Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 19:46

Mijn eerste paard wat ik gekocht heb stond op een uurtje rijden. Ben ik toen twee keer geweest. Mijn IJslander stond in Noord-Duitsland terwijl ik in Zuid-Limburg woon. Ben er drie keer geweest voordat ik hem mee naar huis nam maar toen was hij al zes weken van mij. De eerste keer gaan kijken meteen besloten hem te kopen. De week daarna opgereden voor de keuring. Omdat het hier nog niet klaar was en pension daar veel goedkoper besloten hem daar te laten staan. Er werd prima voor hem gezorgd en er was genoeg aandacht!

Hier is gisteravond echt idioot veel water gevallen. Was bij de bak aan het rijden en de trailer stond ineens in 10-20 centimeter water. In een half uur regenen! En dat terwijl er daar twee afvoerputjes zijn. Onderweg naar huis stond zo'n beetje de hele route blank. Nog nooit zoveel water in zo'n kort tijdsbestek zien vallen.

Maartje_M

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 19:53

Hier stonden ze ook beide ver weg. Heb er voor mezelf ook nooit een punt van gemaakt, nam wel een dag vrij en dan ging ik. Met de kinderen nu vind ik het toch wat anders, die van mij houden niet zo van lange ritten...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 20:24

Wij hadden de dochter van vriend ook bij, die heeft ook heerlijk gekroeld met pony daar <3

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 20:33

Melle stond ook op 1.5u rijden en Rocky een uurtje.
Puck stond redelijk dichtbij.
Af en toe kijk ik wel een beetje rond op MP maar hou dan meestal een afstand aan van max 50km.
Hou niet zo van rijden met de trailer

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 20:46

Ik wilde hem ook dichtbij en keek ook niet verder tot iemand de link doorstuurde en ik toch nieuwsgierig werd.
Maar hoop voorlopig geen nieuwe te hoeven kopen, mijn pre is 6 en gaat hopelijk nog heel erg lang mee en het oudje hoeft niet meer vervangen te worden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 20:48

Ja ik keek ook dichterbij maar kreeg foto’s toegestuurd... oeps :+

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 22:27

Den Ham is een goede kliniek. Veel positieve ervaringen over gehoord. Vechtsdal ken ik alleen van naam

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 23:18

Mijn eerste paard stond in Leusden, wij woonden in Den Helder.
Casa mijn oudje stond vlakbij Enschede, verder ook al eens een paard in Friesland gehaald (ook 2 uur rijden).

Mijn oudje hoeft ook niet vervangen te worden, wil wel graag een pony voor de kinderen en eigenlijk zou ik graag willen dat ML akkoord gaat om de ruin te verkopen en daar eventueel een ander paard voor terug te kopen.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 23:46

Ik ga zaterdag mijn nieuwe paard in de kop van Groningen halen := dat is 2 1/2 uur met de trailer... :=

Mede paardenhouders :D muizen, iedereen hier moet er last van hebben, maar ik heb al veel geprobeerd, maar ik heb er echt heeeeeeeeeeeeel veeeeeeeeeeeeeel. Gif werkt ten dele, maar dan vind ik 4 of 5 dooie muizen, maar ik heb het idee dat ik er wel 1000 heb. Helaas geen mogelijkheid tot een stalkat := Heb geen dichte ruimtes... Had de buren al gevraagd of ik hun 2 super drukke jack Russels een weekje op mag sluiten op mijn terrein, maar helaas... Help. Die krengen schijten overal en knagen aan alles....

KDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 23:50

Oh muizen zijn ellendig. Heb je al het voer al in afgesloten tonnen? Dat scheelt al iets...

KDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 23:54

Mijn paard kwam voorbij op facebook, door het overlijden van de eigenaar zochten ze een nieuwe fijne plek voor hem. Helemaal in Frankrijk, 8 uur rijden. Hij was 5, nog hengst en kende niks. De gok gewaagd (verkopen kan altijd weer) en het is echt een geweldig leuk dier!
De pony’s stonden niet zo ver weg gelukkig en die hebben we wel eerst bekeken enzo :+

KDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 23:56

Robijntjah schreef:
Oh wat fijn Maartje, hele opluchting lijkt me!

Ik ben onderweg terug van paard kijken. Leuke ochtend gehad, fijne mensen ook.
De moeder van het dier lijkt erg op Modesta, heel grappig!

Is Modesta toevallig van Modesto?

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 07:24

Mer1980 schreef:
Ik ga zaterdag mijn nieuwe paard in de kop van Groningen halen := dat is 2 1/2 uur met de trailer... :=

Nee joh, hartstikke dichtbij! Waar moet je zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 07:55

KDonna schreef:
Robijntjah schreef:
Oh wat fijn Maartje, hele opluchting lijkt me!

Ik ben onderweg terug van paard kijken. Leuke ochtend gehad, fijne mensen ook.
De moeder van het dier lijkt erg op Modesta, heel grappig!

Is Modesta toevallig van Modesto?

Nope.

Ooooh muizen ja... ooit in mijn deken (die gewoon op t paard lag...) een nest gevonden, bah!

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 08:29

Citaat:
Mede paardenhouders :D muizen, iedereen hier moet er last van hebben, maar ik heb al veel geprobeerd, maar ik heb er echt heeeeeeeeeeeeel veeeeeeeeeeeeeel

Zwerfkatten uit het asiel? Zijn prima muizenvangers hoor!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 09:49

Je kunt eigenlijk niet zonder katten als je buiten woont. Uitstekende muizenvangers.

Toen wij hier kwamen wonen, waren de muizen echt overal, ze piepten onder de haag vandaan, liepen in huis, in de schuur, in de stal. En ik ben er bang voor, dat was echt wel een dingetje. De toenmalige bewoner liet 1 kat achter en mijn eigen stadse kat kreeg een spoedcursus muizen vangen. Na een paar maanden hadden we nergens meer last van.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 09:53

Hier nooit last van muizen... ze komen biet voorbij de kat en de hond :=

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 09:53

Ik heb vrij weinig tijd om te schrijven, maar probeer regelmatig alles bij te lezen.
Paarden zijn vorige week naar een boer verderop gegaan omdat bij mijn boer ( wel alles in eigen beheer, en aan de overkant van ons huis) alle asbestdaken werden vervangen.
Dus meteen van de nood een deugd gemaakt en de stallen afgelopen week leeg gehaald en onder de waterdoorlatende matten alles schoon gespoten, en de wanden schoon gemaakt.
Heb ik toch weer 1 rat in mijn stal zitten. Kreng is ook totaal niet bang. Terwijl er katten in mijn stal zijn.
Voer zit altijd al in afsluitbare bakken. Hooi heb ik 10 balen op voorraad liggen, maar daar doet deze niets mee.
Maar het kreng vindt stro heerlijk. Heb dus weer de elektrische rattenval te voorschip gehaald. Zal het kreng!
Door het slechte weer is alles uit gelopen, en dus nog niet klaar.
Bij de andere boer zijn nette stallen, en staan mijn paarden ook met zijn tweeën, wat met een laat gebruinde hengst helemaal prima is. Maar ze hebben er geen mogelijkheid tot buitenlopen.
En ik rij ook niet.
Dus na een week ophokken, ze gisteren opgehaald met de trailer, en ze op hun eigen stukje laten lopen, vliegen en dikke sporen trekken.
Vandaag weer de hele dag lekker buiten staan, en vanavond weer wegbrengen, want deze week moet alles
opgebouwd gaan worden.
De grond in mijn paddock en overkapping is helemaal kapot gereden, met de dikke banden van de machines.
Dus daar krijg ik nog een fikse klus aan, om die te netjes te krijgen.
Dus we gaan de komende tijd marktplaats in de gaten houden voor gratis tegels.
Als het goed is krijg ik ook een nieuw dak op de stallen, want de ijzeren golfplaten zijn ook niet helemaal waterdicht meer. Maar als die er niet komen, dan ga ik die zelf laten vervangen.
Ook de ramen zijn niet allemaal meer heel, daar zitten nood plaatjes hout voor.
dus ook dat gaat dit jaar op de to do list.
Verder mijn track van vorig jaar beviel me niet. Paarden liepen er niet meer door.
Ik ga de paden smaller maken, en kijken voor hier en daar een dikke boomtak en trekkerbanden neer leggen en opvullen met zand. Zodat ze daar op kunnen staan.
De hooikliko's bevallen me wel prima, maar de nieuwe mini, sloopt de netten, deze komen wel bij de Action vandaan, en zijn al zeker 3 jaar oud. Maar ik wil er toch iets anders op gaan verzinnen.
Heb al in mijn gedachte om in een groot vat gaten te maken en die op te hangen.
Dus vele, maar oom leuke klussen staan op de planning.

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 10:55

ClauH schreef:
Citaat:
Mede paardenhouders :D muizen, iedereen hier moet er last van hebben, maar ik heb al veel geprobeerd, maar ik heb er echt heeeeeeeeeeeeel veeeeeeeeeeeeeel

Zwerfkatten uit het asiel? Zijn prima muizenvangers hoor!

Katten zijn idd je beste line of defence. De dierenbescherming heeft vaak wel weet van groepen zo sterk verwilderde zwerfdieren die niet meer als huiskat te plaatsten zijn. Die hoef je in principe niet op te sluiten. Als ze een plek hebben waar ze zich kunnen verstoppen en er is voldoende te eten blijven ze wel hangen. En anders een huiskat die overdag naar buiten mag.

Mochten katten om wat voor reden dan ook geen haalbare optie zijn kan je ook nog contact opnemen met de vogelbescherming. Die weten vast wel iemand die zicht heeft op welke roofvogels bij jou in de omgeving voorkomen en wat je kunt doen om die aan je erf te binden. Ik heb regelmatig buizerds die boven mijn wei jagen en s zomers zie ik ook veel uilen. En met de vorst had een torenvalk hier een warme slaapplek gevonden. Geen idee waar die gebleven is.

Ik durf dus best te zeggen dat ik idd heel veel muizen heb. Heb er alleen totaal geen last van omdat ik ze nooit zie. Hooguit in stukjes. Idem voor ratten.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 11:31

:wave: welkom nieuwelingen.

Muizen weinig last van tot dusver. Heb wel 3 katten lopen dus dat zal helpen haha.

Ben een lang weekend centerparcs met gezin en mn zusje past op alles thuis.
Dit stuurde wat foto"s door van alle plassen en zwembaden daar :7
Hier giet het ook aardig maar daar merk je niks van in het zwembad en indoor speelparadijs :D

greendragon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 12:06

Heerlijk Karin_deB, geniet ervan!

Hier ook wel muizen, maar niet zo veel dat ik ze vaak tegenkomen. De rat zit mij meer dwars, vooral die vieze rattenpoep, bah! Ik heb alleen twee lieven binnenkatten en die gaan vast op hun gemak naar een muis zitten kijken als ze die tegen zouden komen.. Ik wil wedden dat ze er niets mee doen. Met de ratten zou ik meer gebaat zijn bij een hond denk ik, maar daarvoor zijn we met twee fulltime banen gewoon te weinig thuis. Buitenkatten zou hier wat lastig zijn; we wonen aan een drukke weg. Je mag er maar 50, maar het is wel een doorgaande weg en de meesten rijden echt harder... We hebben hier wel uiltjes...Ik zie ze niet, maar hoor ze bijna elke avond...

Ik ben het weer enorm beu. Er is buiten zoveel te doen, maar alles is nat en koud, en die wind!. Gisteren tussen de buien door wel wat kunnen doen. De haag langs het huis is weer bemest uit de composthoop en ik heb nog wat bollen kunnen planten, maar einde van de dag was ik helemaal verwaaid en had het koud. Toch nog even hardgelopen en daarna niet meer van de bank af geweest. Paarden staan hier ook al weken stil. De paddock staat continu blank. Er kwamen ook eendjes op af. Het droogt wel op, maar dan komt de volgende bui alweer.
Ik zie gelukkig de voorspellingen positief voor volgende week! Ik hoop dat dit zo blijft! Ik ben toe aan zon en lekker buitenspeelweer!!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 13:04

Karin, leuk! Geniet ervan. Zo een zwemparadijs is altijd leuk.

Onze paarden komen overal wel vandaan. Maar eigenlijk altijd een paard gekocht om een reden of toevallig tegenaan gelopen.
Zeker vroeger kon je nog niet overal quarters kopen bijv en was je de afstanden wel gewend.
Maar wat we nu hebben; mn ene ruin is gebracht destijds, maar heb ik bekeken in Groningen op 200km van huis.
Mn shet komt nog uit de telegraaf geloof ik waar een boer adverteerde met shetlanders, was iets van een uurtje rijden.
Mn Merrie komt uit Amerika, maar niet zelf geimporteerd. Komt dus wel van ver, hahaha Maar haar toen bekeken in Drenthe ( toen 120km?? ) Haar zoon zat erin.
Nu hebben we haar uit Noord Holland opgehaald ( 70km ) en haar zoon hebben we uit Friesland opgehaald.
En we hebben al even een nieuw paardje gekocht, maar die komt pas na het afspenen, want ze moet nog eerst bevallen. Zij staat in Z Limburg. WE waren absoluut niet op zoek, maar ook vanwege een reden. Nu pas 1x geweest, maar gaan binnenkort nog eens langs.

Wij hebben ook muizen helaas. De eigenaar heeft een kist staan voor voer waar geen muis in kan. Ik heb daar mn wolvilten pads in, want die eten ze graag en zijn me te duur.
Voer in 2 tonnen.
Helaas geen katten, want die willen ze niet. Maar zij zetten soms dagen vuil voor de deur ( GFT bak staat 10m verder ) en daar komen echt muizen en ratten op af.
Gelukkig wel katten van de buren. Ik zie ze soms, maar zijn schichtig en de eigenaar is zo dom om ze weg te jagen, terwijl ze goed werk doen.
Heel soms vind ik een kapot muisje ergens en is dan laten vallen door een vogel of kat denk ik.

Thuis kwam de zwarte ook met een dood muisje laatst. Ik denk ook laten vallen, want onze tuin is best afgesloten en wij hebben er geen afval etc in. Maar de buren hebben dus een compostbak en enorm veel zooi.
Zwarte was daarna een beetje ziekjes, dus ben huiverig met gif.

Toen wij voer verkochten moesten we wel. Als je een paar pallets neerzet en je doet niks, worden je zakken meteen open gevreten en is niet meer te verkopen gewoon. Maar dan mochten de honden en katten ( toen daar ) er niet meer bij komen. Muizen en ratten bleven wel echt weg met dat gif.

Wij hebben onwijs veel konijnen op onze paddock, dus dat is voor de paarden een groter probleem qua kuilen enzo. Eigenaar schiet erop, maar dat kan ik niet.....Ik gooi alles dicht, leg er wat op of zet het af tot ze een andere plek zoeken..........Maar veilig, nee.......

Oke, ik wilde zeggen dat hier de zon schijnt na wat flinke buien vannacht die ik hoorde, maar nu dus hagel.............Wel met zonnetje erbij.

Morgen staak dus ov? Ik moet naar zkh. Vorige keer ook om 9uur en was er al geen parkeerplek. Nu zullen er nog meer mensen met de auto komen, dus ga maar een uur eerder weg denk ik.

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 15:04

Mijne komen allebei uit het zuiden van Limburg, terwijl ik uit Zeeuws-Vlaanderen kom, vooral met de trailer doe je er dan wel eventjes over, maar ik zou ze allebei niet meer kunnen missen.

Nog eens een vraag, wij gaan binnenkort waterleiding naar de schuur trekken, hebben jullie ook warm water in je stalling voorzien of niet? Ik gebruik warm water eigenlijk alleen om te wassen, maar dat doe ik in de winter vrij weinig. In de zomer doe ik dat eigenlijk altijd gewoon met koud water. Dus ik twijfel eigenlijk of ik de moeite doe om warm water te voorzien in stal of niet

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 15:48

Ik heb wel warm water in de stal maar het warme water komt van de boiler af die daarvoor speciaal in de stal geplaatst is. Ik was in de winter ook vrij weinig maar vind het wel fijn als ik de dikke lagen modder van de hoeven afspuit of de staarten was. Scheelt voor mijzelf dan ook hele koude handen.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-19 15:56

Echt geen mogelijkheid tot katten?

Dan moet je buizerds gaan houden. Wij hebben een koppel in de bomen wonen en gister heb ik ze 2x met een muis zien vliegen. :D