[FOTO]Show je paddock paradise!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ethelate

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-22 17:16

Ja ze hebben zo hun wensen ;) maar fijne oplossing zo!

Denk ook dat het bij 1000 paarden wel goed gaat, maar ik ken mijn stuntpiloten :D

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 21:02

Iemand een idee wat lekker groeit in schaduw?
Langs deze kant wil ik nog een haag of klimplanten tegen het gaas. Eetbaar of iig niet giftig. Het komt deels onder de sparren.
De palen en lint gaan er nog uit en komt een strook tussen gaas en palen met cord.

Afbeelding
Links is nog met prik palen afgezet dus kan nog spelen met de breedte.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 21:30

Mijn ervaring is dat onder sparren slecht andere planten groeien. De grond wordt erg zuur en daar groeien andere planten moeilijk op. Moet je even in de gaten houden bij wat je kiest want anders sta je voor niks je best te doen!

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 23:25

Of je hebt iets wat het wel doet, maar je uiteindelijk ook niet per se blij van gaat worden (braam, bijvoorbeeld #) )

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 23:39

Hilary schreef:
Of je hebt iets wat het wel doet, maar je uiteindelijk ook niet per se blij van gaat worden (braam, bijvoorbeeld #) )

Dan zou ik een doornloze braam kiezen want uiteindelijk is braam waarschijnlijk het enige wat het daar wil doen :')

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 23:42

Framboos dan, groeit net zo goed en is lekkerder.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 00:53

Ik heb wel braam en ben er wel blij mee. Wel wilde met doorntjes, dus auw, maar de paarden eten de blaadjes, de vogels de bramen en wat te ver komt snoeien we. En soms haal ik een zaailing uit de grond en zet die op een plek waar die wel mag zijn.

Wij hebben 2 grote dennen tegen de schuur, buiten de paarden en daar groeien wel wat zaailingen nu onder, maar niks eetbaars. Kardinaalsmuts bijv doet het daar steeds goed. Het moet daar kaal blijven, dus geen belang bij.

Als ik zo kijk is dat stuk kaal en kan de zon dus wel daarop komen als je het kort houdt???

Ik zou paard en plant eens bellen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 08:17

Bij Paard en plant is het morgen de laatste dag dat die verzenden, moet je snel zijn

SafeHaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 09:54

Hazelaar groeit ook prima in een beetje schaduw :)
Als je twijfelt over de bodem kun je altijd compost of bokashi toevoegen, wel verrijkt met kalk dan. Een bodemmonster nemen is het best, meten is weten :D
Voor de hummus hoef je het niet te doen want die zal daar wel goed zijn.

SafeHaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 09:57

Hebben jullie toevallig je likstenen op een leuke manier aangeboden? We zijn een beetje aan het zagen en timmeren en speel eigenlijk al lang met het idee van een zout tafel. Een beetje schuin zodat er geen water in de liksteenhouders blijft staan en misschien met een rubberen lap erover die het wat droog houdt maar die ze wel makkelijk aan de kant kunnen duwen.

Wil het niet te kolossaal maken met een afdak enzo, wil geen aandacht trekken bij de gemeente :=

Ze liggen nu her en der verspreid tussen keien en aan paaltjes.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 10:19

Nee, ik heb een paar kunststof bakken in de schuilstal hangen en daar de blokken ingegooid. Dat zout is zo'n rotzooi, alles wordt er door aangetast, behalve de kunststof bakken.

Ik zou voorzichtig zijn met flink bokashi en kalken onder naaldbomen, de grond is daar zuur door de bomen en daar gedijen de naaldbomen goed op. Ik weet niet of het zo ver komt maar het zou zonde zijn als je daarmee je naaldbomen verzwakt (de fijnspar heeft het met de droge / hete zomers al moeilijk genoeg).

Ik zou denk ik ook voor braam gaan. Dat is het enige onkruid dat zo kan bedenken dat er onder groeit. Overigens eten onze paarden helemaal niks van de braam maar dat terzijde.

Hooi update: ik heb bij Belkers leverancier kleine baaltjes weide en kruidenhooi gehaald en tot nu toe (3 dagen...) eten ze dat goed. Ze eten nu ook ineens onze oude voorraad weer redelijk, waar ze eerst de neus voor ophaalden...

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 10:38

Goede tips en braam heb ik nu alleen een in de longeercirkel (die moet dus nog verplaatsen). Door alle naalden en dennenappels is daar een humus achtige laag, zo lekker verend om te lopen :D wil daar dus echt iets wat daar gewoon goed kan groeien.

Hier liggen alle likstenen in een laag stuk wijnvat in de schuilstal en kleine halve Port vaatjes voor de vloeibare mengsels
https://www.instagram.com/p/CaDEP1AoLMx ... MyMTA2M2Y=

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 10:43

Oh! Dat halve vat ziet er geweldig uit! Veel decoratiever dan mijn functionele maar lelijke voerbakken. Ik denk alleen dat ze bij mij gaan voetballen met de ton...

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 11:11

Ja de Port vaatjes worden leeg nog wel eens rond gerold, maar die grote is echt zwaar. En anders kan je er nog een of 2 zware tegels/stenen in leggen voor het gewicht.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 12:07

Fijn Ir111.
Mooie oplossing Esthelate.
Ik heb hier een omgevallen boom volgestort met beton en daar liggen de restant likstenen. Verder hangt er her en der wat.

SafeHaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 15:59

Ben je gelijk gaan volgen :)

Zo'n vat hebben wij voor het water, en de kleinere had ik voor het water met zout maar daar gaan ze inderdaad mee aan de wandel :=

Het probleem is alleen dat ik ze
niet onder een afdak heb. Alhoewel ik hem ook wel op z'n zij kan leggen en dan 2 naast elkaar ofzo. Want die vaten zijn wel heel mooi <3

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 16:07

SafeHaven schreef:
Ze liggen nu her en der verspreid tussen keien en aan paaltjes.

Dit vind ik dan weer het leukste.
Ik heb ze ook bij een bult keien liggen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 09:31

Okee, is er een manier om fysiek niet te zwaar bladeren weg te krijgen zonder bladblazer/-zuiger? Ik kom niet verder dan harken, in de kruiwagen en op de mesthoop. Maar ik moet 70m track van 3,5m breed en mijn lijf vond het eerste stukje van 5x3,5m al niet heel erg leuk.
Maar de esdoorn is eindelijk kaal en ik zou zo graag dat stuk track weer open doen.

SafeHaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 09:42

Schapen? :=

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 09:43

Schapen? Nee, die kunnen er niet op. Of nou ja, alles kan als je wilt, maar lijkt me wat onhandig alleen voor blad :D

SafeHaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 10:01

Is wel de meest luie optie _O-
Soms mag je schapen wel eens 'lenen' voor een dagje of wat. Geiten ook natuurlijk, maar die zijn wat lastiger binnen de lijntjes te houden.....

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 12:42

Nou, hier ook een ramp. Had het ene stuk pad schoon en andere nog dicht. Andere kant was open, want daar viel nog niks. Nu valt alles en moeten we dagelijks wel bezig omdat ik alles alweer open had.

Normaal was het een eikenbos van de gemeente, maar daar groeit nu ook veel esdoorn en wil niet dat het blad mengt met mijn goede gestorte zand.

Heb op een stal gewerkt met een bladblazer, maar vond het echt te zwaar. Hing op mn rug. Gekeken naar een bladzuiger, maar die missen wel wat vermogen en zoals nu alles nat is zie ik het niet gebeuren.

Een goede bladhark scheelt wel. De grote plastic in driehoek vorm van welkoop meen ik is wel fijner dan de metalen goedkope die we hebben.

Maar het gebeurt ook vaak dat ik aan het uitmesten ben en dan sta te harken met mn mestvork.

Onze varkens eten wel de eikels, maar geen blad. Veulens hadden wel interesse in eikenblad.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 13:05

Hier gewoon de husqvarna accu bladblazer. Prima ding, niet zwaar en ik gebruik hem voor blad en eikels. Nadeel is de accu, koop er 2 want met 1 kun je een half uur blazen en dan weer wachten tot die opgeladen is……

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 17:03

Heb je dat stuk track dicht terwijl er blad valt? Dan op zoek naar stukken worteldoek of windbreekgaas of iets in die trant om het hele stuk af te dekken. Aan het eind van het bladvalseizoen schoonmaken (worteldoek kun je gewoon vegen), netjes laten drogen en opvouwen, klaar.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 17:05

Ja dat stuk is afgesloten. Maar nu niet over nagedacht om er iets onder te leggen dat is iets voor volgend jaar :+
Alleen voor dit jaar moet ik het dus wel eerst opruimen voor ze er op kunnen. Ik kan een bladblazer lenen, dus dat gaat een stuk schelen :):)