Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 22:36

Il wil juist een stuk afzetten om bijv. De galop te blijven oefenen op beide kanten. Aan de overkant ligt het strand, maar daar breekt hij uit als ik moeilijke dingen van hem vraag. Heel vervelend. Hij word dan zo gefrustreerd dat hij een uitvlucht zoekt. Vandaar mijn voorkeur voor omheining. Op het strand kan ik verder prima rijden, maar dat onderdeel lukt (nog) niet, helaas

Kirrr

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 09:08

Yontheke, het is niet omdat een paard op een stalling graag terug binnen wil, dat ze op een weide niet tevreden zijn. Begrijp niet helemaal hoe hij bij de vorige eigenares stond.
Soms wil mijn merrie op de stalling ook persé naar binnen, maar nu staat ze weer op de weide en is ze best tevreden met zelf te kunnen kiezen, zeker als ze gras hebben ipv een kale paddock.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 09:21

Bij de eigenaresse die hem in de sport uitbracht, kwam hij overdag ook wel buiten maar vaak alleen en soms met haar andere wedstrijdpaard en toen stond hij ook altijd te ijsberen bij de draad. De nachten sowieso op stal. Als hij bij haar vriend op de handelslocatie stond, kwam hij er wel eens een week bijna niet uit of als ze op meerdaags concours ging ook niet.
Bij het 15 jarig meisje dat tussen deze eigenaresse en mij zit, stond hij 24/24 buiten op de weide met enkel een schuilstal en een shetlander als gezelschap. De eerste maand heeft hij zichzelf daar zo kapot gelopen op zijn voeten met aan de draad te staan ijsberen en dus niet op stal gezet te kunnen worden. Werd zo knettergek van de beesten dat hij de schuilstal niet meer uit wilde. Strontvervelend doen tijdens het rijden, niet willen volgen aan het halster. Het was daar gewoon een compleet ander paard dan nu bij mij.

Hij is ook zo asociaal. Staat liever niet bij andere paarden en is er ook echt gemeen naartoe en zet zijn tanden er in. Dit zou ik ook niet vertrouwen met mijn stallen. Als hij binnenkomt en de andere wegjaagt is mijn deuropening gewoon te smal. De enige waarmee ik dit probleem ook wat gehad heb, is de Arabische hengst. Voor de rest kwamen alle paarden die ik samen had staan erg goed overeen.

Ami staat echt niet graag buiten, gras of geen gras. Na een half uur op de weide is hij het spuugzat. Deze week heeft hij heus wel een keer 7 uur buiten gestaan als de weersomstandigheden het toelaten maar ik zie hem ook niet graag zo ijsberen bij de draad. Het is mijn wedstrijdpaard en die moet niet stuk gaan nu. Als hij graag binnen wilt en dan wel op zijn gemak staat, dan gaat hij maar mooi binnen staan eerlijk gezegd. Beest blij en ik blij.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 09:25

Ami op stal laten en andor en Shetlander terug naar de wei is geen optie?

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 09:27

Kirrr schreef:
Ami op stal laten en andor en Shetlander terug naar de wei is geen optie?

Shetlander staat al terug op de wei met op deze moment nog zijn shettevriend maar dit wordt inderdaad het plan. Andor en Buddy terug op de wei en Ami blijft op stal.
Ik ga het wel missen om met Andor de gemakken van een pensionstal te hebben maar hem wil ik in de winter gewoon meer buiten hebben. Al heb ik wel de beslissing gemaakt om ze voor de nacht op stal te houden. De uurtjes verplichte rust en geen gekke capriolen uithalen doen voor zijn voeten en spieren ook goede dingen.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 11:02

Ik ga de binnenpiste ook missen en het gemak van niet met de trailer over en weer te moeten.
Maar vind het zo fijn van paard thuis te hebben en veel makkelijker in verzorging.
Vandaag moet ik nog een mini-operatie laten ondergaan, dus vanaf dat ik terug te been ben, regel ik een vriendje en dan haal ik ze naar huis.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 11:07

Dat heb ik ook. De binnenpiste en het sociaal contact. Ik heb gelukkig nog wel een piste waar ik minstens de helft van het jaar wel in aan de slag kan met Andor. Maar zelf het aantal uren buiten bepalen en de kwaliteit van hooi en hoeveel voer en dit regelmatig aanpassen etc. Wat je zelf doet, doe je beter hè :)

Wij hebben overigens 19 pakjes super hooi van eigen land. Het gras stond veel te hoog, de shetlander staan alleen op het achterste gedeelte en de boer heeft het voor een prikje gehooid. Zijn toch weer 19 balen slechts aan € 2 per baaltje en super kwaliteit van eigen land. Ben er heel blij mee!

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 11:11

Ik heb dit jaar hooi van de buurboerman zijn land voor minder dan €2.
Volgend jaar ga ik voor het eerst mijn Eigen stuk laten hooien, ben benieuwd op hoeveel het dan uitkomt.

Mijn zadel bleek niet meer te passen. Hoewel het minder dan een jaar geleden nog nagekeken is door osteo en zadelpasser. Paard 3 weken verplichte rust. Dus even de ideale overgangsperiode.
Dan nog een wel passend zadel vinden en mijn zadels verkocht krijgen.
Heb er nu 3 die niet passen. :(

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 11:18

Lastig zeg! Bij mij komt de zadelpasser ook weer langs op 7 september voor de Euroriding die ik op Andor heb liggen. Die had ik eigenlijk voor Ami gekocht maar die bleek daar niet op te passen en op Andor wel min of meer goed te liggen en van Andor had ik mijn zadel in december al verkocht :) Met de gedachte dat ik er nooit meer op ging zitten.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 13:38

zadels pff, hoop ellende mee gehad en twijfel nu weer. Ligt niet helemaal belabberd maar ook niet perfect.
Wat past er niet neer Kirr, niks meer aan te passen met vullen of iets?

Wij zijn net terug van de vakantie, blij dat ik weer thuis ben, geniet ook wel van de vakantie maar de zorg van paarden aan anderen overlaten vind ik niks.
Zeker nu de ruin een hechting had en geprikt moest worden met ab. Morgen mag de hechting eruit, baal van de timing nu ik vakantie heb en extra kon rijden, maar helaas t is niet anders.

Ik baal van de onrust op de wei, na het verlies van de pony pasgeleden staan ze met 3en samen, mijn 2 paarden zijn beide dominant en het ging vrij goed ( merrie pensionpaard) totdat zij nu 6 wkn in training stond op een andere locatie. De ruin en mijn merrie stonden toen nog maar met 2en en dat ging echt perfect. Zo lief samen ook tijdens het voeren.

Het pensionpaard is nu teruggekomen en die van mij blijven ruziën en staan dus apart. ( 1 heeft de stal en de helft van de betegelde paddock en de rijbaan en de 2 merries de stallen de andere helft van betegelde paddock en de grote zandpaddock van 50 x 10)
Nu staan ze om de dag om de wei, de ene de dames de andere de ruin maar vind het maar gedoe en extra opruimwerk. Hoop dat het nog verbeterd , pensionpaard weg is lastig, zij heeft geen idee waar ze heen moet en het zijn wel extra inkomen nu elke maand. Ook is mijn merrie geblesseerd en zolang het goed gaat kan ze staan maar als het erger wordt laat ik dr gaan en moet dr een 2e paard bijkomen voor gezelschap.

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 14:29

School (Psz voor mij dan) is weer begonnen *\o/* Dat betekent wat meer tijd voor mij/hond/paard/huishouden. Heb de dagen afgeteld.

Sterkte met je mini operatie kirr. Zadels, argh, ik heb helaas ook de gouden tip nog niet gevonden. Heb ook 2 zadels die net niet goed liggen. Huidige zadel schuift hopeloos naar voren ook al vindt de zadelmaker dat hij goed ligt. Ik zit binnen no-time in haar nek.

Klinkt als de beste oplossing yontheke. Lijkt me wel een heen en weer gereis. Fijn dat je shet nu zo braaf is!! Heeft dus wel echt geholpen. Maar goed dat iedereen hier zo aandrong :P

Lastig Lynn_nikita.

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 14:39

Sure lee ik heb ook een hb'er momenteel weeral een hele tijd goed, maar toch soms lijkt het of het kleinste verschil in de voeding al problemen geeft.
Hopelijk vind je de oorzaak !

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 16:29

Ik heb een westernzadel, dus dat past of dat past niet.. Opvullen oid kan niet.
Gekste is dat paard echt nooit een kick geeft, ze loopt net heel goed en fijn.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 16:33

Weer een overwinning. Het gaat goeeeed. *\o/*

Vandaag Marinka op de trailer. Een 15 minuten rijden naar Bussloo waar ze een leuk ruiterpad hebben. Wel met de steun van mijn rijmaatje. Maar alles gelukt en plezier gehad.
Afbeelding
Afbeelding

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 16:47

Bussloo is leuk! Blijft jammer dat je niet met je paard de grote zwemplas in mag.

Zapje, klinkt niet als een goede zadelmaker :\

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 16:50

Hilary schreef:
Bussloo is leuk! Blijft jammer dat je niet met je paard de grote zwemplas in mag.

Dat is inderdaad wel heel erg jammer.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 19:40

-O- -O- ik wilde net zeggen wat leuk dat water , maar je mag er dus niet in?

Ow ja, jij hebt western, geen verstand van, weet alleen dat er een knop opzit een heel ander singelsysteen en andere beugels en dat je met een dik pad eronder moet ipv wol vulling ( en dat laatste heb ik zelfs uit dit topic geleerd)
Ik heb net de hechting eruit, wond ziet mooi uit, wanneer zouden jullie weer gaan rijden dan? hechting heeft er 10 dagen ingezeten, snee was niet groot ( 102/2 cm) maar wel wat dieper Ik heb dat niet met de arts besproken en hangt natuurlijk ook van de genezing af

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 19:43

Hier droevig nieuws, sommigen zullen het al wel gehoord hebben..

Onze lieve schat Mattie is heen gegaan, is net zojuist overleden aan fikse long ontsteking.

Hij is in me armen gestorven.
Hij is nu op de eeuwige weides met zijn half zusje.

Doeg lieve stoere vent.

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 19:47

Och wat vreselijk JanineVV. Heel veel sterkte!

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 19:51

Ach, vreselijk! Sterkte!

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 19:53

Sterkte, de hemel heeft er weer een mooi sterretje bij Y;(

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 19:54

sterkte, vreselijk nieuws

kvulden

Ach wat sneu chaninevv.

Lynn_nikita op het water op de foto mag je wel in. Dat is speciaal voor paarden aangelegd. Maar dat staat tot je knieën ;-) er loopt een heel ruiterpad met allerlei hindernissen en mooie lange rechte stukken voor een leuke Cross. Een paar hindernissen hebben we ook al genomen. Niet te hoog. Ik ben daar geen ster in. HahaAfbeelding

Idifix

Sterkte Janine !! X

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-16 20:11

Sterkte Janine Y;(

Ziet er heel gaaf uit kvulden!