[Discussie] Paard 23 uur per dag op stal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Re: [Discussie] Paard 23 uur per dag op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 17:29

Nee, ik voer (in principe) niet meer dan gras aan een zogende merrie.
Nog 1x dan:
Elk paard, zogend of niet zogend, hengst/merrie/ruin krijgt in de stalperiode hooi/kuil en basisbrok.
Als ze de wei op gaan (mei ongeveer) krijgen ze gras, gras, en gras.. Is het gras op komt er een baal hooi in het land. Dit verschilt per jaar, nogal afhankelijk van het weer en de grootte van de groep.
Komen ze weer op stal (ca oktober) worden de veulens afgespeend (afhankelijk van geboortedatum) en krijgen ze weer hooi/kuil en basisbrok.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 18:22

Ilse_123 schreef:
Bijvoeren is niet erg nodig als er genoeg gras staat, al hebben zogende merrie's daar vrijwel nooit genoeg aan. Zijn er ook geen bomen?

Ja er staat genoeg gras. Geen bomen. Weiland heeft aan drie kanten sloten waar de paarden uit drinken. Aan een korte zijde naar het toegangspad is een hek.
De paarden zijn overigens prachtig en niet mager.
Maar toen ze net op het land kwamen in april was het rotweer. Ik vond het sneu voor de veulens die net een of twee weken oud waren.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 18:26

LadyMadonna, maar dan voer je toch meer dan gras? Dat dat niet permanent is en niet veel, dat had ik vanaf het begin al door. Maar hooi en basisbrok is bij mijn weten geen gras.
Het gras raakt op zeg je. En dan kom ik weer bij mijn initiële uitspraak dat een Belgische/Nederlandse weide niet in alle voedingsstoffen kan voorzien bij een drachtige en zogende merrie.

Ik vind het wel een heel klein beetje grappig dat het blijkbaar ik ben die beter moet lezen. :')

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 19:28

Gypsy schreef:
Maar waarom persé opsluiten. Als het dier zo graag in een stal wil gaat het er toch vanzelf wel in.

Waarom niet opsluiten als dat in belang van het dier is en in je eigen belang?

De mijne wordt in de winter snachts opgesloten in zijn stal omdat er geen mogelijkheid is voor inloopstal. Overdag loopt hij lekker in de wei en hij vindt het geen enkel probleem omdat hij niet beter weet en omdat hij er geen last van heeft.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 19:30

Nikass schreef:
piezze schreef:
Ik denk dat paarden die geen dekens krijgen en zo min mogelijk op stal staan inderdaad een betere afweer hebben tegen kou en nattigheid. De mijne wel tenminste. Moet er wel bij zeggen dat ik spaarzaam ben met borstelen zodat de vacht functioneel blijft. En ook knip ik geen sokken en trek ik geen manen enzo.
Dat zijn keuzes, begin je wel aan dit soort dingen, dan moet je je paard wel helpen ja als die staat te rillen.

Ik knip nooit iets, geen manen, geen sokjes, ik scheer de oren niet uit en al die flauwekul. Mijn paard is gewoon zoals ze is en borstelen doe ik alleen kort functioneel voor het rijden.
Maar daarom heeft ze het nog wel koud als de temperatuur onder de 15 graden komt en het langdurig regent. Ze staat elke dag buiten en alleen 's nachts op stal.

Ja ik weet ook niet waarom, de mijne heb ik het nog nooit koud zien hebben, ook niet als het min 10 is. Misschien heb jij een speciaal binnen / deken ras? :+

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 19:33

Nikass schreef:
Op het land naast ons staat een kudde van zeven volwassen merries en drie veulens. Ze staan er van april tot oktober/november. Drie hectare land, geen schuilmogelijkheid. Geen extra aandacht/bijvoeren oid.

En is dat erg dan?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 19:59

Totaal geen mogelijkheid om even te schuilen vind ik inderdaad erg.

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 23:07

De combinatie regen en wind maakt dat ze het koud krijgen. Wilde paarden zoeken beschutting onder de bomen of tegen de rotsen oid. Een gedomesticeerd paard die met zijn kudde in een kaal weiland staat kan nergens schuilen en kan het inderdaad koud krijgen. Een deken bij slecht weer kan dan helpen, of een plek maken waar ze uit de wind kunnen staan. Dat is absoluut het belangrijkste.
Dat men daarom dus hun paard een deken om doet, of snachts op stal zet begrijp ik heel goed. Ik ben daar ook begonnen. Toen ik verhuisde naar Noorwegen durfde ik ze swinters niet buiten te laten, snachts bij temperaturen tussen de -20 en -30. Dus sliepen ze het eerste jaar binnen.
Nu ben ik inmiddels zover dat ze 24/7 buiten lopen, ook in de winter. Zonder deken. Ze hebben een afdak waaronder ze vrijwel altijd hooi hebben, en kunnen de inloopbox in om te slapen. Ze maken er wel degelijk gebruik van.

Ik persoonlijk, met mijn ervaringen hier in dit land, vind dat je het per paard en per stalling moet bekijken. Ik ben ook voor zoveel mogelijk buiten, maar een paard dat het constant koud heeft is in zijn stal (eventueel voor een paar uurtjes) denk ik veel gelukkig dan buiten in de regen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 01:09

LadyMadonna, maar zoals gezegd is Nederlands gras niet altijd e overal voedzaam genoeg. Je hebt misschien lange tijd genoeg gras en ze worden niet te dun, maar de voedingsstoffen die ze missen zie je niet.
Om je heen zien je wel paarden zo opgroeien, maar de problemen komen soms jaren later pas naar buiten.
Idem met paarden/veulens die verkeerd voer hebben gehad zoals de meeste biks.

Kuil/voordroog/hooi komt van die zelfde weides, dus bezit ook vaak niet voldoende voeding voor paarden. Heb je je ruwvoer weleens laten testen? Dan zul je zien dat er nog veel ontbreekt, wat zowel veulens als volwassen paarden juist hard nodig hebben.

En nogmaals; problemen komen vaak pas veel later naar buiten en op verschillende manieren. De buitenkant van een paard zegt wel wat, maar lang niet alles!!

wbt het topic; Het is per situatie en paard verschillend. Er staan heel veel paarden 24/7 buiten op alleen een groene grasmat. Zie hierboven over tekorten.

Maar ik denk en zie wel dat paarden wel gewend raken aan temperaturen en zichzelf beter aan het weer aanpassen.
Mijn bijna zwarte pony heeft echt last van de hitte. Maar hij staat niet 24/7 buiten, dus ik regel het voor hem. Ik rij dagelijks langs weides met paarde die 24/7 buiten staan en ik heb laatst eens gekeken. Ze stonden met hete weer heel rustig, niet te zweten en niks aan de hand.
Ik zou schaduw willen, maar ik denk dat als ze 24/7 gewend zijn en paard kan het zelf regelen, het wel scheelt.

Voor mezelf geldt, dat ik sowieso graag wil dat die van ons er veel uit komen, maar wij zorgen daarbij ook voor afwisseling. Die van mij staan nu 4 uurtjes op het gras met graasmaskers. ( ex bevangen ) We hebben ze later altijd nog op de paddock, we wandelen en rijden. Na het rijden vind ik het ook heel belangrijk dat ze nog even buiten kunnen staan en paard zijn. Maar we wandelen veel aan de hand, omdat ze toch te vaak stil staan en ik het fijn vindt dat ze ook bewegen, met name na gras eten.

Met stromende regen, hagel of onweer vind ik het onzin ze uren buiten te laten als ze bij het hek gaan staan. Lekker in schone stal met voldoende ruwvoer vinden die van ons dan prima. Neemt niet weg, dat ik dan wel zorg voor een stevige wandeling of met echt vreselijk weer extra ga poetsen etc.

Paarden die enkele uren per dag buiten komen op een paddock staan maar te staan en ik zie daarin maar weinig verschil of verbetering met op stal staan. Geef ze dan vriendjes, of zorg voor een grotere paddock of maak een track. Natuurlijk zien ze buiten wat, maar ik zie/zag paarden alleen maar een beetje suffen of zichzelf verwonden door gek te doen op veel te weinig m2.

BiHB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 08:29

Ik heb drie open stallen, uitkomend op een verharde uitloop, bij elkaar zo'n 100 m² voor een shetje, een welshje en een fjord.
Hier staan ze snachts en in de winter op.
Ze kunnen dus altijd kiezen of ze binnen of buiten staan.

Zomers komen ze overdag op t land, en in de winter zolang het land het houd ( lage weilanden hier en dus snel nat )
Als het land het niet meer toelaat gaan ze 5-6 keer per week een aantal uur in een grote bak.

Daarbij krijgen ze regelmatig beweging in de vorm van vrijwerken, longeren, agility, fietsen, aangespannen of evt bereden...

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 10:07

piezze schreef:
Gypsy schreef:
Maar waarom persé opsluiten. Als het dier zo graag in een stal wil gaat het er toch vanzelf wel in.

Waarom niet opsluiten als dat in belang van het dier is en in je eigen belang?

De mijne wordt in de winter snachts opgesloten in zijn stal omdat er geen mogelijkheid is voor inloopstal. Overdag loopt hij lekker in de wei en hij vindt het geen enkel probleem omdat hij niet beter weet en omdat hij er geen last van heeft.

Dan is het niet opsluiten in het belang van het dier imo, dan is het gewoon een compromis bij gebrek aan beter.

Een typische nederlandse kale wei zonder schuilstal vind ik eerlijk gezegd ook een beetje sneu. Maak een takkenwal, zet bomen neer, plant struiken, koop zo'n verplaatsbare tent van die mag je gewoon altijd en overal neerzetten, maar laat ze niet zo staan idd.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 10:16

Is idd typisch nederland want in nederland mag je niet zomaar een schuilstal neer knallen in een weiland voor het belang van je dier. 8)7

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 10:29

Eh ja dat is waar, maar een beetje slim baasje vind de mazen wel.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 14:00

Ik ben wel erg benieuwd naar de mazen in het net, want wij hebben in principe een wei zonder schuilstal met een nu illegale :o container als schuilstal.