Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 15:41

Ik spuit ook liever niet maar soms moet je wel,ik had vorig jaar een explosie van veldzuring.Ze eten dat wel maar de verhouding was zoek.
Ook de laatste restanten klein kruiskruid moesten eruit en een enkele paardenzuring...

Nu alleen nog het mos eruit...denk dat dat maar met de verticuteer moet,ga eind van seizoen wel proberen.

Pfff...baaltjes toch wat te vroeg gebaald...was al bang voor,voelde gister al een paar die wat warm waren.Vandaag alles maar eruit getrokken en opnieuw gestapeld.Met veel ventilatieruimte ertussen.Paar balen in de kas gegooid,kunnen daar uitwasemen.

Nu lekker alles open zodat de wind er leker doorheen kan blazen en duimen maar.Over een week of 2/3 de boel maar weer strak stapelen,anders is het een nieuwe vinex-wijk voor muis en co. deze winter :\

_Lorette_

Re: Het Paarden-aan-huis-tips-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 18:01

Ik zoek een zeis die al vast zit aan de steel (zeisboom heet dat volgens mij? :+ ) en die ook al geslepen is... maar kan toch nergens iets passends vinden!

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 18:22

Hier vond ik die gewoon in de schuur :+ best handig zo'n oude boerderij

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 18:37

Ik heb er een uit een erfenis :+ Begin van het seizoen nieuwe handvatten opgezet.Aankomend seizoen maar eens materiaal opsnorren om te haren :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 19:09

Agradi heeft er eentje kompleet.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 22:28

Ik heb zo'n zeis gewoon bij een grasmaaierwinkel gekocht.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 22:29

Alleen ongeslepen, dacht ik! Ik wil een kant en klaar ding. :7

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 22:38

Kant en klaar kan helemaal niet, slimmerik _O-

Zo'n zeis moet steeds bijgeslepen worden want die wordt steeds bot van het maaien.

Als je hem echt goed scherp wil hebben, moet je kijken of er ergens een oud boertje is die hem scherp kan slaan met een hammertje.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 22:42

Ja, zo'n slijpding heb ik (we noemen dat een strik, maar hoe dat echt heet??), maar ik wil er een die niet mega bot is bij aankoop en als er bij een paar stuks specifiek bij staat dat hij nog geslepen moet worden, dan vermoed ik dat wel. :P

De oude is helaas overleden, maar die was geniaal. Al wel heel oud en daarom weet ik niet waar ik een fijne nieuwe vandaan haal. Hij moet al vast zitten aan de steel, want dat krijg ik zelf nooit goed vast.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 06:21

Je kunt het zeisblad met een sleutel vastzetten :)

Zo'n "slijpding" heet een strekel of zeisenslijper ;)

Met een beetje mazzel ga ik vanmiddag mijn haarset ophalen,vond er een op MP bij mij in de buurt.Haarhamer met haarspit :D Helemaal blij mee...
Nu nog een sleutel opsnorren om te kijken of ik dat blad er überhaubt vanaf kan krijgen :+

Als je aan het maaien bent moet je tussendoor ook nog wel eens slijpen hoor,het is niet zo dat dat ding voor eeuwig scherp blijft.Vooral als je met maaien takken,stekels of ander taai materiaal tegenkomt.
Ik wil dat ding zo scherp hebben dat ik niet zoveel kracht hoef te zetten,vandaar dat ik hem wil haren.Dan worst het net een scheermes en "glijd" door het gras.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 10:30

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 11:04

Ohw ...wat een leuke foto's Sure_Lee!!!

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 11:24

dank je! Is echt super leuk om te doen!

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 11:33

Haha gaaf sure Lee!

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 11:38

Wij hebben nog een zeis op zolder liggen geloof ik. Mijn vader heeft hem wel gebruikt, tot hij een bosmaaier kocht :+ Ding zal inmiddes wel goed bot zijn. Ik hou het mooi bij de bosmaaier. Veel te blij met dat ding :D

Hoeveel verlengsnoeren zou je aan elkaar kunnen doen? := Ik heb dit weekend een stuk heg geknipt met de hand, maar ik zou zó graag nog wat meer bijwerken met de heggeschaar, die helaas op elektriciteit werkt en dat hebben we niet bij de wei...

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 11:41

@wendy: dat merk je vanzelf als de stop of de aardlek er uit schiet :j ;) Wij hebben overigens een heggeschaar op benzine, geen geklooi met draden meer, werkt veel fijner. Maar is wel weer een investering.
@sure_lee: leuk joh!

Hier zondag ook lekker buitengereden. Een buurvrouw heeft zich spontaan aangeboden als bijrijder voor mijn oudje, dus die heeft zondag haar vuurdoop gehad. Eerst een paar rondjes door de bak en daarna lekker het bos in. Ook goed voor die scheiterd van een ruin van me, want mijn oude merrie blijkt best dapper :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 12:32

@wendy: ik had gister 4 snoeren aan elkaar zitten om bij het achterste punt van een heg te komen.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 12:50

Ik ben nu toevallig ook met de haag bezig, en ook 3 snoeren aan elkaar zitten. Zijn wel vrij lange snoeren.

Een paar maanden geleden toen ze de slootkanten kwamen maaien van de gemeente, heb ik ze de haag ook een halve meter lager laten maken :)
Dat wilde die man gelukkig wel doen, dat scheelt mij weer een dag werk en hij is in 5 minuten klaar :)
Haag was wel een beetje verwaarloosd voor wij hier kwamen wonen dus die dikke takken moet ik echt zagen, anders kom ik er niet doorheen.

Maar stukje voor stukje begint de tuin steeds meer vorm te krijgen, als in dat het achterstallige snoeiwerk steeds minder word :)

En dan die bramenstruiken er tussen _-:(
Sta hier dus met 32 in een lange broek en met lange mouwen in de zon te snoeien.. Maar het moet wel echt een keer gebeuren.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 12:55

Bramen zijn een ramp, hier krijgen we ze er ook niet onder en telkens komt er wel weer ergens een tak tussen de bomen/struiken vandaan.
Ik heb net wat gele bloemetjes uit het gazon voor (= mos) gehaald en dat was in de zon ook al niet leuk meer. En dan is het hier nog lang geen 32 graden (gelukkig :D )

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 12:58

Als ik wat kan doen dan is dat alleen in de ochtend of avond :P <idden op de dag leg ik het lootje :+

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 13:02

Deze heg moet dus eigenlijk nog iets lager. Heb hem nu bijgeknipt met de hand, maar ik kom er gewoon niet goed genoeg bij. Heg te hoog of ik te kort :+ Maar ik wil hem sowieso wat korter zodat ik zicht hou op het land. Ik hou niet van dat verstoppen, zeker niet met die rare verhalen hier in de buurt.
Afbeelding

Dan maar even een paar lange snoeren opduikelen en binnenkort maar even kortwieken }>

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 13:27

Bramen :roll: , vreselijk! Wij hebben in het begin een heel groot deel rond het huis door de loonwerker weglaten halen. Alles wat er toen terugkwam, behoorlijk dood gespoten, maar ook hier op een heel aantal plaatsen komen er zomaar weer takken omhoog. die proberen we zo goed en diep mogelijk uit te steken.

Op het land bij de paarden ook een stuk waar veel bramen staan (stonden). Eerst met de bosmaaier, toen gif, stuk afgezet met een draadje, maar pony kroop onder het draad door en vreet alle nieuwe opkomende takken eraf :D . Draadje dus maar weggehaald en laten pony nu het werk doen +:)+ . Geen takje of blaadje meer te ontdekken :')

Wat voor heg is dat? Daar heb je nog een behoorlijke klus aan. Wij hadden een soortgelijke heg aan de voorkant van ons huis. Die zouden we eerst snoeien, maar toen de loonwerker aan de slag ging hebben we die er ook maar compleet uit laten trekken.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 21-07-15 13:29, in het totaal 1 keer bewerkt

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 13:28

Hier ook vier snoeren aan elkaar. Heb de meidoorn haag gesnoeid. Kan geen prikstruik meer zien. We hebben namelijk nogal wat meters aan haag.... Pffff

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 13:29

Dat zijn de beste 'verdelgers' :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 13:29

DubbelDun schreef:
Dat zijn de beste 'verdelgers' :D

Ja, hij vreet echt tot op de grond de takken weg. Dat moet toch prikken?