het paarden aan huis topic deel 9

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lynn_Nikita

Re: het paarden aan huis topic deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 13:09

Heerlijkw eer, net een rondje met een vriendin en haar jonkie gedaan. na een ongeluk vorige jaar met een gebroken been incl pinnen en plaatwerk voor het eerst weer het bos in
Mijne loopt niet graag voorop maar deed het nu wel, heel rustig en relaxt dus voor de anderen een positieve ervaring

Eigenaar van de herder is gisteren overleden. Als er geen gekke dingen qua gezondheid bovenkomen blijft hij bij ons. Hij heeft die belabberde achterhand en zwakke poten maar lijkt er absoluut geen pijn aan te hebben en dat vind ik het belangrijkste

ik heb je filmpje gezien Joyce, ziet er echt raar uit zo slapend schoppen en bewegen

Mijn keelpijn en hoofdpijn is nu omgeslagen in hoesten maar ik voel mij wel al stukken beter dan voorgaande dagen
beterschap aan alle zieken

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 13:39

Paarden hebben in diepe slaap ook hun REM-momenten en kunnen dan best heftige oncontroleerbare bewegingen maken. Hoe minder vaak ze diep slapen (omdat ze niet willen gaan liggen omdat zich bijv. niet veilig genoeg voelen) hoe heftiger die 'aanvallen' zijn.

Het zou me niets verbazen als de 'oude' coronatesten niet 100% meer reageren op de nieuwe varianten.

@joyce: als je wilt scheren is nu idd de beste tijd, anders kan de zomervacht er straks echt 'mottig' gaan uitzien en minder waterdicht zijn.

@lyn: fijn dat vriendin weer heeft kunnen rijden na dat ongeluk.
Geen idee hoe oud de hond is, maar mij lijkt dat het op latere leeftijd pas op kan gaan spelen, misschien kun je op internet iets vinden om de achterhand sterker te maken zonder overbelasting.

Hier Boon haar jas uit gedaan en de hooibakken weer gevuld. Ze hadden hun waterbak ook leeg, dus drinken duidelijk meer als eerder.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 14:43

DubbelFun schreef:
.

@lyn: fijn dat vriendin weer heeft kunnen rijden na dat ongeluk.
Geen idee hoe oud de hond is, maar mij lijkt dat het op latere leeftijd pas op kan gaan spelen, misschien kun je op internet iets vinden om de achterhand sterker te maken zonder overbelasting.

Hij is 3, heeft het als sinds pup
ik hoop binnenkort de arts te kunnen spreken wat hij vermoed wat het is en welke testen nodig zijn om het zeker te weten aangezien de eigenaar er mee gestopt is nadat bekend werd dat hij er geen pijn aan had.

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 19:02

Wat naar die longontsteking. Beterschap Boemel,Belker en anderen.

Lief LN dat hij mag blijven als de prognose gunstig is, hij is nog jong zeg.

Het was hier heerlijk nadat de mist was opgetrokken.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-24 19:15

Beterschap boemel! Rustig aan!
LN fijn voor de hond :D
Joyce zou idd ook nu scheren ipv later

Heb weer ff kort gereden vandaag, ze vond t weer leuk. Ze had t wel warm dus maar ff kort gereden
Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 13:48

Hopelijk gaat het met de zieken wat beter vandaag ??

Ik wilde Jasmijn scheren, maar na één beentje wilden de messen niet meer. Dus ik de Welkoop gebeld, maar helaas die doen het niet meer. Als ik geweten had dat ze ermee wilden stoppen had ik het apparaat wel over willen nemen. Nu konden ze wel opgestuurd worden, maar dat kan ik zonder hun ook wel.
Toen bedacht ik me dat wij zelf ook nog een slijpmachine hebben staan waar ik ook altijd de messen en scharen op slijp. Dus waarom geen scheermachinemessen 8-)
Aldus gedaan en straks eens proberen of ie nu wel weer door het haar van Jasmijn heen wil :)

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-24 15:00

Nou hier net de afspraak gehad met paardentherapeut voor het voedingsoverleg. Tip gekregen voor oudje om te kijken of we de ontlasting wat steviger kunnen krijgen. Verder ook de tip om deel te nemen aan het gezond paard programma. Voordeel er zit ook wel dingen in voor PSSM paarden. Nadeel ik vind het best prijzig. Dat zal ik dus eerst thuis moeten overleggen. Voordeel zou dan wel zijn dat ik het kan toepassen op in elk geval deze twee paarden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 16:32

@joyce: welke tip voor oudje en ontlasting kreeg je ? Boon begint ook al op leeftijd te komen en reageert ook snel op ander hooi met dunnere mest.

Speciaal voer is idd vaak prijzig. De laatste jaren dat Missy geen normaal hooi meer weg kreeg had ik voor haar speciale zakjes gehakseld hooi. Die kosten toen € 16/17 euro voor 15 kilo. Die zakjes vlogen er ook door.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-24 17:24

Hij krijgt nu senioris prioris. Tip is overstappen naar een grasbrok wat laag in suiker en zetmeel zit max 10%

Op zich wat duurder voer is niet erg. Maar maar voedingsprogramma wat ze aanbied is duur.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 18:36

Grasbrok zit toch niets anders in dan gehakseld gras in brok geperst. Qua voer is dat juist goedkoper dan 'gewoon' krachtvoer. Verder denk ik dat er op de zakken grasbrok helemaal niet staat hoeveel suiker/zetmeel er in zit.

Ik heb net Jasmijn weer iets geschoren... met de haren mee, dus niet té kort. Helaas willen de foto's op mijn foon niet laden op de pc ;( Ik kan ze iig nergens vinden |o

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 19:49

Na een uur puzzelen eindelijk gevonden :)

De buik en de hals is ook nog kaal, maar ze had even geen interesse om die te tonen :)

Afbeelding

greendragon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 21:25

Creatief patroontje DF! Zal ze vast kunnen waarderen met de warmere temperaturen.

Ik voerde mijn oudje ook grasbrok, toen het hooi niet meer ging. De mest bevatte ook zo veel onverteerde graantjes enzo van de 18plus, dat ik altijd de hopen van haar on herkennen, als ze niet al helemaal waren ontleed door de kraaien en de kauwtjes.

Wat houd het gezond paard programma in, eigenlijk?

Ik twijfel ook nog een beetje om Welshje niet ook nog te scheren. Vorig jaar kwam hij echt slecht uit zijn wintervacht. maar ppid test was niet positief, wat me enorm verbaasde... maar voor wie doe ik dat, dat scheren. Voor hem of voor mij? twijfels..

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 22:06

Ik ben ook wel benieuwd naar dat programma.
Grasbrok is op zich niet duur, dus ben benieuwd wat er dan precies in het programma zit.

Overdag heb ik geen koorts meer. De antibiotica en de prednison doen goed hun werk. Wel heb ik echt weinig lucht en vervelende hoestbuien.

Onder het mom van frisse lucht is goed, de paarden ff laten lopen in de bak.
Mirtje zag je tot een paar weken geleden amper draven. Het was stap of galop, maar ze begint zich beter te voelen en ze begint te draven <3 (de achterste)
Afbeelding

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-24 22:36

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 22:43

Eur 1500 zag ik na lang scrollen staan.
Dat is een hoop geld.
Op zich een interessant programma, maar dat online zou bij mij al niet zo goed werken.

Ik zou dit dus alleen doen als je het zelf echt leuk lijkt en ook je kennis wilt onderhouden. Anders zou ik gewoon een voedingsdeskundige vragen op het moment dat je problemen hebt.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 22:54

Jemig 1500,- :oo
Dat is wel een berg geld zeg..

@boemel, vitamine P. knapt een mens van op <3

Hier waren ze vanmiddag aan het sjezen de bak joh. Stonden daarna allemaal te pompen en te zweten :')
Hadden even de zoomies geloof ik.

Ik heb weer lading nieuw hooi binnen, bak is gesleept (en daarna de zoomies uiteraard) en wei is ook gesleept en kan bij trekken nu.
Ruin ook gelongeerd.
Lekker buiten dagje gehad :)

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-24 23:55

Poh wat een geld! Zit er dan ook voer bij?
Boemel lekker ff buiten.
En botte scheermessen lees ik

Ik was vanmorgen om half 8 richting het werk en nu pas thuis.. ff snel gevoerd en hooinetten opgehangen en nu maar slapen.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-24 07:32

Nope geen voer Marjan. Alleen een cursus, veel kortere video's, een tijd een online vragenuurtje, veel tekst. Je zou erna wel in staat moeten zijn om voedingsadvies te kunnen geven.

Ikga vandaag eens rond speuren wat het op andere plekken kost.

1 ik vind het veel geld
2 heeft het zin? Ja ik heb er 2 wat nu misschien wat meer specifiek voer nodig hebben.
3 voordeel dat ook op het pssm stuk in gegaan wordt
4 ik denk dat je met gezond verstand, dingen opzoeken en navragen ookver kan komen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 07:45

Bohhhhhh wat een geld, nee dat had ik er niet voor ober tenzij ik echt iets daarmee wilde doen op werkvlak.

Vandaag weer een les thuis, ben benieuwd hoe dat gaat. Gisteren niet op de manege mee gereden met hem, wordt anders echt teveel.
Over 10 dagen komt de zadelmaker voor reuzin, hoop dat ze iets passends hebben in dat budget zodat ik langzaam aan aan de slag kan. Heb er zin in maar is ook wel spannend. Ik rij al jaren vooral mijn eigen paard, paar keer op de pony van mijn dochter gereden en 1 keer op de ijslander van mijn vriendin.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 07:52

Inderdaad nr 4 :D . Er is heel veel informatie gratis beschikbaar en uit te puzzelen.

Toevallig is nú iemand op de Bokt markt die gratis voedingsadvies geeft. Ze gaat hier voor Mirtje naar kijken. Ze pakt het heel gedegen aan met een invulformulier en heeft extra aanvullende vragen gesteld. Ik ben benieuwd wat er uitkomt.

En ik ben ook van mening dat meerdere wegen naar Rome kunnen leiden. En dan bedoel ik dat als je 2 paarden hebt met dezelfde aandoening het nog steeds kan zijn dat ze een andere voerbehoefte hebben en dat het ook vaak een kwestie is van uitproberen.
Helemaal met de snelheid waarmee tegenwoordig nieuwe merken en voeders gelanceerd worden.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 09:10

Ik zou de voedingscursus van Bartels instituut willen doen. Dat is offline, stuk goedkoper en door echt goede docent.
Bij die dame van hierboven ben ik een keer bij een lezing geweest op Equiday. Was niet onder de indruk.

Heb nu een 33jarige ppid'er en dat is ook echt serieus wel puzzelen geweest na hoefbevangenheid en een periode extreme diaree. Maar met zelf info zoeken en sparren met anderen kom je echt enorm ver. Uiteindelijk is het altijd kijken wat werkt, dus een cursus 1 op 1 toepassen lukt zelden. Het geeft je hooguit puzzelstukjes om zelf mee te gaan puzzelen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 10:18

greendragon schreef:
Ik twijfel ook nog een beetje om Welshje niet ook nog te scheren. Vorig jaar kwam hij echt slecht uit zijn wintervacht. maar ppid test was niet positief, wat me enorm verbaasde... maar voor wie doe ik dat, dat scheren. Voor hem of voor mij? twijfels..

Missy hier kwam ook niet meer door de wintervacht heen... ja ergens in augustus...
Dus die heb ik de laatste jaren ook geschoren als het in maart rond de 15 graden werd. Die was er iig duidelijk erg blij mee. En af en toe dan nog een nacht je een 200 gr op vond ze ook niet erg :)

@joyce83: dat probleem heb ik dus ook... heb je een slijpschijf https://encrypted-tbn3.gstatic.com/shop ... I&usqp=CAc
of een wetsteen??

Hier is het niet zo super als wanneer ik ze laat slijpen, maar het werkt wel weer :) Nu moet ik zeggen dat ik voor die shet haast een schapenmes nodig heb :)

Het was net nog koud te noemen, vooral de wind. Maar we hebben zon {:}

greendragon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 18:45

Zon is goed. vooral achter een raam, met de kachel aan..
brr wat is het nog koud met die wind. Het is ook nooit goed he..
Ben wel blij dat alles eens een keertje opdroogt!

Dit weekend eens kijken of ik de mesthoop over een weitje kan uitrijden. Die begint ook aardig vol te raken, maar eind vorig jaar was steeds zo nat dat ik niet met een lege hoop de winter in ben gegaan. En nu mag het weer, en hopelijk kan het ook weer, zonder alles kapot te rijden...

En dan misschien toch Welshje maar eens onder handen nemen... Ik heb dekens genoeg liggen.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 19:08

Wat een geld Joyce. In Barneveld geven ze ook voedingscursussen en dat is een stuk betaalbaarder.

Boemel, klinkt goed, hopelijk goed advies. DF, het was ook koud, ondanks de zon.

GD, sterkte met je mesthoop.

Zo ik heb 3 dagen rijden overleeft. We hadden met de woensdag een prcoursje gebouwd en ik heb 3 dagen springles gehad. Vanmorgen het prcoursje in galop kunnen rijden. Dat was mijn 2024 doelstelling. Nu hebben we even rust, morgen een masterson verwendagje en zondag wordt ze door mijn chiro gecontroleerd en Johnny ook. Vooral Johnny is nodig want die zijn knieën schieten weer meer op slot.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 19:10