[INFO] Slowfeeders

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 11:32

Ik heb een mooie slowfeeder in de aanbieding. Wij waren er super tevreden mee. Alleen mag het nu niet meer van stal. Heel vervelend.

Misschien iemand die hem wil overnemen?

http://link.marktplaats.nl/614214031

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 21:52

jee wat vervelend bertine! wat nu? krijgen ze hooi op een andere manier dan?

dit is mijn quarantaine bak met hooinet:
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Amalarab op 08-11-12 21:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Zinzi_jewel

Re: Slowfeeders

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 21:56

Hij staat te ver weg voor mij . Maar t is een knappe hoor ....

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 21:59

Hoe maken jullie je netten of draadmatten vast aan de bak?
Ik heb nu een oog onderin de bak met daaraan stevig touw met deze aan het uiteinde om aan de draadmat te haken en vast te zetten:

Afbeelding

Nadeel is dat je dus best even staat te klooien met dichtmaken, met je vingers (straks halfbevroren) door die draadmat heen aan dat moertje draaien, terwijl de paarden er alvast aan staan te plukken.
Karabijnhaak of musketonhaak is sneller, maar ik ben bang dat ze er misschien in bijten en dat die haak aan een lip of mondhoek blijft hangen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 22:17

Afbeelding
Door oog waar de ring aan zit stierenhalsband friemelen en daarmee zet ik de draadmat vast. kan soms ook wat stijf zijn, maar geen vastgevroren vingers.

Ben hier trouwens wel zo handig dat de pony's meestal met voeremmertje om staan als ik de bak vul en anders stuur ik ze weg tot ik klaar ben.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 22:22

En hoe maak je die band aan de draadmat vast?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 22:29

Er doorheen halen en vastgespen.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 22:31

Een gesp is wel veilig en snel inderdaad :j

Kaatje_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 23:35

M'n paard is pas verhuisd van stal en bij de nieuwe plek hebben ze ook een soort slowfeeder die ik hier wel even wil delen:

Afbeelding

Voor het hek is dus een soort betongaas gehangen, de platen kan je zo vast maken dat het hooi er in kan en anders kan je ze los laten hangen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 23:59

Mooie oplossing, al zou ik graag iets hebben tegen natregenen (heb zeurpony's soms).

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 00:13

tamary schreef:
Mooie oplossing, al zou ik graag iets hebben tegen natregenen (heb zeurpony's soms).

Inderdaad, mooie oplossing! Mijn vraag zou eerder zijn of het hooi wel genoeg zakt. Ik zie al gefrustreerde pony's tegen het hek beuken :=
Dat deed die van mij ook met mijn oude hooikisten. Vanwege dat lawaai moesten die toen weg.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 00:19

De hoek moet kloppen, maar dat is zo te zien makkelijk te verstellen. Als extra voerplek is het zeker interessant.

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 00:51

[quote="Amalarab"]jee wat vervelend bertine! wat nu? krijgen ze hooi op een andere manier dan?

Ik heb ook een slowfeeder op stal gemaakt. Als het goed is past daar zijn dagbehoete in. Overdag staat hij dan zonder hooi in het land
:( mijn denkwijze over voeding is duidelijk anders dan de rest van onze stal. Ik moet even kijken hoe dit gaat.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 01:08

he wat zonde bertine! altijd een fijn idee als ze de hele dag wat te eten hebben. zeker als het koud is.

leuk idee van dat hek, zou eigenlijk nog een handige deksel op moeten tegen de regen. waar is deze stal?
richting Stiens, Franeker ofzo?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 08:50

Mag ik even inbreken? Mijn vragen hebben hier vast ergens gestaan, maar 33 pag doorlezen is net even een beetje erg veel... sorry...
Ik werk met hooinetten voor mijn dikkerts, maar de mazen daarvan zijn veel te groot. Ik heb dus iets anders nodig. Ik twijfel nu erg tussen 3 en 5 cm. Ik heb vrij grof hooi en hoor her en der wel dat 3 cm voor veel frustratie zorgt, maar ik heb wel dikkertje daps (op 1 zieke pony na -cushing)
Wat zouden jullie aanraden? Ook nog verschil in kwaliteit/gemak)
Heb ook eraan gedacht om zelf iets te maken wat makkelijk te vullen is en echt 'slow' werkt, maar ben niet zo handig en ik moet het per keer in 4 porties kunnen verdelen. Vandaar dat ik dan toch aan gewone netten denk.
Is er ook iets bekend over prijs/kwaliteit verhoudingen?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 08:57

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 09:18

5cm is te groot. Dat vertraagt te weinig.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 09:23

cavia schreef:
M'n paard is pas verhuisd van stal en bij de nieuwe plek hebben ze ook een soort slowfeeder die ik hier wel even wil delen:

[ Afbeelding ]

Voor het hek is dus een soort betongaas gehangen, de platen kan je zo vast maken dat het hooi er in kan en anders kan je ze los laten hangen.

Mooi idee, met een plaat er boven die over de onderplaat uit steekt blijft het droog en als die kunnen draaien/scharnieren kun je daarmee het geheel vlak opruimen. Ook makkelijk op te ruimen. Hoe hebben ze dat gaas aan het hek bevestigd? En kunnen de paarden het hek niet uit de scharnieren of sluiting trekken? Deze is ook simpel aan een houten omheining te bevestigen.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 12:22

@ bertine: dat is wel vervelend zeg, ik zou ook het liefst de hele dag hooi willen aanbieden :)
Bij mij is dat niet mogelijk (er gaat ook met slowfeerders nog te veel hooi doorheen dan) en mijn ouders begrijpen het belang niet zo... "Vorige winter ging het toch ook met 2x per dag een beetje hooi?" Ja, maar gezond is anders én toen moest ik ze kilo's bijvoeren om op gewicht te houden :=

Ik voer nu 3x per dag hooi. Totaal 6 manden van elk 3-4 kg. Dat is dus minimaal 18 kg voor twee pony's.

Ik heb trouwens losse hooinetten van 5x5 cm, die bevallen goed. Ze gaan inderdaad snel leeg, maar ik merk bij mijn 3x3 net dat aan een wand in de schuilstal hangt dat ze toch echt wel gefrustreerd zijn dat er weinig uitkomt. Zeker mijn pony kan heel agressief aan dat net trekken/bijten.
Meestal voer ik ook wat hooi los op de grond, zodat ze snel wat in hun mond kunnen hebben. Soms hebben ze echt honger :=

Maar misschien dat dat gefrustreerde niet zou zijn wanneer er altijd hooi in het net zit :)

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 12:25

Hier komen echt gave ideeen langs zeg!

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 12:30

Voor de goude oplossing is iedereen nog zoekende onderandere ik> Mijn ponies laten geen hooi net heel. Eentje heeft zeer goede knaagtanden net een bevertje;) En er wordt veel geknoeid op de grond of het wordt nat. De kliko leuk idee geprobeerd maar die slopen ze uit elkaar tot de deksel eraf is enz. Daarnaast eten ze heel raar schuin met hun hoofd en kan een van mijn kleintjes er niet echt goed uit eten door een overbeet en komt die dus tekort en werkt het voor haar frusterend:)
Hooibak leuk idee maar vaak hoog en breed kunnen ze niet bij in het midden en zakt soms moeilijk in voor het laatste beetje.

Ik ben nu bezig om te kijken of ik een hooibak op maat kan maken. Voorbeeld en tekening komt van schapen met vertraging van een betongaas en kettingen. MEt dakje wat je kan stellen in hoogte en poten die je kan stellen in hoogte met wielen eronder en handvat zodat je het kan verplaatsen:) Zag er handig uit praktijk moet ik nog zien want moet hem nog bouwen.

Maar tot nu toe...werk ik met elke week een nieuw hooinet en veel verspil ondanks dat ik ze niet teveel hooi geef. En veel rommel ruimen bij de stal:)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 12:30

Die van mij weten echt wel raad met mazen van 3 x 3. Geen frustratie hoor. Net is nog eerder leeg dan ik zou willen.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 12:41

Amalarab schreef:
jee wat vervelend bertine! wat nu? krijgen ze hooi op een andere manier dan?

dit is mijn quarantaine bak met hooinet:
[ Afbeelding ]

Dit vind ik ook een goeie!
Wij hebben nu zo'n ijzeren ruiven die op de grond staan( zoals bij cavia), maar het hooi ligt bezaaid ernaast en helemaal vertrappeld.
Zo'n zonde! Kost zoveel geld en energie wat verpilt wordt!

Ik ga gewoon het hooi ook in netten steken en deze er zo in leggen.
Zo eten ze van de grond en morsen ze minder.
zo zien onze korven eruit (zelf gemaakt)
Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us
Het enige wat me bezig houdt is hoe ga ik de netten vast maken? Gewoon met het trektouw dat eraan zit?
Laatst bijgewerkt door mindful op 09-11-12 12:44, in het totaal 1 keer bewerkt

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 12:43

Suzanne F. schreef:
Die van mij weten echt wel raad met mazen van 3 x 3. Geen frustratie hoor. Net is nog eerder leeg dan ik zou willen.

Hier nog eentje!
Mazen van 3x3 zijn prima, ze trekt er alsnog meer uit als dat ik inderdaad zou willen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 13:30

Ik ben aan het rondkijken voor een slowfeeder voor op stal. Wij hebben namelijk twee paarden staan met tegenovergestelde voerbehoefte. Mijn pony (ijslandertype) die van lucht dik wordt, en een paard (volbloed) dat nooit dik wordt. Ze gaan daarom 's nachts op stal (overdag wei of paddock) en krijgen dan naar behoefte bijgevoerd. Alleen is bij mijn pony de portie hooi dus redelijk klein, en al mix ik het met stro (er ligt ook stro in de stal overigens) hij heeft het in max een half uurtje opgeknaagd.
Het liefst zou ik wel op de grond voeren. Daarom dacht ik aan een voertonnetje wat ik vol kan stoppen, met gaten er in geboord (zoals bij de voerton op pagina 32) en die los in de box leggen. Aan een ton zoals hieronder kan hij zich denk ik niet bezeren.

http://dieren.marktplaats.nl/katten-en- ... ind=5&fs=1

Waar ik wel aan twijfel, is zo'n tonnetje sterk genoeg om heel te blijven als hij door de box heen gevoetbald wordt met redelijk wat geweld. En ook, blijft de deksel er op zitten?