Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MarloesHJ

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 10:41

Hummer is wel sterk maar om hem hufterproof te noemen? Het is een kiep dus sowieso minder sterk dan een gewone kruiwagen volgens mij. Maar ik kan er ook 6/7 kleine balen in doen zonder al teveel problemen. Maar ik doe er ook geen bizarre dingen mee dus ik ben misschien niet het beste vergelijking. Hij heeft wel een stevig onderstel.
Met mijn mestkruiwagen hebben we wel eens een hele lange balk voor het woonhuis verplaatst met 4 man. Ze waren vergeten te melden dat ze geen materiaal mee hadden om te lossen en wij hadden ook niets beter… Is ook een kiep maar heeft een wat sterker plastic als bak en is ook groter dan normaal.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 10:42

Daarom zou ik die containers nooit als stal willen, buiten dat ze voor een paard hoger dan 1,40/1,50 gewoon te smal zijn om goed te kunnen keren zonder de achterbenen extra te belasten.

Overigens zag ik net dat Boon kreupel loopt en haar spronggewricht is ook behoorlijk warm. Zo de DA maar eens bellen. Ze had de laatste maanden al wat meer opstartproblemen aan die kant, maar zo erg als nu is het niet eerder geweest. Ik vrees dat een oude sprongblessure (chip verwijderd) aan het opspelen is.

En verder komt het hier met emmers naar beneden momenteel...

neetoch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 11:21

:D Dubbelfun. Laat mijn gigant zich nou juist beter redden in een hele container van 6 bij 2,5 dan in een stal van 4x4 bv waar hij hiervoor stond. En dat met ataxie en krampbenen. Ik denk juist dat het door kunnen lopen en zijn hoofd bij beide uiteinden eruit kunnen steken en daar gelijk wat steun mee te hebben van de halve staldeur, het makkelijker voor hem maakt, wat hij heel snel doorhad trouwens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 11:45

Wij hebben zo'n kleinere container als inloop stal. Ik zie ze nog korter draaien op plekken waar ze gewoon meters de ruimte hebben _O-

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 12:45

@Laurie, jeetje wat vervelend en lastig zeg :(:)

Hier lig ik ziek op bed. Sinds gisteren misselijk en vanmorgen bijna KO onder de douche.
Straks mezelf wel even bij elkaar rapen voor als de DA komt. Ze komt de tanden van de overige 2 doen nadat ze vorige week weg moest voor spoed.

@DF, klinkt vervelend! Hopelijk niet al te ernstig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 12:49

Beterschap! Cola wil nog wel eens helpen tegen misselijkheid.

Ik heb dalijk weer les met Mo. Verder geniet ik van de wind want dan waait het misschien droog hier _O-

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 12:52

@karin: geen bloedarmoede ?? Of een te laag suikergehalte ??

DA is geweest en het is gelukkig niet de sprong maar 'gewoon' een beginnende hoefzweer. Dus opengesneden(=hoop protest) en nu met een schoen en dikke vilten inlage zool met biotex, mag ze even weken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 12:52

Oh dat is beter DF. Zeer tijdelijk in ieder geval.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 12:55

DA had het liever nog iets dieper open gesneden, want de pus was nog niet helemaal rijp. Maar mevroi kreeg al moordneigingen, dus dat was óf verdoven of flink laten soppen en hopen dat het kanaaltje open blijft.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 14:39

Gelukkig DF, vervelend maar niets ernstigs.

beterschap Karin.

Robijn wat goed helemaal alleen op pad!

container geen ervaring mee, dus niets over te melden :+

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 14:56

Ik heb voor de geiten die we hadden in de buurt wel hooi gehaald (ze hebben ook stro), die bieden nu ook kleine pakjes aan, keuze tussen fijn en grof hooi, onverpakt. Dat halen ze van eigen land en wat ik toen had zag er op zich goed uit, echt alleen hooi, geen rotzooi erin. Dan hoef ik ook geen grote voorraad aan te houden hier en kan ik meer ruimte in de container ertussen houden waardoor hopelijk meer ventilatie.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 15:13

En anders een gaatje er in boren en daar een rooster in zetten aan beide kanten zodat het lekker doorstroomt.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 15:25

Dat is ook wel een idee inderdaad.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 15:26

Hoefzweer is wel betere diagnose dan een chip. Hopen dt het openblijft Zal wel al opluchten dat het open is nu
Ik heb ook last van condens en heb voorheen ook kleine pakjes gehad maar toch komt er schimmel/ stof in ondanks de pallets en niet tot bovenin stapelen en ik erbij was toen geperst werd en het echt mooi droog was.
Ik voer liever gewikkelde pakken, ruikt ook zo lekker en minder stoffigg dan hooi maar zeker niet nat. Denk hier 50/60 euro per pak, kleine pkjes zitten zo rond de 4 euro vermoed ik

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 15:32

Ik heb ook altijd schimmel/stof aan de buitenkant van mijn balen die in het hooihok liggen. Sinds ik plastic langs de dakplaten en de zijwanden gespannen heb is het wel minder geworden. Dus luchtdoorvoer is ook niet alles :) Maar het metaal geeft idd wel condensproblemen.

Ik heb ze net even hier bij mij op de wei gezet, maar ze loopt nog steeds beroerd (op de teen) en wil de voet haast niet belasten. Straks maar een paar aspro'tjes door het voer kruimelen.

kojack

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 15:59

DubbelFun schreef:
DA had het liever nog iets dieper open gesneden, want de pus was nog niet helemaal rijp. Maar mevroi kreeg al moordneigingen, dus dat was óf verdoven of flink laten soppen en hopen dat het kanaaltje open blijft.

hopelijk knapt het snel op.

kojack

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 16:01

Wij hebben vorige week 20 kleine pakjes opgehaald met het idee dat we niet meer voor een verassing wil komen te staan met pakjes van €8,25 :+ . Nu heeft mijn man nog 60 kleine pakjes bijgekocht en reserveren we nog 12 grote pakken. Nu is het wel een goed hooi jaar zoals het nu lijkt maar toch, afgelopen tijd was het echt bagger om duur spul te kopen. dit is dan allemaal voor onze pony en voor de nieuwe die we binnenkort op stal krijgen, die heeft aanleg om te zwaar te worden.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 16:15

beter te veel dan te weinig :)

neetoch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 16:23

Nog een nieuwe Kojack? Je bent een beste verzameling aan het opbouwen geloof ik? :D

kojack

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 16:33

neetoch schreef:
Nog een nieuwe Kojack? Je bent een beste verzameling aan het opbouwen geloof ik? :D

Alle stallen vol :+ :D

kojack

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 16:34

DuoPenotti schreef:
beter te veel dan te weinig :)

Nou inderdaad, een uur rijden heen en weer terug om duur hooi op te halen is ook niks.

Maar goed, het was vorig jaar mijn eerste jaar dat de paarden aan huis stonden dus wist ook niet wat ik moest inkopen. Nu wel, nou ja op basis van 3 dus reken er nog wat bij voor de rest zeg maar :o

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 16:36

Is ook niet altijd makkelijk in te schatten.

Afgelopen jaren een kurk droge wei, dus volop hooi erbij.
In de winter een paar weken sneeuw, hier staan ze in de winter ook op gras, maar nu dus ook vol op hooi erbij.
Dus heb graag te veel :D

neetoch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 16:39

Dat dus DP. Ik dacht dat ik met 44 midi baaltjes het makkelijk zou redden en dat werd uiteindelijk ook nog even spannend 2 mnd geleden door de vele regen. En nu kan ik niet wachten tot mijn eerste helemaal eigen oogst open te kunnen maken...

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 16:43

Hier heb ik een vast adres waar ik geen hooi kan reserveren. Hij zorgt ervoor dat er genoeg is voor zijn vaste klanten dus ik hoef niet overal op zoek naar hooi.
Hij is dit jaar wel 0.50€ per pakje duurder geworden maar allerhande dingen als brandstof zijn ook veel duurder geworden dus ik geef hem geen ongelijk.
Voordeel van dit alles is alhoewel ik thuis veel meer zou kunnen opslaan ik dit niet hoef te doen. Ik haal gewoon een trailer vol per keer. Kan de schuur gebruikt worden voor andere zaken :D

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 16:49

Ja dat is handig zo'n vaste plek.

Wij hebben dan hooi van eigen land, waar we van verkopen.
Maar mijn vriend mag nooit te veel weg doen, doen we in de lente wel weer wat aanbieden.