het paarden aan huis topic deel 9

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 18:00

verdorie!! Nieuwe paard heeft bloedwormen
Stond al apart en ik heb vanmorgen ontwormd, 6 uur later zag ik haar mesten en gekeken en bloedwormen erin,. Arts deed wat vaag ( niet mijn vaste arts die terugbelde) op mijn vraag of dat wel na 6 uur al door de tube kon komen of dat dit er al uit komt omdat ze gewoon vol ermee zit. In ieder geval nu apart houden, zeker gezien er een 29 jarige bijstaat

Ik ben nu wel aan denken wat ik doe. De vorige merrie kwam aan in slechte staat en heb ik opgeknapt, vriendenprijs geteld voor stalling en voor alle zorgen niks extra`s geteld en uiteindelijk doet ze het goed en wordt ze ingeslapen |(

Nu weer, trainingspaard, zou veel gereden zijn maar heeft dus bloedwormen en ik heb net 10 min. gelongeerd en ze was zwaar buiten adem. 0.0 conditie dus. Nu vind ik dat minder spannend maar wel weer iets wat niet klopt.

ik moet nu mijn eigen paarden apart houden en daardoor dagelijks met water slepen en ze kunnen de stallen niet in overdag. Extra werk dus voor 6 weken. Extra ontwormen over 6 weken, pramox x 3 die kosten wil ik sowieso op hem verhalen maar al dat extra werk is niet wat afgesproken was.

Ik ben nu weer de rommel van anderen aan het opknappen en daar ben ik eigenlijk wel klaar mee.

Wat zouden jullie doen? Situatie accepteren, 6 weken aanpassen ten nadele van mij en de eigen paarden of niet?
Of aangeven dat dit niet gaat hoe afgesproken is voor de 2e keer en op laten halen.

Het ergste is, het zijn goede en dure paarden en komen gewoon van sportstallen af. geen marktpaarden of zo waarbij je zoiets kan verwachten.

boemel

Re: het paarden aan huis topic deel 9

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 18:22

Lastig zulke dingen.
Wat is de afspraak voor dit paard? Hoe lang ga je ‘m trainen?

Helaas denken veel mensen pas aan wormen als het paard er slecht uit gaat zien. Toen ik in pension stond was het maar net geluk hebben met de weidegenoot van mijn paard, want die werden ook niet altijd netjes ontwormd en dan wordt het echt lastig om je eigen paard schoon te houden.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 18:29

Aangeven dat je dit niet had verwacht en je die extra kosten niet gaat betalen, maar wel nodig.
En ook dat extra werk betaald wilt hebben.
Take it or leave it. Einde training en direct ophalen bij geen akkoord.

Klinkt bot. maar het zelf dragen is ook niet te doen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 19:00

Ik ben blij dat k voor mijzelf de regel heb minimaal een week apart en ontwormen voor ze bij elkaar komen.

Tot eind van de zomer zou ze blijven, het is een springpaard en die gaat vanaf najaar in training bij een goede spring/ verkoopstal voor bedragen waar ik van achterover val
ik ga niet springen 2 a 3 keer per week dressuur en/ of naar buiten. Sterker maken en conditie opbouwen. ze is 180 maar echt een slungel.

Ik heb net gebeld en uit zichzelf heeft hij net al een bijdrage overgemaakt voor het gedoe om ze 6 weken apart te houden en hij vergoed mijn wormenkuren. Ok, ik had liever gewoon geen gedoe maar dit is wel netjes

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 19:12

Dat is dan idd netjes opgelost, al blijf je wel de 'ellende' houden.
Het is aan jou of je dat risiko een volgende weer wilt nemen...

greendragon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 23:19

LN, jeetje wat balen. Altijd rot als zoiets je overvalt. En net ook na de ervaring met het andere paard waar je ziel en zaligheid in hebt gestopt. Is het van dezelfde eigenaar?

Mijn shetje blijft toch last van schimmelplekjes houden. Morgen maar weer even soppen.. Dacht dat ik er van af was, maar nu toch weer kale plekjes op haar hoofd en ook een korstje op haar ribben.. Gekke is dat ze óók jeuk heeft.. Dat is niet typisch..
Ik had haar al bijna helemaal geschoren voor de vorige wasbeurt. ze heeft een zwarte vacht, maar door het scheren is ze nu grijs. En de wondjes die nu genezen zijn, is weer zwart haar gegroeid, dus ze heeft nu spikkels...

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 08:26

Een spikkel[aard
Jeuk kan wel bij schimmel hoor, en misschien ook door het scheren dat het nu wat jeukerig is?

paard is van dezelfde eigenaar ja. Geen verkeerde man hoor, grote zakenman die ook wat paarden heeft als investering en ook niet bewust in die staat gebracht, eerder onkunde en op de vorige plek vanalles beloofd wat niet gedaan is.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 09:49

Vervelend LN. Zeker bloedworm kan maanden duren en steeds weer terug komen. Maar fijn dat er wel extra voor vergoed is nu.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 10:00

Waarschijnlijk ook dat ie daarom 2 lijkt en niet ouder. Heeft vaak wel flink invloed op spieren

Heb nog mooie omheining langs zien komen
Mooie voer kist :D

Grijs gisteren laten castreren, bleek ook erge oormijt te hebben. Hoop dat ie snel weer opknapt..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 10:17

Veel katten hebben last van oormijt, het is ook behoorlijk moeilijk om er écht vanaf te komen.

Hier ook een zwarte Shet die altijd jeuk heeft en veel huidvet. Scheren zou ze heerlijk vinden en voor mij makkelijker te borstelen/haar verwijderen. Maar je zit ook altijd vast aan dekens.

greendragon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 10:31

De jeuk had ze ook toen ze nog in de wintervacht stond. Ze heeft geen luis.
Ik heb ook al ander voer nu, Ze stond op de metazoa, maar die liet ze de laatste tijd vaak liggen ( en dan kwam de Welsh het wel even opruimen). Dus nu krijgt ze de 18plus, wat Welshje ook krijgt, maar dat is eigenlijk te rijk voor haar. Maar dat vind ze dan wel heel lekker. Qua jeuk maakt het weinig verschil.

Huidvet valt me niet op, al weet ik niet zo goed wat ik me daar bij voor moet stellen?
Ik vind de dekens niet zo'n ramp. Ik ben niet anders gewend met mijn EV in de afgelopen jaren. Pony is wel heel blij met geschoren vachtje.
Welsh begint nu met verharen, dus ik zit nu onder de witte haren, als ik hem aanraak. Dat heb ik bij Shetje nu helemaal niet. Dus stiekem ben ik ook wel blij met geschoren pony..

Marjan, arme Grijs, hopelijk herstelt hij snel. Moet je nu ook oordruppelen?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 10:33

Huidvet is een soort vettige kalk waar je handen wit van worden als je ze eens stevig aait :)
Als je borstelt lijkt het op roos. :)

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 10:45

Pony heeft geen luis?

Moet elke dag zalf in z’n oor doen… gaat ie vast leuk vinden :+
Dit kwam uit z’n oor
Afbeelding

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 10:49

ieuw, zal toch een opluchting zijn dat dat eruit is

Iemand naamsuggesties?

Hond heet als uitspraak Fiejoe maar dat spreekt zich niet lekker uit vind ik en aangezien de noodopvang hoogst waarschijnlijk blijvend wordt ben ik aan het denken om de naam aan te passen
Ik heb nu Lou, Yoe en Rio

Liefste 1 lettergreep en wel beetje dezelfde soort klank
Iemand nog leuke suggesties? het is een reu

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 11:08

@lyn: ik vind Rio wel leuk; simpel en lijkt nog op het meest op wat het was.
@marjan: poes zal zeker opgelucht zijn dat dát er uit is. Zoveel heb ik nog nooit gezien bij een kat.
Hier soms wat zwarte 'aanslag', maar dat waren geen harde klompen.

Jasmijn heeft geen mijt/schurft/luis, heb er de DA naar laten kijken, puur hoge talgproductie en met die dikke Shetvacht moeilijk te verwijderen.

Hier de buitenboel weer schoon, nu koffie en straks weer een weekvoorraad hooi halen :)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 11:34

Ik vind Rio ook het leukste maar de klank is anders

nu is het IE OE op het eind en dan IE OOOOO

Bij Lou en You is het wel een OE op het eind alleen mis ik dan de IE ervoor

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 11:37

Wij hebben ooit een opvang hondje gehad en ik weet haar echte naam niet eens.
Maar wilde die naam ook niet want het verleden was het verleden.
heb haar Senna genoemd, lekker zonnig vond ik die naam.
En na een paar keer Senna en wat lekkers was ze zelf helemaal tevreden met die naam denk ik :)

Misschien is Iejoor nog iets voor je?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 11:45

Iejoor is mijn favo... hij staat al járen naast mijn toetsenbord :D Helaas is ie er niet vrolijker op gaan kijken al die tijd :+

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 12:08

Fietje

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 12:10

MarjanB schreef:
Fietje

Die heb ik al :D

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 12:36

LN nu met goede zorgen en de lente in het vooruitzicht zal de reus vast goed opknappen.
Hoe groot is ze eigenlijk?
Naamsuggestie: Fi of Yo

Tjee Marjan, hopelijk knapt Grijs snel op. Das een flink brok :=

Ik ben benauwd, keelpijn en hoesten. Hopelijk ben ik er snel vanaf. Het is wel super mooi weer.

Ik heb Mirtje de deken af gedaan en helemaal gepoetst. Geen boze blik gehad, alleen maar een groot geniethoofd. <3
Daarna heb ik haar voor het eerst even gelongeerd.
Even wat eigenwijzigheid op links door de andere kant op te willen gaan, maar daarna heeft ze zich fantastisch gedragen.
Daarna de voetjes afgespoten.

Met mijn vriend zo nog even de voetjes optillen en dan is haar training klaar voor vandaag en kunnen ze lekker de wei in.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 12:55

Boemel, ik ben 1,5 week uit de running geweest met die klachten en heb nog last van slijm, hoesten en kortademigheid. Sterkte.

Ik ben Zwitserse hengsten aan het kijken. Laatste dag 40 dagen test.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 13:41

@belker: is dat een eigen ras? Of moet ik dan in de richting van Freibergers denken ??

Ik heb Boon haar deken ook af gedaan. De paddock is nu droog genoeg dat ze met rollen geen varken kan worden.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 14:21

Nee zijn freibergerhengsten. Die zijn in januari aangewezen en hebben de 40 dagentest gelopen en worden nu voor het laatst beoordeelt en getoond. Straks begint het aangespannen deel.

Hier zijn de dekens ook af en ze hebben net in de achtertuin staan grazen. Daarvoor had ik Fiesta’s staart gewassen, die was weer vies. Ze heeft heel veel last van mestwater de afgelopen weken. Gisteren ontwormd dus hopelijk gaat het weg. Zo niet dan ga ik maar eens alles elimineren.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 15:20

Dat was bij Missy ook altijd een ramp, die kon ook van alles aan de dunne gaan.

Net even voer gehaald bij de Welkoop, hebben ze de hele winkel op zijn kop gezet; alles ligt ergens anders |o En toen ik de zakken uit de auto haalde kwam ik natuurlijk net even over de sluiting van de achterklep heen, dus zak kapot |o |o

Maar de zon schijnt :)