Wie heeft zijn paard nu nog min. 4 uur buiten staan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hoe veel uur per dag staat je paard buiten (paddock of weiland)?

Helemaal niet, alleen als ik rij komt ze uit haar box
32 (1%)
1 á 2 uur
104 (3%)
2 á 3 uur
132 (4%)
4 uur of meer
1678 (55%)
24 uur per dag
1069 (35%)

Totaal aantal stemmen: 3015

Tooske

Re: Wie heeft zijn paard nu nog min. 4 uur buiten staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 22:45

Ik doe ook niet aan boxrust hoor 2 peesblessures gehad hier en heelde prima elke dag naar buiten.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 08:35

Tooske schreef:
Onbeperkt hooi klinkt hier allemaal heel mooi maar is vaak gewoon niet haalbaar als zou ik het graag willen.
Op mijn stal krijgen ze standaard 3 keer ruwvoer in de winter en 2 keer in de zomer. (hele dagen wei)
Ik betaal al geld bij per maand om een extra keer hooi te krijgen dat is dus in de winter 2 keer kuil 2 keer hooi.
En in de zomer 2 keer kuil en 1 keer hooi. Ze krijgen dan echt ruim. Maar meer is gewoon niet mogelijk.
Ze krijgt wel 3 keer luzerne bij haar krachtvoer.

Niet mogelijk... het zijn keuzes he? Op deze stal, in deze situatie is het niet mogelijk, omdat je afhankelijk bent. Ook dit is te veranderen, waardoor dingen wel degelijk mogelijk zijn. prioriteiten en keuzes.... daar gaat het om bij dit soort dingen.
Ze krijgen ruim, blijkbaar niet ruim genoeg als je paard zand gaat eten..

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 09:13

Ik heb het niet over zand eten... Dat was vast iemand anders hoor....
Mijn merrie heeft hier meer als voldoende aan. Maar mij ging het meer om het gemak waarmee mensen
het over onbeperkt ruwvoer hebben... Stallen hier in de buurt geven 2 hooguit 3 keer ruwvoer dus ik heb het al getroffen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 10:35

max66 schreef:
Varekaj schreef:
Ik ben zo iemand wiens paarden nu al amper nog buitenkomen.

Hoeveel komen je paarden dan wel buiten Varekaj?

Die van mij staat nog steeds van 10-19 uur buiten. Ben met deze koude nachten wel blij dat ze s'nachts binnenstaat eigenlijk.....

Hoe ik het dan doe? Het weerbericht opvolgen, elke dag opnieuw puzzelen en mijn hoofd breken wat mogelijk is en er het beste van maken. Ik heb ook een hengst, dat maakt het er niet makkelijker op. Ben allang blij dat ik met hem welkom ben op de enige stal in de regio die überhaupt weidegang/paddock aanbiedt in de winter! Het is hun fout niet dat ze drainage steken die dan achteraf compleet de mist in gaat.
De hengst is ook de enige die al ingereden is, die rij ik nu stilaan door. Met hem heb ik 2x/week les en minimaal 1x/week ga ik kilometers vreten in de velden. Hij heeft die afwisseling ook nodig om lekker fris bij de les te blijven. Als het weer meezit en school dan doe ik dat vaker, of ik plak er een sessie longeren aan vast. Sowieso mag hij voor of na het rijden vaak nog een uur (of langer als het kan) in de buitenbak met een vriendje omdat ik dan de stallen doe, voer geef en klaarzet voor de dag nadien.
De shetjes kunnen wel overdag naar buiten omdat die veel minder last hebben van wegzakken in de blub maar ze staan dan vaak in een hoekje te pitten. Ik mag immers niet bijvoeren. belangrijk om te weten is dat ook urine niet altijd even goed afgevoerd raakt op de paddock, zeker niet na een dag zware regenval. Dat blijft dan ook wel eens in plassen staan. Daarin wilt niemand zijn paard zetten, laat staan voeren denk ik dan.

Mijn eigen weiland ligt op 1u15 wandelafstand te paard, galopstukjes inclusief (handgalopje). Heb wel het idee om bij mooi, droog winterweer de hengst daarheen te brengen voor een weekend. Ene dag daarheen, dag erna terug naar stal. Meer kan niet, heb echt niet genoeg gras in de zomer dan en het lapje grond heeft ook zijn rust verdiend. probleem is dat hij dan weer alleen staat, te voet is het te ver om de shets even te brengen en andere pony is nog niet bomproof genoeg om de straat op te gaan.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 12:08

Dat over het weerbericht snap ik eigenlijk niet zo goed.
Zolsng er geen orkaan of storm of syberische kou voorspelt wordt kunnen ze makkelijk een poos buiten.
Liefst wel met een vriendje want alleen is ook maar alleen.

Ier

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 12:10

Die van mij zet ik iedere ochtend buiten op een bestraat stuk, 2 hele ruime schuilstallen met daarbij een hooiruif waarin ik kuil gooi. Ze kunnen er een prima stuk lopen. Enige nadeel is dat er geen gras of zand als bodem is, maar dat neem ik graag voor lief. Alles beter dan 24/7 op stal... Ze gaat s'ochtends rond een uur of 10 naar buiten & komt rond 17u30 weer naar stal. :)

OlympicOrry

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 12:12

Mijn merrie komt nog elke dag meer dan 8-10 uur buiten, dit vind ik erg belangrijk, onder het motto van de boog kan niet altijd gespannen staan, ze heeft ook haar rust nodig die ze vind bij het op de wei/paddock staan. Ik moet overigens wel toegeven dat ze nu niet meer op de wei mogen maar wel nog elke dag in grote paddocks staan in een groepje van meestal 3, hoewel mijn soms wel eens alleen staat.
Ze hebben op deze paddocks geen schuilstal maar staan erg beschut door de vele bomen die rondom staan, daarom gaan ze snachts ook op stal.

Kim_Evendi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 13:03

Mijn pony staat helaas nog maar 6 uur per dag buiten, van 10:00 tot 16:00. |(
Ik vind het véél te weinig en ben dringend op zoek naar een andere stal.
Ik ken 2 stallen waar de paarden 24/7 buiten staan, maar de 1 heeft geen plek en bij de ander staan de paarden 's winters met veel te veel paarden in een te kleine paddock waardoor er echt altijd onrust en ruzie is, ook staan ze daar zomers echt in hele vette weides (bijna alle paarden daar zijn ernstig te dik) en dat kan mijn pony niet hebben.

Dus als iemand een stalletje o.i.d weet in de omgeving van Haarlem (+ 20 km), waar de paarden veel naar buiten gaan...??? :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 15:38

@Kyrke: Dat weerbericht heeft verschillende motivaties.
Als ze aangeven dat het erg gaat regenen hou ik ze binnen. Er is 0 beschutting, ook niet tegen wind. Je ziet ze dan op een hoopje in een hoek gedrumd staan waar de pakken voordroog achter liggen en er 1m haag is van de buren.
Ik mag ook geen hooi bijvoeren dus bij erge regenval en koude, snijdende wind hebben ze ook geen ruwvoer om zichzelf warm te houden. Heb wel regendekens (ongevoerd).
Ze kunnen niet met 4 tegelijk naar buiten. Paddock is wat klein én dan zitten ze wel eens te dollen, vooral de 2 grote. Al stappend raken ze al redelijk vast in de blub, heb er geen zin in dat er eentje vastzit net als hij kort wil draaien. Dan schroeft die zijn eigen voet er af. Als het flink gaat regenen heb je op een paar plaatsen gewoon vloeibaar zand ipv modder, dat mengt zich dan ook met urine en mest omdat alles verzadigd is en het niet weg kan.

En vooral: ze weigeren gewoon zelf om op de paddock rond te lopen. Is hij te zompig dan willen ze niet eens door de poort. Ook op de weide zie ik dat, heb er 2 die bij de minste drup regen gelijk het schuilhok opzoeken. Die stonden deze week ook al met een snotneus tijdens 1 dagen omdat ze een fikse bui met koude wind te verduren hadden gehad -O- (Jonge paarden maar maken standaard weinig wintervacht aan en superdun zomervachtje). Probeer in die mate ook hun eigen voorkeuren te respecteren, als ze uit vrije wil al amper regen kiezen ga ik ze er nu ook niet in dwingen.

Vanaf het moment dat de bodem ietsje opdroogt of minder zuigt gooi ik ze wel gelijk buiten overdag, altijd 1 grote met een shet of de 2 shetjes samen. Een beetje blub vind ik ook niet erg maar ik zak er zelf al tot halfweg de kuit in...

Nitaake

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 16:07

Kim_Evendi: heb je het al geprobeerd bij het kleine stalletje tegenover de tankval, tussen Driehuis en Santpoort in? Bij Anne Marie, zij heeft volgens mij nog plek, kunnen ze 24/7 buiten staan in een (eigen) paddock.

marloes91

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 16:09

Ik sta met mijn paard op een volpension, ze staan daar in de zomer gewoon 24/7 buiten. (tenzij het heel raar weer zou worden)
En ze gaat nu vanaf 1 oktober snachts naar binnen, afhankelijk van hoe laat het donker wordt qua tijdstip, nu gaat ze rond 17:00 naar binnen, en komt om 08:00 weer naar buiten.

Stalwenning

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 16:14

Bij ons komen ze van 08.00 tot 15.00 buiten en daarnaast krijgen ze 3x daags hooi en brokken. En worden ze nog gereden en/of gelongeerd. Ik vind het wel belangrijk dat ze genoeg kunnen bewegen en paard kunnen zijn. Maar nu heb ik ze wel aan huis staan dus bepaal ik het gelukkig zelf. Van af 3 uur word er gereden en getraind. En soms nog savond in de paddock.

Kronk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 16:38

die van mij gaan tussen 7u-8u naar buiten (nu) op hun paddock en komen rond 17.30u naar binnen.. worden gereden/gelongeerd en ik heb ze thuis staan. 3X per dag hooi & 2X per dag muesli... zijn blije knollies :j en probeer dit ritme zo lang mogelijk vol te houden (ivm weersomstandigheden). Ik heb nog nooit een zeiknatte paddock gehad, dus ze kunnen hier eigenlijk altijd wel naar buiten +:)+

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 17:02

Die van mij staan nu nog 24/7 buiten en gaan straks op stal waarvan ze overdacht vanaf 8/9 uur tot 4/5 uur gewoon naar buiten gaan.

RubyAlice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 17:03

Ze staat alleen niet buiten als het hoost van de lucht :)

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 17:09

Die van mij staat overdag wel buiten in een paddockje (stukje bestraat, stukje zacht).
Vind het ook wel belangrijk dat ze een frisse neus kunnen halen. Maar met weer zoals vandaag (regen, regen, regen) staat hij niet de hele dag, na een paar uurtjes hebben ze het dan ook wel weer gezien.
Hij kan prima tegen kou en sneeuw, maar regen is voor hem geen pretje.

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 17:31

Sinds juni deze nieuwe plek op zandgrond, staan nog 24/7 buiten met schuilstal(die ik ze alleen in de zomer heb zien gebruiken tegen de zon en prikbeesten). het is even afwachten hoe de grond zich gaat houden, dat is voor ons ook wennen. Maar we hebben nog een stuk wat we nog niet gebruikt hebben. Het is wel wat verder van huis(12 km), dus hoe precies deze winter weet ik nog niet.
Voorheen stonden ze tussen 8 en 9 buiten en om een uur of 4-5 weer binnen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 17:37

Ik heb het vooral lastig met de afweging wat is mogelijk en wat niet. Zo heb ik wel ongevoerde regendekens.

Gooi ik ze dan alsnog naar buiten met deken om met het idee "buiten is buiten en de rest is jammer" of hou ik ze dan toch weer binnen omdat dat veiliger is (veel minder kans op ernstig letsel in die blub, minder kans om mok te ontwikkelen of losgeraakte ijzers) en omdat ze daar eigen het grootste deel van de dag gewoon hooi kunnen knagen.
Moest de bodem droger zijn dan zou ik ze overdag evengoed buiten gooien :)

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 17:39

Ik zou de kans op blessures wel meenemen.
Wat jammer dat het zo ernstig gesteld is met de bodem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 18:22

Vooral omdat die mensen echt met de beste wil alles hebben gedaan om een paddock te maken speciaal voor mijn hengst. Niemand had verwacht dat het zo slecht zou uitdraaien, is voor hen ook een fikse financiële opdoffer.
Ze hebben ook net de hele buitenbak voorzien van verlichting en 1 van hun weilanden is compleet verwoest door vandalen + het stroomapparaat is gestolen, budget om het aan te passen is er nu absoluut niet. (Stalbaas is particulier die 's winters stallen verhuurt in bijberoep). En het irritante is dat de buitenbak net dezelfde zandlaag heeft als de paddock en die is echt het hele jaar door te rijden! Die ligt zelfs top met dit weer. Er liggen plassen op maar hij blijft erg mooi meeveren, heeft amper hinder als er sneeuw op ligt (weinig ijsvorming of gladheid), kortom echt top. In de paddock is het dan weer een complete ramp...

Hoe meer ze in de paddock gaan hoe meer de blubber zich ook gaat verspreiden en alles omgewoeld raakt. Geen pretje om te zien hoe je paard moet worstelen om tot aan de poort te raken.

Kim_Evendi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 19:27

Nitaake schreef:
Kim_Evendi: heb je het al geprobeerd bij het kleine stalletje tegenover de tankval, tussen Driehuis en Santpoort in? Bij Anne Marie, zij heeft volgens mij nog plek, kunnen ze 24/7 buiten staan in een (eigen) paddock.

Bedankt voor de tip, maar ik vind de uitloop/ paddock daar te klein.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 20:20

kyrkelover schreef:
Nikass schreef:
Ja het maakt wel uit Kyrkelover. Ik zal je zeggen waarom. Als ik mijn paard destijds niet had gekocht stond ze nu nog de hele dag in een stal van 3 bij 3 en kwam niet buiten óf, en dat denk ik eigenlijk eerder, ze was al naar de slager. Ik heb er destijds alles aan gedaan om haar zoveel mogelijk te bieden. Ze kwam daardoor 6 tot 8 uur per dag van stal. Te weinig naar mijn zin, maar voor een stal vrijwel zonder buitenmogelijkheden was het veel. Iedereen verklaarde me voor gek als ik weer eens in de stromende regen twee uur met haar aan de hand stond te grazen. Ondertussen zoekend naar een beter alternatief. Maar dat moet je wel eerst vinden.
Ik had kunnen besluiten om mijn paard niet te kopen, ik was tenslotte niet op zoek naar een eigen paard > ze kwam op mijn pad. Maar ik kon het niet over mijn hart verkrijgen dat ze dan weer alleen maar op stal zou staan (want ik hield van haar en kon dat niet verdragen) en ik wist dat ik haar iets beters kon bieden. Niet direct, want ik wilde eerst het beste alternatief vinden om zodoende niet te vaak te hoeven verhuizen. Dus het heeft even geduurd, maar daar heb ik geen spijt van. Die tijd hebben we benut om een hele goede band op te bouwen (wie besteed er 6 tot 8 uur per dag tijd en aandacht aan zijn paard??) en te wennen: want ze heeft alsnog heel erg moeten wennen aan de overgang van stal naar buitenpaard en ze is nu na een jaar nog niet in staat om dag en nacht buiten te staan. Ze staat nu ze op een stal waar een lekker lang weideseizoen geldt (maart tot november) en waar in de winter (kleine) paddocks beschikbaar zijn. Probleem is wel een niet altijd te rijden bak. Ik mis het dressuur rijden heel erg, nu ik dat maar af en toe kan doen ipv de 6 dagen per week die ik gewend was. En ik heb daar nog geen oplossing voor.
Als ik jou was tegengekomen in de periode dat ik nog op mijn oude stal stond en op zoek was naar iets anders, dan had je me veroordeeld: hoe kun je op een stal staan zonder weidegang? Maar dan had je niet geweten dat elke vrije minuut en elke cent naar mijn paard ging en dat ik bezig was met het vinden van een beter alternatief. Daarom vind ik dat je niet zo snel moet (ver-)oordelen. Natuurlijk heb je een visie over hoe je vindt dat een paard gehouden zou moeten worden: als ik op mijn oude stal wel eens bij mijn paard op stal zat en ik zag al die andere paarden uit hun weefrek hangen, van het ene been op het andere, niets te doen, niets te eten... ja dan brak mijn hart! En dan haatte ik de eigenaren die het niets kon schelen. Daarom ben ik er ook weggegaan. Dus ik denk dat wij hetzelfde ideaalbeeld voor ogen hebben. maar bekijk de situatie individueel voordat je iemand onderuit haalt.

Nee je leest het verkeerd jou paard kwam 6 tot 8 uur per dag uit zijn stal. Dat is dan toch geen enkel probleem.
Of de staleigenaar je paard naar buiten doet of jij zelf is daarbij niet relevant.
Jij had zelf de tijd en de mogelijkheid om je paard voldoende naar buiten te laten.
Ik heb het over de mensen die dat zelf ook niet hebben en waarvan het paard dus 23 uur per dag of meer in hun box staan.
Dat is dus een gigantisch verschil tegenover jou situatie.

Nou ik vond het wel een probleem, het was in weer en wind niet vol te houden en ik vond het veel te weinig. Maar ik denk dat we het eens zijn hoor. Maar ik durfde bijna niet te zeggen dat ik op een stal zonder weidegang stond want dan wordt je wel snel veroordeeld, terwijl niemand weet hoeveel moeite je doet. En dat gevoel werd versterkt omdat ik me toch al elke dag schuldig voelde tegen over mijn paard. Het is wel een raar wereldje trouwens, want op die manege vonden ze mij dus zwaar overdreven. Iedereen reed daar een uurtje per dag in de binnenbak, bij mooi weer reed een enkeling een bosritje (manege ligt in het bos... maar de meesten durfden niet buiten te rijden) en paard een uurtje in de paddock. In de winter kwamen de paarden maandenlang letterlijk niet buiten (stal -binnenbak). En nooit los of met vriendjes, zelfs niet kunnen rollen... (mocht niet in de binnenbak en als het hele buitenterrein dan onder water staat houdt het wel een beetje op).

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 20:22

Kim-Evendi is Uithoorn te ver? Wat zijn je verdere wensen? Bij Uithoorn heb je een stalletje waar de paarden altijd buiten staan (Eén groeps buiten verblijf met schuilstal) het hele jaar door. Ze hebben volgens mij wel een wachtlijst.

Sorriso

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 20:24

24u p/d nog steeds, scheelt wel dat ze alleen in de paddock en de bak staan, met drainage, dus geen probleem. Ze staan alleen eventjes binnen als de een rijden is, dan moet de ander ook even binnen. Of na het rijden als ze erg nat zijn.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 20:35

En worden jullie paarden er allemaal erg blij van met dit weer? Mijn paard heeft vanochtend 3,5 uur in de paddock gestaan. Ze staat dan te wachten en te wachten of ze er uit mag want na één, hooguit twee uur is ze het méér dan zat.