[FOTO]Show je paddock paradise!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ethelate

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 23:08

Zit maaier met opvangbak werkt ook fijn als het blad droog is. Ik rij vaker op dat ding rond voor het blad dan om daadwerkelijk te maaien :D

jitskenienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 16:04

hoi, ik heb even jullie advies nodig :)

Ik ben een PP aan het realiseren en heb zelf 3 paardjes.
- shetlandertje
- D pony van ongeveer 1.43, Haflinger x fries
- Paard geschatte hoogte 1.55-1.60. Tinker x fries

Nu heb ik 2 verzorgers die 2 veulentjes hebben gekocht dit jaar. En die willen graag over ongeveer 2.5 jaar bij mij komen te staan. dit gaat om een fries veulen en een arabieren veulen.

Nu heb ik dus nog iemand die misschien wil komen staan met haar paard. Maar is dit niet te veel?

Ik ben nu bezig met het eerste stuk track en dat word ongeveer 220 M lang. Zodra alles af is wil ik uiteindelijk het stukje wei wat ik heb ook nog een pad in maken van ongeveer 50 M.
Ook komt er een rijbak van 18x40 M. De paden zijn afwisselend van 1.5 M (naast de heuvel) tot 5 M breed.

Ik heb 1 schuilstal van 6x3 M en een stal van 3x3 die altijd open staat. Het dak van het schuilhok steekt wel anderhalve meter uit. Maargoed dat is misschien niet relevant. Het pad loopt ook langs een deel bomen waar ze kunnen schuilen.

Hieronder de track, excuses voor mijn tekenen dat gaat niet zo soepel met een muis.Afbeelding

Legenda:
- lichtgeel - is de track die we nu aan het maken zijn.
- Donkergeel- paddock van 10x10 M, rijbak van 18x40
- Orange- heuvel. pad daarop is 2.5 M (pad ernaast is 1.5 M)
- Groene streep - struiken wat ik wil aanplanten
- licht groene rondjes - speciale bomen wat ik wil planten
- Groene stipjes- Wilgenbomen
- blauw - Poeltje
- Donker grijs- de stal
- lichtgrijs - verharde uitloop
- paarse stipjes- stukje met stenen
- licht orange- Pad wat ik wil realiseren in de toekomst als de basis er ligt.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 17:14

Hoe groot is je stuk ongeveer en mogen ze ook in de rijbak komen of mag je daar alleen rijden?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 17:27

Als ik van de maten uitga vermoed ik ongeveer een halve hectare?
Ik zou het te klein vinden voor (uiteindelijk) 5 grote pony’s/paarden en een shetlander. Dan moet het echt goed klikken :j
Ik heb er 6 op 7000m2 gehad en dat was okee. Als de paden ruim genoeg zijn, je bodem goed en je genoeg voerplekken hebt.
Op mijn huidige plek heb ik 5000m2 en nu 2 grote pony’s en een shet staan. Andere bodem, andere indeling. Ik wil er nog een kleine pony bij (max 1.20), maar dat is dan ook wel de max voor dit stuk. Puur door de indeling en de bodem.

Ik heb een nieuwe app op de iPad. Leuk speeltje :D
Gelijk even een nieuwe tekening van mijn stuk gemaakt. Het voorste stuk (onder) is niet gewijzigd. Alleen struiken geplant. Ik heb voor 35 euro plantjes gekregen van mijn man voor kerst. Al eerder uitgezocht en vorige week geplant. Van elk weitje een strookje afgehaald. Als alles groeit en bloeit, dan krijgen we uiteindelijk een groene doorgang met aan de ene kant de bomen en de andere kant de eetbare struiken. Daar staan nu in totaal verschillende wilgensoorten, meidoorn, duindoorn, bosbes, hondsroos, haagbeuk, hazelaar en kornoelje.

Het achterste (hoge) deel ga ik veranderen. Dat was in eerste instantie een wei van 25x45m, met het idee daar te rijden. Maar dat heb ik veranderd en een stuk bij de stal als ‘bak’ gemaakt. Dit is wel kleiner, maar droger en beter. En kan ik de wei als wei gebruiken. Met afschrapen voor de tegels en zandpaddock heb ik de grond daarvan op w hoop laten gooien in het midden van de wei. Dat wordt onze heuvel. Aankomend jaar gaan we de grote wei in 4 weitjes opdelen, met paden en kruispunt op de heuvel. De zijkanten van de heuvel ga ik inzaaien met een bloemen en plantenmengsel dat ook eetbaar is. Er blijven dan 4 weitjes over van ieder ongeveer 10x20m. En deze week hoop ik een ‘zoutbar’ te maken, zoals de hooiplaats met de planken. Maar dan met een aantal liksteenhouders en nog ruimte voor een klein hooinetje. Planning was vandaag. Maar het bleef regenen. Dus dat komt nog :+
Afbeelding

jitskenienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 17:31

monsera schreef:
Hoe groot is je stuk ongeveer en mogen ze ook in de rijbak komen of mag je daar alleen rijden?

Ons stukje land is 5000m2. Dat weet ik nog niet. Wij gaan een eb en vloedbak aanleggen en ik weet niet in hoeverre de rijbak 'stuk' gaat als de paarden er ook 24/7 op mogen. Mijn shetlander wil nogal graag graven namelijk. Maar ik weet niet of het erge nadelen heeft.

jitskenienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 17:34

Daihyo schreef:
Als ik van de maten uitga vermoed ik ongeveer een halve hectare?
Ik zou het te klein vinden voor (uiteindelijk) 5 grote pony’s/paarden en een shetlander. Dan moet het echt goed klikken :j
Ik heb er 6 op 7000m2 gehad en dat was okee. Als de paden ruim genoeg zijn, je bodem goed en je genoeg voerplekken hebt.
Op mijn huidige plek heb ik 5000m2 en nu 2 grote pony’s en een shet staan. Andere bodem, andere indeling. Ik wil er nog een kleine pony bij (max 1.20), maar dat is dan ook wel de max voor dit stuk. Puur door de indeling en de bodem.

Ik heb een nieuwe app op de iPad. Leuk speeltje :D
Gelijk even een nieuwe tekening van mijn stuk gemaakt. Het voorste stuk (onder) is niet gewijzigd. Alleen struiken geplant. Ik heb voor 35 euro plantjes gekregen van mijn man voor kerst. Al eerder uitgezocht en vorige week geplant. Van elk weitje een strookje afgehaald. Als alles groeit en bloeit, dan krijgen we uiteindelijk een groene doorgang met aan de ene kant de bomen en de andere kant de eetbare struiken. Daar staan nu in totaal verschillende wilgensoorten, meidoorn, duindoorn, bosbes, hondsroos, haagbeuk, hazelaar en kornoelje.

Het achterste (hoge) deel ga ik veranderen. Dat was in eerste instantie een wei van 25x45m, met het idee daar te rijden. Maar dat heb ik veranderd en een stuk bij de stal als ‘bak’ gemaakt. Dit is wel kleiner, maar droger en beter. En kan ik de wei als wei gebruiken. Met afschrapen voor de tegels en zandpaddock heb ik de grond daarvan op w hoop laten gooien in het midden van de wei. Dat wordt onze heuvel. Aankomend jaar gaan we de grote wei in 4 weitjes opdelen, met paden en kruispunt op de heuvel. De zijkanten van de heuvel ga ik inzaaien met een bloemen en plantenmengsel dat ook eetbaar is. Er blijven dan 4 weitjes over van ieder ongeveer 10x20m. En deze week hoop ik een ‘zoutbar’ te maken, zoals de hooiplaats met de planken. Maar dan met een aantal liksteenhouders en nog ruimte voor een klein hooinetje. Planning was vandaag. Maar het bleef regenen. Dus dat komt nog :+
[ [url=m/YDelFI.jpg]Afbeelding[/url] ]

Bedankt voor je antwoord! Ik zit zelf wel te twijfelen inderdaad of 5 grote pony/paard niet te veel is. Jij heb een mooi stuk! Ik heb helaas niet aan 1 gesloten weide.. maar er lopen overal slootjes tussen waardoor ik het niet echt anders kan opdelen zoals ik nu gedaan heb. sloten dichtgooien zorgt voor problemen bij het waterschap en gaat uiteindelijk verzakken.

hier kan je goed de sloten tussen de stukjes zien. :)
Afbeelding

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 17:53

Ik zou me nu nog niet druk maken om welke paarden eventueel over 2,5 jaar zouden komen. Ervaring leert dat dat zo anders kan lopen....

Aanleggen zoals je het in je hoofd hebt en als er een paardje bij komt vooral selecteren op de eigenaar en het paard goed introduceren.

Wij hebben ook niet zoveel grond, maar zie dat vooral de indeling bepalend is hoeveel paarden je erop kan houden. Ik kijk dagelijks tegen hele lege stukken aan, omdat ze graag op een hoopje staan. Dan kan ik nog wel 20 paarden kwijt :) Maar gaan we never niet doen.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 22:49

Zonder bak heb je dus 4000 m2 en je gebruikt het stuk van het oranje nieuwe pad ook niet. Dus mss 3000m2 wat belopen kan worden voor de paardjes.

Maar het is pas over een paar jaar. Je hebt nog tijd over om te kijken hoe het met je eigen gaat en hoe de grond zich houd of je denkt dat er meer op kunnen.
De stal is wel wat klein. Was hier ook zo en hebben we een overkapping aangemaakt zodat ze daar ook ook onder kunnen staan.

Maar ach ik heb er 4 op op 2500m2 staan. ik gebruik de bak wel als paddock. Heb nog 1000m2 wei maar daar mogen ze nu niet op. Kleigrond. Wel om ze straks aan het gras te laten wennen en in het najaar als het weer mee zit voor wat snacks uurtjes. Vorig jaar zijn ze 5 maanden naar vrienden geweest op de boerderij op de wei.

4 vind ik wel max voor hier. Maar ze staan 24/7 los en kunnen lekker lopen, rollen en kroelen wanneer ze willen. Ik vind het zelf 100% beter dan toen ik ze nog in pension had en ze maar een aantal uurtjes buiten komen staan.

SafeHaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 10:36

Als je genoeg paden, voerplekken en verrijking hebt is het wel te doen mits de paarden met elkaar overweg kunnen. Ideaal is het misschien niet, maar beter als op sommige plekken :)
Wat ik me meer afvraag is of je stal wel groot genoeg is? Hier een kwpn, nrps en 2 shetjes in een schuilstal van 8.nog wat x 4m en dat vind ik echt niet groot.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 10:52

Ik denk ook dat je stal te klein is voor allemaal. Sowieso zou ik mijn pp niet te vol willen proppen. Het is nog steeds beter dan 24/7 op stal maar je schiet dan je doel voorbij vind ik. Het is zonde als je een plek hebt waar het leven echt goed kan zijn en dat je dat dan 'verpest' door het te vol zetten.

Overigens hangt het ook heel erg af van hoe de groep is, is het een groep die het goed met elkaar kan vinden of is er veel gedoe?

Wat ik zou doen: eerst je eigen paarden erop en kijken hoe dat gaat. Je pp verder uitbouwen/uitwerken. Kijken wat werkt en wat niet werkt. Als alles lekker loopt (en dat kan gerust een jaartje duren als je alles vanaf nul moet opbouwen) dan zou ik pas pensionpaarden gaan invoegen. Je weet dan veel beter waar je aan begint.

Oh, ik zie nu dat je er niet bij woont? Klopt dat? In dat geval zou ik misschien wel beginnen met 1 pensionklant maar dan vooral omdat je dan het werk kunt verdelen en een back up hebt als je een keer ziek bent oid. Dat is toch weer anders als ze aan huis staan.

SafeHaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 11:00

Een stal van 3 x 3 die altijd open staat vind ik ook een beetje eng := dat zou hier echt niet kunnen, dat worden gegarandeerd ongelukken. Ik zou misschien het bovenluik dicht doen zodat alleen de shets er in kunnen. Of gebruiken als hooi/voer/van alles wat-opslag en gewoon helemaal dicht houden.
Tenzij er 2 openingen zijn tegenover elkaar zodat ze altijd weg kunnen en niet in hoeken gedrukt kunnen worden. Dat zou hier gegarandeerd gebeuren.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 11:08

Oh ja, wij hebben om die reden áltijd de boxen dicht zitten. Dat zijn boxen van 3x3 die we gebruiken om te voeren en poetsen enzo. Superhandig om te hebben maar ik zou ze niet open durven laten staan, dat is vragen om ongelukken hier. Tenzij de box 1 hele kant open heeft ipv een deurtje. Dan zou ik het wel durven.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 11:18

Ik ben begonnen met de voorbereidingen voor de verbouwing, ze gaan 16 januari starten. Dan moeten de hele paardenschuur leeg hebben, dat is wel te doen maar voor alle spullen moet een tijdelijke plek gevonden worden... :=

De kapschuur moet leeg want daar moeten de paarden in. Daar zit nog een uitdaging. De achterstestrook vloer is te zwak om de paarden op te laten lopen. Die moet dus op de een over andere manier afgezet worden. Ik kan alleen niet goed bedenken hoe, hebben jullie suggesties? Hier schematisch de schuur, ik kan ook een foto maken / uploaden als dat handig is.

De achterwand en rechterzijwand zijn gemetseld. De linkerwand is hout (te brak voor de paarden dus dat stukje zet ik af met schrikdraad zodat ze er niet aan kunnen schuren / duwen. Op zich zou voor het afzetten van het achterstuk schrikdraad prima zijn alleen dan moet ik een stuk van ruim 20 meter overspannen zonder paaltjes oid.

Afbeelding

jitskenienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 11:23

Bedankt voor jullie reacties!

Ik ga zeker eerst mijn eigen paarden neerzetten en kijken hoe dat gaat. Vandaar dat ik ook gezegd heb dat ze pas over 2.5 jaar mogen komen :) Ik ga er wel nog goed over nadenken, ook over de stal. Het is een soort bouwpakket dus ik kan makkelijk nog dingen aanpassen. Maar het moet wel allemaal lukken haha. Ook wil ik zeker niet alles volproppen. Het is gezellig iemand erbij maar het moet wel gaan.
Over de box van 3x3 open laten staan wist ik niet. Ik kan de delen er uit halen en zodra er een paard een box nodig heeft er weer in zetten. Dat is alleen niet 123 gebeurt. Lastig allemaal maar wel bedankt, liever voorkomen dan genezen :)

Mijn land ligt denk ik ongeveer 500 M van mijn huis vandaan.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 11:36

Hoe diep moeten ze er vanaf blijven? Kun je iets met afstandhouders en schrikdraad? Of tijdelijke paaltjes met stroomdraad schuin plaatsen?
Rubbermatten eroverheen om druk te verdelen?

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 11:46

De vloer is van beton. De diepte van het af te zetten stuk is gok ongeveer 50 a 70 cm.

Rubbermatten eroverheen durf ik niet op te vertrouwen. De betonvloer is niet heel dik en er zitten nu al 2 gaten in met daaronder holle ruimte eronder. Die kan ik nog volgooien met zand maar ik ben bang ze door het beton heen trappen ondanks de rubbermatten.

Mijn plan is afzetten (ik ga even meten, misschien werkt afstandhouders wel inderdaad, dank voor de tip) en rubbermatten neerleggen voor het geval het toch misgaat en ze per ongeluk op dat stuk komen.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 12:04

Kan je niet iets van hindernis staanders gebruiken en daar het schrikdraad aan doen?
Of balen stro er neer leggen. Dan kunnen ze er niet op staan.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 12:41

Stro lukt niet want we hebben eentje met astma die al gestrekt gaat als hij naar een baal stro kijkt zeg maar. :')

Ik heb 4 hindernisstaanders, als ik die rond de voet verzwaar is dat misschien nog wel een optie. :j

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 14:42

Ir111 schreef:
De vloer is van beton. De diepte van het af te zetten stuk is gok ongeveer 50 a 70 cm.

Rubbermatten eroverheen durf ik niet op te vertrouwen. De betonvloer is niet heel dik en er zitten nu al 2 gaten in met daaronder holle ruimte eronder. Die kan ik nog volgooien met zand maar ik ben bang ze door het beton heen trappen ondanks de rubbermatten.

Mijn plan is afzetten (ik ga even meten, misschien werkt afstandhouders wel inderdaad, dank voor de tip) en rubbermatten neerleggen voor het geval het toch misgaat en ze per ongeluk op dat stuk komen.

Voergoot met hooi van maken? Nuttig en weinig gewicht tegelijk.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 19:24

tamary schreef:
Voergoot met hooi van maken? Nuttig en weinig gewicht tegelijk.

Ideetje hoe?

Ik heb overwogen er hooibakken (palletbakken) langs vast te zetten maar het is bijna 20 meter, zoveel hooibakken heb ik niet. :+

SafeHaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 22:48

Misschien kun je speciekuipen vullen met zand en daar paaltjes in prikken := als je er daar 2 van neerzet overbrug je 3 stukken van 6m met lint/koord. Als je in die 3 delen vervolgens een hooibak tegen het draad zet is dat weer een zichtbare barrière en breekt het de lengte een beetje op. Spelen en schuren doen ze dan hopelijk op een ander stuk waar meer ruimte is :=

Elmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 23:40

Ik volg even, interessant topic om ideeën op te doen.

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 03:19

Heeft de achterwand hout? Prikpaaltjes als afstandhouders in de wand gebruiken?
Met dan je springstaanders er tegen aan zodat ze niet naar achter kunnen schuiven? Als je daar een prikpaaltjes tegen aan taped heb je “isolatoren” en kan je er toch een stroomdraadje door doen mocht dat nodig zijn.

SafeHaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 21:07

Hebben jullie nog tips of speciale voorbereidingen die jullie treffen voor oud en nieuw?

Hier wordt eigenlijk al een paar weken vuurwerk afgestoken dus de paarden wennen er vroeg genoeg aan en zijn dan redelijk bomproof tegen de tijd dat het oud & nieuw is. Dit jaar is de rangorde echter veranderd en is het nerveuste paard de leider 8)7 erg onhandig.

Ze krijgen uiteraard extra hooi en ik verstop hier en daar wortels, komkommer en pastinaak omdat dat ook wat herrie maakt tijdens het eten.

Overdag laat ik ze wat uitrazen op de wei.

De puzzels en het speelgoed leg ik na het avondeten weg zodat er geen obstakels zijn.

Ook de paden weer even aanvegen en goed moddervrij maken ivm gladheid.

Dit jaar hebben we ook een lamp gekocht die we hoog ophangen in de paddock zodat er een constante lichtbron is vanuit de richting waaruit de meeste flitsen komen. Hopelijk is het contrast dan minder groot.

Ik kreeg nog de tip om de halsters om te doen voor het geval ze uitbreken zodat ze weer wat makkelijker te vangen zijn. Goede tip, maar tegelijkertijd vind ik dit ook weer eng voor het geval ze ergens aan vast komen te zitten. Wat denken jullie?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 21:15

Ik had grootste maat hondenhalsbanden met die plastic breekclips en labeltje met mijn tel.nummer er aan. Of gebruik er 2 als 1 te kort is. Genoeg om te grijpen, maar niet leuk als speelgoed en weinig kans op blijven hangen ergens.
Afhankelijk van hoe de paden er bij liggen en verdere onrust liever wat minder ruimte, wel genoeg om te bewegen, maar niet genoeg om echt op snelheid te komen en te blijven rennen.