Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Waaslander

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 3!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 10:36

onze paddock is anders wel volledig in hout maar aan de binnekant loopt wel een schrikdraadje, vraag mij dan eigenlijk af of ik wel bordjes moet hangen gezien de buitenkant dus echt gewoon hout is.

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 19:37

Ik kreeg die bordjes idd ook bij aankoop van het schriklint. Heb ze dus ook langs de weg hangen met een verboden toegang bord ertussen. Hek tussen de weg en de wei zijn betonnen palen met schapengaas en bovenlangs 10 cm naar binnen toe het lint. Als mensen dan nog zo stom zijn om erin te komen is dat dus niet mijn probleem.

Kvulden, top!

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 07:22

Wat n hitte. Het isnu al heet. Arme paarden. De Belg vond ik gisteravond badend in het zweet terug. Overdag had huj dat nog niet. Snel zijn vliegendeken eraf gehaald en afgesponst. Vond hij niet fijn, trouwens. Ik heb morgen les. Mietende paarden in de trailer. Is dat nog verantwoord?

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 07:40

Ligt eraan hoe laat. Persoonlijk zou ik alleen vervoeren indien noodgeval of max 10 min op de trailer met dakluik / raampjes open.
Mijn lesklantje van vandaag en ik hebben haar les maar naar maandagavond verplaatst, hopelijk is het dan minder smelt gevaarlijk (ze heeft nog een zwart paard ook).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 07:48

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 07:58

Fabster schreef:
Wat n hitte. Het isnu al heet. Arme paarden. De Belg vond ik gisteravond badend in het zweet terug. Overdag had huj dat nog niet. Snel zijn vliegendeken eraf gehaald en afgesponst. Vond hij niet fijn, trouwens. Ik heb morgen les. Mietende paarden in de trailer. Is dat nog verantwoord?

Heel vroeg of heel laat gaan rijden. Maar je les staat waarschijnlijk al op een vaste tijd gepland. ;)

Mijn fjord was ook gisteravond drijfnat.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 08:11

Om 14.00 uur vertrekken. Les begint om 15.00 uur. Ongeveer een half uurtje rijden. Dit zijn groepslessen en kunnen niet zomaar verplaatst. Ikmoet nog even kijken of ik ga.

Vreemd genoeg stonden mijn fjorden helemaal niet te zweten. Alleen de Belg (heel erg) en de Barok Pinto (een beetje). Voeren doe ik in de schaduw. De vliegendekens en -maskers gisteravond en vannacht allemaal gewassen. Scheelt hopelijk in de vliegen. Wat een ellende, die hitte. Blij als het weer normaal is.

Maandag moet ik met pony naar Laarakker. Is een ruim uur in de trailer. Gelukkig is het dan weer wat normaler weer. Mijn andere lessen afgelopen dinsdag heb ik wel afgezegd. Maar dat kan per keer. Deze lessen heb ik van te voren voor een jaar betaald. De data staan vast. Als je niet komt, is dat prima, maar er is geen refund.
Laatst bijgewerkt door Fabster op 26-08-16 08:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 08:13

Op het heetst van de dag, geloof dat ik even zou overslaan...

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 08:33

Gisteren onze nieuwe aanwinst gehaald, was 2 uur rijden met de trailer. Ivm de hitte om 8 uur vertrokken. Toen hij eraf kwam om half 1 had hij gelukkig niet zoveel last van de warmte. Mojo daarin tegen stond gisterenavond Van zijn puntjes van zijn oren tot en met zijn sokken in het zweet. Bah wat was het heet!

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 08:45

Geficiteerd met jee nieuwe aanwinst :)

Bliksem en Nick zweette niet. Terwijl bliksem toch nu al een fluffy vacht begint te krijgen :oo liggen bij beide paarden ook wel erg veel losse haren op de rug.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 09:05

Ik zou überhaupt niet aan rijden denken met dit weer hihi...savonds laat mischien maar dan Ist al weer donker.

Ik was ook al om half 7 aan de gang. Toen was het nog heerlijk koel. Poep geschept en de dames in de paddock gemikt. Afbeelding
mooi zo vroeg!

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 09:09

Ben ik weer :wave: :')

Ik ben zware interne dilemma's aan het voeren of ik de paarden naar de weide haal of niet.
Ben pro&con lijstjes aan het maken tot in de treure :list: :O

luzerne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 09:16

Yontheke schreef:
Ben ik weer :wave: :')

Ik ben zware interne dilemma's aan het voeren of ik de paarden naar de weide haal of niet.
Ben pro&con lijstjes aan het maken tot in de treure :list: :O

Ivm de te verwachten temperatuur denk ik!?

Heb ze zelf om 6.30 op t gras gezet en pluk ze er einde ochtend vanaf.
Dan zet ik ze op de paddock onder de bomen, de beide dames willen graag binnen staan in die hitte .. Dus vliegenjas uit en onder de fan, die vermaken ze zich wel..
Einde middag staat er weer schaduw op de wei en dan mogen ze terug als ze willen..
Er loopt een track om de weides heen dus ik zet alles open en dan is de keuze aan hun zelf.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 09:19

Er zijn veel nieuwe mensen binnengevallen die het verhaal niet weten dus even in het kort:

Heb een springpaard op pension staan, heb een shetlander en nog een rijpaard die op onze eigen weide met 2 stallen en zadelkamer en piste staan, heb een klein half hectare grond maar in de winter (en nu blijkbaar in de zomer) kletsnat. In juni met dat serieuze onweer hier in België is mijn weide even onder water gelopen wat erg veel muggen etc met zich meebracht dus heb ik shetlander uit logeren gestuurd en is het rijpaard even mee op pension gegaan. :)

Pensionstal bevalt me in veel opzichten erg goed maar ook ik in veel opzichten helemaal niet.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 10:08

Lastig Yontheke! Dat is toch iets waar je voor jezelf uit moet gaan komen. Hoe gaat het nu met Andor dan? Die ging toch zo enorm goed daar? En je shet, heb je die nog?

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 11:25

De paarden doen het er op zich dikke prima. Daar kan ik niets van zeggen. Ik lig er meer wakker van dan zij waarschijnlijk.

Het zijn gewoon de kleine dingen die beginnen storen. Ik moet er elke dag zelf naartoe omdat ik ze in de avond hooi wil bijgeven want dat krijgen ze maar 1 keer per dag. Ik gooi ze nu op de dagen dat ik niet rij elke avond nog anderhalf a 2 uur op de wei maar ik moet dan wel aanwezig blijven. Er is ook een beurtrol om vliegendekens op en af te doen waardoor ik dus soms ook nog eens in de ochtend om half 7 aanwezig moet zijn. Kijk, dit kan ik thuis ook en hoef ik er nu de weide is afbetaald geen euro meer in te steken. Als ik telkens dit moet blijven doen en € 505 stalgeld moet betalen wordt het wel een beetje gek.

In de wintermaanden gaan ze nog minder naar buiten dan ze nu al doen en dat vindt ik voor Andor (en eigenlijk voor Ami maar dat kan ik door de vingers zien want die haat buitenstaan) niet acceptabel voor dat geld. De paddocks zijn dan even nat als mijn paddock is en daar hebben ze dan nog meer ruimte en eten en dat hebben ze daar niet...

Ik heb wel beslist dat de paarden voor de nacht op stal gaan. Andor is weer behandeld aan zijn voeten, ditmaal door een andere dierenarts omdat mijn eigen geen particulieren meer aanneemt en die zegt wel dat rust voor hem echt noodzakelijk is en qua spieren en voeten merk ik wel dat op stal staan eigenlijk goede dingen voor hem doet. Hij hoeft alleen geen 20 uur per dag binnen te staan...

De shetlander heb ik overigens ook nog steeds en die staat nu met zijn vriendje voorlopig zelfs even op onze weide en hij is erg blij dat hij weer thuis is. Nu hij gecastreerd is, is hij echt kipmak en een schat van een pony dus hij mag gewoon niet meer weg!

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-16 11:50

Die vliegendekens is straks natuurlijk verleden tijd. Is er geen mogelijkheid om zelf te mesten? Heb je wat te doen als de paarden los lopen en betaal je wellicht wat minder. Anderzijds, als je de tijd hebt kan je ze ook op je eigen stuk snachts op stal doen en overdag buiten. Maarvik weet niet hoe jouw dagen zijn.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 12:00

De prijs is All in. De stal biedt ook enkel volpension aan. Als deze stal enkel een buitenpiste moest hebben dan was ik al lang weg geweest. Thuis op stal zetten voor de nacht is prima te doen. Ik ben er altijd minstens 2x per dag dan.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 12:03

All-in betekent toch niet zelf buitenzetten en dekens wisselen? En ook nog zelf hooi voeren?
Dat hoefde ik dus bij mijn vroegere pensionstallen nooit... daar betaalde je immers voor...
Als ik het zo lees, dan zou ik ze naar je eigen wei halen.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-16 12:09

En heb je niet de mogelijkheid om gebruik te blijven maken van een binnenbak?

Over rijbak gesproken. Mijn bak is vorige maand los gemaakt met de cultivator, 2 dagen laten inzakken, daarna gesleeptet paard en autoband. Drainage is doorgespoeld. Week later sprong ik een gat in de lucht want hij was zo fijn te rijden en snel droog na regen. Inmiddels kan alweer huilen want na 2 dagen 30 graden nig steeds half nat en plassen op de hoefslag. De drainage is nog open. Wat kan ik nou nog doen? Hij lijkt haast gewoon alweer aangestampt, maar dat kan toch niet? De paarden kunnen er 24/7 in, maar staan voornamelijk op de verharding of wei, aangezien ik maar 2 keer per week erin rij kan ik nou niet zeggen dat hij zwaar belast is.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 12:12

All-in betekent dat inderdaad. Dekens wisselen doet de eigenaar helaas niet en dit wordt dus onderling afgesproken omdat je anders je paard 24/7 onder een vliegendeken moet zetten en niemand dit eigenlijk wilt. De paarden komen elke ochtend buiten maar niet lang genoeg naar mijn zin dus zet ik ze in de avond dus zelf nog eens extra buiten.. De zondagen dat de eigenaar op jumping is, komen de paarden er niet uit tenzij je het zelf doet of zijn vrouw toevallig tijd heeft. En weet je wat? Ik ben de enige op een 36tal klanten die daar wakker van ligt...

Als mijn man me naar een binnenbak wilt rijden, kan ik over genoeg binnenbakken beschikken in de buurt maar aan 15 euro per uur wat dus ook al gauw 120 euro per maand per paard is en dat is de helft van het stalgeld op stal.. Dan was het inderdaad de overweging dat ik ze al even goed kan laten staan...

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 12:15

Ik moet wel zeggen dat we op de laatste stal in het weekend de stallen zelf moeten uitmesten. In de zomer stonden ze daar 24/7 buiten (overdag wei, 's nachts paddock) en dan moesten we wel zelf de paddocks mesten. Officieel dan, want de eigenaresse deed het ook regelmatig.

Maar ik denk wel dat als je de enige bent die daar van wakker ligt, je niet op de juiste stal staat :n Blijkbaar hebben de andere eigenaren andere belangen.
Sowieso is het niet goed om wakker te liggen van iets op een pensionstal... dat is het mooie juist van een pensionstal. Je hebt altijd de keuze om te gaan, als je er niet uit komt met de eigenaar of wanneer iets uiteindelijk toch niet blijkt te bevallen.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 12:21

Het is de enige betaalbare pensionstal in de buurt waar de paarden er dan ook nog eens effectief een paar uur per dag uitkomen. Het wordt wel moeilijk om de binnenpiste, poetsplaats en het sociaal contact op te geven.

Ben er zelfs over aan het denken om mijn springpaard ook mee te nemen maar die wordt doodongelukkig buiten. Al heeft hij zo al wel eens 3/4 jaar gestaan en zou hij bij mij dus wel op stal staan. Ik vrees alleen dat het absoluut niet gaat klikken met de Shetlander en met Andor is het ook niet bepaald dikke mik. Met geen enkel paard overigens.

Hoe staan jullie er tegenover om een paard in je eigen ogen een beter leven te geven maar het paard daar dus anders over denkt? Ik denk dan maar als ik een pensionstal echt niet meer zou kunnen betalen, zou hij het ook gewoon op de wei moeten doen en eigenlijk heeft een paard vaak weinig te kiezen waar hij uiteindelijk komt te staan...

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 12:28

Maar zelf dekens op wn af doen betekent 's morgens erop en 's avonds eraf? Kun je dan niet de avondshift nemen en de dekens eraf halen? Je bent dan toch al op stal. Hoef je niet 2 x heen te rijden.

15 euro per uur voor een binnenbak. Weet niet meer waar je ook alweer woonde in Belgie, maar hier vlak over de grens in NL is het 5 euro per uur. Dat scheelt wel veel.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 12:28

Lastig hoor :j Wat heeft je springpaard nodig om zich goed te voelen? Is er op je wei niet iets te realiseren wat daar zoveel mogelijk aan tegemoet komt?

Voor mijn Walter ben ik wel van een aantal principes afgestapt... ik wilde bijvoorbeeld geen dekens. En liet ik nu een paard hebben wat dus niet zonder deken bleek te kunnen in de winter. En met die dazen was een vliegendeken in de zomer ook geen overbodige luxe. Dus nu staat hij minstens driekwart van het jaar mét deken op :')
Het enige principe wat ik nu nog hanteer is dat ik kijk naar waar mijn paard zich goed bij voelt.