Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 12:41

@colien: ik hoop het ook voor je.
Ook al heb ik geen klei, dus technisch gezien ook geen modder, het liefst heb ik gewoon een droge paddock.

Vanochtend na het mesten maar meteen opgezadeld voor het te warm werd. Niet dat die bolle nu super enthousiast was, maar we hebben iig weer een lekker ritje gedaan.
Ik kwam midden op de hei op een zandpad nog een ambulance tegen, bleek er een mtb'er minder handig bezig geweest te zijn.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 19:07

Hier het pad voor de smid afgelopen week aangelegd en vandaag de laatste kruiwagens grond erin gestort. Het zijn gras roosters, dus je ziet straks niks meer van al het werk :+
Wat we nog over hadden aan grond is over de wei verdeeld, dus ik kan ook weer opnieuw inzaaien. Ik heb vorige keer ook paardengras mengsel van Barenbrug besteld, daar heb ik nog een zak van liggen. Wil kijken of ik deze keer de paddock in het bos vast uit kan breiden, dan kan ik het gras tussendoor ook rust geven. Ze hebben nu een erg klein paddockje, maar de smid komt donderdag, dus het pad moest eerst af. Moet ook de korte kant van stal nog aftimmeren, verlichting aanleggen en de bewatering voor de buitenbak aanleggen, dus ik ben nog wel even bezig :')

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 19:20

@jade: een pad aanleggen speciaal voor de smid ??
Heb je geen oprit waar hij met de auto kan staan ??

Vandaag heb ik Peppy plat in de zon zien liggen en daarna flink rollen (wat kan die kleine makkelijk omrollen) en staan ging ook heel vlot. Dan zijn die grote paarden toch eigenlijk wel erg onbeholpen :)

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 19:26

Lekker Dd zo'n ritje.

Mensen weer hard aan de klus.

Ik heb net ook een blokje om gedaan. Was zo lekker in het avond zonnetje.
Dat mag wel zo tot juli blijven :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 19:49

Ik red het nu al niet meer om nog na het eten te gaan rijden, dan is het donker voor ik weer terug ben of ik krijg last van mijn maag :)

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 19:52

Ik heb dus net mijn zelf gemaakte pizza op.
Gemaakt voor vertrek, mijn vriend heeft die aangezet toen ik aan het na verzorgen was en daarna opgegeten.
Maakt mij niets uit laat eten, maar dat komt omdat ik voorheen hele rare diensttijden heb gehad.
En zo eten we ook vaak warm om 13.00 uur in het weekend.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-20 20:02

Ik heb er vanmiddag 1 zelf gereden en de ander heb ik een kleuter van vrienden op gezet. Die had voor het eerst een kind in het zadel en moest wandelen. Heel braaf maar was wel geestelijk werken voor der. Je zag der denken.

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 20:47

Ik heb ook een lamp speciaal opgehangen voor de smid omdat hij anders last had van zijn eigen schaduw en het was toch nog in aanleg. Net zoals ik ook een metalen hek aan de zijkant van mijn poetsplaats heb staan omdat ze anders erg ver richting de muur doordraaiden. Ook op advies van de smid. Ik snap het dus wel het pad voor de smid Jade! Klinkt alsof er nog genoeg te doen is.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 21:52

Ik heb vanmorgen een blokje om gedaan. Ze was weer zo braaf, ze wordt steeds dapperder.
Binnenkort maar eens de split matten gaan leggen, nu er weer regen wordt voorspeld. Zomer zal zo wel echt afgelopen zijn.

Manlief heeft vandaag ook de kanten weer gemaaid (ik krijg dat met mijn reuma dus niet voor elkaar dus ben heem blij dat hij dat doet), en die vond wilde hop langs de weide :+ we zijn nu van onze druiven wijn aan het maken dus nu kunnen we ook bier maken :')

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 22:34

Vanmorgen van huis weggereden om te wandelen. Komen we aan het einde van de middag thuis, maïs er af *\o/*

Afbeelding

Afbeelding

Hopelijk kunnen we binnenkort de grond afzetten en verder met indelen! *\o/*

Niello

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 23:29

Ff een klusvraag. Voor het onderhoud van het erf willen we een kettingzaag en een bladblazer op uitwisselbare accu's aanschaffen. Iemand ervaring met Makita, Husqvarna of andere merken? Begreep dat de accu apparaten tegenwoordig best krachtig zijn nml.

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 23:46

ja Makita hier, mijn vriend heeft een eigen zaak en had al makita schroefmachines etc. Nu ook bosmaaier, kettingzaag, heggenschaar etc van die lijn. Er was ook een tijdje een actie dat je gratis een extra accu kreeg als je je product registreerde dus accu's genoeg inmiddels :)) ik bosmaaier makkelijk 2 uur op volle kracht mn wei rond.
Voordeel is dat ze ook echt véél stiller zijn dan de benzine uitvoeringen. prima te doen zonder oorkappen.

@chasey wat een heerlijkheid he dat uitzicht terug *\o/* ik heb zelfs al een rondje gereden op mn buurperceel (we kennen de boer goed) en dat ging niet slecht. scheelt weer 20 minuten heen-en-weer stappen naar de bak die ik mag gebruiken. Die 20 minuten schelen nu savonds best veel qua zonlicht!
oh en ik ben even een rondje gelopen voor maiskolven en planten die vergeten waren. Heb ik een lekkere afwisseling bij voor de paarden af en toe

DD jouw opmerking van de week met 'als het regent rijden we gewoon even niet' heeft me helemaal aan t twijfelen gebracht :o ik was dus op zoek naar trailer, en een extra trek-auto. Maar heb de paarden hier eigenlijk met pensioen staan, maar t rijden gaat nou zo lekker dat ik graag door wilde rijden van de winter. Maar ja wel paar duizend euro verder :$
Vindt een trailer aan huis dan wel weer een veilig gevoel voor als ik eens naar de DA moet :=

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 06:23

Ik rijd in de winter gewoon wat minder... zijn zat dagen waar ik wel gewoon kan rijden in de winter. Heb wel een trailer staan, voor noodgevallen is dat toch wel handig! Maar man heeft de truck altijd mee naar z’n werk en paard is nu drachtig, dus van rijden komt dan toch al minder terecht...

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 06:32

Chasey schreef:
Vanmorgen van huis weggereden om te wandelen. Komen we aan het einde van de middag thuis, maïs er af *\o/*

[ [url=m/fgeew8.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/TP8wV7.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hopelijk kunnen we binnenkort de grond afzetten en verder met indelen! *\o/*

Heerlijk, wat een ruimte gelijk!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 07:32

_Penotti schreef:
Maar met wat zaaien jullie dan wel in? BG11?

Had eerst Barenbrug, erna die BG10 en nu op deze wei een paardenmengsel via Kramer.de maar die is niet meer leverbaar. Heb laatst bijgezaaid met weer BG10
Lekkere ruimte zo Chasey, blijft het stukje waar ze nu open geen paddock? Als het zandgrond is zal het vrij droog blijven in de winter en met die bomen ziet het er erg leuk uit
Laatst bijgewerkt door Lynn_Nikita op 21-09-20 07:37, in het totaal 1 keer bewerkt

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 07:35

Wat een verschil nu de mais eraf is, heerlijk hoor!

Silly: vooraf nadenken hoeveel je er gebruik van zal maken... hier in de winter ook minder actief. Omdat ze altijd vrij lopen (dan op erf en in paddocks) mis ik het niet. Trailer staat er, nu geen trekauto. Maar bij noodgevallen 1 telefoontje en paard wordt vervoerd. Misschien kan jij ook zoiets regelen bij jou in de buurt dat je in geval van nood beroep op iemand kan doen om paard met hun auto/trailer te vervoeren?

Haha DD opvallend he, dat vind ik hier ook met de shet, net elastiek. Dat is toch een mafkees, die gaat gerust languit op het erf liggen zonnen (terwijl ze vrij in 2 paddocks kan).

Over grasmengels: ervaring hier in de buurt is dat het goed blijft ook bij begrazen. Misschien op zandgrnd anders.... Je hebt overigens wel types waar raaigras in zit (maar net wat anders, niet genetisch gemanipuleerd dacht ik) en andere soorten gras. Bioron zit ook raaigras in, Agrobs heeft het ook.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 07:38

Dat scheelt een hoop Chasey!

Ik rij in de zomer minder en in de winter minder :+ Hopelijk kunnen we de bak dit jaar beter houden en kan ik in de herfst in ieder geval beter vooruit.
Hier sinds kort nu wel een trailer, maar vooral omdat we lekker het bos in willen. Bij Elevada geeft dat nog wel heel veel stress, maar Jonique nemen we al lekker mee op pad. En gister zijn we er mee naar Ikea geweest :')

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 07:43

Hier ook geen eigen trailer (wel trekauto) maar meerdere trailers in de straat dus met wat belletjes krijg ik dat wel voor elkaar.

Hier ook geen fanatiek rijder. Als het een week stortregent rij ik een week niet :D

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 08:26

Niello schreef:
Ff een klusvraag. Voor het onderhoud van het erf willen we een kettingzaag en een bladblazer op uitwisselbare accu's aanschaffen. Iemand ervaring met Makita, Husqvarna of andere merken? Begreep dat de accu apparaten tegenwoordig best krachtig zijn nml.

Wij hebben hier een grasmaaier en kettingzaag van Powerworks. Bevalt prima. In de toekomst zal er vast wel meer bij komen.
Maar een extra accu is wel aan te bevelen, anders ben je toch vaak eerder klaar dan je wilt :)

@Maartje, lekker genoten dus, heerlijk weer nu er ook voor.

@chasey, wat een uitzicht meteen.
En ze staan toch best wel dichtbij dat velt, ik weet niet of ze dat hier zo braaf gedaan zouden hebben :')

@Lynn, bedankt.
Ik heb hier ooit eens ingezaaid met horsemix oid, maar kan dan ook weer niet zeggen dat deze zo geweldig was. Maar het moet tegenwoordig vooral tegen droogte kunnen. Het knisperd hier nu alweer, terwijl het net bijgetrokken was.

Hier wel een trek auto plus trailer.
De auto is sowieso wel handig want toch ook regelmatig snoeiafval of klus afval dat naar de stort moet.
Trailer heb ik nog van uit de tijd dat ik nog wel wedstrijden reed, ondertussen wel al weer eens opgeknapt, maar verder weinig mensen met een trailer in de buurt. En ik in geval van nood wil ik nu weg, niet nadat ik helemaal op en neer heb gemoeten naar een ander.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 08:42

Hier ook een trailer, initieel voor noodgevallen en omdat ik wedstrijden wou gaan rijden, het liep helaas iets anders :+ desondanks wordt er goed gebruik van gemaakt.

Kettingzaag hebben wij op benzine omdat die krachtiger schijnen te zijn, van stihl.

@dd, we hadden alleen een onverhard bospad wat op zo’n 20m van stal stopt. Smid kon dus nergens staan waar het vlak is, stroom aanwezig is, licht en droog. Denk niet dat hij wil blijven als ik dat niet voor hem regel, daarom nu semi verharding van straat in 1 streep naar stal toe. Het was mooier geweest langs de andere kant, als we het bospad uit hadden kunnen breiden, maar daar was het zoveel langer mee geworden dat ik dat niet zag zitten.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 08:50

Niello schreef:

Goede ervaring met Stihl op accu. Werkt quasi even vlot als eentje op benzine en kan lang doen op één accu.

Zelf heb ik voor eigen gebruik een Husqvarna op benzine en echt verliefd op dat ding!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 09:12

@chasey: wat een lekker ruim uitzicht heb je nu weer én je kan nu door met je plannen.
@jade: ik snap het, je moet zuinig zijn op een goede smid :)
Die van mij heeft ergens ook wel eens vast gezeten in een weiland en moest een naburig boertje bellen om hem weer los te trekken.
@niello: ik heb een aantal accu-dingen van Bosch (bladblazer, heggeschaar en bosmaaier) en voor kleine dingen werken ze prima, maar als je écht kracht nodig hebt komen ze te kort. Bijv. met de heg snoeien gaat het blad redelijk tot goed, maar moet er écht een stuk af dat je ook door takjes heen moet dan is een elektrische/benzine apparaat gewoon toch sterker. De bladblazer is leuk voor op het plaatsje, maar in het gemaaide gras bakt ie er niet veel van. En voor de bosmaaier geldt hetzelfde.

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 09:23

Niello schreef:

Hier ook makita en erg tevreden van. Mijn vader had er al verschillende dingen van en daar zelf dan nog bijgekocht (oa ook met de gratis accu actie). Inderdaad vooral erg makkelijk als je verschillende accus hebt dan kun je blijven doorgaan terwijl de lege laden.

Ik rijd in de winter ook iets minder. Ga wel 1x in de week met de trailer naar mn instructrice om te lessen. Verder werk ik wel in ploegen, dus heb wel relatief meer daglicht om nog eens een kort ritje te doen voor of na mn werk als het weer mee zit.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 22:07

Ja we moeten er even aan wennen. Nick en bliksem ook! Haha
Koeien kijken:
Afbeelding

Maar super blij met het uitzicht! Kan zo ver kijken ineens!

En inderdaad door met de plannen :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 09:15

Flink mistig vanochtend.
Ipv 'Gorilla's in de mist' heb ik nu friezen in de mist :D