Paard op stal wel zo zielig??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 15:02

Mag ik ook raden :P

Waarschijnlijk omdat ze net na urenlang stal-arrest eindelijk even buiten komen en ruimte hebben om wat te bewegen ?

Is best een stereotiep beeld namelijk , net zoals paarden die al bokkend de wei in vliegen als ze uit stal vandaan komen , terwijl je paarden die altijd op de wei staan zelden zo raar ziet doen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 15:11

ponylies schreef:
@ maartje mag jij mij vertellen waarom de paarden bij mij op het werk bokkend en springend enz met de oortjes erop in de stapmolen rondhuppelen???

Ik ben geen maartje, maar ik denk maar zo dat die paarden niet uit de wei worden gehaald om in de stapmolen gezet te worden? Maar dat die paarden uit hun hokjes worden gehaald en e i n d e l i j k buiten komen en in beweging kunnen komen?

Chaos

Re: Paard op stal wel zo zielig??

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 15:38

Ponylies: paarden op mijn werk waren ook altijd vrolijk in de molen. Maar dat waren allemaal jonge hengsten. Die staan in dichte boxen en mogen over het algemeen niet op de wei (wij hadden wel wat wei en 2 paddocks, maar bij lange na niet genoeg) dus logisch dat ze spetteren als ze kunnen. :j

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 16:30

ik wou al zeggen wat er inderdaad hier boven mij al gezegt is :Y) zelfde reden dat paarden vaak voor de uitgang van de wei staan vooral aan 't eind van de dag, worden ze naar stal gebracht omdat ze brokjes krijgen. Niet omdat ze nu zo graag in de stal staan. Allemaal 't zelfde principe :Y)

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 10:26

Chaos schreef:
Ponylies: paarden op mijn werk waren ook altijd vrolijk in de molen. Maar dat waren allemaal jonge hengsten. Die staan in dichte boxen en mogen over het algemeen niet op de wei (wij hadden wel wat wei en 2 paddocks, maar bij lange na niet genoeg) dus logisch dat ze spetteren als ze kunnen. :j

:(:) arme beessies.. in een dichte stal, niet naar de wei mogen... dan zeg ik ja op de topic titel...

nenab8

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 10:27

onze paarden staat overdag buiten en 's nachts op stal.
Zijn ze behoorlijk vrolijk onder :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 15:14

Chaos schreef:

Tja, sorry Chaos, maar dat vind ik ook geen manier van paarden houden dan.

lisa_vita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 17:29

ik denk ook dat het paard het het leukste vind als hij kan kiezen waar hij staat, jammergenoeg kan dit niet bij ons. maar probeer zoveel mogelijk naar buiten en snachts op stal.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 21:05

mijn paard had ook geen hekel aan de stapmolen toen ze in pension stond bij de laatste stal voor ik haar kocht. Ging er vaak na het rijden in begreep ik en ook na het proefrijden, die liep lekker ontspannen om zich heen te kijken met de oortjes naar voren (vrij stappen buiten met open omheining dus kon alles goed zien)
Als ik er de plek voor had had ik er best 1 willen hebben om de paarden extra beweging te geven ondanks dat ze 24/7 vrij rond kunnen lopen in deels wei, rest paddock. En dan naast de normale training, voor de paarden die snel te dik worden...

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 21:11

Mindim schreef:
Chaos schreef:

Oh nee, gooi ze gezellig samen in een leuk paardwaardig optrekje en ga erna gelijk de DA even bellen, spoed wel te verstaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 21:15

setteke schreef:
Oh nee, gooi ze gezellig samen in een leuk paardwaardig optrekje en ga erna gelijk de DA even bellen, spoed wel te verstaan.

Ik ga hier niet eens op in verder :O

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 22:00

Nee? Weet jij hoe vaak wij naar de DA moeten ivm weiland gerelateerde ongelukjes?
En ja, goed management en ja, goede omstandigheden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 22:13

setteke schreef:
Nee? Weet jij hoe vaak wij naar de DA moeten ivm weiland gerelateerde ongelukjes?
En ja, goed management en ja, goede omstandigheden.

Zet je je jonge hengsten niet op de wei, maar allemaal apart en afgezonderd in een dicht hok, af en toe in de stapmolen en dat scheelt een hoop da kosten
:')

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 22:20

Zeg ik dat? Nee, wij gooien ze gezellig bij elkaar en we zijn een vaste klant bij de DA. Maar niet iedereen kiest daarvoor en daar heb ik alle begrip voor.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 22:23

[quote"setteke"]
Mindim schreef:
Chaos schreef:

Oh nee, gooi ze gezellig samen in een leuk paardwaardig optrekje en ga erna gelijk de DA even bellen, spoed wel te verstaan.[/quote]

vertel me dan eens hoe 't kan dat hier groot paardenbedrijf de hele lente/zomer/stukje herfst de jaarlingen (hengsten wel te verstaan!) in een grote kudde in de wei kan zetten?

edit: of gaan jullie me hier nu ook vertellen dat naast ondergronden, jonge hengsten ook al heel verschillend kunnen zijn?

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 22:27

Heb je nooit gehoord dan van hengsten die elkaar zulk leed toebrengen, dat ze afgemaakt moeten worden?
Bij elkaar zetten kan altijd, maar er is wel degelijk uitval.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 22:34

Poeh, wat ben ik dan blij dat ik op een stal sta met veel grond en meerdere groepen, voor ieder paard is er wel een groep waar het in past, of er wordt een groep om heen gevormd.

Sommige paarden kunnen echt niet met elkaar staan, die blijven knokken. }:)

Natuurlijk hebben die vele weiden ook nadelen: er zijn geen schuilstallen, mag niet van de gemeente :( sommige weiden zijn ver van de stallen en de bak, als het donker is dan wordt het erg lastig om 's avonds nog te rijden.
Maar goed dat weet je als je daar gaat staan met je paarden, eind november is het meeste gras op en dan gaan de rijpaarden terug naar stal, die mogen van zonsopkomst tot zonsondergang in de weilanden dicht bij stal. De pony-groepen en jonge paarden gaan eerst nog op weilanden waar ze bijgevoerd worden tot het gras weer gaat groeien, dan gaan ze naar een ruime paddock met schuilstal en bestraatte voerplaats. Jonge paarden gaan in een loopstal en gaan, net als de rijpaarden, overdag, de hele dag, naar buiten. Die weilanden worden geofferd en mogen ze kapot lopen. :D

Jonge hengsten gaan prima samen in weilanden en opfok, zolang er geen merries in de buurt zijn en de percelen groot genoeg zijn.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 23:16

Ook een soort van onzin, je laatste zin tiwi969. Er wordt gewoon onderling geknokt, gewoon voor de rangorde of anders voor vermaak. Merrie's of geen merrie's wel of niet in de buurt en ook al zijn je percelen enorm, ze zoeken elkaar gewoon op.
Het zijn niet voor niets kuddedieren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 23:20

setteke schreef:
Ook een soort van onzin, je laatste zin tiwi969. Er wordt gewoon onderling geknokt, gewoon voor de rangorde of anders voor vermaak. Merrie's of geen merrie's wel of niet in de buurt en ook al zijn je percelen enorm, ze zoeken elkaar gewoon op.
Het zijn niet voor niets kuddedieren.

Maar waarom is voor jou individueel ophokken in dichte boxen en geen weide dan wenselijker, je zegt het zelf, het zijn toch kuddedieren? Dus jij praat ook onzin?

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 23:24

setteke schreef:
Zeg ik dat? Nee, wij gooien ze gezellig bij elkaar en we zijn een vaste klant bij de DA. Maar niet iedereen kiest daarvoor en daar heb ik alle begrip voor.

Mindim, nogmaals dat zeg ik dus niet, wij gooien ze dus gezellig bij elkaar. Vandaar dat ik dus echt praat uit eigen ervaring.
Maar goed, dat wil jij dus niet lezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 23:29

setteke schreef:
setteke schreef:

Mindim, nogmaals dat zeg ik dus niet, wij gooien ze dus gezellig bij elkaar. Vandaar dat ik dus echt praat uit eigen ervaring.
Maar goed, dat wil jij dus niet lezen.

Waarom reageer je dan fel op mijn opmerking dat ik het opstallen van jonge hengsten in dichte boxen, zonder weidegang niets vindt.

Hier hebben we ook de da voor weideongelukken en vroeger met de jonge paarden/ hengsten ook gehad idd ;) Maar goed, weideongelukken met de paarden onderling komen overal voor, daarvoor hoef je niet perse jonge paarden of hengsten voor te hebben.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 23:42

Omdat jij zei, dat je het geen manier van paarden houden vindt, als reactie op Chaos.
Maar mensen kiezen hiervoor. Het zal maar net jouw geweldige opgefokte veulen zijn, die door een andere hengst compleet vertimmerd wordt. Dan zou ik ook een keer op mijn hoofd krabben.
En is het leuk voor een jonge hengst om compleet in elkaar gebeukt te worden door de bully van de
groep? Alleen voor het gezellige buitenstaan?

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 23:53

Het is maar net wat je liever wilt, een paard zonder schrammen in eenzame opsluiting in een hok c.q. van onder tot boven ingepakt in een postzegelwei, of een paard in een passende groepswei waar af en toe (grof) gespeeld wordt.
Voor de ontwikkeling van een jong paard is beweging essentieel.

Wat jonge hengsten betreft, natuurlijk wordt daar niet zachtzinnig met elkaar omgegaan, maar onze ervaring is dat de echte problemen zich bij de dominante merries voordoen en niet bij de jonge paarden, of het nou hengsten of merries zijn. Vooral als een 4-5 jarige puberende merrie een gooi doet naar de macht en de het gezag van de oudere merries in twijfel gaat trekken.

,

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 00:01

Ja, en als je liever wilt, dat jouw zorgvuldig uitgekozen veulen gewoon gezond groot wordt? En niet het slachtoffer wordt van de een of andere hengst met grootheidswaanzin?
Het zal maar net de jouwe zijn.

Pfoe, praat me niet over ervaring met gemengde groepen of merriegroepen of hengstengroepen.

Christadk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 00:09

setteke echt niet alle hengsten knokken volop met elkaar. Wij hebben op stal ook een hengstenweide en die staan er allemaal rustig bij hoor :j Nou geloof ik best dat er uitzonderingen zijn maar misschien moet je dan geen hengsten houden..24/7 in een dichte box met af en toe een uurtje stapmolen vind ik schandalig!