Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 12:29

Ik ben lid geworden van de rijvereniging.
Kost me 200 euro per jaar, ben dan ook lid van de KNHS en krijg 1 x in de week les.
Verder mag ik de bak zovaak gebruiken als ik wil als ik het maar van te voren meldt op een speciale site zodat iedereen op de hoogte is.
Was voor mij de goedkoopste oplossing zo.

Fabster

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 12:31

Dat van die dekens had ik ook als principe, ja. Die heb ik ook los moeten laten. Dus ik zou ook kijken naar je paard. Een paard wat buiten niet gelukkig is, maakt jou ook niet gelukkig. Heb je nog niks aan je paard, behalve kosten en en energie diene er in moet steken.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-16 12:34

Nou ja, het is wel zo fair waar mogelijk rekening te houden met behoeftes van het paard. Als ik die luxe heb maak ik daar graag gebruik van.

Ik kan niet helemaal inschatten wat voor jullie het beste is, maar weet wel wat ik iig niet zou doen. En dat is ami laten staan en andor met shet op de weide doen. Dat wordt pas gedoe en geregel en tijdrovend. En andor doet het toch op stalling ook beter? Hoe paarden klikken blijft lastig. Lola en Kyra staan sinds 5 december 24/7 samen, en pas sinds de zomer kan ik voorzichtig zeggen dat ze samen ook leuk zijn. Mede ook dankzij verhuizing trouwens.

Rijbak is wel duur bij jullie zeg, wow.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 12:40

Caily schreef:
Nou ja, het is wel zo fair waar mogelijk rekening te houden met behoeftes van het paard. Als ik die luxe heb maak ik daar graag gebruik van.

Ik kan niet helemaal inschatten wat voor jullie het beste is, maar weet wel wat ik iig niet zou doen. En dat is ami laten staan en andor met shet op de weide doen. Dat wordt pas gedoe en geregel en tijdrovend. En andor doet het toch op stalling ook beter? Hoe paarden klikken blijft lastig. Lola en Kyra staan sinds 5 december 24/7 samen, en pas sinds de zomer kan ik voorzichtig zeggen dat ze samen ook leuk zijn. Mede ook dankzij verhuizing trouwens.

Rijbak is wel duur bij jullie zeg, wow.

Er vroeg ook iemand wat Ami nodig zou hebben om zich goed te voelen? Een binnenstal en zoveel mogelijk binnen staan :+ :Y)

Andor en de shet op de weide en Ami op de pensionstal is hoe het altijd geweest is vooraleer ik Andor de laatste week van juni verplaatst heb. Andor doet het er wel goed maar toch wil ik echt dat hij meer buitenkomt. Het is niet dat hij het er zooooveel beter doet dan op de weide, dat dan ook weer niet. Ik merk alleen dat verplichte rust hem wel goed doet maar dat kan ik hem thuis ook gunnen en dan kan hij wel lekker 9 à 10 uur of langer overdag naar buiten toe met een maatje dat hij wel heel leuk vind.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 12:44

Ik wil gewoon een pensionstal met binnenbak waar ze ook 8 uur per dag buitenkomen, helaas bestaat dat hier gewoon niet of er is een wachtlijst van enkele jaren.. Ik zou met 1 paard terechtkunnen op mijn oude pensionstal die dit wel aanbiedt maar die is op 40 minuten van mij af met de auto en dan zouden ze er wel alle twee naartoe moeten.

De avondshift van de dekens is uiteraard het probleem niet. Bijna elke eigenaar is er voor de avond en doet zijn eigen deken af. Het is de ochtend die het probleem vormt en niemand wil graag voor zijn werk en dag en dauw op stal staan om bij 30 paarden dekens om te doen.

Andor heeft er wel geleerd van zelfstandiger te zijn en is bijna helemaal van zijn verlatingsangst af. Hij kan nu gerust alleen achterblijven in de bak of in de wei zonder dat hij een kick geeft.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 12:47

Ik vind gewoon dat ik mijn paarden een beter leven kan geven dan ze nu hebben maar daar moet ik zelf wel wat voor inboeten en het is de vraag of ik dat wil doen ja of nee. Plus dat het dus nog eens een pak goedkoper uitkomt. € 500 per maand is niet niks.

Ik word helemaal gek van mezelf hoor :Y) De knoop doorhakken is het moeilijkste. Achteraf leven met de beslissing die ik neem, gaat vaak zonder problemen.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 17:49

Zo met het hete weer de gazonsproeier maar eens in de training gegooid. Ze zijn er allemaal doorheen gegaan. De 1 met wat meer plezier dan de ander... :D Maar eenmaal nat vonden ze het allemaal wel lekker!
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 22:58

@ spotter, dat is een koopje. Hier betaal ik 25 euro per maand voor gebruik van de bak. Dan is meestal te nat of te droog en te zwaar. Vaak zat datbik dus maar 3 x per maand kan rijden in de bak voor dat geld

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 23:13

Yontheke schreef:
Ik vind gewoon dat ik mijn paarden een beter leven kan geven dan ze nu hebben maar daar moet ik zelf wel wat voor inboeten en het is de vraag of ik dat wil doen ja of nee. Plus dat het dus nog eens een pak goedkoper uitkomt. € 500 per maand is niet niks.

Ik word helemaal gek van mezelf hoor :Y) De knoop doorhakken is het moeilijkste. Achteraf leven met de beslissing die ik neem, gaat vaak zonder problemen.

Zo herkenbaar dit! Zelf onlangs de knoop doorgehakt van 5 ***** stal naar een weide, met opslag en inloopstal 1,5 km vanaf mijn huis. Voor ons een super keus want Pony lief stond in de winter op pension maar 4 uur buiten wat ik te weinig ond. Mis alleen mijn oude super fijne bak heel erg

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 09:50

Dat heb ik destijds ook gedaan. Van manege met 2 binnenbakken en alle luxe voor mij,maar paard 22/24 binnen op stal, naar aan huis met 24/7 buiten En lekker leven voor paard. En minder luxe voor mij. Nooit spijt gehad

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 10:19

Ik ben van primitief in t bos zonder voorzieningen naar luxe gegaan. Een bak! Verlichting in de bak! Vaste stallen, een schuilstal, het kon niet op. Ik heb daar een jaar aan moeten wennen. Ik deed al jaren alles zelf.Toen we hier gingen wonen, werd ik gewaarschuwd voor de hoeveelheid werk. Nu komt iedereen kijken bij me hoe ik het toch allemaal doe. van de week eindelijk weer op de tractor gezeten na mijn gebroken knie. Fijn om me weer nuttig te kunnen maken☺

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 10:38

Ik ben van een heel fijne pensionstal naar paarden aan huis gegaan.
Op de pensionstal hadden we binnenbak. buitenbak, stapmolen etc. Ook heel mooie uitrij mogelijkheden. Ik moest alleen zelf de stal uitmesten en in de zomer de paddocks. In de zomer 24/7 buiten, in de winter de hele dag op de paddock.
Wat ik niet mis is al het gedoe :n ik vind het heerlijk om zo thuis bezig te zijn. Want ondanks al het werk ben ik veel meer thuis dan voorheen en dat is fijn! Ook ben ik zaken aan het aanpassen om het allemaal wat minder arbeidsintensief te maken, vooral in de winter.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 10:55

Ik heb ff een vraagje. Een van mijn paardjes is sinds gisteren hb. Het enige wat de afgelopen tijd is veranderd is het hooi. Weten jullie een adres waar ik een ruwvoer analyse kan laten doen. Ik kan 2 grote vinden. Maar ben benieuwd of het bijvoorbeeld ook lokaal kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 11:52

For farmers in Vroomshoop?

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-16 12:12

Waarom denk je dan dat het door het hooi komt?

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 12:17

Thanks claudia. Ik zal eens kijken.
Omdat het hooi het enige is wat er veranderd is de laatste tijd. Wil niet zeggen dat het daar door komt. Maar dat wil ik kunnen uitsluiten. Want leuk als ze nu alleen hooi mag en een beetje gras. Maar als er veel eiwit in het hooi zit dan schiet dat natuurlijk niet op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 13:41

Bah sure-lee dat je een hb paard hebt. Hb komt in tegenstelling tot wat men jarenlang dacht niet door eiwit, maar door fructaan. Het kan dus best zo zijn dat het fructaangehalte in je gras op het moment erg hoog is en dat daardoor je paardje hb is. Fructaan gehalte in gras is van veel zaken afhankelijk.

Een ruwvoer analyse is altijd handig om te doen, weet je ook de herkomst van het hooi? Dus wel of niet bemest, wanneer, welke grassoort, productieland of vogeltjesland enz enz? Fructaan kan in je hooi dus ook aan de hoge kant zijn en dan is het hooi misschien wel de boosdoener.

Persoonlijk denk ik eerder aan gras als veroorzaker van hb.

Ik laat mijn analyses altijd door BLGG Agro expertus doen. Erg makkelijk en snel de analyse in huis.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 14:04

Dat is een goeie tip, [***]. Die ga ik dan ook gebruiken, denk ik. Ik wil mijn hooi laten analyseren om Caj voer op maat te gaan geven. Eerst was ze nl supersloom. Alles laten checken, voer (zelf) aangepast, werd ze gierend hysterisch en nu middeltje van Laarakker waar ze weer relaxter van is, maar in stap is ze nu wel weer heel sloom. Dus wil er naar laten kijken en dan is ook een hooianalyse handig. Dus dat bedrijf onthou ik even, tot ik het nieuwe hooi krijg. Heb nu nog dat van vorig jaar.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 14:09

Oh ja ik bedoelde ook fructaan haha.
Ik weet waar het hooi vandaan komt en wat voor mest erop is gegaan. Het komt van het land van de buren namelijk. Het zag en ziet er goed uit.

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 14:57

Sure lee sterkte met je paardje.

Yontheke leuk dat je er weer bent! En interessant punt wat je noemt. Met twix zit ik een beetje in dezelfde spagaat. Kliek heb ik gekocht van een manege waar de paarden helemaal nooit in vrije beweging buiten kwamen :( en esra stond op een stal met ongeveer 4 uur per dag naar buiten, wel met vrienden, en 2x per dag ruwvoer. Aan huis hebben ze onbeperkt ruwvoer, altijd minimaal 600 m2 tot hun beschikking, worden altijd als kudde gehouden muv nieuwjaarsnacht, en 24/7 buiten met schuilstal. Voor hun is dit allemaal stap voor stap opgebouwd en heb ik de paarden met iedere stap meer paard zien worden. Twix komt ook van een stal waar ze 18 tot 20 uur per dag binnen stond met 2 dichte muren. Voor zich kon ze een paard zien maar daar zat zoveel ruimte tussen dat ze geen fysiek contact kon hebben. En maar 2x per dag hooi. Die kwam dus ineens bij mij terecht en daar was ze dus niet van gediend! Alleen het onbeperkt eten vond ze top :Y) beetje jammer dat ze andere paarden niets meer kregen. Maar van het buiten zijn en de andere paarden die contact met haar zochten schoot ze zwaar de stress in en werd zelfs ronduit agressief. Zij heeft dus maandenlang s nachts in haar eentje op stal gestaan. Brak dagelijks mijn hart maar zij werd er heerlijk zen van. Heeeeel langzaam met haar opgebouwd en het gaat steeds beter *\o/* al denk ik aan het gedrag van nu te zien dat ik er vanacht maar weer een draadje tussen zet -O-
Ik heb haar dus vanaf 5 december. Maar...., bij twix zet ik dit door. Deels omdat ik ervan overtuigt ben dat het juist voor dit paard (onzeker en verslavingsgevoelig) alleen maar goed is om zoveel mogelijk echt paard te zijn. En deels omdat twix nog heel jong is. Ze is nu net 6. Ik meen me te herinneren dat ami een jaar of 19 is en dan zou hij nog best 10 jaar mee kunnen maar hij zal zich veel meer verzetten tegen veranderingen. Veel succes met hem, en andor natuurlijk, en je beslissing in ieder geval

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 09:51

Yontheke ik kan mij je twijfel goed voorstellen. Maar 500,= is ook een heleboel geld!

Ik ben van een doe zelf stal met waardeloze buitenbak, zomers 24/7 op mooie grote weides en in de winter overdag in de dikke bagger en 's nachts op stal (160,=), incl hooi en stro excl krachtvoer. Zelf mesten, binnen buiten zetten, dekens wisselen en eigenlijk alles zelf doen, naar de paarden aan huis gegaan!

Het voordeel is, is dat mijn man het nu leuk vindt om mee te helpen waar hij het voorheen alleen maar vervelend vond omdat er allerlei stalgenoten liepen. Ik wil nooit meer anders. Heb zelf geen goede rijbak aan huis, maar de rijvereniging waar ik lid van ben zit 300 mtr verderop. Kost volgens mij 150,= p. jr. Ik kan alleen niet rijden als er clublessen worden gegeven.

Zoals Nathalie schrijft zal het bij jouw paard misschien veel langer duren voordat hij gewend is aan buiten staan. Ik ben benieuwd naar je beslissing!

Hoe gaat het met het hb paard surelee?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 11:22

Mijn paarden zijn met begonnen aan een berg half rottend hooi in de wei, ik heb het nu af gezet maar als ze er last van krijgen wanneer komt dat? Ze staan er nu nog volledig happy bij en het is een uurtje geleden dat ik ze vond.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 11:23

Rare beesten, das toch niet lekker :(:) Ik vermoed ergens tussen nu (maagpijn) en 24 uur (dikke darm).

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 21:20

Wat vervelend azmay, hopelijk krijgen ze nergens last van

Wat een prijzen voor het bak gebruik zeg! Ik lees 200 euro p/j incl. Lessen de ander 150 p/j jeetje dat is bij mijn wel anders. Hier betaal ik 25 per maand voor een te zware bak en bij regenval is het een zwembad. Ik rijd er nu gemiddeld 3x p/m in, dure bedoeling dus. Ik twijfel om neen stukje af te zetten in mijn wei. Voor max 1 a 2 x per week. In en uitstappen kan ik buiten doen en zou dan maar Max. 15 minuten op de wei rijden per keer. Meer mensen die dit doen? Ik wil graag mijn gras behouden

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 21:30

Met mijn hb paardje gaat het wel. Ik zie nog niet echt vooruitgang. Op het harde wil ze niet lopen en op het zachte zie je er bijna niks aan.

Ik rijd eigenlijk altijd in mijn wei. Niet dat ik heel vaak rijd hoor. Maar ik zet niks af. Ik gebruik gewoon de hele wei. Dan wordt er ook niet een bepaald stuk erg belast was mijn beredenering.