omdat ze te weinig buiten komrn.

M_nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 19:40

Hoe lang staan ze op stal 2 buiten? Dat zou voor mij de druppel zijn. Staan ze per dag 2 uur buiten. Niet stal 2, staat ze 10 uur buiten dan is het een hele lastige keuze.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 14:24

Dat is afhankelijk van hoeveel je dier buiten kan lopen. Kan dat in de zomer de hele dag (6 tot 8 uur) en in de winter een antal uren (3 uur of langer) en kun je zelf daarnaast elke dag je dier er uit halen en beweging geven dan is het oke. Maar als "een paar uur" 2 uurtjes per dag is... dan zou ik dat niet genoeg vinden voor jaarrond.

Loveyourself

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 16:11

Hoi allemaal!
Ik heb 2 stallen op het oog voor mijn paarden (2 stuks). Mijn paarden kunnen alleen met elkaar opschieten, ze schoppen, sluiten andere paarden buiten en zijn alleen maar met z'n tweetjes. Ik heb in de omgeving rond gekeken en deze 2 stallen bevielen me wel.

STAL 1:
* €350,- per maand hele jaar rond.
* 20 minuten met de auto.

- Ik kan mijn paard met z'n tweetjes in een groep neerzetten, moet ik alles zelf doen.
- In de zomer op een grote weide met schuilmogelijkheden, bomen en een grote plas water.
- Winter staan ze met mooi weer op de "winterweide" en als het slechter weer is staan ze met een grote schuilstal, onbeperkt kuil/hooi met verhard stukje en een groot stuk zand.
- Er is een grote bak van 20 x 40 met verlichting en spiegels en een bak waar je in kan longeren 20 x 20.
- Er is een kleine stal met 10 stallen en je krijgt 1 stal toegewezen waar je je spullen kwijt.
- Met 10 minuten afstand ben je in het bos.

Nadelen:
Er is geen toezicht, wel camera's maar de eigenaar van de stal woont op 5 minuten afstand.
Ik vind zelf €350,- per maand erg veel. Ik moet zelf hooi, voer, vlas etc allemaal zelf kopen.

STAL 2:
* €400,- per maand.
* 5 minuten van huis.

- Paarden komen in de winter van 09:00 - 17:00 buiten in een verharde paddock met stuk zand en schuilmogelijkheden.
- In de zomer staan ze 24/7 buiten met bomen en een grote ton water die elke dag word verschoond.
- Ze mesten uit, zetten buiten, verwisselen dekens, als je eigen voer hebt gaat er een klein beetje van de prijs af.
- 1 binnenbak 20x40 1 binnenbak 30x70 waar ze 2 bakken van hebben gemaakt (kan ook 1) 30 x 50 30 x 20.
- 2 buitenbakken van 20 x 60 en 40 x 70.
- In totaal staan er 40 paarden.
- Eigenaar woont op de stal.
- Elke dag open van 08:00 - 21:00
- Eigen ingang tot bos

Nadelen:
- De stallen zijn afgesloten, aan de zijkanten zit een klein gat met tralies en de voorkant zit tralies.
- Ze krijgen om 08:00 in de stal hooi, dan om 12:00 in de paddock hooi en om 17:00 hooi. (Paarden krijgen klein beetje krachtvoer en hebben dus meer hooi nodig)
- Het is groot en ik hou van kleinschalig.

Mirel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-15 19:14

Beste allemaal,

Ook ik heb grote twijfels :o

Stal 1 de plek waar ik nu sta.
Paarden staan 24/7/365 buiten met schuilstal.
Het is op basis van doe het zelf.
Wel achter een huis dus er is altijd toezicht en in geval van nood wil de eigenaar helpen.
Veel gras, misschien wel een beetje teveel gras in de zomer.
In de winter staan de paarden op een pad van 100 meter lang met aan het eind een stukje wei wat kapot gelopen mag worden.
Er is een "bak"of eigenlijk een plek waar we kunnen rijden grondwerken etc.
Uitrij mogelijkheden perfect!

Kosten 250 per maand excl hooi stro etc voor twee paarden.

Stal 2
Paarden staan 24/7/365 buiten met schuilstal, het is de bedoeling dat daar ooit een pp gemaakt gaat worden.
Het is aan huis en de eigenaar voert en we moeten samen het mesten regelen.
Weinig gras in de zomer voor 4 paarden (twee van mij en twee van de eigenaar)
Er is geen bak maar het is de bedoeling dat het ooit gaat komen.
Uitrij mogelijkheden perfect, gelijk aan stal 1.

Kosten 300 euro per maand voor twee paarden incl hooi.

Beide plekken zijn 20 min rijden van huis omdat ik het heel erg belangrijk om in het bos te kunnen rijden.

Zelf zorg vind ik geen probleem maar merk dat het door de reisafstand best veel plannen is, ook al vind ik het heerlijk om het allemaal zelf voor het zeggen te hebben.

Roep maar wat jullie zouden doen, misschien dat jullie een vraag hebben waar ik nog niet over heb nagedacht.

Zandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 09:45

Beste loveyourself: Ik zou voor stal 2 gaan. Is wel wat duurder, maar je hebt meer voorzieningen. 40 paarden vind ik eigenlijk niet echt grootschalig. Ligt eraan hoe laat de meeste mensen komen. Als het zich wat spreidt over de dag dan hoef je geen last van drukte te hebben.

Mirel: uhm, ik zie weinig verschil tussen beide stallen. Wat is de reden dat je wilt verhuizen?

Zandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 09:58

Ik ben zelf ook aan het twijfelen tussen mijn huidige stal en een nieuwe stal

Huidige stal:
Nadeel:
- Zeer grootschalig; 102 paarden. Hierdoor in de winter rond etenstijd (na werktijd) vaak topdrukte in de binnenbak. Om te longeren moet je vaak lang wachten (anderen mensen zijn dan voor)
- Heeft ook publiek dat mij minder ligt (niet iedereen hoor)
- weides veranderen vaak (van grootte). Kudde samensteling kan snel veranderen (staan nu 14 paarden op ruinenkudde). Er wordt geen rekening gehouden met de samenstelling in de kudde (alles mag erbij en dan wordt er wel gekeken of het goed gaat). Geen goede intro in de kudde (wordt er gewoon bij gegooid). Paarden hebben ijzers achter. Geen wormbeleid.
- In de zomer mogelijkheid 24/7 buiten in de winter maar kort; tot ongeveer 3 uur
- Zeer druk omdat er ook vaak wedstrijden georganiseerd worden
Boordeel:
- ligt in mijn straat
- Zeer goede faciliteiten. (2 buitenbakken en 2 binnenbakken)
- Zeer mooie, grote, goed geventileerde stallen met buitenluik en contact met andere paarden mogelijk
- eigen hooi en stro opslag. Je bepaald zelf wat ze te eten krijgen ed
- geen openingstijden
- zeer aardige eigenaren
- omdat ik op basis van zelfzorg sta in het niet duur (tussen de 200 en 280 in de winter)
- ruinenweides is (nu nog) 1,5 hectare en mijn paaard heeft er veel vriendjes

Stal 2:
Voordeel:
- Bij boer achterom, dus goed toezicht
- Ik deel het geheel alleen samen met mijn zus, geen last meer dus van drukte
- paarden staan 24/7 buiten met stal, verharde paddock en uitloop naar buitenbak en weides
- 4500 vierkante meter weides voor 3 paarden
- buitenbak aanwezig (18 bij 38m)
- redelijke uitrijmogelijkheden
- er is veel mogelijk/bespreekbaar
- vooral in de winter paard toch lekker veel buiten, geen probleem meer met modderweides en weinig weide gang. paarden kunnen dan op paddock en buitenbak

Nadeel:
- veel minder faciliteiten, geen binnenbak en kleinere buitenbak
- niet om de hoek; 20 min rijden
- het is nog niet zeker of mijn paard met de merrie van mijn zus kan opschieten
- geen kudde meer van 14 paarden, maar 3 paarden
- geen verlichting

Nou, ben benieuwd := :=

Qua kosten ongeveer even duur

Snorkel8

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 10:19

@Zandro, wat doe je met jou paard? rijd je wedstrijden, recreatief? hoe vaak? moet je paard elke dag lopen of vind hij/zij bij wijze van 1x per week genoeg?

Zandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 11:42

Ik rij nu ongeveer 4 keer per week. Veel buitenritjes; maar ook af en toe longeren en in de bak rijden. Ik rij geen wedstrijden en heb ook deze ambitie niet, maar hou mijn paarden wel graag goed in conditie.
Ik heb een tinkertje

Zandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 11:44

Mijn tinker vindt het niet erg om "stil" te staan..... Ik ben echter gewend om 4 keer per week te rijden en gebruik het om lekker af te schakelen van mijn werk..

Snorkel8

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 11:50

Oke :) als ik heel eerlijk ben zou ik dan voor stal 2 gaan, als het slecht weer is en je niet kan rijden is dat voor je paardje dan niet een wereld probleem. Je kan jezelf afvragen waar je paard het gelukkigst wordt en waar jijzelf het meeste waarde aan hecht. Zo heb ik de beslissing ook gemaakt. Paard is nu het gelukkigst op een rustige stal. Maar vind jij bijv. de binnenbak het belangrijkste dan moet je niet weggaan.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 14:01

Als je heel fanatiek bent, voldoende tijd hebt om je paard buiten te laten zijn in de winter en veel traint/rijdt dan is voor jou de eerste stal fijner. Je kunt daar het hele jaar goed bezig.

ben je meer recreatief en minder fanatiek dan zou ik voor 2 gaan. Je paard kan er dan altijd uit met voldoende beweging ele jaar door. Trainen wordt minder belangrijk. 4500m2 wei is weinig voor 3 paarden een heel seizoen. Maar wellicht heeft de boer nog wat extra gras als het te snel op is? Voor snel te dikke paarden wel ideaal.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 08:51

Ik zou ook rekening houden met de afstand. 20 minuten is op zich niet heel lang, maar nu ben je gewend dat het bij jou in de straat is. Dat is echt heel relaxed, je kunt er altijd tussendoor even naar toe. Ik vind de buitenuren in de winter idd weinig, maar ik zou toch niet zo snel weggaan. Je hebt er erg veel voordelen en omdat het zo dichtbij is kun je je paard er denk ik zelf vaak tussendoor uithalen.

Zandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 09:56

Ik zie dat ik het wat ongelukkig geschreven heb. In de winter staat hij van 8 tot ongeveer 3 uur buiten; dus niet maar 3 uurtjes

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 10:00

Dat is nogal een verschil. Ik zou niet weggaan. Vind het alternatief niet aantrekkelijk genoeg.