[FOTO]Show je paddock paradise!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pol013

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 09:33

Ik heb het ook allebei gedaan. Een paar uit een sloot geplant met wortels er al aan en een paar gewoon als stok. Bij beide zijn evenveel geslaagde als dode bomen. Volgens mij zijn de eerste 2 jaar na planten het meest bepalend. Vooral de zomers dan natuurlijk.

Vlinder2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 22:00

Wij hebben veel fruitboompaaltjes gehad en ik zou daar een omheining van 2 liggers van willen maken rond mijn perkjes. Zijn er mensen die dat ook hebben (Safehaven ook volgens mij? )en zo ja, hebben jullie er dan nog een stroomdraad langs (1 of 2?)? Nu heb ik alleen 2 stroomdraden er langs en ik zou graag willen dat het allemaal een wat natuurlijkere uitstraling krijgt en ze wat meer van de bomen en struiken kunnen knabbelen, maar ik ben bang dat ze tegen een houten omheining gaan duwen/er in gaan hangen en er niets van mijn groen over blijft. Maar doe ik er stroom langs, dan durven ze er weer niet van te eten. Hoe doen jullie dat?

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 22:25

Ik heb een houten omheining gemaakt uit kastanjehout en ik heb daar stroom op moeten zetten. Er was net te weinig respect daarvoor en ik had er geen zin in om ze de boel helemaal te laten slopen. Dus gerepareerd en er dan een draadje tegenaan gezet. Een dun draadje zie je zo goed als niet.

Vlinder2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 22:28

Neile, daar ben ik dus ook bang voor. Heb je er een enkel draadje voor gezet en dan net boven de bovenste ligger? En eten ze dan wel tussen de liggers door?

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 22:31

Eentje op de bovenste legger en eentje op de onderste legger. Ze eten er bij mij tussen door en ook nog over, daarvoor is het laag genoeg. Maar dus niet meer dolle pret om er zo goed als op te gaan hangen tot het breekt. Voor hier werkt het prima!

Vlinder2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 22:39

Weet je de afstanden/hoogte tussen de liggers soms Neile of heb je een foto? Bij mij eten ze nu nl ook niet tussen de stroomdraden door en ik neem aan dat de liggers dan geen verschil gaan maken

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-22 23:40

Vlinder2009 schreef:
Wij hebben veel fruitboompaaltjes gehad en ik zou daar een omheining van 2 liggers van willen maken rond mijn perkjes. Zijn er mensen die dat ook hebben (Safehaven ook volgens mij? )en zo ja, hebben jullie er dan nog een stroomdraad langs (1 of 2?)? Nu heb ik alleen 2 stroomdraden er langs en ik zou graag willen dat het allemaal een wat natuurlijkere uitstraling krijgt en ze wat meer van de bomen en struiken kunnen knabbelen, maar ik ben bang dat ze tegen een houten omheining gaan duwen/er in gaan hangen en er niets van mijn groen over blijft. Maar doe ik er stroom langs, dan durven ze er weer niet van te eten. Hoe doen jullie dat?

Wij hebben dat bij de heuvel. Foto staat even terug. Wij doen de dwarsliggers aan de voorkant, dat ze die er niet snel af kunnen duwen zeg maar.
Er zit geen stroom op, maar shet veulen kan er dus onderdoor. Is nu geen ramp, maar als hij dat blijft doen, doen we 2 dwarsliggers. Nu hadden we geen onderste, omdat de varkens dat als ruggekrabber gebruikte en het steeds brak.

Wel hebben we alles afgerond en afgeslepen zodat er nergens iets uitsteekt.

Bovenop de heuvel hangen ze er wel over om bijv naar de wilgenbomen te strekken, maar blijven er wel achter.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-22 23:46

Ik kan morgen een zooi planten ophalen. Verschillende rozen en wilgen. Nu wil ik die gelijk in de grond zetten, maar eind van de week geven ze nachtvorst op. Kan dat dan wel?

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 00:40

Ja hoor, gewoon doen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 09:42

Okee, thanx!

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 18:04

Ja, iets uitgebreider: je kunt planten zolang je de schep de grond in krijgt. Let wel op met het plantgoed, de wortels kunnen slecht tegen kou en wind. Zorg dus dat ze maar zo kort mogelijk bloot liggen. Ik kuil de boel in als ik niet gelijk kan planten. Als ik ze er dan uithaal steek ik de wortels in een vuilniszak of ton om te voorkomen dat ze in de wind liggen. Pas als ze het gat in gaan haal ik ze daar uit.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 18:14

Ja, daar zit ik ook mee. Kijk al paar dagen en heb een winkelwagentje vol, maar het is teveel om in 1 of 2 dagen neer te zetten. In 2 delen is weer zonde met verzenden en denk voor hun ook niet fijn als ik steeds kleinere bestellingen doe.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 18:18

Het in/opkuilen is echt makkelijk, je graaft een gat legt de planten er schuin in en dekt de wortels af met het zand uit het gat. Eventueel een stuk zeil eroverheen als je kuil ondiep is en je twijfelt of de laat aarde op de planten dik genoeg is. Doen wij altijd zo en gaat echt prima, heeft wel eens ruim een maand zo gelegen.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 18:31

Hier meerdere maanden en ik ken me sen waarbij het een jaar zo heeft gelegen. Het grootste deel slaat zelfs dan nog prima aan.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 19:05

Ik heb vandaag een zooi planten gehaald. Ongeveer 15 rosa rugosa in verschillende kleuren. Hoeveel van wat wordt een verrassing van het voorjaar :))
Ik heb ze in het afgezette hoekje tegenover de schuilstal gezet.
Afbeelding

Afbeelding

Je moet in deze tijd niet bang zijn voor wormen. Ze waren echt ENORM :+
Afbeelding

En er zaten ook ongeveer 15 wilgen bij, gemixt. Volgens mij vooral de geoorde wilg en de amandelwilg.
En 3 hazelaars <3
Die staan in een kleine haag ban zo’n 5 meter langs de wei.
Ik heb nog 5 kleinere wilgen, die gaan bij ons de voortuin in. Die staan nu ook samen ingekuild. Inderdaad gat in de grond, planten er in, gat weer dicht. Van de week gaan ze op hun plek de grond in.
Afbeelding

Alles onder toeziend ook van de pony’s <3
Afbeelding

Daarna snel gevoerd, met hulp :roll: _O-
Afbeelding

Ik heb nog een hooinet opgehangen aan onze nieuwe poetsplek, bij de tegels. Maken ze graag gebruik van.
Afbeelding

Jim koos vandaag voor de zak in de boom. Die moest wat agressie kwijt geloof ik _O-
Afbeelding

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 19:11

Het prieeltje staat, paden liggen er, plantperken zijn afgezet en een begin gemaakt met de planten.
Een krulwilg staat in het water om te wortelen, er staan 3 hazelaar struiken, een framboos en bij het prieeltje 3 druiven. Er komen nog paar beuk meidoorn wortelgoed, kornoelje, rozen, kruiden, bramen en bessenstruiken.

Op de foto is het prieeltje slecht te zien ( hoop over tijdje volledig bedekt te hebben met druif) maar ze lopen en rennen er tijdens hun gekke 5 min volop doorheen

Afbeelding

Afbeelding

Het klimfruitrek

Afbeelding

Hazelaat
Afbeelding

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 19:33

Bescherm die druif maar goed, paarden vonden ze hier lekker (blad voornamelijk, rest kregen ze niet).

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 02:47

Ow, ik zie het prieeltje wel hoor. Snap hem nu!

Daihyo, fijn zoveel nieuwe plantjes weer.

Mijn tante heeft de Linde gesnoeid en maakt de takken klein om weg te gooien. Ik zei niet doen en twijfel om ze op te halen en te kijken of dat ook wil pakken, net als wilgen. Zijn nu een meter zei ze.

Bij onze ene poel staan wat hazelaar en berk zaailingen die daar nooit allemaal groot kunnen worden. Ik twijfel om ze nu al een definitieve andere plek te geven of in de tuin 2jr groter te laten worden eerst.
Hebben we ook met wat kronkelwilg gedaan en die moeten we nu naar een definitieve plek gaan brengen.

De kornoelje eten ze graag. Wilde die ook nog stekken. Was al eerder gelukt en ook weer opgegeten, dus moet die dan ook eerst groot laten worden.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 08:30

Mooie plaatjes allemaal!!
Ik krijg ook weer zin om iets te planten. Maar wij slaan even een jaar over. Komend jaar even kijken hoeveel van de haag het nu overleefd heeft. Dan kunnen we volgende winter gaten opvullen/ de haag langer maken.
Voor nu staat eerst op het programma om een paar fruitboompjes in de rij te zetten die het nu in de moestuin maar matig doen. Die krijgen een 2e leven in de wei. Als ze daar dan te weinig fruit geven/ de vogels eten de kersen op is dat prima. Noemen we het dan gewoon 'goed voor de biodiverstiteit'.
Alleen die bomen verliezen hun blad maar niet..... nog even wachten dus voor we ze los kunnen steken.

jitskenienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 15:18

Wat leuk allemaal! Ziet er goed uit!

Wat voor plant is een Kornoeltje? Ik heb gegoogeld maar kwam er niet helemaal uit. Zitten daar ook nog bepaalde goede stofjes in voor de paarden?

Groetjes

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 15:41

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 15:52

Ze zijn er hier wel gek op. Hij groeit goed, maar ze kunnen er net te makkelijk bij en dat krijgen ze net te weinig kans.
Hij is makkelijk te stekken, dus wilde dat gaan doen om er wat meer elders van te plaatsen.

Je hebt wel verschillende kleuren en weet niet meer welke kleur die van ons zou zijn? Rode takken heeft hij.

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 19:04

Dan heb je denk ik de rode kornoelje. Ik heb rood en geel staan, maar in de vogelhaag dus niet bereikbaar voor de paarden. Wist niet dat paarden ze ook mochten.

Oh dat prieeltje! Tof :D

Afbeelding
Hier de rotonde aangeplant, buitenom een haag van rozenbottels. Heeft 4 afslagen en deze afslag is dan met een stukje amandelwilg wat een mooi tunneltje moet worden. Denk niet echt als dichte boog.
In de rotonde staan kastanjebomen dus zomers is dat heerlijk in de schaduw staan.

Afbeelding
Vanuit achter op de track het begin van pad richting rotonde is het schietwilgtunneltje.
Op dit deel is nu buitenom wel een track, maar het hele binnenste deel nog in te richten. Rechts komt de poel in het voorjaar en dus een breed stuk track, vandaar dat aan beide kanten een smal stukje wel weer kan.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 10:26

Ziet er gaaf uit ethelate. Is dat voor jullie bedoeld of voor de paarden uiteindelijk?

Ik wil van het weekend eindelijk werk gaan maken van een grote stro-ligstal voor de paarden. Ze hebben nu 1 ruime strostal van 3 bij 4 tot hun beschikking met een gewone staldeur als toegang maar ze gaan er niet in liggen. }:0
Gister bij 2 graden lag mijn merrie 'lekker' in het koude zand en de pony lag even later op de stoeptegels in een andere stal terwijl de strostal open stond. Schiet mij maar lek.
Ik zal de boel wel te veel vermenselijken maar zou het toch fijn vinden als ze met de vorst die er aan zit te komen af en toe een strootje in hun staart hebben zodat ik weet dat ze prinsheerlijk hebben liggen slapen.
Dus dit weekend wil ik het hooihok met open voorkant van 6 x 4 leeghalen en daar stro in doen. Dan slaap ik in ieder geval weer beter.

En een weide vraagje: herkennen jullie ook dat je ieder jaar andere planten en kruiden tegen komt? Ik vind dat echt fascinerend.
Zo hebben we een jaar scherpe botenbloem gehad. En net toen ik me zorgen begon te maken was die ook weer weg. Toen ineens een invasie aan paardenbloem/zuring/weegebree/madeliefjes etc. En nu heb ik ineens 12m2 met kleefkruid wat ik nog nooit eerder in de wei heb gezien.
Wat dat betreft neemt de diversiteit ieder jaar toe nu we niet spuiten en niet ploegen.

Maar we krijgen ook ongewenste gasten. Klein kruiskruid duikt hier ineens overal op. Eerst rondom het perceel maar nu natuurlijk ook IN de wei. Dat ettertje kan heel goed tegen lagere temperaturen denk ik want dat bloeit volop nu en probeert zichzelf zo hier te nestelen. Gelukkig zijn het er niet zo veel en is het nog behapbaar om hem er handmatig uit te rukken voorlopig.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 12:27

Willen jullie eens meedenken? De afdeling liever verwend dan verwaarloosd is extreem kieskeurig met welk (onverpakt) hooi ze eten. Is de baal ok dan gaat ie erin als koek. Is de baal niet ok (volgens de standaards van mijn verwende apen) dan gaat er geen kruimel in. Ik kan het laten liggen en niks anders voeren; ze eten het gewoon niet. Als er te weinig gegeten wordt is er de hele dag gedoe en onrust. Eten ze goed dan is alles kalm, wordt er gespeeld en is het leven goed zeg maar.

Wij nemen hooi van een lokale leverancier. Mooi hooi dat door al zijn andere klanten goed gegeten wordt. De partijen die onze paarden niet eten verkoop ik meestal en deze partijen worden dan ook gewoon gegeten door andere paarden -> onze paarden trekken de neus er voor op.

Ik denk dus niet dat het aan het hooi ligt. Mijn hooi leverancier weet het ook niet meer. Ik wil geen verpakt hooi voeren. Het liefst voer ik lokaal hooi (ivm milieu).

Het enige wat ik kan bedenken is dat ze het hooi van de weides hier niet lekker vinden. Dat zou ik kunnen oplossen door hooi van ver te kunnen laten komen. Iemand anders nog ideeen/tips?

Ik zou wel hooi bij Venhorst kunnen bestellen, maar dat is kneiterduur en straks eten ze dat ook niet!? Dan zit ik met balen van ruim 8 euro per stuk om de moestuin mee toe te dekken... -O-