Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Tooske schreef:Onbeperkt hooi klinkt hier allemaal heel mooi maar is vaak gewoon niet haalbaar als zou ik het graag willen.
Op mijn stal krijgen ze standaard 3 keer ruwvoer in de winter en 2 keer in de zomer. (hele dagen wei)
Ik betaal al geld bij per maand om een extra keer hooi te krijgen dat is dus in de winter 2 keer kuil 2 keer hooi.
En in de zomer 2 keer kuil en 1 keer hooi. Ze krijgen dan echt ruim. Maar meer is gewoon niet mogelijk.
Ze krijgt wel 3 keer luzerne bij haar krachtvoer.
max66 schreef:Varekaj schreef:Ik ben zo iemand wiens paarden nu al amper nog buitenkomen.
Hoeveel komen je paarden dan wel buiten Varekaj?
Die van mij staat nog steeds van 10-19 uur buiten. Ben met deze koude nachten wel blij dat ze s'nachts binnenstaat eigenlijk.....
Nitaake schreef:Kim_Evendi: heb je het al geprobeerd bij het kleine stalletje tegenover de tankval, tussen Driehuis en Santpoort in? Bij Anne Marie, zij heeft volgens mij nog plek, kunnen ze 24/7 buiten staan in een (eigen) paddock.
kyrkelover schreef:Nikass schreef:Ja het maakt wel uit Kyrkelover. Ik zal je zeggen waarom. Als ik mijn paard destijds niet had gekocht stond ze nu nog de hele dag in een stal van 3 bij 3 en kwam niet buiten óf, en dat denk ik eigenlijk eerder, ze was al naar de slager. Ik heb er destijds alles aan gedaan om haar zoveel mogelijk te bieden. Ze kwam daardoor 6 tot 8 uur per dag van stal. Te weinig naar mijn zin, maar voor een stal vrijwel zonder buitenmogelijkheden was het veel. Iedereen verklaarde me voor gek als ik weer eens in de stromende regen twee uur met haar aan de hand stond te grazen. Ondertussen zoekend naar een beter alternatief. Maar dat moet je wel eerst vinden.
Ik had kunnen besluiten om mijn paard niet te kopen, ik was tenslotte niet op zoek naar een eigen paard > ze kwam op mijn pad. Maar ik kon het niet over mijn hart verkrijgen dat ze dan weer alleen maar op stal zou staan (want ik hield van haar en kon dat niet verdragen) en ik wist dat ik haar iets beters kon bieden. Niet direct, want ik wilde eerst het beste alternatief vinden om zodoende niet te vaak te hoeven verhuizen. Dus het heeft even geduurd, maar daar heb ik geen spijt van. Die tijd hebben we benut om een hele goede band op te bouwen (wie besteed er 6 tot 8 uur per dag tijd en aandacht aan zijn paard??) en te wennen: want ze heeft alsnog heel erg moeten wennen aan de overgang van stal naar buitenpaard en ze is nu na een jaar nog niet in staat om dag en nacht buiten te staan. Ze staat nu ze op een stal waar een lekker lang weideseizoen geldt (maart tot november) en waar in de winter (kleine) paddocks beschikbaar zijn. Probleem is wel een niet altijd te rijden bak. Ik mis het dressuur rijden heel erg, nu ik dat maar af en toe kan doen ipv de 6 dagen per week die ik gewend was. En ik heb daar nog geen oplossing voor.
Als ik jou was tegengekomen in de periode dat ik nog op mijn oude stal stond en op zoek was naar iets anders, dan had je me veroordeeld: hoe kun je op een stal staan zonder weidegang? Maar dan had je niet geweten dat elke vrije minuut en elke cent naar mijn paard ging en dat ik bezig was met het vinden van een beter alternatief. Daarom vind ik dat je niet zo snel moet (ver-)oordelen. Natuurlijk heb je een visie over hoe je vindt dat een paard gehouden zou moeten worden: als ik op mijn oude stal wel eens bij mijn paard op stal zat en ik zag al die andere paarden uit hun weefrek hangen, van het ene been op het andere, niets te doen, niets te eten... ja dan brak mijn hart! En dan haatte ik de eigenaren die het niets kon schelen. Daarom ben ik er ook weggegaan. Dus ik denk dat wij hetzelfde ideaalbeeld voor ogen hebben. maar bekijk de situatie individueel voordat je iemand onderuit haalt.
Nee je leest het verkeerd jou paard kwam 6 tot 8 uur per dag uit zijn stal. Dat is dan toch geen enkel probleem.
Of de staleigenaar je paard naar buiten doet of jij zelf is daarbij niet relevant.
Jij had zelf de tijd en de mogelijkheid om je paard voldoende naar buiten te laten.
Ik heb het over de mensen die dat zelf ook niet hebben en waarvan het paard dus 23 uur per dag of meer in hun box staan.
Dat is dus een gigantisch verschil tegenover jou situatie.