Tarieven verzorgster/bijrijdster

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ponyparadijs

Re: Tarieven verzorgster/bijrijdster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 20:01

Ook ik sta er momenteel meer naast als dat ik er op zit. Dat is bewust vanwege lichamelijke problemen.
En ook daardoor nu mijn baan in de paarden moeten beeindigen. Zo jammer!

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 20:09

Nu ja, ik zit er ook heel graag op, maar dan wel op mijn eigen B.J. (Avatar) en hopenlijk over een jaartje of zo ook op mijn nu 3,5 jarige merrie.
Het verlangen om op een van andermans paarden te gaan zitten en rijden heb ik niet meer sedert ik eigen paarden heb.

Echter verricht ik nog steeds en ook al heel lange tijd, in de ochtenduren alle basis-werkzaamheden en meer, bij een paardenhouderij/fokkerij en dat is me prima zo. Ik leef mee met het wel en wee, en ken ze inmiddels als mijn binnenzak.

Er komen wel eens nieuwe mensen/meiden/jongens speciaal uitgeselecteerd om de paarden te trainen en te rijden. Ik ben blij dat ik dat niet ook nog hoef te doen, zou daar niet eens tijd voor hebben, met mijn eigen paarden en Dobermanns (dat zijn honden).

Fijn, als ik weet hoe laat men komt, dan laat ik A. binnenstaan of doe ik B. juist naar buiten, afhankelijk van. Soms wordt er daar een paard verkocht, dat vind ik soms niet makkelijk, als ik die al zoveel jaren heb gehanteerd, soms als veulen nog heb gekend. Maar dat gaat hier dan ook niet zo maar... de paarden kosten wat, en het is niet van : wie het meest biedt heeft hem/haar. Het zijn kwaliteits-paarden, waren jaren en jaren begeleiding en werk in zit. Men ziet ze graag eens terug.

Ik ook. Maar ik heb nog steeds geen verbeelding of kapsones... het basiswerk moet GOED en gedegen gedaan worden, zodat daar voor niemand omkijken meer naar is.
Dan weer moet C. een wintervacht voor de winter aankweken, dus nu weer ander dekenbeleid (afbouwen). Dan heeft veulen X weer een raar bultje, of merrie Y een paar rare plekjes... dat meld ik dan meteen, er is nooit iets ECHT bijzonders, en de eigenaar zit er ook de hele dag met de neus bovenop, maar wil het allemaal wel a la minuut weten.

Met paarden is het dagelijks weer iets anders, ook al probeer je een vast schema aan te houden.

Als ik (de hemel verhoede het) ooit een "verzorgster" of "bijrijder" nodig zou hebben, zouden die toch wel even geheel en wel ALLES dus, mee moeten gaan lopen in de dagelijkse verzorging en handel en wandel, anders: NO DEAL.

verastar1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 20:59

ik vind beide leuk ik heb een mini en een grote om te verzorgen en alleen voor de grote betaal ik voor ik vind het zelf meevallen voor wat ik mag heb deze week al een paar keer extra gereden

LastDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 21:32

betalen? liever niet. ligt er aan als het echt voor de onderhoud is oke. maar ik heb wel meegemaakt dat het paard werd gebruikt voor het verdient van geld :j
ik heb vele paarden gereden zonder een cent te betalen. al merk ik nu. dat steeds meer eigenaren toch een bedrag willen zien in de maand ;)

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 21:33

Mindim schreef:
Maw, jij wilt rijden, maar als je er uberhaupt iets voor moet doen, dan is het je te veel? Dus jij bent zo iemand die wil rijden en voor de rest heb je anderen en het mag niets kosten? Das toch enorm arrogant en een waardeloze houding naar een eigenaar en zijn paard? Dat noem ik de madam uithangen.

Ik zeg niet dat ik het zo wil(de), ik zeg dat het zo toevallig ging (en door dit soort topic weet ik pas hoe bijzonder dat was toen)... ik wist niet beter. Tsja als je dat 'de madam uithangen' noemt vraag ik me af of jij dan tegen zo'n adres nee zou hebben gezegd? Nu wil ik het niet meer omdat ik voor de tijd en geld die ik anders in reistijd en verzorgen van een andermans paard steek dan net zo goed zelf een paard erbij kon kopen (dat is wat ik heb gedaan dus).

Citaat:
Ik mestte zelf de stallen, ik deed de paarden wanneer ze op vakantie waren en ik deed alles wat bij paarden houden hoort. Dat deed ik gewoon, daar hoefde men neit om te vragen. Omdat ik gek ben met paarden en alles er om heen.
Ik heb idd nooit betaald, maar ik heb nooit mijn neus opgehaald voor klussen omdat ik me de ruiter voelde. Ik heb nog nooit gedacht dat de eigenaar zich wel enorm dankbaar moest voelen om mij.

Dus als jij op een stal had bijgereden waar de eigenaar zei; "nee, liever niet, ik mest de stallen zelf en ik heb liever dat jij je tijd in rijden steekt als je hier bent" zou jij tegen zijn zin in tóch de stallen zijn gaan doen? Dan zou je ook bij mij niet hoeven komen, want ik doe bij mijn paarden de stallen ook liever zelf. Toen ik een bijrijder had voor mijn vorige paard had ik die persoon ook alleen voor het trainen, niet voor het verzorgen. Dat vind ik mijn taak als eigenaar en ik doe het graag. Dat is hoe ik het doe, mijn mening dus. Maar ik ga dan weer niet zeggen dat eigenaars die hun bijrijder als vanzelfsprekende verzorger zien "de madam uithangen". Ik vind alleen dat mensen die de bijrijder als verzorger 'gebruiken' en óók nog eens geld vragen niet erg fair, dáárom reageer ik in dit topic.

Citaat:
Enne grondwerk is geen klusje.

Voor mij niet, ik heb de ponies als hobby. Maar voor mensen die werken met paarden zijn rijden en grondwerken ook gewoon werk ;).

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 23:04

larissa288 schreef:
betalen? liever niet. ligt er aan als het echt voor de onderhoud is oke. maar ik heb wel meegemaakt dat het paard werd gebruikt voor het verdient van geld :j
ik heb vele paarden gereden zonder een cent te betalen. al merk ik nu. dat steeds meer eigenaren toch een bedrag willen zien in de maand ;)

ik quote mezelf even uit een ander topic waarom ik vind dat een bijrijder wel zou moeten betalen. Waarom zou ik krom liggen voor mijn hobby en een ander er wel gratis van laten genieten? Als je veel klusjes doet of alleen verzorgt vind ik betalen absoluut niet nodig, maar als je alleen maar hoeft te rijden en weinig hoeft te doen zie ik niet in waarom daar niet iets tegen over zou staan

knuffeldier schreef:
ik heb in het begin van het topic een keer gereageerd, en tot pagina 15 actief mee gelezen. Daarna half half mee gelezen. Toch stoor ik me een beetje aan de houding van sommige mensen. Echt die attitude van dat een eigenaar toch maar heel blij met ze moet zijn en dat het wel heel erg raar zou zijn als ze moeten betalen. Dan denk ik altijd, koop maar eens zelf een paard, zal je zien hoeveel het je kost.

Ik vind het overigens wel belachelijk als je voor verzorgen zou moeten betalen. Als je als bijrijder veel klusjes doet vind ik het ook wel gerechtvaardigd dat je (vrijwel) gratis mag rijden. Maar voor degenen die alleen hoeven te rijden en het raar vinden dat ze moeten betalen, heb ik hier een heel leuk rekensommentje (met betrekking op mijn paard)

Mijn paard kost me aan stalling en verzekering 360 euro in de maand. Dat is 12 euro per dag.
Wat krijg ik daar voor:
- een schitterend paard onder mn kont(zie profiel), die bovendien ook nog erg braaf is met rijden. En zo'n kwaliteit vind je niet op een manege
- Binnenbak buitenbak
- Zelf mesten en zelf binnen en buitenzetten.

Wat zou ik krijgen als manege ruiter: een uur groepsles met 12 personen voor 19 euro per keer. Dus 1 keer per week per maand is dan al zo'n 80 euro.

Maar laten we nu eens naar het echte kostenplaatje kijken die een eigenaar heeft(ff mijn situatie)
- 310 stalliing
- 50 verzekering
- 14 hoefsmid (28 per 2 maanden)
- 11 krachtvoer
-83 afschrijving (op een auto rekent iedereen afschrijving, dus waarom op een paard niet. 85 euro is de prijs van mijn paard en zadel samen en dan een afschrijvingsperiode van 10 jaar)

In totaal kom ik dan op 468 p.m en dan heb ik nog geen meter gereden en niks extra's. Dat is 15,6 euro per dag.

Dus ik denk dat je als bijrijder een verrekte goede deal hebt als je voor 25 a 30 euro voor 1 dag in de week per maand mijn paard mag rijden.
Ik heb overigens een bijrijder voor 1 dag in de week en die hoeft niks te betalen. Het gaat me gewoon om het principe en ik word af en toe best giftig als ik de reachties van sommigen lees die niet willen betalen maar wel lekker willen rijden. Ik denk dan koop er dan zelf 1 of ga terug naar de manege, daar moet je ook gewoon betalen. Ik laat heel veel om mijn paard te betalen. Waarom zou ik alles moeten dokken en zou een ander wel gratis zijn hobby moeten beoefenen en zou ik als eigenaar nog dankbaar moeten zijn ook. Voordat ik mijn paard kocht ben ik ook betalende bijrijder geweest en daar heb ik nooit een probleem van gemaakt.

Zo ff genoeg gespuid. Ik heb overigens een bijrijder voor 1 dag in de week en die hoeft me niet te betalen. Omdat ze me veel heeft geholpen (en nog steeds) en erg waardevol voor me is. En het is bovendien een erg fijne vriendin. Maar mocht zij stoppen gaat de volgende waarschijnlijk wel 25 a 30 per dag/per week in de maand betalen.

Ik vind overigens wel dat als je betaald en het paard raakt kreupel dat je per direct niet meer zou hoeven te betalen tot dat het paard weer te rijden is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 23:47

sallandval schreef:
Ik zeg niet dat ik het zo wil(de), ik zeg dat het zo toevallig ging (en door dit soort topic weet ik pas hoe bijzonder dat was toen)... ik wist niet beter. Tsja als je dat 'de madam uithangen' noemt vraag ik me af of jij dan tegen zo'n adres nee zou hebben gezegd? Nu wil ik het niet meer omdat ik voor de tijd en geld die ik anders in reistijd en verzorgen van een andermans paard steek dan net zo goed zelf een paard erbij kon kopen (dat is wat ik heb gedaan dus).

Dat je het in je studententijd niet gewend was ala, maar om bij latere bijrijdpaarden die je neemt om je eigen niveau bij te houden dat te doen, dat vind ik idd de madam uithangen. Je zegt immers dat je er zelf beter van wordt, maar dat je niet van plan bent om eerst klussen te moeten doen. Dat hoefde je vroeger niet en ben je niet van plan nu wel te gaan doen.

Ik zei nee tegen stallen waar ik alleen maar hoefde te rijden, omdat er voor mij naast het rijden een hele groot stuk meer is aan het wezen paard.

Citaat:
Dus als jij op een stal had bijgereden waar de eigenaar zei; "nee, liever niet, ik mest de stallen zelf en ik heb liever dat jij je tijd in rijden steekt als je hier bent" zou jij tegen zijn zin in tóch de stallen zijn gaan doen? Dan zou je ook bij mij niet hoeven komen, want ik doe bij mijn paarden de stallen ook liever zelf. Toen ik een bijrijder had voor mijn vorige paard had ik die persoon ook alleen voor het trainen, niet voor het verzorgen. Dat vind ik mijn taak als eigenaar en ik doe het graag. Dat is hoe ik het doe, mijn mening dus. Maar ik ga dan weer niet zeggen dat eigenaars die hun bijrijder als vanzelfsprekende verzorger zien "de madam uithangen". Ik vind alleen dat mensen die de bijrijder als verzorger 'gebruiken' en óók nog eens geld vragen niet erg fair, dáárom reageer ik in dit topic.

Nee, dat zou ik niet, ik zou persoonlijk niet op zo'n stal gaan rijden.
Ik vind het ook fijn dat een bijrijder vertrouwen krijgt met het paard en andersom. Vooral als men buiten gaat rijden, dus alleen rijden vind ik sowieso niks. En ik heb het niet over het rijden bij stallen die paarden trainen voor de verkoop.
Verder heb ik ook gezegd dat ik vind dat wanneer een bijrijder ook klussen verricht ze niet zou hoeven betalen.
Citaat:
Voor mij niet, ik heb de ponies als hobby. Maar voor mensen die werken met paarden zijn rijden en grondwerken ook gewoon werk ;).

Ja, ik weet dat grondwerk ook gewoon werk is, daarom zeg ik ook dat het geen klusje is. Ik zei dat omdat in je post je doet overkomen dat de eigenaren dat wel vonden? Je moest er zelfs over onderhandelen?

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 14:30

In mijn optiek (mening) zit er een wezenlijk verschil tussen een verzorger en een bijrijder. En het lijkt me dat het woord an sich al genoeg uitleg geeft ;). Voor een verzorger, als straks mijn paarden louter en alleen nog voor rustige recreatieve ritjes ingezet kunnen worden, zou ik denk ik ook geen bijdrage vragen. Ik zou dan ook niet per definitie een volwassen persoon willen voor de verzorging.

Voor mijn bijrijders, die de verzorging dus niet op zich hóeven te nemen, vraag ik wel een bijdrage én wil ik graag volwassen mensen.

De reden dat ik een bijdrage vraag is simpel; 1. Omdat ik andermans hobby niet hoef te bekostigen, dan kunnen ze op de manege gaan rijden (kost meer), 2. Omdat de mensen die wél bereid zijn te betalen, begrijpen dat het op zich best een voorrecht is te mogen rijden op het meest kostbare bezit van de eigenaar. Niet dat mensen die het niet kúnnen betalen dat niet zouden begrijpen maar mensen die bij voorbaat niet wíllen betalen, zijn simpelweg niet mijn slag mensen ;) . 3. Omdat mensen die wel bereid zijn een bijdrage neer te leggen IMO betrouwbaarder zijn én het over het algemeen kunnen betalen omdat ze volwassen zijn. Van een grietje van 12 ga ik niet verwachten dat ze een maandelijks bedrag neertelt. Overigens is dat niet de reden dat ik graag volwassen bijrijders heb.

En uiteraard heb ik de bijdrage aangepast naar de faciliteiten bij ons op stal, mijn paarden en de bijrijders. Ik vraag geen wereldbedrag, ik zit zelfs onder de marktprijs. En ik ben heel eerlijk; het is niet zo dat ik mijn paarden moet verkopen zonder de bijdrage van de bijrijders maar het bedrag is uiteraard heel welkom :D .

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 15:31

Overigens heb je ook een groot verschil in eigenaren. Veel (niet alle) van de mensen die hier niks betalen voor hun verzorgpaard rijden:

1. óf op een (handel)stal waar de paarden (door)gereden moeten worden en dus verkocht zouden kunnen worden.
2. óf bij een eigenaar/boertje die zelf niet naar het paard(en) omkijkt (maar blijkbaar de maandelijkse kosten geen probleem vindt }:0 )
3. óf rijden in ruil voor klusjes
4. óf die voornamelijk verzorgen en rijden danwel bijzaak is danwel slechts in beperkte mate of niet mogelijk is
5. óf bij een eigenaar die zlef vanwege tijdgebrek een bijrijder zoekt.

Ik pas in geen van de bovengenoemde categorieën ;). Mijn bijrijders hóeven geen klusjes te doen, verzorgen (normaliter) uitsluitend voor- en na het rijden (poetsen, zadelen etc), mogen álles met mijn paarden én wisten op voorhand dat ik een bijdrage zou vragen. Ik zie dus absoluut niet in waarom ik geen bijdrage zou 'mogen' vragen.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 17:14

waar ik mijn heel erg aan stoor, in dit topic maar ook in andere topics...
is de manier van praten van de bijrijders die gratis willen bijrijden...
ik mag blij zijn dat zij een leerpaard mogen bijrijden.
ik moet me doodschamen dat ik geld vraag voor mijn paard, want ik heb er zelf voor gekozen om een paard te kopen, dus mag er geen geld voor vragen want anders had ik geen paard mogen kopen.
ik vind het belachelijk, dat mensen voor alle hobbys onwijs veel geld willen uitgeven, dat mensen voor een manege paard super veel geld willen neerleggen... maar dat ik als simpele eigenaar van een paard, dat mij ook dagelijks geld kost geen geld mag vragen, want ik heb er zelf voor gekozen om hem te kopen.
Wat ik ook belachelijk vind is dat ik me dood moet schamen, want ik zoek een bijrijder omdat ik geld en tijd te kort kom om het dier zelf te doen... hier mag je dus geen geld voor vragen... maar het feit dat ik geen bijrijder zoek voor een van deze 2 redenen is bizar en dan moet ik dus maar zelf mijn paard doen :?

wat ik ook rond uit waardeloos vind is de additude van sommige van deze ruiters...
toen ik begon met zoeken kreeg ik in 1 week tijd 2 14 jarige meisjes te spreken, die mijn paard wel wilde bijrijden... nou ik ben bijna van mijn stoel afgevallen van de arrogantie die deze 2 meiden hadden...

de eerste vond dat ik haar moest betalen, ik mocht blij zijn dat ze mijn paard wilde bijrijden, zij zou hem wel ff beter maken en ik moest ook haard wedstrijden en startkaart betalen en haar overal heen brengen...
voor de duidelijkheid... ik zocht iemand die mijn paard 2 a 3 dagen in de week wilde rijden (in overleg) waarvan 1 keer in de week les van mij waarvoor betaald moest worden. er mocht niet mee op concours gegaan worden, het is namelijk mijn paard en ik breng hem uit en niemand anders...
toen ik dit meisje afwees kreeg ik een grote bek dat ik blij mocht zijn dat ze hem wilde doen want niemand anders zou hem willen (ik heb een week de advertentie er op gehad en was daarna voor zien, dus idd er was niemand die mijn paard wilde bijrijden voor mij :') :+)

het tweede meiske vind dat ik hem maar op mijn eigen kosten moest verplaatsten naar de andere kant van de stad op een hele dure stal, waar het dier nooit buiten zou komen maar waar ze wel 2 binnenbakken ter beschikking had... dat ik dan ipv 15 minuten fietsen 1,5 uur moest fietsen maakte niks uit, zij was de bijrijdster en ik moest dat maar voor haar over hebben... (mijn pony staat op een stal waar wel is waar geen binnenbak is, maar waar hij wel zomers en s' winters buiten komt, gemiddeld 8 tot 12 uur lang... dat vond ik belangrijker als een binnenbak, voor de binnenbak ben ik lid van een club die 3 hallen ter beschikking heeft waar ik als lid altijd mag rijden :D )

ik ben de eigenaar van mijn paard... ik ben GEEN weldoener en ik WEIGER als eigenaar van MIJN paard te schikken in de EISSEN van een bijrijder die blij mag zijn dat ze mijn paard mag bijrijden...
het is toch belachelijk dat je al die jaren geld en tijd steekt in een dier en dan vervolgens als eigenaar maar moet luisteren naar de wensen van een bijrijder die zichzelf als de weldoener van het dier ziet en alles voor mijn en hem over heeft om dat ze hem bijrijd en ik daar maar blij mee moet zijn...

die mentaliteit... die maakt mij boos...
want in dat geval had ik nooit een paard gekocht maar was ik wel lekker bijrijder gebleven als ik dan alles mocht bepalen voor het dier...
ik ben nog niet zo oud, maar toen ik begon met verzorg en bijrijdpaarden mocht ik blij wezen als ik naast de klusjes eens op het dier mocht stappen... ik was de eigenaren zeer dankbaar dat ik met hun paarden mocht werken... en dat ben ik nog steeds want ik heb er onwijs veel van geleerd...
toen ik bijrijder werd kreeg ik er uit eindelijk wel voor betaald... maar dat kwam omdat ik op de paarden van een handelsstal reed... groene paarden die ik zadelmak maakte en doorreed zodat ze meer waard werden... dat was mijn werk en ik kreeg er voor betaald omdat de paarden in waarde stegen, maar ook omdat zadelmak maken nou niet bepaald de meest veilig wijze van bijrijden is :+
ik heb nooit tegen de eigenaren van mijn verzorgponys of bijrijdpaarden zo'n bek opgezet die veel bijrijders nu wel opzetten... als ik dat wel deed kon ik direct vertrekken...
dus waar halen deze bijrijders de mentaliteit vandaan dat zij de wereld zijn, zij alles mogen bepalen en ik maar alles voor ze moet doen??

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 21:46

Mindim schreef:
Dat je het in je studententijd niet gewend was ala, maar om bij latere bijrijdpaarden die je neemt om je eigen niveau bij te houden dat te doen, dat vind ik idd de madam uithangen. Je zegt immers dat je er zelf beter van wordt, maar dat je niet van plan bent om eerst klussen te moeten doen. Dat hoefde je vroeger niet en ben je niet van plan nu wel te gaan doen.

Ik zei nee tegen stallen waar ik alleen maar hoefde te rijden, omdat er voor mij naast het rijden een hele groot stuk meer is aan het wezen paard.

Dat was een simpel rekensommetje hoor, had niks met 'van plan zijn' te maken maar alles met economie :') Laatste adres waar ik ben geweest was:
heen en terug een uur rijden
anderhalf uur was ik bezig met de klusjes
als ik nog tijd had kon ik max twee paarden trainen; allebei 45 minuten dus anderhalf uur
is in totaal 4 uur, ik ging 2x per week dus 8 uur per week x4 =32uur per maand. Aan benzine was ik 10 euro per keer kwijt x 8=80e
Zelfs als mijn uurloon maar 10 euro was zou ik dus 32x10+80=400 euro per maand kwijt zijn aan 3 uurtjes trainen per week én ik had een verplichting van 32u per maand naar de eigenaar toe. Dat is meer dan ik per maand in totaal kwijt ben aan mijn 4 eigen paarden.

Even ter vergelijking: aan mijn eigen nieuwe paard ben ik in totaal ongeveer een uur per dag kwijt= 28u per maand (dus zeg 280e aan uren die ik niet kan werken), stalling kost me ongeveer 150 (als ik even alles meetel). Da's in totaal dus 430 euro per maand.

Voor die '30 euro extra' krijg ik: met paarden bezig zijn ipv autorijden :D, eigen tijd indelen, eigen methoden toepassen, zelf weten hoe ik het doe, zelf voeren eigenlijk alle lusten die bij een eigen paard horen. Wat betreft 'lasten' die had ik toch al.

En dat je roept dat je alleen bij stallen zou gaan rijden waar je uit mag mesten vind ik dan weer interessant. Dan zou je dus tegen de stallen waar ik heb gereden hebben gezegd dat ze niet goed genoeg zijn voor jou omdat je er niet zo mogen mesten... en dan noem je mij een madam? Prima hoor; dan ben ik een madam (nooit geweten :') ).

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 23:24

M_D_H en Sees: goed verwoord!

Ik blijf me er echt over verbazen dat mensen die alleen hoeven bij te rijden en er dus niet echt klusjes voor hoeven te doen, behalve mesten en poetsen, maar vinden dat een eigenaar daar heel blij mee moet zijn.

Je moet juist heel blij zijn dat eigenaren hun paard beschikbaar stellen met alle risico's vandien. Bijrijders willen rijden. Zelf kunnen ze het niet betalen. Dan ben je aan gewezen op de manege, waar je gemiddeld zo'n 15 euro per uur betaald. Als je 1x per week rijd is dat als snel zo'n 60 euro per maand.
Maar... gelukkig er zijn mensen die hun paard beschikbaar stellen. De mensen zonder paard die graag willen rijden kunnen daar gebruik van maken. Dus ipv 60 euro bij de manege wordt ze op nu 30 euro gevraagd. Leuke besparing zou je denken. Maar nee, dan staan ze opeens op hun achterse benen. Hoe durven eigenaren geld te vragen.
Ik snap dat gewoon niet. Waarom bij de ene (manege) wel willen betalen (en het argument daar krijg je les vind ik niet afdoende) en aan een hard werkende eigenaar die zelf heel veel kosten maakt willen ze niet betalen, maar vinden ze het opeens doodnormaal dat iemand voor hun hobby betaald. Al wordt ik 100, ga ik niet begrijpen.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 11:20

sallandval schreef:
Dat was een simpel rekensommetje hoor, had niks met 'van plan zijn' te maken maar alles met economie :') Laatste adres waar ik ben geweest was:
heen en terug een uur rijden
anderhalf uur was ik bezig met de klusjes
als ik nog tijd had kon ik max twee paarden trainen; allebei 45 minuten dus anderhalf uur
is in totaal 4 uur, ik ging 2x per week dus 8 uur per week x4 =32uur per maand. Aan benzine was ik 10 euro per keer kwijt x 8=80e
Zelfs als mijn uurloon maar 10 euro was zou ik dus 32x10+80=400 euro per maand kwijt zijn aan 3 uurtjes trainen per week én ik had een verplichting van 32u per maand naar de eigenaar toe. Dat is meer dan ik per maand in totaal kwijt ben aan mijn 4 eigen paarden.

Ik neem aan dat je deze paarden zoals iedereen gewoon in je vrije tijd reed? Dus jouw inkomen kwam daardoor helemaal niet in het gedrang. De meeste mensen werken gewoon 40u per week en doen daarnaast hun paarden nog hoor ;). Dat je € 80,- aan bezine kwijt bent à la maar de veronderstelling dat je in die uren niet kan werken en daardoor inkomen mis zou lopen slaat IMO kant noch wal :o.

sallandval schreef:
Even ter vergelijking: aan mijn eigen nieuwe paard ben ik in totaal ongeveer een uur per dag kwijt= 28u per maand (dus zeg 280e aan uren die ik niet kan werken), stalling kost me ongeveer 150 (als ik even alles meetel). Da's in totaal dus 430 euro per maand.

Ben jij maar een uur per dag kwijt aan je paard? Wat kun je in vredesnaam in een uur doen?

Knuffeldier, volledig mee eens!!

Dahlia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 11:22

IlonavB schreef:
Ik blijf het maar raar vinden hoor, al die mensen met een eigen paard, die vervolgens opzoek gaan naar verzorgers omdat het allemaal toch wel een beetje veel is. En nog geld vragen ook, ze moeten blij zijn dat iemand wél tijd wil opofferen voor hún paard.

:')

Wát een onzin _O-

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 11:26

De discussie zal hoe dan ook altijd blijven bestaan. Helaas denken veel bijrijdsters dat wij als eigenaar onze handen dicht mogen knijpen omdat zij gelukkig op ons paard willen rijden.
Helaas weten wij eigenaren dat dat anders is. En vragen wij dus een vergoeding voor het berijden van ons kostbare bezit.

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 11:36

Mijn verzorgpaard is dankzij intensief grondwerken na een jaar veel beter handelbaar geworden, ik rijd nauwelijks vanwege rugproblemen van paard, heb hardgelopen en gewandeld met paard, en ik ga er vaker heen dan de eigenaar. Als zij ziek is ga ik, als zij het te druk heeft ga ik naar stal...
Nee, ik betaal niet. Dat weiger ik. Qua tijd en energie betaal ik haar imho ruimschoots terug. Ze geniet nu weer van de merrie, kan er nu weer mee naar buiten zonder overdreven schrik reacties, de merrie stelt zich weer open voor contact.
Af en toe geef ik n kadootje, als iets kapot gaat dan doe ik mee. Maar vaste bijdrages daar ga ik niet mee akkoord.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 11:46

swartbeesie bij jou zou ik ook geen bijdrage vragen. Omdat je niet kan rijden vanwege problemen.

Melisding

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 11:50

Ik vraag 100 euro P.m. Voor 2 dagen. Bij ons op stal vraagt iedereen ongeveer die prijs. Paard onderhouden is al duur zat en zij mag al mijn spullen gebruiken, dus ik vind dat een vergoeding wel op z'n plaats is.

En als zij op vakantie is of ze kan niet rijden vanwege welke rede dan ook, dan zorg ik dat ze die dagen een andere keer in kan halen. En als ik niet kan, dan mag zij die dagen gaan zonder te betalen.

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 12:05

Dat vind ik dus een heel hoog bedrag...
Zou ik nooit doen, dan liever sparen voor een eigen paard. Ik snap dat onderhoud en stalling duur is, maar dat hoort bij een eigen paard houden. Dat mensen dat incalculeren voor een verzorger, dat snap ik niet. Een kleine bijdrage, a la. Maar niet zulke bedragen...

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 12:07

Ik denk dat het afhankelijk is van paard en stalling. Maar wat vindt jij een kleine bijdrage swartbeessie?

Ik vindt 100 voor 2 dagen ook wel veel. Die meiden bij mij betalen 75 voor 3 dagen.

simone9288

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 12:10

Ik heb hier in de buurt nu een verzorgpony gevonden voor 50 euro p.m + basis brok voor 2/3 dagen in de week, en moest wel mn eigen zadel regelen. maar vind het wel een redelijke prijs het kon ook de hele week voor 100 euro. tevens wordt het uitmesten en het voeren door de eigenaar gedaan.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 12:10

+ basisbrok moet je dan zelf je brok betalen?

_nvds

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 12:14

Mijn verzorgster betaald 50 euro per maand en dat doet ze mijn pony 2 dagen in week en als ik dan een x niet kan ook! Ze mag dan poetsen/longeren/rijden enz. (ze hoeft ook niet te mesten/voeren of iets) Ze mag alleen nog niet buitenrijden aangezien ik dat zelf ook niet doe. Lessen moet wel op eigen kosten maar bij ons op stal is de blesse ruiter dus kan ze op eigen kosten mee in een groep rijden :)

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 12:16

Ik heb ooit 20 euro betaald voor twee dagen in de week.
Dat was op die stal standaard, zogenaamd als stok achter de deur dat mensen blijven komen. Nu vind ik dat al vreemd, want als je afspraken maakt kom je die na. Maar goed, 20 euro vind ik overkomelijk. Nu zou ik er niet meer mee akkoord gaan. Misschien omdat ik inmiddels de leeftijd en ervaring heb dat ik weet dat ik ook wat kan betekenen voor paard en e eigenaar, en de tranactie niet 1 kant op gaat.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 12:22

door jou leeftijd en ervaring vindt jij het niet nodig om te betalen swartbeessie?